2016-05-09, 23:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror inte heller att KJ kommer att nå framgång, dock så kan jag se en detalj som möjligtvis skulle kunna förändra bilden, att KJ har berättat att en person(namngiven) till befann sig i lägenheten den där kvällen som VB var hemma hos KJ.

Det är väl att hoppas på för mycket att det skulle vara något så revolutionerande, sannolikt så grundar sig resningsansökan på någon obetydlig detalj som inte förändrar något i sak.

Citerar mig själv och verkligheten före publicerad resningsansökan, jag ångrar varje ord efter att ha läst igenom dokumentet.

Jag kan inte annat än att ge advokaten beröm.

Nu står det inte lika klart för min del att KJ har med mordet att göra, fortsättningen blir spännande om KJ beviljas resning och dessutom frias.
Citera
2016-05-09, 23:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu tar du nog i alldeles för mycket, ansökan är bra och Kyrö har lagt ner ett fantastiskt jobb på den, du kan jämföra med Hurtig,s pliktskyldiga inlaga i Lisa Holm fallet, jag tror att det ligger flera bakom jobbet men i sak så är det ett gediget arbete, här har HD något att fundera på tror jag.

Men hursom, fortsättningen blir spännande.

Ja, och det lär ha kostat precis som med Hurtig. Hur bra är den då det kommer till Högsta domstolen?
Är det så att Högsta domstolen avser att tro att någon planterat bevis för att fälla den här funktionshindrade killen? Är det inte lite fablernas värld över det? Men visst jag minns dina åsikter i Spekeröd och det var ju inte en siffra rätt, så det kan vara spännande men knappast troligt.
Däremot om det är så att man vittnat fel och det har betydelse för målets utgång eller att det finns nya bevis som då kan ha gett annat utgång, så finns alltid en chans. Men att få honom oskyldig och att få dikterade bevisvärderingar till sig i en resningsansökan tror jag inte är uppskattat hos HD. Han tar däremot i lite för mycket och det ser inte ut som denna advokaten är så seriös, men möjligen penninggalen.
Citera
2016-05-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nu tar du nog i alldeles för mycket, ansökan är bra och Kyrö har lagt ner ett fantastiskt jobb på den, du kan jämföra med Hurtig,s pliktskyldiga inlaga i Lisa Holm fallet, jag tror att det ligger flera bakom jobbet men i sak så är det ett gediget arbete, här har HD något att fundera på tror jag.

Men hursom, fortsättningen blir spännande.

Helt enig där. Kyrö har lagt ner tid på detta. Här får nog HD fundera lite längre än snömoset från Hurtig (Lisa fallet). Dock tror jag inte på att HD tar upp det.
Senast redigerad av Remark 2016-05-09 kl. 23:31.
Citera
2016-05-09, 23:29
Medlem
Mycket bra ansökan. KJ verkar ha lyckats skaffa sig en försvarare som inte är skygg för arbete.

Tar inte HD upp detta fall så vore det ytterst märkligt.
Citera
2016-05-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Börjar bra och spännande med felaktiga vittnesuppgifter och nya bevis.
Läste vidare och började undra om advokaten totalt tappat verklighetsförankringen.
Alternativa gärningsmannen ska tydligen hudflängas och springa gatlopp. Planterade bevis?
Drar i för kung och fosterland om hur domstolen ska värdera bevis? Dirigerar han HD tro?

Punkter som försvaret och alla försvarare gärna svänger sig med.
Utredningar har inte gjorts till fullo.
Hans rättigheter är kränkta.
Utredningarna har inte visats i sin helhet.
Missing People har kontaminerat fyndplats.
Foto är manipulerat.
Spaningen är osann gällande karatemannen.

Kontaminering den var bra, men knappast trovärdigt. Så vad sysslade Thomas Olsson med kan man undra. Kyrö som är känd sedan han försvarat en av Sveriges mest avskydda brottslingar mördaren Eklund har fullkomligt havererat. Hur mycket kostade detta i advokats arvode undrar jag? Är det värt att framstå som en fullständig pajas med lösskägg för pengarna?

Bara för att du inte förstår betyder det inte att advokaten är dum.
Domstolen tog ställning till sannolikheten för planterade bevis i bilen och bedömde dessa som mycket låga.

