2016-05-14, 21:07
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Den kvinna (Edit, 32) som bodde på Bondegatan 75, och intervjuades i AB påstod att det brann högst upp i hennes port. Hon kanske hade missuppfattat situationen? Duvnäsgatan ligger precis runt hörnet.
Bilderna där eldslågorna slår upp igenom taket stämmer iaf med Bondegatan 75 när man kollar på Google Maps.
Det är en och samma fastighet som är byggd som ett "V" (alt. ) längs Duvnäsgatan och Bondegatan, som ägs av Brf Gruvan 8 och innefattar adresserna Duvnäsgatan 5 och 5 B samt Bondegatan 73 och 75. Adressen Bondegatan 73 har bara 3 (eller 4) affärsverksamheter i gatuplan/källarplan med varsin dörr ut mot gatan, medan lägenheterna ovanför dessa har adress Duvnäsgatan 5 B med ingång från gården (längst ned på insidan av V:et).

Gissningsvis är vindsutrymmet för de tre uppgångarna inte särskilt avgränsade mot spridning av brand längs hela fastighetens tak.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2016-05-14 kl. 21:12.
Citera
2016-05-14, 21:17
Medlem
LaScalas avatar
Jag såg på Facebook att folk som bor på Söder erbjuder logi till de som drabbats av branden.
Det var fint tyckte jag.
Det var nån som erbjöd ett barnrum med två sängar bl a.
Citera
2016-05-14, 23:29
Medlem
duqus avatar
Orsaken till branden kan helt enkelt vara hantverkare...(igen)
Hittar flera byggnadsärenden för flyttning av kök och ombyggnad av rökkanaler i fastigheten, där ett verkar vara pågående. Alltså kan det ha påbörjats ombyggnad av rökkanaler och imkanaler i huset. Så om nu några glada polacker lämnat en skorstenstock öppen för helgen och skitit i att plugga, och någon slarvat på plan 4, med skorstens-stockar från 1910 med mycket gammal tjärsot i, är det en klar risk för brasa, och foton påvisar att branden rasat mest runt den skorsten där tv-antenne sitter monterad.

http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Arenden/Aktuellt-arende/?JournalNumber=2016-07828&DataSource=1&SortBy=&SortDirection=1

En extra knorr, det verkar som den omtalade Svensk-hataren Victor Banke, som just börjat på Bodströms advokatbyrå bor rakt under den drabbade lägenheten, snacka om karma.
Hans tråd är: (FB) jurist Banke näthatar, kallar lantisar vidriga "AS" - hyllas av mediafolk
Senast redigerad av duqu 2016-05-15 kl. 00:03.
Citera
2016-05-15, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Nä det är riktigt det händer inte varje dag, det händer i princip aldrig.
Med tanke på att 30% av alla bränder i hemmet beror på att folk glömt stänga av spisplattan så vore det ju en idé att förbjuda elspisen?
Du famlar efter siffror, olyckor med gasspis är extremt ovanlig i statistiken.
Spisplattebränder är EN sak (går ju till viss del att avhjälpa med brandvarnare/brandsläckare/sprinklers) men gasspisar är värre då de kan vara ett självmordsverktyg/jihadistverkyg i extrema fall. I vissa fall rena BOMBERNA som kan förstöra en större byggnad, om elden väl får övertaget.

All empati till er på Söder i Shtlm som är direkt drabbade av detta drama. Om gasspisar blir lika populära bland "kockar" i SV som i FR (där jag bor fn), så säger jag bara: se upp, var försiktiga!!!

Jag ber om ursäkt för att jag envisas med mitt "gashat," men jag är EXTREMT emot gas i tätbebyggda områden, av ovannämnda skäl.
Citera
2016-05-15, 00:53
Medlem
Senappis avatar
Avspärrningen på Duvnäsgatan är sedan ca en timme borta men det arbetas fortfarande i den drabbade byggnaden.
Citera
2016-05-15, 01:48
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jepp, har själv två stycken. Prisvärda och lätta att få tag i - bara att köra till närmaste IKEA. När man ändå är där kan man investera i ett par brandvarnare, om man ännu inte satt upp några i sin bostad. Billig livförsäkring. Hjälper iofs inte vid våldsam gasexplosion...Det är därför jag föredrar el, lugnare förlopp.

