2016-05-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Juni är det vanligaste men kan dröja till mitten av oktober som mest.

Tackar
Citera
2016-05-01, 08:49
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Juni är det vanligaste men kan dröja till mitten av oktober som mest.

Jag har de senaste fyra åren alltid fått tillbaka pengar sista veckan i Juni.
Citera
2016-05-10, 08:22
Medlem
Tänkte åka över och jobba en period eventuellt. Troligen sommarperioden/jobb.

Hur är det I dagsläget? Är det värt att ta outbildade jobb, lager, servitör, vårdbiträden, butik osv för att spara/tjäna pengar? Jämfört med kostnader att bo och leva?

Har hittat några säsongsjobb där man erbjuds boende. Något ni kan tipsa om?
Citera
2016-05-10, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos

Hur är det I dagsläget? Är det värt att ta outbildade jobb, lager, servitör, vårdbiträden, butik osv för att spara/tjäna pengar? Jämfört med kostnader att bo och leva?

Omöjligt att svara på... Hur många timmar jobbas, hur mycket övertid, bor du delat rum i kollektiv för 3k eller egen lya för 12k, går du ut på krogen, snusar/röker du, köper du mat i Sverige ettttcccc.

Just nu tror jag det går typ +-0 mot Sverige, som snitt. Dra ner på dyra kostnader och jobba mer, och det lönar sig att dra till Norge. Bor du själv, går du ut en gång per vecka på krogen, äter onyttigt och köper tobak i Norge så lönar det sig nog inte.
Citera
2016-05-10, 18:11
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Vet inte hur det är med lager och servitör, men butikerna har i pricnip slutat att annonsera efter folk eftersom dom ofta får in flera spontansöaker varje dag. I vintras, när anonserna fortfarande förekom så var det hundratals sökande per plats.

Vårdbiträde går nog betydligt bättre, som flesta försöker ju undvika vårdjobb in i det längsta. Rent allmänt kan man säga att sötebrödsdagarna i Norge är förbi.
Citera
2016-05-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Dra ner på dyra kostnader och jobba mer, och det lönar sig att dra till Norge. Bor du själv, går du ut en gång per vecka på krogen, äter onyttigt och köper tobak i Norge så lönar det sig nog inte.

Med samma livsstil i Sverige, d.v.s. om du knör in dig i kollektiv, storhandlar på Lidl och jobbar varenda övertidstimma du kommer över, borde du väl komma upp i liknande sparade summa/månad i Sverige (med tanke på billigare mat/hyra)?

Anledningen till att kidsen drog till Norge för 8-10 år sedan, var väl för att där fanns jobb till skillnad från här. Idag är Norge inte lika lukrativt, med tanke på oljekris och valutakurs samt att den inhemska svenska arbetsmarknaden är starkare idag än runt finanskrisen 2008-09.

(Svaret avser de okvalificerade skitjobb ungdomar oftast tar innan universitetet.)
Citera
2016-05-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Omöjligt att svara på... Hur många timmar jobbas, hur mycket övertid, bor du delat rum i kollektiv för 3k eller egen lya för 12k, går du ut på krogen, snusar/röker du, köper du mat i Sverige ettttcccc.

Just nu tror jag det går typ +-0 mot Sverige, som snitt. Dra ner på dyra kostnader och jobba mer, och det lönar sig att dra till Norge. Bor du själv, går du ut en gång per vecka på krogen, äter onyttigt och köper tobak i Norge så lönar det sig nog inte.

Okej, jo det är ju sant iofs. Det jag har förstått av snack är att Norge inte anses "lika värt" att åka till och göra lite skitgöra för en bra peng. Att det till stor del har svalnat? Tänkte att det kanske hade påverkat löner och marknaden. Men det ligger mycket i det du säger, allt beror ju väldigt på situation, boende, utgifter och levnad.

Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vet inte hur det är med lager och servitör, men butikerna har i pricnip slutat att annonsera efter folk eftersom dom ofta får in flera spontansöaker varje dag. I vintras, när anonserna fortfarande förekom så var det hundratals sökande per plats.

Vårdbiträde går nog betydligt bättre, som flesta försöker ju undvika vårdjobb in i det längsta. Rent allmänt kan man säga att sötebrödsdagarna i Norge är förbi.

Jaha okej, då vet jag. Har dock fått uppfattning att även lager är svårare än man kunde tro, rätt populärt att åka över och köra lite lagerjobb. Det verkar ju annonseras en hel del inom det samt servitör/hotell/receptionist jobb också.
Oj det låter nästan som vissa butiker i Sverige. Dock har jag ju god erfarenhet i butik här hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Med samma livsstil i Sverige, d.v.s. om du knör in dig i kollektiv, storhandlar på Lidl och jobbar varenda övertidstimma du kommer över, borde du väl komma upp i liknande sparade summa/månad i Sverige (med tanke på billigare mat/hyra)?

Anledningen till att kidsen drog till Norge för 8-10 år sedan, var väl för att där fanns jobb till skillnad från här. Idag är Norge inte lika lukrativt, med tanke på oljekris och valutakurs samt att den inhemska svenska arbetsmarknaden är starkare idag än runt finanskrisen 2008-09.

(Svaret avser de okvalificerade skitjobb ungdomar oftast tar innan universitetet.)