Advokaten påpekar att det ställningstagandet skett på felaktig grund, då polisen undanhållit information om att en person visat intresse för KJ:s bil och att den personen färdades i en svart jeep-aktig bil.
Det kände inte domstolen till.

Hade man gjort det hade man kanske bedömt planteringsteorin som mer sannolik.

Nu hyser jag inte några förhoppningar om att specifikt du ska förstå dessa samband, då du kroniskt påvisat motsatsen i tråden.
Men polis och åklagare ska förutsättningslöst söka sanningen och inte rensa undan bevis som leder åt ett håll och därefter uppdikta, förstärka eller förvanska spår som pekar mot en mer önskvärd gärningsman.

Det kan man utan problem påstå att man gjort i detta fall.
Alla uppgifter som kan så tvivel om KJ:s skuld har effektivt plockats bort. Allt från vittnesmål till att faktiskt genomföra tekniska undersökningar av någorlunda kvalitet.

Det borde man faktiskt ha gjort.
Citera
2016-05-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citerar mig själv och verkligheten före publicerad resningsansökan, jag ångrar varje ord efter att ha läst igenom dokumentet.

Jag kan inte annat än att ge advokaten beröm.

Nu står det inte lika klart för min del att KJ har med mordet att göra, fortsättningen blir spännande om KJ beviljas resning och dessutom frias.

Jan Kyrö är en duktig advokat, men mina åsikter i tråden baserar jag även på vetskapen om att polisen i Norrbotten är grovt korrupt i vänskapsrelationer och dessutom lat.

Jag tror inte för en sekund att man legat sömnlös över att sätta dit en diagnosunge även genom omfattande fulspel.
Citera
2016-05-09, 23:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonpartiet
Bara för att du inte förstår betyder det inte att advokaten är dum.
Domstolen tog ställning till sannolikheten för planterade bevis i bilen och bedömde dessa som mycket låga.

Advokaten påpekar att det ställningstagandet skett på felaktig grund, då polisen undanhållit information om att en person visat intresse för KJ:s bil och att den personen färdades i en svart jeep-aktig bil.
Det kände inte domstolen till.

Hade man gjort det hade man kanske bedömt planteringsteorin som mer sannolik.

Nu hyser jag inte några förhoppningar om att specifikt du ska förstå dessa samband, då du kroniskt påvisat motsatsen i tråden.
Men polis och åklagare ska förutsättningslöst söka sanningen och inte rensa undan bevis som leder åt ett håll och därefter uppdikta, förstärka eller förvanska spår som pekar mot en mer önskvärd gärningsman.

Det kan man utan problem påstå att man gjort i detta fall.
Alla uppgifter som kan så tvivel om KJ:s skuld har effektivt plockats bort. Allt från vittnesmål till att faktiskt genomföra tekniska undersökningar av någorlunda kvalitet.

Det borde man faktiskt ha gjort.

Ursäkta men vad är det du inte förstår? Vem säger att någon man visat intresse för KJs bil?
Vad säger det rent bevismässigt? Ingenting din fullständiga blådåre. Och har HR ansett att det inte finns fog för plantering så är det redan dömt och då lär inte HD köra över det, så länge det inte finns bevis.
Polisen blir alltid anklagade för att inte arbeta förutsättningslöst. Bara för att en advokat gapar om kontaminering och andra män som visar intresse för en biljävel betyder det inte att det leds i bevis.
Är det något mer du hade att framföra Einstein?
Citera
2016-05-09, 23:39
Medlem
judenhetens avatar
Den här resningsansökan är ju en blandning av det som redan finns i FUP, konspirationsteorier från Flashback och lite groll från slasken. Hårklyverier och trams. Kyrö verkar mena att polisen inte får flytta på saker alls vid en brottsplatsundersökning? Helt idiotiskt.

