2016-05-09, 17:24
Medlem
ZebNightHawks avatar
Jag vill göra en jaktkniv som denna https://www.youtube.com/watch?v=7KkGZ6UEgeo
Ett till exempel https://www.youtube.com/watch?v=ervAg4plXDI
Jag undrar bara, efter man har "gjort bladet" på bandslipen varför värmer man den?
Citera
2016-05-09, 17:31
Medlem
BewilderedHulders avatar
Vet inte!
Jag gissar på en värmande välsignelse så att bladet aldrig må slinta eller höjas i vredesmod.
Citera
2016-05-09, 17:34
Medlem
Nexus-6s avatar
Man härdar stålet för att förbättra dess egenskaper!
Citera
2016-05-09, 17:34
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Vet inte!
Jag gissar på en värmande välsignelse så att bladet aldrig må slinta eller höjas i vredesmod.
Mycke möjligt, mycke möjligt.
Citera
2016-05-09, 17:35
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Man härdar stålet för att förbättra dess egenskaper!
Vad exekt förbättrar man?
Citera
2016-05-09, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebNightHawk
Vad exekt förbättrar man?
Man härdar stål för att öka hårdheten
Citera
2016-05-09, 17:41
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Jag vill göra en jaktkniv som denna https://www.youtube.com/watch?v=7KkGZ6UEgeo
Ett till exempel https://www.youtube.com/watch?v=ervAg4plXDI
Jag undrar bara, efter man har "gjort bladet" på bandslipen varför värmer man den?

Jag antar att det har att göra med att man vill ha en viss typ av kornstruktur i stålet. Stål får olika egenskaper beroende på hur du värmer och kyler det. Martensit bildas om du kyler det varma stålet snabbt och dess egenskap blir ett väldigt hårt men sprött material.

Satt i ett helt år och läste om detta i skolan men jag skulle gissa på att du ska värma upp bladet och låta det svalna av sig själv för att få ett segt blad som inte går av så lätt.
Citera
2016-05-09, 18:02
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag antar att det har att göra med att man vill ha en viss typ av kornstruktur i stålet. Stål får olika egenskaper beroende på hur du värmer och kyler det. Martensit bildas om du kyler det varma stålet snabbt och dess egenskap blir ett väldigt hårt men sprött material.

Satt i ett helt år och läste om detta i skolan men jag skulle gissa på att du ska värma upp bladet och låta det svalna av sig själv för att få ett segt blad som inte går av så lätt.
Värmen skapar styrka i stålet och ger det längre livstid?

Finns det någon rekommenderad grad eller hur man ska värma kniven, det där hållet som killen använda verkade ju bra.
Citera
2016-05-09, 18:21
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Värmen skapar styrka i stålet och ger det längre livstid?

Finns det någon rekommenderad grad eller hur man ska värma kniven, det där hållet som killen använda verkade ju bra.

Jag vet inte hur ni knivälskare vill ha er kornstruktur i stålet men kom ihåg att avkylningen är minst lika viktig som upphettningen. Höll själv på inom svets och där vill vi undvika martensit till varje pris.

Du kan absolut göra som killen i filmen. Färgen på hans blad är plommon rött under upphettningen och då har du garanterat nått den temperatur som är nödvändig. Om du vill ha ännu bättre kvalité på bladet så kan du se till att ha ugnen igång på 200 grader och lägga in det varma stålet där så att det får en långsam avkylning och en mer finkornig struktur i stålet. Var försiktig så ingenting börjar brinna bara. Du ska absolut inte kyla av bladet i vatten för då är risken väldigt stor att det uppstår vätesprickor och en enorm martensit struktur.
Citera
2016-05-09, 18:34
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Jag vet inte hur ni knivälskare vill ha er kornstruktur i stålet men kom ihåg att avkylningen är minst lika viktig som upphettningen. Höll själv på inom svets och där vill vi undvika martensit till varje pris.

Du kan absolut göra som killen i filmen. Färgen på hans blad är plommon rött under upphettningen och då har du garanterat nått den temperatur som är nödvändig. Om du vill ha ännu bättre kvalité på bladet så kan du se till att ha ugnen igång på 200 grader och lägga in det varma stålet där så att det får en långsam avkylning och en mer finkornig struktur i stålet. Var försiktig så ingenting börjar brinna bara. Du ska absolut inte kyla av bladet i vatten för då är risken väldigt stor att det uppstår vätesprickor och en enorm martensit struktur.
ok tack för tipset.
Citera
2016-05-09, 18:37
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
ok tack för tipset.

Upphettning + avkylning ger materialet olika egenskaper beroende på hur snabbt du värmer upp/kyler av. Ju långsammare desto finare kornstruktur dvs. ett mer böjbart blad.

Jadå, lycka till med kniven din.
Citera
2016-05-09, 18:45
Medlem
ZebNightHawks avatar
Citat:
Upphettning + avkylning ger materialet olika egenskaper beroende på hur snabbt du värmer upp/kyler av. Ju långsammare desto finare kornstruktur dvs. ett mer böjbart blad.

Jadå, lycka till med kniven din.
Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här