2016-05-14, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Den som maxbelånar sig idag, och har säg 50KSEK månadsinkomst, kommer att ha ca 31K kvar efter skatt och räntor är betalda. Hur skulle överheten motivera en tvingande sänkning av max belåningsgrad?
Skulle 31 KSEK per månad inte vara tillräckligt att ha kvar för övriga utgifter?
Hur mycket blir 50KSEK efter skatt?
2016-05-14, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Också en dålig liknelse, men om priset på bensin (räntan) går upp till 50 kr/l, så ja.
Ja, den har sina brister.
Men ja, om kostnaden för drivmedel åker upp en faktor 4 då är iaf min bedömning att vi ser en tydligt reduktion i biltrafik.

På samma sätt kommer vi se en prisminskning på bostäder om real boendekostnad efter skatt drar iväg med en faktor 4. Och vi kommer att se hur köerna till hyresrätter imploderar när hyrorna ökar med en faktor 4.
I det senare fallet kommer vi troligen att få se tomma outhyrda lägenheter. Folk kommer att dra ihop sig på färre kvm. T ex vara många som hyr lägenhet tillsammans. Även hyra del i rum.

Såväl minskande trafik som fallande bostadspriser är möjligt och tänkbart. Frågan är väl hur sannolika förändringarna är, som ligger bakom.

Idag tror jag oljepriset bara är några få % av bensinpriset. Oljepriset skulle behöva stiga astronomiskt för att det skulle driva upp bensinpriset till 50 kr/liter. Skulle oljepriset stiga så skulle staten kunna reducera skatten lite så slipper man orimliga konsekvenser.
Alternativt så har Riksdagen svängt mer åt vänster och man beslutar sig för att (i praktiken) förbjuda privatbilism, så som det var i Albanien tidigare.

Och politiska beslut kan såväl driva upp bensinpriset som orsaka drastiska ökningar i boendekostnad.
Men hur troliga är de? Och vad skulle hända med de partier som genomför en ökning av boendekostnad med en faktor 4?
2016-05-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
nejdå svettas bara på gymet, ville bara läxa upp en mupp som inte kan något om sannolikhetslära, o pratar strunt om tärningar med minne.

siktar nu på +7% för året på mina br i Sthlm.

Du har fel om tärningarna hursomhelst.

Misstaget du gör är att du antar att tärningarna är rättvisa.

Om jag har en tärning och jag rullar den några tusen gånger och bara får sexor så kommer jag inte anta något annat än att 1: Tärningen är riggad till att bara rulla sexor och 2: Nästa gång jag rullar så kommer jag få ännu en sexa.

Om tärningar har minne (nej de har de inte) eller ej är irrelevant.
2016-05-14, 22:54
Medlem
El Capitanos avatar
Vad tror ni om sannolikheten för skuldtak? Det måste ju som någon sa krossa marknaden när ettor drivit iväg uppåt 3 miljoner i Stockholm samtidigt som snittlönerna skulle berättiga lån på knappt ens två miljoner för många människor.
2016-05-15, 03:35
Medlem
Tärningar har inget minne och slår du sexa en miljon gånger i rad är sannolikheten fortfarande en sjättedel att du slår en sexa nästa gång. Detta gäller speltärningar men inte bostadstärningar för på bostadstärningar lägger man hela tiden till nya sidor med sex prickar så chansen ökar för en sexa.

Ett fat olja på 50 gallon dvs 185 liter kostar i bulk USD50 dvs 400 spänn. Ok detta pris gäller i bulk. Oljan kostar alltså 2 spänn litern. Sedan kostar raffinering och distrubution ett par spänn. Resten är skatt. Drivmedelspriset kan mycket väl tiodubblas för 1) man kan åka kollektivt och 2) det finns inte så stora stockar billån återförsäkrade på den internationella marknaden.

Om bostäderna går upp med 7% om året och lönerna går upp med 2% kommer vi förr eller senare att ha räntekostnader som överstiger lönerna. Där är vi inte än men jag hävdar att många glömt en annan punkt, avbetalningsbarheten.

Med låg ränta kan ett högt pris ändå ge låg månadskostnad men jag tror det är ett psykologiskt motstånd att sätta sig i skuld motsvarande flera årslöner. En låg skuld kan man i viss mån amortera av men faller priserna kraftigt idag sitter man fast för livet. Givetvis kan det sluta på samma sätt med en låg skuld om räntan är hög med den kan ju subventioneras för skuldsaneringslån. Och man kan ju hoppas att räntan sjunker.

Min sammanfattning blir att ingen svensk politiker kommer att tillåta att fastighetspriserna kraschar för då kläms de svenska storbankerna åt av de utländska långivarna som köpt upp deras obligationer och då rasar deras vinster och eftersom de till stor del ägs av pensionsfonderna blir det problem. Dessutom faller kronan och räntan går upp och ekonomin saktar ner och arbetslösheten ökar. Vi finansierar just nu vårt system med nytryckta pengar som tryck ut i systemet med en ökning av bostadslånen. Det som ger politikerna huvudvärk är att hitta den rätta balansen. Ett sätt är att med diverse skrämskott på Svensson att låna lite lugnare, t ex med amorteringskrav.

