2016-05-15, 03:27
Medlem
Grandiosos avatar
* Ett mycket litet antal människor "vänder upp och ner" på medkänslan.
* De plågas inte av andras lidande - de njuter av det.
* Det startar som anti-tabuistiska fantasier som invaderar medvetandet.
* Dessa utvecklas till att bli mer raffinerade och utstuderade. Man kan inte stänga av dem.

* I perioder när man mår dåligt ökar fantasierna.
* Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.
* I stället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.
* Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn!

Professorn i rättspsykiatri, Sten Levander talar nedan om Ondska och ansvar.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-15 kl. 03:34.
2016-05-15, 06:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
* Dessa utvecklas till att bli mer raffinerade och utstuderade. Man kan inte stänga av dem.

* I stället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut

Tack för ett bra inlägg och länk!
Dina punkter här sammanfattar mycket bra Nerijus personlighet.

Att inte ta något ansvar alls för sina ondskefulla gärningar, ingen känna ångest utan bara ett lugn och tillfredsställelse efter utförd bestialisk gärning. Att ge sina inre fantasier och drifter föda, att njuta av plågandet och dödandet av en annan människa för att uppnå njutning och lugn.
Detta smakade nog mer för Nerijus, först nu insåg han hur han kunde uppnå den maximala njutningen och samtidigt få sinnesro.

Ondskan utan samvete personifierad.

Därför måste han vara inlåst - för alltid.
2016-05-15, 09:06
Medlem
arkmikes avatar
Citat:

Instämmer med föregående inlägg.
Tack Grandioso för ett mycket bra klipp.
Kul att den gamle nestorn Otto Kernberg nämndes som skrivit mycket om psykopatologi och bidragit till skattningsskalan. Kernberg var en av de första inom psykiatrin som satte fingret på as-if beteenden. Människor som för omgivningen tedde sig normala typ Dr Hyde men som i grund och botten var djupt mycket störda i sin utveckling.
Senast redigerad av arkmike 2016-05-15 kl. 09:10.
2016-05-15, 10:02
Medlem
develis avatar
Citat:

.. Märkligt sammanträffande. Läser om malign narcissism f.n. Tack för en bra länk.
Ämnet han tar upp sammanfaller identiskt med trådens diskussioner.

Hur till synes helt normala personer har helt sjuka fantasier som övergår i mord - så jag skrev av delar det du punktvis tog fram:
Hur fantasierna tilltar, ökar vid stress. Personen kan slutligen inte hålla emot och sen efteråt upplevs ett paradoxalt lugn.
Han beskriver sen reaktionsbildning - hur personen betalar notan i förskott för sina förfärliga fantasier - med en slags överdrivande kompensation utåt sett. Överdrivet ordentliga, trevliga eller engagerade i sociala sammanhang (typ som kapten Klännings värnande om kvinnor) aka beter sig tvärtemot utåt sett mot vad man egentligen känner:
Dr Jekyll and Mr Hyde.
Citat:
(...) så länge vi har flockdjur så har vi parasiter som inte gör sitt jobb för flocken och som snyltar på andra. Sen har vi nåt ännu värre, ett mycket litet antal, som vänder upp och ner på medkänslan då istället så blir det att dom inte plågas av andras lidande - dom njuter av det.

Det startar då som anti-tabuistiska fantasier som invaderar medvetandet. Det liknar ganska mycket tvångstankesjuka och dom här fantasierna tar mer och mer tid och blir mer och mer raffinererade och utstuderade - man kan inte stänga av dom."

" Dom här personerna som har den här typen av fantasier dom söker inte hjälp för det - därför att dom vill ju göra det mest förbjudna."

