Citat:
Ursprungligen postat av
teameffort
Måste tillägga att det är en knepig sits som Paul Ryan befinner sig i. Från ena hållet trycker en sårad Bush-klan samt diverse andra Republikanska elefanter på om att Trump är en skithög och att det är bättre att sitta ut det här valet och låta Hillary segra..
Från andra hållet är det Ryan som är tvungen att ha att göra med Powerhouse Trump som är förbannad över att Ryan inte faller in i ledet och ger sitt oreserverade stöd till Trump..
Mitt i allt så är Ryan tvungen att tänka på att inte bränna sina egna chanser att ställa upp i presidentvalet 2020 eller 2024. Det går inte att göra allt för många av elefanterna arga för Ryan är långtifrån någon Trump som kan köra på egen hand. Inte heller är det någon vidare strategi att bränna sig hos Trumps anhängare för dessa kommer att behövas till sista man för att ens ha en chans att kunna vinna ett val som Republikan i ett USA vars väljarkår ofrånkomligt kommer att vara ännu en nyans mörkare i nästa val..
Jag tror precis som du. Paul Ryan är klämd mellan två sköldar. Som representanthusets talman har han en central roll och måste tänka på sina partikamraters möjligheter till återval och på att hålla samman partiet. Han vet att det går åt helvete i valet om det pågår ett republikanskt inbördeskrig, och även om han inte tror på Trump så kan han inte göra något åt att medlemmarna valt honom. Ryan kan egentligen inte göra något annat än att flyta med - han är rökt om gräsrötterna kan skylla ett nederlag 2016 på honom, och han är rökt om Trump vinner och han själv bara spjärnat emot. Ryan tror antagligen att Trump kommer att förlora, och i det läget är det viktigt att partiets gräsrötter inte kan skylla förlusten på honom utan på Trump själv. I det läget kan Ryan bara säga "vad var det jag sade" och satsa på en comeback för partiet 2020 eller 2024. Och om Ryan har fel och Trump triumferar, så har han i alla fall en chans att få inflytande även i fortsättningen om han är med på det vinnande tåget.
Det här vet Trump naturligtvis. Jag tror att Trump helt enkelt ansträngde sig för att vara trevlig, förstående och tillmötesgående mot Ryan vid mötet, för att inte förödmjuka honom, och att Ryan uppskattade det.
Trump satte ju Ryan på plats redan med sin kommentar när Ryan sade att han "ännu" inte var redo att stödja Trump - han svarade bara "I am not ready to support speaker Ryan´s agenda!". Det var en verbal avrättning av klass, Trump ger väljarna budskapet att Ryan och etablissemanget försöker manipulera men att Trump struntar i vilket. Ryan försökte markera en förhandlingsposition och Trump gav honom en dagsedel. Det räckte, nu har ingen av dem något mer att vinna på att framstå som oense.