Låt mig använda lite Kyrö-logik: På ett flertal ställen i resning ansökan är namn och platsuppgifter förvirrade och/eller felstavade. Dessa fel gör att hela resningsansökans trovärdighet sätts i gungning. Resningsansökan är uppenbart oseriös och klåparaktig då man inte ens brytt sig om att korrekturläsa den. Misstankar finns om att den upprättats enbart för att tjäna mer kosing. Den bör avslås.
Citera
2016-05-09, 23:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, och det lär ha kostat precis som med Hurtig. Hur bra är den då det kommer till Högsta domstolen?
Är det så att Högsta domstolen avser att tro att någon planterat bevis för att fälla den här funktionshindrade killen? Är det inte lite fablernas värld över det? Men visst jag minns dina åsikter i Spekeröd och det var ju inte en siffra rätt, så det kan vara spännande men knappast troligt.
Däremot om det är så att man vittnat fel och det har betydelse för målets utgång eller att det finns nya bevis som då kan ha gett annat utgång, så finns alltid en chans. Men att få honom oskyldig och att få dikterade bevisvärderingar till sig i en resningsansökan tror jag inte är uppskattat hos HD. Han tar däremot i lite för mycket och det ser inte ut som denna advokaten är så seriös, men möjligen penninggalen.

Jag tror den är bra nog för att få en bättre genomgång än vad Hurtig fick, den är faktiskt riktigt spännande i sin pedagogiska uppbyggnad, Kyrö har lagt ner tid på att förklara sina ställningstagande i sin ansökan och jag tror inte så många kan tycka att han har fel.

Jag vet ju inte hur det kommer att resoneras men nog väcker ansökan tvivel om att KJ verkligen var kapabel till att kunna dölja sitt dåd som han trots allt måste ha gjort?

Jag menar KJ kunde inte ens knyta sina skor, det var kardborreband som gällde, hur begåvad är man då?
Citera
2016-05-09, 23:42
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Jan Kyrö är en duktig advokat, men mina åsikter i tråden baserar jag även på vetskapen om att polisen i Norrbotten är grovt korrupt i vänskapsrelationer och dessutom lat.

Jag tror inte för en sekund att man legat sömnlös över att sätta dit en diagnosunge även genom omfattande fulspel.

En kontrollerbar källa tack. Poliskorruption med vänskapsrelationer låter väldigt grovt.
Citera
2016-05-09, 23:59
Medlem
Citat:

Källa på det. Tack.
Citera
2016-05-10, 00:01
Medlem
Citat:
En kontrollerbar källa tack. Poliskorruption med vänskapsrelationer låter väldigt grovt.

Ja, absolut. Källor får du skaffa egna, men jag är väl bekant med flera av de aktuella personerna i denna soppa.

MB är värre än vad som framkommit. Karln är komplett störd och fick också lämna mediehuset i Luleå.
Varför lokalmedia inte ens öppnar resningsansökan kan säkert du också räkna ut. Sannolikt för att han är god vän med tjock-Tommy på NSD som är kriminalreporter och helt utan grund anses vara guru på området, trots att han bara torrt refererar vad polisen uppger varje gång.

M Selini är en latmask, men inte alls dum. Han har varit högt uppsatt i fotbollsklubben Bodens BK och känner i princip hela Boden. Även folk i MB:s närhet.

Björn Nagander, polisen som delvis lyckas avslöja polisens bluff, är stenkorkad född 1982 och uppvuxen på Hertsön i Luleå.
Han var duktig på hockey i sin ungdom (bättre än vissa som i dag spelar i SHL) och spenderade inte mycket tid på att tänka.
Sen fick han någon fix-idé och slutade med hockey för att istället bli bodybuilder, vilket slutade med att han blev polis och senare dök upp i Idol och sjöng. Dessutom relativt bra.

Mig veterligen är MB och tjock-Tommy ganska bra vänner, så någon kritisk granskning av länets tidningar kan vi inte se fram emot.
Dessvärre är Boden litet och med tanke på att Selini känner precis alla i vuxen ålder så har han med säkerhet haft att göra med MB eller hans släkt/nära vänner flera gånger tidigare.

Jag vågar med säkerhet påstå att jag är den i tråden som har i särklass störst insyn i hur polisen i Luleå och Boden jobbar. Möjligen undantaget eventuellt skriva poliser som inte är här för att berätta sådant.

Polisen i hela landet är en osedvanligt dåligt fungerande myndighet med personal som regelmässigt skarvar, fuskar och latar sig - men i Norrbotten är det faktiskt ovanligt illa.

Hur jag vet det behåller jag för mig själv eftersom min lust att outa mig är rätt begränsad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in