" Alltså - man kan inte söka hjälp. Här står man med dom här fantasierna, vad gör man då?
Ja, när man mår dåligt så ökar fantasierna i intensitet - man kan snart inte hålla emot:
Man går från fantasi till verklighet och när man har gjort det då kommer det förskräckliga - istället för att man upplever skräck och ångest för vad man har gjort så upplever man ett paradoxalt lugn.
Varför?
Fantasierna är plötsligt borta och det kompenserar fullt ut en eventuell samvetsångest och nu vet man hur man kan bli lugn nästa gång om det här problemet återkommer. Och det gör det.

Typiska seriebrott av det anti-tabuistiska slaget som exibitionism och andra parafilier, det är våldtäkter, det är mord, det är mordbrand, pyromani, och det är barnmisshandel.
Det finns ett litet antal kriminella av det här slaget dom är mycket speciella och det går inte att forska på dom. Därför får man nöja sig med en sån här gammal dinosauriekliniker som jag säger.

Syns det på dom? Många är på ytan påtagligt normala och välanpassade:
Dom är Dr Jekyll i sitt civila.
"
2016-05-15, 10:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Märkligt sammanträffande. Läser om malign narcissism f.n. Tack för en bra länk.
Ämnet han tar upp sammanfaller identiskt med trådens diskussioner.

Hur till synes helt normala personer har helt sjuka fantasier som övergår i mord - så jag skrev av delar det du punktvis tog fram:
Hur fantasierna tilltar, ökar vid stress. Personen kan slutligen inte hålla emot och sen efteråt upplevs ett paradoxalt lugn.
Han beskriver sen reaktionsbildning - hur personen betalar notan i förskott för sina förfärliga fantasier - med en slags överdrivande kompensation utåt sett. Överdrivet ordentliga, trevliga eller engagerade i sociala sammanhang (typ som kapten Klännings värnande om kvinnor) aka beter sig tvärtemot utåt sett mot vad man egentligen känner:
Dr Jekyll and Mr Hyde.

Förvisso intressant utläggning av den gamle professorn. Men jag kan inte låta bli att undra, hur har han kommit fram till sina hypoteser när det inte går att forska på dem?

Citat:
Typiska seriebrott av det anti-tabuistiska slaget som exibitionism och andra parafilier, det är våldtäkter, det är mord, det är mordbrand, pyromani, och det är barnmisshandel.
Det finns ett litet antal kriminella av det här slaget dom är mycket speciella och det går inte att forska på dom. Därför får man nöja sig med en sån här gammal dinosauriekliniker som jag säger.
2016-05-15, 10:53
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Förvisso intressant utläggning av den gamle professorn. Men jag kan inte låta bli att undra, hur har han kommit fram till sina hypoteser när det inte går att forska på dem?

Ja, han kallar det själv för "gammal dinosauriekliniker". Hur vetenskapligt är det?
2016-05-15, 10:56
Medlem
develis avatar
Levander tar upp Amagermannen/ "Sexmonstret från Amager" i Danmark som levde dubbelliv - på dagarna familjefar och fotbollstränare och sexmördare och våldtäktsman på nätterna:
Citat:
"Det här är en Dr Jekyll och Mr Hyde man med totalt olika identiteter. Han säger: Jag är oskyldig.
Man tittar in i kameran när man intervjuar honom och han säger "jag är oskyldig" med stora fina ögon. Vi kan inte förstå det (...)"

Här finns som sagt en dansk variant av Nerijus som levt dubbelliv:
Citat:
" På dagarna var han respekterad fotbollstränare och perfekt familjefar. Men på kvällarna en grym sexmördare och våldtäktsman, enligt åklagaren. I 24 år lyckades Marcel Lychau Hansen, 46, hålla sig undan polisen."

" Tvåbarnspappan är fåordig men förnekar i stort sett alla anklagelser som riktas mot honom - trots att åklagarens bevisning med dna-spår är överväldigande. 46-åringen beskrivs som ett psykologiskt mysterium - en Dr Jekyll och Mr Hyde. En man som var både innerligt god men också genomgripande ond."