Men för att varaktigt kunna ha en bostadsprisökning som mycket överstiger löneutvecklingen krävs att återstoden fylls ut men lån vilket kräver lägre ränta för att Svensson skall orka betala. Just nu har vi så låg ränta i konsumentledet som man kommer att få så den vägen är stängd. Men jag tror inte på kollaps så länge man för en "ansvarsfull" bostadspolitik, dvs inte bygger billiga lägenheter.

De oförutsägbara hot jag ser är om Svensson plötsligt börjar tänka och få kalla fötter eller om någon nervös internationell storbank börjar kräva inlösen av obligationer eller bättre säkerheter.

Och Bert Karlsson har just lanserat en potentiell bomb på bostadsmarknaden med sina trailer parks, återstår att se hur man stoppar honom. Kanske han får bygglov enbart för folk med asylstatus.
2016-05-15, 05:10
Medlem
Trillskes avatar
Analysen brister i att du menar att politiker inte "tillåter" olika scenarion. De har på lite sikt ingen som helst kontroll över en sådan sak. Det är det fundamentala problemet med att försöka toppstyra något komplext.
2016-05-15, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Om bostäderna går upp med 7% om året och lönerna går upp med 2% kommer vi förr eller senare att ha räntekostnader som överstiger lönerna.

Citat:
Men för att varaktigt kunna ha en bostadsprisökning som mycket överstiger löneutvecklingen krävs att återstoden fylls ut men lån vilket kräver lägre ränta för att Svensson skall orka betala.

Ett alternativ som du förbiser är att boendestandarden kan sänkas. Om bostadspriserna ökar snabbare än inkomsterna kan detta kompenseras genom att folk för samma boendekostnad som tidigare bor i "sämre" boenden.
2016-05-15, 11:20
Medlem
Citat:
Tärningar har inget minne och slår du sexa en miljon gånger i rad är sannolikheten fortfarande en sjättedel att du slår en sexa nästa gång. Detta gäller speltärningar men inte bostadstärningar för på bostadstärningar lägger man hela tiden till nya sidor med sex prickar så chansen ökar för en sexa.

Ett fat olja på 50 gallon dvs 185 liter kostar i bulk USD50 dvs 400 spänn. Ok detta pris gäller i bulk. Oljan kostar alltså 2 spänn litern. Sedan kostar raffinering och distrubution ett par spänn. Resten är skatt. Drivmedelspriset kan mycket väl tiodubblas för 1) man kan åka kollektivt och 2) det finns inte så stora stockar billån återförsäkrade på den internationella marknaden.

Om bostäderna går upp med 7% om året och lönerna går upp med 2% kommer vi förr eller senare att ha räntekostnader som överstiger lönerna. Där är vi inte än men jag hävdar att många glömt en annan punkt, avbetalningsbarheten.

Med låg ränta kan ett högt pris ändå ge låg månadskostnad men jag tror det är ett psykologiskt motstånd att sätta sig i skuld motsvarande flera årslöner. En låg skuld kan man i viss mån amortera av men faller priserna kraftigt idag sitter man fast för livet. Givetvis kan det sluta på samma sätt med en låg skuld om räntan är hög med den kan ju subventioneras för skuldsaneringslån. Och man kan ju hoppas att räntan sjunker.

Min sammanfattning blir att ingen svensk politiker kommer att tillåta att fastighetspriserna kraschar för då kläms de svenska storbankerna åt av de utländska långivarna som köpt upp deras obligationer och då rasar deras vinster och eftersom de till stor del ägs av pensionsfonderna blir det problem. Dessutom faller kronan och räntan går upp och ekonomin saktar ner och arbetslösheten ökar. Vi finansierar just nu vårt system med nytryckta pengar som tryck ut i systemet med en ökning av bostadslånen. Det som ger politikerna huvudvärk är att hitta den rätta balansen. Ett sätt är att med diverse skrämskott på Svensson att låna lite lugnare, t ex med amorteringskrav.

Men för att varaktigt kunna ha en bostadsprisökning som mycket överstiger löneutvecklingen krävs att återstoden fylls ut men lån vilket kräver lägre ränta för att Svensson skall orka betala. Just nu har vi så låg ränta i konsumentledet som man kommer att få så den vägen är stängd. Men jag tror inte på kollaps så länge man för en "ansvarsfull" bostadspolitik, dvs inte bygger billiga lägenheter.

De oförutsägbara hot jag ser är om Svensson plötsligt börjar tänka och få kalla fötter eller om någon nervös internationell storbank börjar kräva inlösen av obligationer eller bättre säkerheter.

