2016-05-12, 12:14
Medlem
bompyrides avatar
Hej
För ett par veckor sedan böt jag in min bil mot en nyare på bilfirma.
Nu ett par veckor senare så hör säljaren av sig och talar om att jag har en skuld kvar på min gamla (kredit som jag betalar av cirka 50k kvar) och att de därför inte kan sälja bilen vidare. Firman har innan dess sålt bilen vidare till en annan firma som i sin tur nu försöker sälja den till privatperson.
Dum som man var så åkte jag in med min nya bil för att få ett småfel åtgärdat varpå de håller den gisslan tills jag betalat av lånet.

Vad ska jag göra?
Vad har jag för skyldigheter?
Får firman verkligen hålla kvar min nya bil?

Fotnot. jag var helt och hållet ovetande om att man var tvungen att betala av krediten innan försäljning och säljaren sa ingenting om detta när jag böt in den.
Citera
2016-05-12, 12:27
Medlem
Om kreditgivaren har skrivit in ett äganderättsförbehåll i ditt kreditavtal så kan du inte sälja bilen innan krediten är slutbetald. Det är ditt eget ansvar att hålla reda på villkoren i de avtal du skriver under, du kan inte kräva att andra ska informera dig om det.

I detta läge låter det som om bilen inte kan återvinnas och då kan man kräva in hela den resterande skulden av dig direkt.

När det gäller din ny bil så är det mer komplicerat. Å ena sidan har du lämnat ett inbyte (din gamla bil) som avtalsrättsligt inte var din. Å andra sidan har bilfirman tydligen sålt den så dom har fått teckning för den del av den nya affären som den gamla bilen skulle vara garant för. Så det ser ut som om den nya bilaffären är komplett. I så fall anser jag att dom inte kan innehålla din nya bil. Låter som ett fall av egenmäktigt förfarande.

Så summan av det hela är att dom kan kräva in resterande lån på gamla bilen direkt men dom kan inte vägra att lämna ut din nya bil.

Skulle dock kontakta en jurist, vilket jag inte är, om jag var du.
Citera
2016-05-12, 12:42
Medlem
bompyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om kreditgivaren har skrivit in ett äganderättsförbehåll i ditt kreditavtal så kan du inte sälja bilen innan krediten är slutbetald. Det är ditt eget ansvar att hålla reda på villkoren i de avtal du skriver under, du kan inte kräva att andra ska informera dig om det.

I detta läge låter det som om bilen inte kan återvinnas och då kan man kräva in hela den resterande skulden av dig direkt.

När det gäller din ny bil så är det mer komplicerat. Å ena sidan har du lämnat ett inbyte (din gamla bil) som avtalsrättsligt inte var din. Å andra sidan har bilfirman tydligen sålt den så dom har fått teckning för den del av den nya affären som den gamla bilen skulle vara garant för. Så det ser ut som om den nya bilaffären är komplett. I så fall anser jag att dom inte kan innehålla din nya bil. Låter som ett fall av egenmäktigt förfarande.

Så summan av det hela är att dom kan kräva in resterande lån på gamla bilen direkt men dom kan inte vägra att lämna ut din nya bil.

Skulle dock kontakta en jurist, vilket jag inte är, om jag var du.

Ok så med andra ord så är det betala som gäller?
Tror du att man möjligtvis kan kontakta kreditgivaren och lägga om lånet till ett privatlån? Eller kommer dom att polisanmäla för bedrägeri?
Citera
2016-05-12, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bompyride
Hej
För ett par veckor sedan böt jag in min bil mot en nyare på bilfirma.
Nu ett par veckor senare så hör säljaren av sig och talar om att jag har en skuld kvar på min gamla (kredit som jag betalar av cirka 50k kvar) och att de därför inte kan sälja bilen vidare. Firman har innan dess sålt bilen vidare till en annan firma som i sin tur nu försöker sälja den till privatperson.
Dum som man var så åkte jag in med min nya bil för att få ett småfel åtgärdat varpå de håller den gisslan tills jag betalat av lånet.

Vad ska jag göra?
Vad har jag för skyldigheter?
Får firman verkligen hålla kvar min nya bil?

Fotnot. jag var helt och hållet ovetande om att man var tvungen att betala av krediten innan försäljning och säljaren sa ingenting om detta när jag böt in den.

Du har skyldighet att betala dina skulder! Sälja din bil som inte är din kan du inte göra.
Vad jag inte förstår är när du bytte in din gamla bil, så borde din skuld reglerats där. Bilfirman borde kollat upp hur det stod till med din ekonomi.
Att du inte visste om att du skulle betala din skuld, köper jag inte.
Citera
2016-05-12, 12:47
Medlem
bompyrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Du har skyldighet att betala dina skulder! Sälja din bil som inte är din kan du inte göra.
Vad jag inte förstår är när du bytte in din gamla bil, så borde din skuld reglerats där. Bilfirman borde kollat upp hur det stod till med din ekonomi.

Säljaren i fråga nämnde det inte alls och jag tänkte inte heller på saken där och då.
Klart jag vet att jag måste betala av min skuld, men visste däremot inte att man måste betala hela kakan på en gång utan trodde att avbetalningarna fortgår precis som vanligt.
Citera
2016-05-12, 12:57
Medlem
Men Käre värld. Hur kan du ens tro att du kan sälja eller byta in en bil som du har finansiering på utan att omgående reglera skulden? Du kan bara inte mena att du på fullaste allvar tro att du kan använda 100% av den gamla bils värde i inbyte mot en annan bil om du inte äger 100% av bilen?