" På dagarna levde Marcel Lychau Hansen ett till synes vanligt familjeliv i en bostadsrätt i Köpenhamn. Han var gift i 20 år, hade två söner och arbetade plikttroget som städare på Kastrups flygplats.
På fritiden verkade han dessutom med sitt sociala engagemang som uppskattad och respekterad tränare för fotbollsklubben AB Tårnby.
I 24 år kände ingen till Marcel Lychau Hansens dubbelliv och mörka hemlighet."
http://www.expressen.se/kvp/sexmonstret-fran-amager-i-ratten/
Det är en sån här bakgrundsberättelse man efterlyser i svensk media kring NB;
Citat:
" Familien er vigtig for Marcel, men han lader kun ganske få venner og kammerater komme indenfor i villaen. Men dem, der kommer indenfor, oplever en familie, hvor det er Marcel, som styrer det hele. Han kan finde på at brænde faderen på kinden med en kogende varm teske, uden at hans far siger fra eller skælder sin søn ud."

"I slutningen af 70erne begynder Marcel Lychau Hansen at komme i Nøragersminde Ungdomsklub. På det tidspunkt er han begyndt på småkriminalitet. Han er med til at stjæle biler, knallerter og lave hærværk."
http://www.bt.dk/krimi/portraet-marcel-lychau-hansen-levede-et-dobbeltliv

Han beskrivs kunna kasta biljardkulor i huvudet på vännerna men är även en god kamrat. Begåvad men ointresserad av skolan och blir ovänner med lärarna och slutar. Sen får han jobb i sin brors flyttfirma och använder jobbet till att hitta ställen han kan begå inbrott. Han rånar en 75-åring kvinna och slår henne med en klubba och sen är han igång som Dr Jekyll och Mr Hyde. 1987, när hans flickvän är gravid, mördar han en 73-årig kvinna. Sen följer grova våldtäkter och ännu ett mord.
En svensk blogg som beskriver honom mer detaljerat med minst sagt intressanta personlighetsdrag..
Citat:
Familjen var viktig för honom och han kunde vara otrolig trevlig och kärleksfull mot dem han kände och tyckte om, men man skulle inte komma på kant med honom, för han var iskall och stark som en oxe och det fanns aldrig den minsta gnutta av rädsla i honom.

Han kunde också vara väldig skräckinjagande som gjorde att alla var rädda för honom även oss som var hans närmaste vänner, säger en fotbollskompis."
"
För Marcel Lychau Hansens familj blev det självklart en chock att Marcel Lychau Hansen som var en kärleksfull familjfar, son, broder och pojkvän. En charmör, en väldig omtyckt vän samt en fotbollstränare som var jättebra på att ta hand om barn och ungdomar, skulle vara samma person som hade begått dessa hemska brott, ja det trodde de inte ett ögonblick på, dessutom var de övertyckt om att de ville ha märkt det om han hade begått sådana brott.

Slutade omedelbar som fotbollstränare
I fotbollsklubben AB Tårnby blev man också chokad över anklagelserna och hade svårt att tro på han skulle ha begått dessa brott, för han hade aldrig visat upp någon form av våldlighet, han var alltid lugn och väldig omtyckt av båda ungdomarna och föräldrarna och han rörde aldrig alkohol i närvaron av barnen och ungdomarna.
Dessutom hade han efter våldtäkten i september 2010, blivit väldig upprört och förbannad och sagt:
”Jag hoppas de får tag på det svin. Jag hoppas han blir offentligt visat upp för allmänheten på Rådhusplatsen”.

Både hans familj samt vissa vänner trodde på honom när han i rättsalen sa:
”jag är oskyldig och jag vet till 100 procent att jag inte har begått dessa brott. Därute finns en person som har samma dna som jag och den person som gör något sådant är psykopat och hatar kvinnor. Han är sjuk i huvudet. Jag tror också att han kommer att göra det igen. Och händer det medan jag sitter i fängelse, så vet ni jag är oskyldig”.

