2016-05-15, 15:15
Medlem
Afrolovers avatar
Tydligen ingår inte Ohm lag i den allmänbildning grundskolan förväntas ge - skrämmande.

U = I x R

Min yrkes lärare förklarade det så här.

U (späningen/volt) = trycket

I (strömmen/ampere) = mängden

R (resistansen/ohm) = motståndet/"diametern på röret".

Med andra ord som redan påpekats är det egentligen inte spänningen som är farlig utan strömmen. Hur många volt det är i en åskvigg orkar jag inte slå upp men det är betydligt mer än 10 000 V.
Citera
2016-05-15, 15:18
Avslutad
Som afrolover skriver. Elpistoler (sök på stun gun, taser) har högre spänning än 10000 volt.
Citera
2016-05-15, 15:18
Medlem
Polyklorfenols avatar
Elstängsel är ofta runt 5000 Volt, men som redan sagts är det strömstyrkan (mäts i Ampère) som dödar.

En vanlig statisk urladdning när vi tar i en metallhylla i affären eller i bildörren kan vara tiotusentals volt. Det surrar i armen ett bra tag, men strömstyrkan är låg.
Citera
2016-05-15, 15:19
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja, elstängsel ligger däromkring. Är inte bara volt eller ström som dödar, allt i kombination spelar roll. 2v likström och 500ampere överlever du, och 10000v ac i korta pulser med låg ström överlever du. Men 230v ac och 1a dör du lätt av.

Tillräckligt hög spänning Och Ström krävs, inte bara en av dom två.
Citera
2016-05-15, 15:43
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Elstängsel är ofta runt 5000 Volt, men som redan sagts är det strömstyrkan (mäts i Ampère) som dödar.

En vanlig statisk urladdning när vi tar i en metallhylla i affären eller i bildörren kan vara tiotusentals volt. Det surrar i armen ett bra tag, men strömstyrkan är låg.

Precis. Ett vanligt bilbatteri ligger på 12volt och exempelvis 75Ah, har man någon gång sett vad "bara 12 volt" gör när man råkar kortsluta med ett tappat metallverktyg på pluspolen och jord, så inser de flesta att antalet volt inte är hela historien, så att säga.

Likväl har du "bara" 230 volt i vägguttaget hemma, men jag tar alla dagar i veckan hellre tag i ett tjurstängsel med 5000+ volt, än att sticka en gaffel i vägguttaget, trots att det är mer än 20ggr så hög spänning i elstängslet än i vägguttaget...
Citera
2016-05-15, 15:47
Medlem
kattvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Du ska nog vänta med att uttala dig tills du behärskar ellära åtminstone på högstadienivå

vad menar du? menar du att strömmen i volten inte är det farliga?
Citera
2016-05-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Så är det okunskap eftersom det i filmen varnas för 10 000 volt på stängslet? Borde det egentligen ha stått varning för "ampere?"

Det intressanta är förhållandet mellan spänning och ström. Effekten får du om du tar U×I, om man vill ha ett bra mätetal på hur farligt stängslet är så borde det stå yttryck i watt. T.ex 1000W. Men du kan vara säker på att 10 000V smäller bra, oavsett hur mycket ström där går. Om det är livsfarligt eller inte beror dock på effekten.
Citera
2016-05-15, 16:53
Medlem
Men hur är det med elstängsel i hästhagar och dylikt? Dör man om man tex binds fast vid ett sånt stängsel och får ström genom kroppen en längre tid (har ingen aning om volt/ampere i elstängsel dock) , nån som har koll?
Citera
2016-05-15, 17:08
Medlem
KalleXLs avatar
Jag vet när vi ungar skickades ner till farfars gård i Halland och råkade pinka på elstängslet som höll hästarna innanför stängslet så var det 24 volt. Kändes det gjorde det, men jag undrar om det inte var starkare.
Citera
2016-05-15, 18:16
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattvrak
vad menar du? menar du att strömmen i volten inte är det farliga?
Strömstyrka är en sak och spänning är en annan. Ditt svar bevisar bara vad jag skrev i föregående inlägg.
Citera
2016-05-15, 18:24
Medlem
kattvraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Strömstyrka är en sak och spänning är en annan. Ditt svar bevisar bara vad jag skrev i föregående inlägg.

spänning? vafan snackar du om. strömstyrka i volten är det farliga 10000 volt är en massa ström. fattar du inget eller?
Citera
2016-05-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattvrak
spänning? vafan snackar du om. strömstyrka i volten är det farliga 10000 volt är en massa ström. fattar du inget eller?
Strömstyrka i volten? Är det verkligen så jävla illa med den svenska skolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in