Kontakta dem du har finansieringen på din gamla bil omgående och förklara situationen. Klart de kan anmäla dig för bedrägeri/stöld om du inte gör rätt för dig! Och a, de kommer att få reda på detta även om DU inte kontaktar dem så att sticka huvudet i sanden som en struts kommer INTE att hjälpa dig. Vad tror du själv blir bäst, att du kommer med informationen med viljan att göra rätt för dig eller när de bakvägen får veta att du har sålt deras bil? Obs det är en retorisk fråga.
Citera
2016-05-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bompyride
Ok så med andra ord så är det betala som gäller?
Tror du att man möjligtvis kan kontakta kreditgivaren och lägga om lånet till ett privatlån? Eller kommer dom att polisanmäla för bedrägeri?

Bedrägeri är väl ett uppsåtsbrott, dvs man har för avsikt att lura någon, och det har du enligt det du säger inte haft. Dom kan alltid polisanmäla för det (man kan polisanmäla för vad man vill) men du blir inte fälld för det.

Förslagsvis kontaktar du din kreditgivare och berättar vad du har gjort. Berätta att det var i ren okunskap. Troligtvis kommer dom vilja ha tillbaka alla pengar eftersom du sålt säkerheten för lånet.

Om bilfirman som har din nya bil och kreditgivaren inte är samma företag hur kan bilfirman vägra återlämna din ny bil till lånet är löst? Dom verkar redan ha sålt din gamla bil så dom ser väl ut att sitta säkert.
Citera
2016-05-12, 16:58
Medlem
Dr.Diegos avatar
Hur är det med din nya bil? Har du köpt även den med kredit.

Det är ju inte bara du som är bakom flötet, även bilmånglaren verkar vara en klåpare. Och även den som köpt bilen av din bilmånglare. Man skall aldrig köpa ett fordon utan att kolla om det finns upplysning om kredit i registret.

Sedan är den intressanta frågan med vilken rätt bilmånglaren håller kvar din nya bil.

Din skuld är väl inte till honom utan till finansieringsbolaget. Så vad du gör är att du meddelar bilmånglaren att du skall ha tillbaka din bil, får du inte det så får du vända dig till kronkalle me en begäran om handräckning.

Hur du skall komma ur dina relation till finansieringsbolaget är en annan fråga.
Citera
2016-05-12, 17:06
Medlem
du som kund har skyldighet att lösa ditt lån innan du säljer eller byter in den. Sen är bilhandlaren jävligt efterbliven som inte sett att du hade kreditmarkering på den. Alltihopa låter efterblivet!
Citera
2016-05-12, 17:09
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Då du tar ett lån för bilen så är bilen säkerhet för att lånet betalas tillbaka, du kan förstås inte sälja säkerheten som långivaren hade utan att betala tillbaka lånet, det är ganska enkel logik då du inte hade fått lånat utan bilen som säkerhet.

Frågan om du har begått ett brott beror lite på, har du avtalat om ett äganderättsförbehåll eller återtagandeförbehåll och trots det sålt bilen så har du mest troligt begått brottet olovligt förfogande. Har du när du bytte in bilen gett sken av att det inte fanns några skulder kvar på den och därigenom lyckats byta till dig en dyrare bil så handlar det om bedrägeri, nu påstår du dock att du hela tiden hade tänkt betala av skulden vilket bör medföra att du saknar uppsåt till brottet, har du struntat i att betala av som du ska ligger du dock dåligt till då det tyder på motsatsen.

Gällande möjligheten för bilfirman att hålla kvar bilen så finns 5 § KKL som säger att en säljare behöver inte lämna ut varan förrän den är betalad, de har dock redan avlämnat bilen så jag ser inga möjligheter för dem att kvarhålla den när du lämnar in den för ett avhjälpande.

Bilfirman har inte begått brottet egenmäktigt förfarande då det förutsätter ett olovligt tagande, här har du självmant lämnat över bilen. De brott som skulle kunna vara aktuella är olovligt förfogande om de säljer vidare bilen eller olovligt brukande om de använder sig av den, låter de bara bilen stå (vilket jag antar att de gör) så gör de sig inte skyldig till något brott, de bryter dock mot ert civilrättsliga avtal.

Det du kan göra är att vända dig till kronofogden gällande handräckning och med deras hjälp få bilen utlämnad.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2016-05-12 kl. 17:12.
Citera
2016-05-12, 17:22
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Oavsett om det är uppgift om kredit på bilen eller inte, är det TS fordon.

Givetvis borde bilfirma kollar upp om bilen var säkerhet för lån.
Citera
2016-05-12, 17:26
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
D

Frågan om du har begått ett brott beror lite på, har du avtalat om ett äganderättsförbehåll eller återtagandeförbehåll och trots det sålt bilen så har du mest troligt begått brottet olovligt förfogande.
Jag tror att vi kan anta det rör sig om finansiering genom någon sorts finansieringsbolag, så då är det nog mest troligt se avtalat om alla sorters förbehåll som de behöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in