" Lite annorlunda lät det från hans barn och ungdomsvänner, här var det en helt annan och inte lika positiv bild som målas upp och i och med att brotten nu hade blivit preskriberad och personerna inte länge kunna dömas för dessa brott, valde de att ställa upp och vittna mot Amagermanden.
För dem var det ingen överraskning att han stod åtalat för mord och våldtäkt och de kände inte någon annan som kunde vara så kall nog till att begå dessa brott och dessutom hålla det hemligt. De var också övertygade om att han heller begick självmord än att erkänna dessa brott."

" S berätta hur Amagermannen en gång överföll en man som var ute och lufta sina hundar, först klådde han upp hundarna sen mannen, orsaken ja den var att mannen gick på fel sida av trottoaren.

En annan gång hade han, Amagermannen och några kompisar på Amager Fälled, bakbunden en man givet honom en ögla runt halsen och svept honom in i toapapper och sen satte eld på honom.
”Om jag inte hade stoppat dem, hade han bränts till döds”, säger S.
" När det gällde mordet på den 73 åriga Edith Louise Andrup, hade Macel Luchau Hansen erkänt över för Tommy Velbäk att det var honom som hade mördat henne.
När Tommy Velbäk hade frågat varför, hade Amagermannen svarade att han vill se om han kunde leva med att ha mördat en person. "
http://gittefaber.blogspot.se/2012/01/amagermannen-danmarks-varsta-och-mest.html
Professor i psykologi og tidligere klinikchef på Odense Universitetshospital, Jørn Beckmann:
Citat:
Han (Amagermanden, red.) er i særklasse. Han er helt unik med sin kynisme og de psykopatiske træk. Jeg tror ikke, at det er set værre. Jeg tror, han slår Danmarksrekorden for psykopatiske træk, siger Jørn Beckmann, der mener, at Amagermanden kunne klassificeres som psykopat, hvis man stadig benyttede betegnelsen.
I stedet kaldes den slags personer i dag for ’socialt dysfungerende’ – eller anti-social personlighed’.
http://www.b.dk/nationalt/psykolog-han-slaar-danmarksrekorden-i-psykopatiske-traek
2016-05-15, 11:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ja, han kallar det själv för "gammal dinosauriekliniker". Hur vetenskapligt är det?
Om du hade hälften av den knastertorra självironi som Levander besitter - hans kunskap och erfarenhet ihop mer en rak barskhet:
Så skulle även du kunna tillföra debatten nåt i sak. Du vet... Oneliners och gnäll blir så intetsägande.

Vad anser du om sakämnet med tanke på att NB är dömd för mord med sexuellt motiv och då menar jag sexualsadism och mord som föregås av sjuka fantasier som Levander diskuterar.
2016-05-15, 11:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Självklart finns det forskningsunderlag och studier av sexualbrottslingar/sexualmord/seriemördare. Det ses via material Långström hänvisar till. Se akt.bil. 89.
FBI har mängder med material.

Vad Levander däremot menar är att den kliniska blicken, baserad på mångårig verksamhet - i direkta möten med mängder av psykpatienter och kriminella - riskerar att falla åt sidan då all forskning har företräde idag för att påvisa den ultimata sanningen.
Han menar att denna kunskap är ovärderlig på sitt vis.
2016-05-15, 11:10
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om du hade hälften av den knastertorra självironi som Levander besitter - hans kunskap och erfarenhet ihop mer en rak barskhet:
Så skulle även du kunna tillföra debatten nåt i sak. Du vet... Oneliners och gnäll blir så intetsägande.

Vad anser du om sakämnet med tanke på att NB är dömd för mord med sexuellt motiv och då menar jag sexualsadism och mord som föregås av sjuka fantasier som Levander diskuterar.

