2016-05-13, 01:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
TH och TA är polisiär avförda för länge sen, och inte ens Rajs tror på deras skuld längre, och t.o.m. Expressen har gjort offentlig avbön, efter att man bedrivit en sannskyldig förtalskampanj.

Men vid varje känt fall hittar man en eller annan foliehatt, efter många år ... sånt är livet. Det är klart att da Costa-fallet har ett par vidhängande foliehattar också.

Det lustiga med da Costa-fallet är att den vidhängande cirkusen, myterna och lögnerna bildar ett system, som är långt mer komplext än vad själva fallet är - da Costa skulle tappa hakan om hon visste vilka superflummiga trendryttare och ordbajsare som ägnat sig åt hennes sorgliga öde ...

Detta mord bör knappast vara helt unikt, och da Costa var absolut inte fascinerande som brottsoffer - den sanslöst brokiga väv av missuppfattningar som hänger ihop med da Costa-fallet är totalt onödig ... sällan har väl ett så rått och deprimerande brott engagerat så många klåpare och vildhjärnor ... och vad jag vill säga är ... alltså, detta är väl intressant - det är ju en mordgåta, men detta är inte hur intressant som helst ... och att man har baserat både pjästexter och poesi (!) på detta fall är ganska hisnande faktiskt ...

Och hade da Costas baneman hittats och förhörts 1984 hade man garanterat glömt fallet på en gång - för det är ju inte da Costa man har fascinerats av; man har fascinerats av myten om henne, och hade den grå, socialrealistiska sanningen uppdagats tidigt hade det inte blivit någon pjäs, någon het debatt eller någon poesi av Frostenson ...

Vem skriver skönlitteratur och kulturartiklar om pårökta trashankar som knivar ihjäl varandra för småpengar, vem skriver om förtidspensionärer som blir livsfarliga av fludder, vem skriver om en arbetslös, deprimerad rörmokare som inte tål sprit och har grav ADHD och kastar ut polaren från balkongen, vem skriver om en gammal hjärnskadad målare som drar en hammare i skallen på frugan och dödar henne för att kaffet är kallt ...

Vem skriver poesi om Gonerka, som skulle ta en java med sin tjej, men blev skogstokig utan förvarning och råkade styckmörda henne istället, bara sådär ...

Ingen, vill jag påstå ... sånt här tycker vi inte är spännande och intellektuellt kittlande ...

Hade da Costas baneman hittats och förhörts 1984 hade inte heller den personen intresserat oss så länge ... han eller hon hade inte tillfredsställt vår sensationshunger.

Och tyvärr var nog den en väldigt stark drivkraft, när det begav sig.

Vi människor är ju så väldigt primitiva ibland.

Men varför blev dom där två läkarna polisiärt avförda? Det framkom ju inget väsentligt av värde i den nya utredningen som sparkade igång 1999, polisen kom inte en enda millimeter närmare sanningen och då borde dom ju normalt sett ha fattat att dom var inne på helt fel spår? Kan en utredningen skötas sämre?

Samtidigt är det också rätt märkligt när vi tittar i backspegeln att polisutredningarna 1984-1988 har ju fått oerhört mycket kritik men helt plötsligt så gör polisen allt rätt i era ögon 1999? Men gjorde dom verkligen det? Skötte dom sitt jobb som det ska skötas enligt regelboken?

Sen är det väl knappast polisens uppgift att göra en bedömning i skuldfrågan, dom ska sköta sitt jobb som går ut på att utreda och så sköter domstolarna resten, eller hur?

Jag är också tämligen säker på att da Costas baneman var känd för polisen redan 1984 men man misslyckades på den vitala punkten med att binda denne man vid brottet, sen kan det bero på bristfälliga utredningsåtgärder och dåliga prioriteringar men jag tror att det var bara en GM närvarande då offret dog och inte flera, det kan eventuellt ha tillkommit en eller två personer till som hjälpte till vid hanteringen av offrets kvarlevor och själva utplaceringen men i teorin så kan det lika gärna bara ha varit GM själv som skötte hela processen men att fler personer kände till brottet och vad som hänt än justbara GM är rätt troligt. Lojalitetsband och släktband kan vara mycket starka ibland. Det krävs nästan en dödsbädd för att erkänna gångna tiders gärningar ibland.

