Då till och med Expressen nu valt att ifrågasätta och granska Spöket och hans ekonomi, se deras rapportering 12 maj, är det utan tvivel ett faktum som hör till intygsskandalen.
För att förstå skandalen måste vi förstå den Chilenska familjen.
Fakta från publika källor:
Pinochet diktator i Chile 1973-1990.
Spöket enligt AIK 2006:
Bott:
Santiago (1970*-73)
Stockholm [Danderyd enligt nedan] (1974*-86)
Santiago (1986*-91)
Stockholm (1992*-2006)
Huddinge (2006*-)
Klubbar:
Danderyds SK (1979-*83).
Djurgårdens IF (1984-*86).
Universidad Católica (Santiago, 1986*-91).
CD Provincial Osorno de Chile (Osorno, 1991*-92).
Hammarby IF (1992).
AIK (1993).
Spårvägens GoIF (1994*-95).
Vasalunds IF (1996).
IF Brommapojkarna (1997*-98).
Spårvägens FF (1999).
Hammarby IF (1999).
Spårvägens FF (1999).
Gustavsbergs IF (2000*-02)
AIK 2006:
"Nioårige Hernando började spela fotboll i Danderyds
SK, redan då var han målvakt efter att ha gjort succé som sådan på skolrasterna.
Hans målvaktsspel uppmärksammades med stigande ålder alltmer och 1986, då
Hernando var 16 år och fortfarande chilensk medborgare, hörde det chilenska
juniorlandslaget av sig. Hernando blev inbjuden att spela och träna med
juniorlandslaget inför ett stundande Junior*VM för 19*åringar, samtidigt som
han skulle representera Universidad Católica, en klubb i huvudstaden Santiago.
.
Samtidigt spelade jag en del matcher med Universidad
Católica, dock inte i A*laget då jag var klubbens tredjemålvakt.
*Men det kändes som ett fängelse. Jag var 16 år och saknade mina föräldrar väldigt
mycket. Visst hade jag många släktingar där men jag kände dem ju inte efter hela min
uppväxt i Sverige.
Hernando blev kvar i Chile, om än med många resor "hem" till Sverige, fram till 1992."
Jag är långt ifrån en Chileexpert, men som tidigare nämnts i trådnen saknas inte länkar mellan Universidad Católica och Pinochet.
https://es.wikipedia.org/wiki/Pinochetismo
Familjemedlemmar bosatta K*llvägen 19 (*=ä)i Danderyd enligt folkbokföringen 1980:
1914o622 C0rdero G0nzalez, M4ria Lu1sa (död 2000, troligen i Chile)
1948o131 L4bbé Moncada, H3rnando M4uricio
1967o916 L4bbé S0linas, Andr3a
1970o213 L4bbé S0linas, H3rnando
1957o424 S0linas C0rdero, M4rco Ant0nio
19501o06 S0linas de L4bbé, N4ncy Susana
1916o328 S0linas Le0n, O5car (död i Chile 2009)
Intressant att notera är att i folkbokföringen 1990 är familjen alltjämt mantalsskriven i Danderyd dock Utan Känd Hemvist.
(=kvarskrivning = skyddad identitet?)
Analys:
Med små barn, fru och tillsammans med sin frus föräldrar flyttar Spökets pappa till Sverige 1973 eller 1974. Högerdiktatorn Pinochet har då precis tagit makten i Chile.
Men varför flyttar Spökets pappa till Sverige? Har spökets mamma fått jobb på något universitet? Kanske inte ett jobb man försörjer 7 personer i en villa i Danderyd med?
Det har diskuterats om knarkhandel, om Spöket kan vara Monas dealer samt om familjen är i denna bransch. Om jag skulle importera knark skulle jag göra det via privat båt. Vill man inte segla hela vägen över Atlanten kan man kanske handla hos någon grossist en bit utanför Spaniens kust? Familjen har ju ett brett kontaktnät i Sydamerika, något måste väl gamla Pinochethantlangare syssla med nu för tiden? Det skulle ju förklara Monas beroendeställning, Monas konstiga beteende och Spökets pengar. Pappans intresse för båtupptagning (svetsat in i kölen) och Spökets sug efter egen brygga. Möbelimport har också nämnts. Men något säger mig att knark inte är något man håller på med sedan 1973 till 2016 och ser så fräsch ut som Spökets pappa? Eller överlever så länge över huvud taget, för att sedan lämna över knarkföretaget till sin son Spöket? Nej, jag tror inte på detta knarkspåret. Det känns dessutom som om Spökets familj borde haft mer pengar om de med framgång dealat knark sedan 1973.