Och Bert Karlsson har just lanserat en potentiell bomb på bostadsmarknaden med sina trailer parks, återstår att se hur man stoppar honom. Kanske han får bygglov enbart för folk med asylstatus.
Jo för i alla andra länder där bubblor briserat så har ja staten velat det och tillåtit detta
2016-05-15, 13:20
Medlem
Citat:
Om bostäderna går upp med 7% om året och lönerna går upp med 2% kommer vi förr eller senare att ha räntekostnader som överstiger lönerna.
För två veckor sedan hade vi tolv grader varmt, förra veckan hade vi 24 grader varmt. Om det fortsätter så kommer vi ha 96 grader varmt nästa vecka. Helt sjukt!

Kan du komma på några anledningar till varför det du sa är lika verklighetsfrånvänt som det jag sa?
2016-05-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo för i alla andra länder där bubblor briserat så har ja staten velat det och tillåtit detta
Jag sa _SVENSK_ politiker. Sverige har alltid haft en rätt välskött ekonomi och de länder där bostadsbubblorna flippat ur rejält har ofta varit i en sådan situation att van inte haft något val. Låt mig ge ett par exempel:

1991 var Sverige under ministären Carlsson i taskigt läge av samma skäl som idag, dvs för mycket belåning i synnerhet av fasta tillgångar. Krisen utbröt och bostäderna föll. Bankerna krävde då att låntagarna, dvs Svenne, skull betala ner lånen till det nya lägre värdet på bostaden. Detta var naturligtvis omöjligt i en ekonomi där sista kronan av löningen gick till den då höga räntan på lånen. Ministären Carlsson tillät då bankerna att anordna tvångsförsäljning av bostäder på en marknad som inte längre fanns, till stor del därför att samma banker totalt ströp alla krediter. På så sätt kunde bankerna ropa in husen till halva priset eller så och hyra ut huset till samma Svenne som nu satt med 1-2 millar i skuld. På så sätt sanerade man bankerna ekonomi. Jag var själv med under denna tid även om jag då inte ägde någonting. En kompis som några år tidigare köpt en etta i en av GBGs förorter för 145 papp fick sälja den för 80.

2008 när Lehman kraschade befann sig riket i samma läge fast lånestockarna var denna gång komiskt stora. Ministären Reinfeldt med hästsvansen (finansminister Borg) i spetsen beslutade då att tillställa banksystemet i praktiken obegränsade nödkrediter och man såg till (Borg gick ut i media med detta) att bankerna inte skulle säga upp ett enda bostadslån så länge låntagaren betalade åtminstone ränta.

Detta räddade Sveriges bostadsmarknad från en total socioekonomisk kollaps som annars hade följt där bankerna hade tillskansat sig alla folks förmögenheter. På så sätt är moderaten Borg en av de största Sossarna genom tiderna.

Men detta krävde alltså en järnhand (ingen som kunde utmana duon Reinfeldt/Borg), en egen valuta, och en statsekonomi som var så stark att man kunde göra så här utan att valutan kollapsade. Tack vare detta politisk/ekonomiska ansvarstagande är Sverige idag ett av världens rikaste länder. På så sätt menar jag att man kan undvika bubbelkrascher om man har en stark ekonomi och helst också egen valuta.

Voodoodaddy - du har helt rätt, man kan t ex bygga om befintliga lägenheter och villor till flerfamiljsutförande även om jag tror detta är osannolikt. Men annars skulle man kunna sälja kolonistugor till barnafamiljer.

Trillske - jag håller inte med dig även om det naturligtvis inte är helt svart/vitt. Beskrivningen ovan förklarar varför.
2016-05-15, 14:17
Medlem
Citat:
Krisen utbröt och bostäderna föll. Bankerna krävde då att låntagarna, dvs Svenne, skull betala ner lånen till det nya lägre värdet på bostaden.

Jag skulle nog vilja påstå att detta är ett rent påhitt. De som drabbades av tvångsförsäljningar var främst högt belånade fastighetsbolag samt småföretagare som använt bostaden som säkerhet. Vanliga privatpersoner som skötte sina räntebetalningar tvingades inte amortera ned sina bolån i takt med de fallande bostadspriserna.

Citat:
du har helt rätt, man kan t ex bygga om befintliga lägenheter och villor till flerfamiljsutförande även om jag tror detta är osannolikt. Men annars skulle man kunna sälja kolonistugor till barnafamiljer.

Det är inte osannolikt. Tvärtom är det ganska vanligt redan idag att stora lyxvillor omvandlas till bostadsrättsföreningar bl.a. i Saltjöbaden och på Lidingö.
2016-05-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
För två veckor sedan hade vi tolv grader varmt, förra veckan hade vi 24 grader varmt. Om det fortsätter så kommer vi ha 96 grader varmt nästa vecka. Helt sjukt!

Kan du komma på några anledningar till varför det du sa är lika verklighetsfrånvänt som det jag sa?
Förstår väl vem som helst att om bostadspriser drar iväg med 5% mer än löneutvecklingen så slutar det med att förr eller senare har man inte råd med priset.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in