Och att det har skrivits poesi och pjästexter baserade på detta fall är smått sjukt faktiskt, vi pratar faktiskt om en person som hade två små barn men som trillat dit i ett djupt och omfattande missbruk som i slutändan bidrog till hennes tragiska livsöde. Det finns då inte mycket respekt kvar om någon valfri jubelidiot skriver poesi baserat på detta hemska fall.
Citera
2016-05-13, 02:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Och Vinofs och Roberts jobb hamnar mitt på linjen, lustigt nog. Eugeniavägen 25 låg mellan fyndplatserna. Tänka sig.

Det var inte bara Vinofs och Roberts "jobb" som hamnade mitt på linjen, ett flertal av företagen med anställda på Eugeniavägen hamnade också mitt på linjen men det betyder inte att de anställda där var inblandade i offrets hädanfärd. Vi kan också tillägga att det finns inte ett vittnesmål i universum som placerar da Costa i Roberts och Vinofs sällskap precis innan hon försvinner och då är det väldigt lätt att komma fram till en gyllene slutsats som går ut på att själva adressen Eugeniavägen 25 är inte så värdefull som du inbillar dig.

Vi kan för sakens skull också tillägga att stora delar av Karolinska institutet ligger mitt emellan de båda fyndplatserna och då menas verkligen mitt emellan och inget annat, varför bortser du hela tiden från detta betongtunga faktum?

Det fanns helt klart anställda inom detta KI-område som brukade besöka Malmskillnadsgatan ibland likt Vinof men i hans fall ses det som väldigt graverande och suspekt att hans "jobb" låg mitt emellan de båda fyndplatserna, varför inte använda denna mall på andra personer som också var föremål för polisens intresse och som råkade "befinna" sig i området mellan FP1 och FP2?

Alla förutsättningar finns ju, eller hur?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-05-13 kl. 02:07.
Citera
2016-05-13, 11:08
Medlem
Statistiskt sett så är nog merparten av de som hållit på och kackat i daCostas död hyenor och ignoranter. Sådana som eg. skiter i att söka sanningen; om hur Cathrine eg. dog - och vilka skyldiga det var som tilläts att komma undan. Bara man får vädra sina fördomar o våta drömmar, så är man fullt nöjda.
Bara sådana grävare som Eremona och co. verkar eftersöka sanningen, nu ca 31 år försent. Hur mycket har du lagt ned i pengar på detta ärende f.ö. - för FUP och slask och annat?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det var inte bara Vinofs och Roberts "jobb" som hamnade mitt på linjen, ett flertal av företagen med anställda på Eugeniavägen hamnade också mitt på linjen men det betyder inte att de anställda där var inblandade i offrets hädanfärd. Vi kan också tillägga att det finns inte ett vittnesmål i universum som placerar da Costa i Roberts och Vinofs sällskap precis innan hon försvinner och då är det väldigt lätt att komma fram till en gyllene slutsats som går ut på att själva adressen Eugeniavägen 25 är inte så värdefull som du inbillar dig.

Vi kan för sakens skull också tillägga att stora delar av Karolinska institutet ligger mitt emellan de båda fyndplatserna och då menas verkligen mitt emellan och inget annat, varför bortser du hela tiden från detta betongtunga faktum?

Det fanns helt klart anställda inom detta KI-område som brukade besöka Malmskillnadsgatan ibland likt Vinof men i hans fall ses det som väldigt graverande och suspekt att hans "jobb" låg mitt emellan de båda fyndplatserna, varför inte använda denna mall på andra personer som också var föremål för polisens intresse och som råkade "befinna" sig i området mellan FP1 och FP2?

