2016-05-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det bästa sättet är att använda binomialsatsen. Det står i artikeln hur du beräknar koefficienterna.

Tack!
Citera
2016-05-15, 00:15
Medlem
Orkar någon kolla igenom innehållet på första sidan av http://www.physics.princeton.edu/~mcdonald/examples/nsphere.pdf under rubriken solutions och bekräfta att beräkningarna är korrekta?
Citera
2016-05-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Orkar någon kolla igenom innehållet på första sidan av http://www.physics.princeton.edu/~mcdonald/examples/nsphere.pdf under rubriken solutions och bekräfta att beräkningarna är korrekta?
Det ser korrekt ut. Var det något som fick dig att tro att det inte var korrekt?
Citera
2016-05-15, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Det ser korrekt ut. Var det något som fick dig att tro att det inte var korrekt?

Nae jag var bara nojig, tack.
Citera
2016-05-15, 07:42
Medlem
Citat:
Du kan testa att sätta in x = 1 respektive x = 3 och försöka lösa ut värdet på a.

Då får du

f'(1) = a*1 + 12 = a + 12
f'(2) = a*2 + 12 = 2a + 12
f'(3) = a*3 + 12 = 3a + 12

Eftersom f'(2) = 0 så får man 2a + 12 = 0 eller alltså a = -6. Detta ger

f'(1) = -6 + 12 = 6
f'(3) = -18 + 12 = -6

Nu ser man att figur C inte kan vara rätt svar eftersom i figur C så är f'(1) > 0 och f'(3) < 0. I figur D är det tvärtom, vilket alltså matchar uträkningarna ovan.

Vad menar du? Det är ju samma för både D och C? f'(1) > 0 och f'(3) < 0 gäller för både D och C väl? Varför blir detta fel:
Den deriverade funktionen är f'(x) = -6x + 12 vilket medför att funktionen är den primitiva funktionen till den deriverade funktionen som är -3x² + 12x
Denna har inte nollställen som någon av varken c eller D...vad är felet?
Citera
2016-05-15, 08:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad menar du? Det är ju samma för både D och C? f'(1) > 0 och f'(3) < 0 gäller för både D och C väl? Varför blir detta fel:
Den deriverade funktionen är f'(x) = -6x + 12 vilket medför att funktionen är den primitiva funktionen till den deriverade funktionen som är -3x² + 12x
Denna har inte nollställen som någon av varken c eller D...vad är felet?

Jag såg nu att jag hade skrivit fel. I figur C så är f'(1) < 0 (derivatan är negativ där) och f'(3) > 0 (derivatan är positiv där), men resultatet som vi räknat fram visar att det ska vara tvärtom. Det är uppenbart olika tecken på f'(1) mellan figur C och D, och detsamma gäller f'(3).

Jag misstänker att du kanske kollar på funktionsvärdet snarare än derivatan (lutningen).
Citera
2016-05-15, 08:10
Medlem
Citat:
Jag såg nu att jag hade skrivit fel. I figur C så är f'(1) < 0 (derivatan är negativ där) och f'(3) > 0 (derivatan är positiv där), men resultatet som vi räknat fram visar att det ska vara tvärtom. Det är uppenbart olika tecken på f'(1) mellan figur C och D, och detsamma gäller f'(3).

Jag misstänker att du kanske kollar på funktionsvärdet snarare än derivatan (lutningen).

Ja, nu förstår jag.
Citera
2016-05-15, 08:14
Medlem
Citat:

Om du kollar 13 på samma prov (Ht 2000 np mac) så ska man bestämma det minsta vertikala avståndet. Man sätter väl funktionerna lika för att de är närmst varandra där de skär varandra, sedan beräknar man y-koordinaterna för detta beskärningsvärde och subtraherar dem? Fast varför tar man subtraktionen i den ordningen? Är det absolutbeloppet som är intressant?
Citera
2016-05-15, 08:18
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Om du kollar 13 på samma prov (Ht 2000 np mac) så ska man bestämma det minsta vertikala avståndet. Man sätter väl funktionerna lika för att de är närmst varandra där de skär varandra, sedan beräknar man y-koordinaterna för detta beskärningsvärde och subtraherar dem? Fast varför tar man subtraktionen i den ordningen? Är det absolutbeloppet som är intressant?

Nej, bättre är att bilda funktionen h(x) = f(x) - g(x) och sedan hitta det minsta värdet genom att derivera h(x).
Citera
2016-05-15, 08:26
Medlem
Citat:
Nej, bättre är att bilda funktionen h(x) = f(x) - g(x) och sedan hitta det minsta värdet genom att derivera h(x).

Så har inte facit beskrivit det som. Hur menar du att jag skall göra?
Citera
2016-05-15, 08:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Så har inte facit beskrivit det som. Hur menar du att jag skall göra?

Jag menar precis det jag har skrivit. Bilda h(x) = f(x) - g(x). Derivera h(x) och hitta ett nollställe. Sätt in detta x-värde i h(x). Då har du hittat det minsta vertikala avståndet mellan f(x) och g(x).
Citera
2016-05-15, 08:28
Medlem
Citat:

Uppgift 14, sista uppgiften, i samma prov. Vilka är begränsningarna och hur finner man dessa matematiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in