Familjens troligtvis goda kontakter och goda ställning i Chile under Pinochet:
- Spöket "hittas" som 16-åring i Sverige och värvas till Chiles U-landslag
- Spöket spelar i Universidad Católica som verkar ha anknytningar till Pinochet
- Familjen kan flytta tillbaka till Chile under Pinochet
- Eventuellt släktskap med Cristián Labbé, bland annat livvakt åt Pinochet, senare Pinochets Minister Secretary General of Government (spokesman for the executive branch against the public opinion)
https://es.wikipedia.org/wiki/Cristi%C3%A1n_Labb%C3%A9
Jag ser följande alternativ (som inte behöver utesluta varandra, dvs de går att kombinera)
- Spökets pappa kom med sina goda kontakter i Chile som någon sorts underrättelsearbetare till Sverige, spöket har sedan fortsatt på samma spår som polis och livvakt i Sverige. Spökets pappas uppgift kan ha varit "diasporakontroll", dvs han hade som uppgift att kolla vilka vänsterchilenare som kom till Sverige runt 1973 1974, vilka de umgicks med, vilka åsikter de gav uttryck för. En regim som använder ett antal konstiga metoder borde troligtvis även vilja ha koll på de som flytt från landet, och Sverige var ju ett stort mottagarland för Chilenska vänsteraktivister, bland annat Mona Sahlins första baby daddy om jag förstått det rätt.
- Spökets pappa kom med sina goda kontakter i Chile till Sverige som någon sorts fixare. Han hjälpte därmed Svenska exportföretag att navigera i den nya miljön som finns i Chile, under Pinochet. Han hjälper de svenska (ännu ej totalt PK-hjärntvättade) näringslivscheferna att exportera till Chile, inklusive eventuellt genom att använda mellanhänder, smuggla etc. Det har tidigare i tråden antytt att Spöket har en liknande roll idag. Även om Chile är en demokrati idag, så är det säkert inte helt fel för svenska företag att samarbeta med en Chilenare med goda kontakter till den klassiska överklassen, som kan säkerhetsläget bra i Chile etc.
I båda alternativ ovan så kan det ju finnas tillgångar gömda i Chile, som inte syns i Sverige.
Familjen verkar återvända till Chile runt 1986, för att sedan återvända till Sverige efter Pinochets fall, 1992.
Spöket spelar sedan fotboll i Sverige, läser eventuellt in gymnasiet (om han inte tog studenten 1989 som uppges på Linkein, men då var han inte i Sverige), läser på polishögskolan och blir polis 2004, för att sedan bli SÄPO-livvakt troligtivs några år senare.
2012-04-27 köper Spökets pappa ett släp. Han puttrar i övrigt omkring i en mycket tråkig bil enligt fordonsregistret, en gammal Seat eller liknande.
2013 försöker Mona troligtvis få Spöket avlönat av riksidrottsförbundet, dvs deras nära relation är minst några år gammal. Dessutom juni 2014 nej av Bea Ask till samma tjänst som sedan godkändes av Bah-Runke när Sverige fått ny regering.
http://www.expressen.se/nyheter/alliansen-sa-nej-till-mona-sahlins-livvakt/
En tanke är att Spökets familj på något sätt hjälp Mona Sahlins vänsteraktivist-baby-daddy-familj, och att det på så sätt uppstod en tacksamhetsskuld? Det kan tex handla om Mona Sahlins dotters farmor och farfars säkerhet under Pinochet.
Vem begär HLS ut gymnasiebetyg från Danderyds Gymnasium?
HLS nya (senaste) fru har också en historik av att ha bott i Spanien. Varför? Koppling? Hennes tatuering etc gör att jag tror hennes kärlek är äkta.
Spökets mammas vänner i Spanska solstäder?
Dessutom ytterst anmärkningsvärt att en sosse som Mona säger att man hjälper sina vänner, påstår sig inte sossarna längre vara ett meritokratiskt parti?
Bostadsrättsföreningen: Vem vid sinna sinnes fulla bruk vill flytta in i denna förening? Kände inte Spöket till problemen? Såg han problemen som en möjlighet? Men varför i så fall flytta in dit med sin familj? Varför överklagar han för att komma in där? Varför är det så viktigt? Kopplingen och närheten finns ju till hans släktingar, speciellt om man åker båt så kan man komma till Ingarö och föräldrarna lätt, systern bor nära landvägen. Mona Sahlins gamla kommun Nacka, kopplingar?
Har spöket tagit upp sin parkeringsförmån i sin självdeklaration? Inte för sent än?