Jag står lite i valet och kvalet, är bosatt i Stockholms regionen, bor ännu hemma. Dock är jag över 20 års åldern och vill ta något kliv från att bo hemma. Har stått i valet att resa runt/backpacka och jobba i Australien. Åka till Norge och skaffa lya och tjäna bra med pengar, eller att jobba mig fram här hemma. Dock är jag rätt trött på Stockholm.
Med andra ord är det kanske inte värt längre att flytta till mindre städer/orter i Norge för att göra "okvalificerade" jobb där man förmodligen inte får bättre utdelning?

Frågan är hur meriterande det anses jämfört med Sverige?
Citera
2016-05-11, 09:03
Medlem
Citat:
Jag står lite i valet och kvalet, är bosatt i Stockholms regionen, bor ännu hemma. Dock är jag över 20 års åldern och vill ta något kliv från att bo hemma. Har stått i valet att resa runt/backpacka och jobba i Australien. Åka till Norge och skaffa lya och tjäna bra med pengar, eller att jobba mig fram här hemma. Dock är jag rätt trött på Stockholm.
Med andra ord är det kanske inte värt längre att flytta till mindre städer/orter i Norge för att göra "okvalificerade" jobb där man förmodligen inte får bättre utdelning?

Frågan är hur meriterande det anses jämfört med Sverige?
Finns ju några städer i tillägg till Stockholm i Sverige. Är du villig att flytta så har du ganska mkt jobb att söka på. Vet inte hur det är med arbetsförmedlingen men betalar inte de kostnaderna för arbetsintervjuer?
Spontant skulle jag säga att du ska glömma norge. Visst finns det bra kneg där men att du ska landa ett idag? Dessutom menar jag fortfarande att levnadsstandarden är högre i sverige, dock är fritiden mer helgad i norge. Men att bo på landsbygden i norge skulle jag aldrig få för mig.
Citera
2016-05-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Finns ju några städer i tillägg till Stockholm i Sverige. Är du villig att flytta så har du ganska mkt jobb att söka på. Vet inte hur det är med arbetsförmedlingen men betalar inte de kostnaderna för arbetsintervjuer?
Spontant skulle jag säga att du ska glömma norge. Visst finns det bra kneg där men att du ska landa ett idag? Dessutom menar jag fortfarande att levnadsstandarden är högre i sverige, dock är fritiden mer helgad i norge. Men att bo på landsbygden i norge skulle jag aldrig få för mig.

Tack för bra input. Tror jag måste fundera och inte rymma, visst jag är väldigt trött på Stockholm. Men samtidigt måste man ju trivas där man flyttar. Det får ju inte enbart bli en håla där sitt skitjobb och spara pengar är allt.

Fasen vad jag gillar Flashback ibland, det var nog bra att jag gick in här. Risken är att Norge inte är vad man tror.

Har funderat på att söka mig i Sverige, men frågan är vart man rör på sig. Har släkt i Jönköping t ex.
Citera
2016-05-11, 16:25
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Källa på det? Annars kan du se här.

http://www.rema.no/artikler/ledige-stillinger/
https://ica.easycruit.com/
https://kiwi.no/Informasjon/Ledigestillinger1/?id=27&epslanguage=no

Det kryllar ju för fan av jobb i matbutiker i Norge.
Citera
2016-05-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Källa på det? Annars kan du se här.

http://www.rema.no/artikler/ledige-stillinger/
https://ica.easycruit.com/
https://kiwi.no/Informasjon/Ledigestillinger1/?id=27&epslanguage=no

Det kryllar ju för fan av jobb i matbutiker i Norge.
Tror de flesta skiljer på att annonsera och utlysa ställningar på sin hemsida. Det är sannolikt så att interna processer kräver att du utlyser internt. Men ställningen kommer tillsättas av någon med spontanansökan om inte det är någon i egna företaget som gärna vill byta. Är en del personalpolitik.
Med det sagt har jag ingen aning om vem som har rätt eller fel.
Citera
2016-05-11, 16:34
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Tror de flesta skiljer på att annonsera och utlysa ställningar på sin hemsida. Det är sannolikt så att interna processer kräver att du utlyser internt. Men ställningen kommer tillsättas av någon med spontanansökan om inte det är någon i egna företaget som gärna vill byta. Är en del personalpolitik. Med det sagt har jag ingen aning om vem som har rätt eller fel.

När vi söker folk så annonseras det inom fyra väggar. Det är inget som annonseras på internet. Söker vi kvalificerad arbetskraft för en speciell tjänst då kan vi gå ut på finn.no med en annons.

Citat:
Okej, jo det är ju sant iofs. Det jag har förstått av snack är att Norge inte anses "lika värt" att åka till och göra lite skitgöra för en bra peng. Att det till stor del har svalnat? Tänkte att det kanske hade påverkat löner och marknaden. Men det ligger mycket i det du säger, allt beror ju väldigt på situation, boende, utgifter och levnad.

Du tjänar fortfarande bra mycket mer i Norge med ett arbete som endast kräver 3-årigt gymnasium.

Handels usla lägstalöner är ett hån i ansiktet tycker jag.
Senast redigerad av Mittpunkt 2016-05-11 kl. 17:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in