2016-05-15, 16:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för tipset. Där står identiskt om det jag fick översätta till attackörerna (nyskapande; motsatsord till skillnad från debattör...)
Det leder mig osökt till att få användning av den här lilla länken jag råkat samla på mig...
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=evidensbaserad

Snart får vi väl flytta hela tråden till forumdelen för psykologi och psykiatri...
2016-05-15, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det leder mig osökt till att få användning av den här lilla länken jag råkat samla på mig...
http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=evidensbaserad

Snart får vi väl flytta hela tråden till forumdelen för psykologi och psykiatri...

Tack för länken. Och så finns det "evidensbaserad praktik" såväl som "praktikbaserad evidens". Jag antar att professor Levander är ett strålande exempel på det senare.
2016-05-15, 18:46
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det danska monstret var en riktigt förslagen rackare; han försökte få en av sina söner
att smuggla ut sädesvätska ur fängelset.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14102309.ab

Sen var det roligt att du med flera uppskattade inslaget med Levander.
Att inte alla gör det är ingenting att göra åt. Noteras i förbigående kan att några av de
mindre nöjda också har det gemensamt att de reser ragg så fort det yppas det minsta
lilla om en Nerijus sammankopplad med det fasliga vid namn sexualsadism.
Lite lustigt säg...

Beträffande Sten Levander har jag själv stor respekt för hans kunskaper och insatser.
Det han inte vet om psykopati och övriga svårartade personlighetsstörningar är nog knappast
värt att veta. En yrkesman som inte alltid går hem i vänsterkretsar med sina tankar
och arbeten. Inom psykopatiforskningen betraktas han som en av de banbrytande som stod emot den politiska vänstervågens ovilja att diagnosticera ondska.

Levander är också en välkänd debattör i frågor om psykiatrisk vård och är en av de starkaste kritikerna av vad han beskriver som den svenska psykiatrins vetenskapliga, medicinska och moraliska kollaps. Om detta skriver han i Almedalsmanifestet från 2014.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sten_Levander

Han har en skön personlighet tycker jag. Full av självironi och barsk humor.
Helt otroligt för övrigt att man kan se så pass ung och välbehållen ut vid hans ålder.
Han är för tusan nära de 80. Född 1939.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för tipset. Där står identiskt om det jag fick översätta till attackörerna (nyskapande; motsatsord till skillnad från debattör...)

Det som bl a Leander syftar på i sin kliniska erfarenhet är förstås den praktiska tillämpningen som inte låter sig fångas in i databaser. Kunskapen sitter i handlaget och utförandet. Man får typ näsa för vissa fenomem; jfr jag känner mina Pappenheimare. Bengt Molanders bok "Kunskap i handling" tar upp vad det handlar om.
https://jerhov.wordpress.com/2013/01/26/ur-kunskap-i-handling-en-fantastisk-berattelse/
2016-05-15, 20:14
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Motivet och bakgrunden till brottet är okänt. Han har inte erkänt eller gett någon förklaring vad vi vet. De finns teorier om motivet, men vi vet inte säkert vad som låg bakom brottet och om det var planerat eller inte.
Han har tydligt gett sin förklaring med tillvägagångssättet vid mordet.
Tejpning, hängning/strypning, blottat bröst och underliv utan penetrering ingår i grundkursen för sexualsadister. Är bara för dig att googla så får du mer info om dessa utmärkande detaljer vid sexualsadistiska våldshandlingar och mord.
2016-05-15, 20:24
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Motivet och bakgrunden till brottet är okänt. Han har inte erkänt eller gett någon förklaring vad vi vet. De finns teorier om motivet, men vi vet inte säkert vad som låg bakom brottet och om det var planerat eller inte.

Äntligen ett inlägg OnT
Visst är det som du säger. Alla, inte minst Lisas familj, saknar en vettig förklaring (hänv. till Tore Brandtler) utom några envisa typer här i tråden, som minsann "vet" vad motivet var och frossar i olika teorier om det.
Vi andra får stilla hoppas att den dömdes bror kan kasta lite ljus över fallet, nu när han hör av sig och vill ha pengar.
2016-05-15, 20:29
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Äntligen ett inlägg OnT
Visst är det som du säger. Alla, inte minst Lisas familj, saknar en vettig förklaring (hänv. till Tore Brandtler) utom några envisa typer här i tråden, som minsann "vet" vad motivet var och frossar i olika teorier om det.
Vi andra får stilla hoppas att den dömdes bror kan kasta lite ljus över fallet, nu när han hör av sig och vill ha pengar.
Det finns ingen VETTIG förklaring, det är det som är problemet.
Finns inget vettigt alls med ett vidrigt sexualsadistiskt mord.
Inget vettigt alls för Lisas familj att veta.
Eller ska de få höra av mördaren Nerijus hur han njöt sexuellt när han såg paniken och dödsångesten i hennes ögon? Eller, hur han kände den ultimata njutningen och kontrollen över att plåga livet ur henne?
Vettiga svar som familjen vill eller behöver höra?
Skulle inte tro det.
2016-05-15, 20:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Eller ska de få höra av mördaren Nerijus hur han njöt sexuellt när han såg paniken och dödsångesten i hennes ögon? Eller, hur han kände den ultimata njutningen och kontrollen över att plåga livet ur henne?
Skulle inte tro det.

Nej, självklart inte. sådana svar får de till leda här inne.
De vill ha svar om vad som verkligen hände, frågan är ju (återigen hänvisar jag till deras målsägandebiträde) fortfarande "varför?"
2016-05-15, 21:10
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Skulle inte tro det.

Nej det finns ingen vettig förklaring. Att ständigt upprepa att det finns ett sexualsadistiskt motiv utan något som helst bevis är ju verkligen att onödigtvis strö salt i den drabbade familjens sår.
Vilket tror du att familjen helst vill höra? Din variant?
2016-05-15, 21:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
De vill ha svar om vad som verkligen hände, frågan är ju (återigen hänvisar jag till deras målsägandebiträde) fortfarande "varför?"

Ja , varför ?
Vad tror du ?
Det hade varit en simpel sak att ta reda på om rätt personer hade fått 5 minuter i enrum med mördaren Nerijus redan under de första förhören .
Det finns alltid vägar att gå för att få folk att prata .
Då hade vi sluppit både rättegången i hovrätten och ansökan om PT .
Och sparat in en massa pengar åt svenska skattebetalare .
En vidrig mördare som Nerijus ska bemötas med samma metoder som han själv använder .
2016-05-15, 21:17
Medlem
Citat:

Som det verkar är det bara två personer som hade kunnat besvara den frågan.
En kan av kända orsaker inte yttra sig och den andre vägrar att yttra sig. Det är läget just nu.
2016-05-15, 21:32
Medlem
Citat:
Hovrättsdomen sid 19:
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt.

Hovrättsdomen sid 40:
Han har agerat förslaget och avsikten måste hela tiden ha varit att döda sitt offer.

För den som inte pinar sig själv med föreställningar om ett korrupt rättssystem är det lätt att ansluta sig till dessa slutsatser, dvs att avfärda ditt påstående.
2016-05-15, 21:41
Medlem
Citat:
Äntligen ett inlägg OnT
OnT absolut, men felaktigt.

Vad som menas med en vettig förklaring till ett vettlöst brott kan man ha olika uppfattning om, men "några" [de flesta] "envisa typer här i tråden" vet vad motivet var [d v s gör samma bedömning som TR och HR].

Är AB något slags Messias, som ska komma med LJUSET ? Mot pengar ? !
Senast redigerad av LOE2 2016-05-15 kl. 22:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in