Så du menar att någon kan tillföra något i en debatt där ämnet inte ens går att forska på?
Nu börjar fan i mig t om NB verka vettigare än "debattören".
2016-05-15, 11:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Så du menar att någon kan tillföra något i en debatt där ämnet inte ens går att forska på?
Nu börjar fan i mig t om NB verka vettigare än "debattören".
Jag borde inte ens bemöda mig...

Denna sorts diskussion finns överallt inom de program som innebär forskning, avhandlingar på universitet som har med människor att göra.
Det är en korsväg där det gamla möter det nya.

Det finns risker att de nyutexade är så i huvudet med sin teorier och teoretiker att det som egentligen är guld värt i arbete med människor riskerar hamna i skymundan:

Den kliniska blicken. Den erfarenhet som absolut aldrig kan ersättas av det mentala, av böcker, av diagram.
Att vara i huvudet men ha nada arbetslivserfarenhet och bara åberopa forskningsmaterial.
Det är GIVET att han vet att det finns forskningsmaterial. Han är för i helvete professor..
2016-05-15, 11:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Självklart krävs en dialog på hemspråket i en lämplig miljö.
Att terapera en såpass tidigt störd person är en grannlaga uppgift.
Lyssnat på Grann och han tar även upp denna språkliga problematik i samband med de olika 16 program som kriminalvården har - förutom att det kräver patientens vilja och motivation (problematisk i sig gällande "dom mest svåra, dom mest persistenta" som de vill ha aktiva i program men som inte är intresserade).
Var tredje klient gick dock i program varje år inom svensk kriminalvård (fängelserna och frivården) som tydligen innebar bland de högsta i världen med betoning på ordet vård i kriminalvård.
Citat:
Om patienten har en neropsykiatrisk problematik blir det än värre då de ofta lärt sig härma som papegojor.
Hahahaha - passande felskrivning. Ja, Nero har nog lärt sig härma som en papegoja.
Histrionisk Babushka ICD-10,3 samt Neropsykiatrisk problematik.

Lite allmänt om "sjuk i lagens mening" angående RPU. Intervju med Martin Grann är professor vid Karolinska Institutet och expert inom forensisk psykologi och rättspsykiatri:
Citat:
Gärningsmannaprofiler och farlighetsbedömningar

" I rättspsykiatrisk undersökning i Sverige som då förordnas av domstol i samband med att man ska avgöra om nån är skyldig och i så fall om vad den ska få i påföljd då ställer man frågan om gärningsmannen, vid gärningstillfället, led av en s.k allvarlig psykisk störning och då är alltså ribban för allvarlig psykisk störning den är väldigt hög i Sverige, den är högre i Sverige än i många andra länder.

I Sverige måste man vara väldigt sjuk för att klassas som sjuk i lagens mening - så det är väldigt allvarligt allvarlig psykisk störning. Faktum är att när det här infördes 1991 med den lag vi fick då så höjdes ribban ganska högt och då fanns tydligt uttalat från lagstiftarens sida att man skulle utesluta till exempel personlighetsstörningar - personlighetsstörningar skulle inte komma ifråga. Missbruk, alkohol, beroendesjukdomar kvalificerar inte utan vad en allvarlig psykisk störning är det är inte definierat annat än genom praxis men om man ska beskriva det väldigt kort och enkelt så är det i princip en psykossjukdom; Schizofreni, bipolär sjukdom - den typen av svåra, svåra psykiatriska tillstånd.

Det är tillräckligt för att bli sjuk i lagens mening. Sen döms det mellan 10-15 000 personer till fängelse varje år och vi vet att en bred majoritet alla dom har nån diagnos - personlighetsstörningar, ångest, ADHD som vi diskuterade tidigare här nyss och andra typer av problem men då är man inte tillräckligt sjuk för att bli sjuk i lagens mening och dömas till vård."

https://www.youtube.com/watch?v=9nfhANbVCPs

Med reservation - egen avskrift.
Senast redigerad av develi 2016-05-15 kl. 12:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in