Jag har en i varje rum. Det är ofta man sover med stängd dörr och börjar det då brinna i det rummet är du rökt bokstavligt talat, då röken inte hinner nå din vanliga som oftast sitter i hallen.
Citera
2016-05-15, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Den kvinna (Edit, 32) som bodde på Bondegatan 75, och intervjuades i AB påstod att det brann högst upp i hennes port. Hon kanske hade missuppfattat situationen? Duvnäsgatan ligger precis runt hörnet.
Bilderna där eldslågorna slår upp igenom taket stämmer iaf med Bondegatan 75 när man kollar på Google Maps.

Oavsett vilket så är det taskigt för alla de som drabbas av branden, och då menar jag även alla de/vi som får höjda försäkringspremier.
Ett helt kvarter är minst rökskadat, och varje port har 100 år gamla men ofta välrenoverade lägenheter till ett värde av över 50 mkr per port.

Nu ska de inte lösa in lägenheterna så det handlar mer om renovering av det värsta högst upp, men det är säkert någon mille att renovera men inte 50. Helt nytt tak är inte jättedyrt heller.
Senast redigerad av mrGrus 2016-05-15 kl. 06:48.
Citera
2016-05-15, 10:02
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrGrus
Nu ska de inte lösa in lägenheterna så det handlar mer om renovering av det värsta högst upp, men det är säkert någon mille att renovera men inte 50. Helt nytt tak är inte jättedyrt heller.
"Renovering av det värsta högst upp" och "säkert någon mille"? Har du verkligen så urusel koll på vad saker och ting kostar och hur enorma skador det blir av en sån här brand?
Citera
2016-05-15, 11:20
Medlem
Med anledning av branden hålls ett informationsmöte Sön 15/5 i Sofiaskolan kl 13 (Inne i lokalen som nås från skolgården, inre hörnet).

Nån flashbackare kan väl dra dit och uppdatera här med info om vad sägs på mötet, gärna live feed eller video.
Citera
2016-05-15, 12:11
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Självklart ska inga lägenheter lösas in, men standarden efter renovering ifrån samtliga uppkomna brand- sot- och rökskador ska återställas, så att ett marknadsvärde på 6-7 mille fortsättningsvis t.ex. kan upprätthållas för en 70 kvm bostadsrätt.

Huset med byggår 1906 hade t.ex. bärande takbjälkar av trä under yttertaket. Brandskadorna sägs vara omfattande i kvarteret, då mängder av brännbart material förvarades på de emot övriga portar relativt öppna vindarna.
Brandkåren kunde, p.g.a den enorma värmeutvecklingen längs med takutrymmet, inte skicka in rökdykare innan branden utvecklades till den enorma omfattning som slutligen uppstod.

Sot och rök som exempelvis genom ventilationssystemet kan ha nått in i lägenheterna ska saneras bort. Väggar, tak och möblemang ska saneras. Konst (tavlor, textilier, keramik m.m.) kan i vissa fall kosta skjortan att sanera.

Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
"Renovering av det värsta högst upp" och "säkert någon mille"? Har du verkligen så urusel koll på vad saker och ting kostar och hur enorma skador det blir av en sån här brand?
Tack för svaret till mrGrus, som uppenbarligen inte har någon vidare koll på det här området.

Jag fick en bra insikt i problematiken när en släkting drabbades av följdskador ifrån en brand i en bostadsrättsfastighet innan millenieskiftet.
En "indikation" kommer att finnas när försäkringsbolagen har startat upp sina utredningar.

Var det sedan i det här fallet landar återstår att se, men minst ett hyfsat tilltaget 2-siffrigt miljonbelopp lär det tyvärr sannolikt handla om.
Citera
2016-05-15, 12:27
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Det finns risk för att huset kollapsar sa en brandman på nyheterna.
Citera
2016-05-15, 12:36
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det är en och samma fastighet som är byggd som ett "V" (alt. ) längs Duvnäsgatan och Bondegatan
Din tydliga beskrivning gör att man förstår detaljer kring byggnationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in