Alla förutsättningar finns ju, eller hur?
Citera
2016-05-13, 12:39
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Statistiskt sett så är nog merparten av de som hållit på och kackat i daCostas död hyenor och ignoranter. Sådana som eg. skiter i att söka sanningen; om hur Cathrine eg. dog - och vilka skyldiga det var som tilläts att komma undan. Bara man får vädra sina fördomar o våta drömmar, så är man fullt nöjda.
Bara sådana grävare som Eremona och co. verkar eftersöka sanningen, nu ca 31 år försent. Hur mycket har du lagt ned i pengar på detta ärende f.ö. - för FUP och slask och annat?

Vilket jävla skitsnack. Att kalla Eremonas dravel för: "Att eftersöka sanningen" är absolut dagens stolpskott.
Han har så dåliga argument och svar på alla inlägg så han måste stjäla fakta från dem han klagar på.

Att först anklaga oss för att fyndplatserna inte ligger på varsin sida av Rättsmedicin och sedan bifoga bild med pilar som visar att fyndplatserna ligger på varsin sida om mordplatsen/styckplatsen/obducentens arbetsplats (Han med nycklarna) är ett tecken på att han bara vill irritera i trådarna.

Alla vi andra vet att Fp1 under Essingeleden och Talludden (Tallis) är samma sak men Eremona som försöker att impa på läsarna, gjorde bara bort sig när han försökte förlöjliga oss andra att inte veta om Tallis vilket vi redan visste. Allihop.
Att då hävda att han eftersöker sanningen rimmar illa. Riktigt illa.
Citera
2016-05-13, 13:06
Medlem
Jodå - sanningen kommer nog fram så sakta, genom Eremonas enträgna arbete med att gräva i fallet.
Detta alltmedan de s.k. kretinerna ägnar all sin kraft åt att fortsatt förtala två st. oskyldiga, men justitiemördade läkare.
Citera
2016-05-13, 13:54
Medlem
KalleXLs avatar
Mordutredare brukar knyta gärningsmännen till brottet och brottsplatsen och om de har någon koppling till offret och det fanns det gott om.

1.
Om man är intresserade av damerna på Malmskillnadsgatan så kan det ha med da Costafallet att göra eftersom hon fanns där.
2.
Allmänläkaren som arbetade på Sabb hade som extraprojekt att forska kring droger, då kan da Costa vara intressant för honom av två orsaker. Sex och droger.
3.
Anser en brottsutredare av ett styckmord att den ene misstänkte obducenten som hade tillgång till nycklar till sin egen arbetsplats med alla verktyg som behövs där denne ostört kunde mörda och stycka offret hade ett större intresse och prioritet hos utredaren. Svar. Ja.

Att man lurade ner offret till Rättsmedicin med löfte om droger för att kanske få njuta av sadistiskt sex under tiden man mördade och styckade kroppen tror jag fanns i utredarnas tankar.

Det finns gamla inlägg i tråden om att vittnen sett blött golv under en av obduktionsborden.

Allt detta och mycket mer räckte för första rättegången att fälla båda läkarna.

Att rättegången gjordes om för att en nämdeman pratat bredvid mun. Vad hade han yppat som var så farligt för utredningen, vill jag veta. Min gissning är att ingenting nytt kom fram. Hade inte målet fallit för åldersgränsen så hade dom ännu en gång dömts för både mordet och styckningen.
Så nämdemän som pratar bredvid mun och preskribering fick läkarna frikända och inte för att dom bevisats vara oskyldiga. Vilken soppa.
Citera
2016-05-13, 16:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

(det fetade)

Det där stämmer inte, det enda Eremona har lyckats åstadkomma är ett overkligt letande efter alternativa gärningsmän med nya syndabockar som Vinof, Robert och Monika, ungefär som i fallet med Solnamannen och gubben på Jungfrudansen i den "nya" utredningen som satte fart -99. Alla dessa personer är med allra största sannolikhet inte inblandade i da Costas död. Solnamannen och mannen på Jungfrudansen är friade från alla misstankar på goda grunder och det finns ingenting som binder ihop Vinof, Robert eller Monika med offret Catrine da Costa i anslutning till hennes försvinnande. Eremona har helt uppenbart satsat på helt fel hästar och man kan ställa sig frågan om det här är ett medvetet val eller om hen bara har gjort en katastrofal felbedömning om vilka personer som kan tänkas vara intressanta?

Jag kan också tillägga att jag har lagt ner åtskilliga tusentals timmar på detta fall och min slutsats är att Eremona har misslyckats kapitalt med sitt grävande. Vinof&Co är en återvändsgränd som heter duga. Att sen detta tramsande om Vinof mfl fortgår i tråden kan liknas vid att lägga ut rökridåer som döljer de verkligt intressanta spåren.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2016-05-13 kl. 16:21.
Citera
2016-05-13, 16:22
Medlem
@Lawn
Så du menar att Eremona har gjort en lika katastrofal felbedömning i fallet som de stackars mordutredande snutar som körde fallet åt he..te 1984--1999??
Med en massa förutfattade meningar...
Citera
2016-05-13, 16:46
Medlem
KalleXLs avatar
Det kanske var så att dom är de riktiga mördarna, men att deras försvarare förhalade rättegången medvetet för att dom skulle kunna åberopa att preskriberingstiden hade gått ut. Att medvetet trixa med tidsfrister för att få mördare frikända känns som maffiafasoner. Om så är fallet anser jag att dom är mördarna som gick fria på grund av mygel med tiden. En mordmisstänkt skall frias för att man bevisat att hen är oskyldig och inte för att man lyckats utnyttja tidsbrist.
Citera
2016-05-13, 18:50
Medlem
Jag tänker nu lämna tvisten som gäller geometriska baskunskaper, en spikrak linje och begreppen mellan och bredvid. Om man bifogar övertydlig grafik, och motparten fortfarande inte ser och begriper sig på superbasala, geografiska sammanhang, då får man återgå till dom som begriper - och vill begripa

Så vad händer nu då ... det som brukar hända, faktiskt - vi kopplar ihop diverse kriminella personer som lämnade massor av spår och vittnesmål efter sig (de slogs utomhus, kraschade bilar, väsnades, pratade med ordningsmakten, hade övervakare, besökte soc osv) för 32 år sen, och det är inte så svårt, när man fått tag i rätt trådända från början ...

Vinofs sidekick/flyttgubbe Robert kände antagligen "Dojan" och hans polare, vars historia inte är så luddig som man kan tro.

Den lämnades rätt sent, men den nämnda lägenheten placering (en knarkarkvart i Västra skogen, bara 500 meter från FP1 och 2 km från FP2) och B:s (säkerligen Roberts) planerade möte i lägenheten och tidpunkten (storyn berättades nog på sommaren 1984) är ju saker att lägga på minnet ...

Avståndet mellan knarkarkvarten (där B***/Robert troligen skulle ha infunnit sig på sommaren 1984) och Ekelundsvägen var 200 meter (fågelvägen).

Knarkarkvarten låg i ett höghus (10-15 våningar)

Detta är troligen fjärde gången som Robert kan hittas i da Costa-utredningen - han förkommer troligen också på E-vägen 25 (i okt 1984) och i city, den 8/6 (2 ggr), och troligen träffade han da Costa 2 ggr ...

Vi har också information om 2 kriminella incidenter (bilstöld + misshandel), som skedde i juni och november 1984, så vi har ganska mkt info om R.

Återkommer ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2016-05-13 kl. 18:58.
Citera
2016-05-13, 19:18
Medlem
Dessa diverse kriminella personer som, enligt dig själv Eremona, lämnar massor av spår och vittnesmål efter sig ska alltså ha varit sofistikerade nog att ha lyckats undkomma rättvisan efter att ha styckat (och troligen mördat) en kropp, placerat en av säckarna i ett område där de dessutom är kända...Javisst man är ju sååå anonym och osynlig om man slåss utomhus, kraschar bilar, väsnas, pratar med ordningsmakten, har övervakare, besöker soc osv. Kan det bli mycket bättre? Folk som syns o hörs, snackar med myndigheter, är flummiga, påtända, onyktra om vartannat, blir osams...nejdå de har ju aldrig ögonen på sig....inte alls
Citera
2016-05-13, 20:15
Medlem
Citat:

Pengar och tid har inget med saken att göra om man fokuserar på helt fel spår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in