2016-05-08, 17:43
Medlem
Vågar jag hoppas på en reseberättelse från den eviga staden, Roma mot Chievo?

Sjäv såg jag Derby della Lanterna via fulstream. Fantastisk inramning såklart. Men märklig match...

Gasperinis Genoa var överlägsna spelmässigt och kanske framförallt när det bällde inställning. Montellas Sampdoria var hela tiden på mellanhand...0-2 efter första halvlek som skulle kunnat vara mer. För även om spelet inte fungerar, så ska man kriga skiten ur sig och dessutom har Sampdoria erfarenhet och individuell briljans att kunna skapa något.

Lite bättre av Sampdoria i andra halvlek. Haglade gula och båda lagen hade chanser. Men Genoa kontrade in 0-3, Susos andra. Och matchen var avgjord. Genoa spelade bra...
Senast redigerad av Brille68 2016-05-08 kl. 17:49.
Citera
2016-05-08, 19:27
Medlem
Pescara mot Lanciano kl 17:30, ännu en fulstream, som bröts med jämna mellanrum. Missade hela andra halvlek... vilket passade fint eftersom jag lagade mat. Stod 2-0 i halvlek och slutade 4-0.

Vi har såklart denna säsong snickesnackat om Pescara i allmänhet och Lapadula i synnerhet. Ingen ung talang, men en spelare som verkar ha förmågan att slå igenom, även om det inte blir på allra högsta nivån. Han leder skytteligan överlägset i Serie B, och röster hördes för att Conte borde locka honom till gli Azzuri. Men jag tror att han i förväg tackat nej eftersom han vill spela för Peru.

Och jag har genom åren skrivit en hel del om Lanciano. Den absolut främsta anledningen är presidenten Valentina Maio, som innehaft ställningen sedan 2008. Och som dessutom är gift med en av spelarna.

Foto som jag postade 2010:
http://www.sportlive.it/pictures/20100906/valentina_maio.jpeg

Inlägget i sin helhet:
(FB) Allt om Calcio!

Hon har nu hunnit bli 33 år... Men framförallt så har Lanciano stora ekonomiska problem. Och som en följd av det har drabbas man av -7 poäng samt böter. Vilket inte hjälper situationen. Så man sålde så många spelare som möjligt under vinteruppehållet...

Och med poängavdrag och spelarförluster så tyder allt på att man åker ur Serie B. Tyvärr. Trots att man har krigat väl. Man gick upp till Serie B 2012, för första gången i klubbens historia. Och nu verkar man tvingas lämna...
Senast redigerad av Brille68 2016-05-08 kl. 19:38.
Citera
2016-05-08, 22:21
Medlem
Luca Tonis sista hemmamatch. Mot Juventus, tar straffen, Panenka:

https://streamable.com/9xxy

Vansinne!

Fan vad glad jag är att han får sluta med flaggan i topp.
Citera
2016-05-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Vansinne!

Ja så jävla skönt! Man kommer sakna gubben.
Citera
2016-05-09, 00:08
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Vansinne!

Även Dybala imponerar. Inser situationen och väljer att tacka av Gollini och hans Verona med en kram. Är genuint imponerad av mognaden han uppvisar.

https://www.youtube.com/watch?v=Lk6GhZA2lTE
Citera
2016-05-09, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Jaha, vad blir det för innermittfält nudå i EM?

Citat:
Ett sämre... och tröttare... och faktiskt mer osäkert...

Jag ansåg att Verratti var gli Azzurris viktigaste spelare. Tyvärr har Conte inte haft vett att spela in honom som den centralgestalt han såklart borde vara. Nu kan det verka lyckosamt att han inte gjort det...

Men det innebär plötsligt att Pirlo och De Rossi kan vara aktuella för startelvan...

Stark defensiv, där jag dock vill ha tillbaka Chiellini, numera ett svagare mittfält utan Verratti och Marchisio... Och ett svagt anfall.

Jag vill ha amerikanarna Pirlo & Giovinco med inte bara i truppen utan på planen. Och även om de är briljanta är det nog ett underbetyg...

Även om det inte är som för 15-20 år sedan när det största problemet var vilken värlsspelare skulle starta och vilken som inte ens fick vara med i truppen, skulle man spela, t ex; Totti, Inzagi, Vieri, Montella, Delvecchio, Del Piero, eller mittlåset skulle man välja mellan, Cannavaro, Maldini, Nesta, Materzzi, Iuliano.

Den statusen många spelare hade är väl lika överdriven som statusen idag på dagens spelare är underdriven och det bottnar tror jag i att Serie A inte har samma status; idag måste man väl göra 30 mål för att få samma status som en anfallare fick för 20 mål på den tiden.

Iaf så har Italien många bra spelare utöver startelvan, bara det att dem saknar stjärnstatus, tror Italien går till final så länge man slipper Tyskland och skulle Tyskland åka ut på ett bananskal mot något annat lag så tror jag Italien går och vinner.
Citera
2016-05-09, 10:34
Medlem
gato12s avatar
[quote=Brille68|57185638
Men det innebär plötsligt att Pirlo och De Rossi kan vara aktuella för startelvan...
[/QUOTE]
Har inte Pirlo tackat för sig i landslaget...?
Citera
2016-05-09, 15:35
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Även om det inte är som för 15-20 år sedan när det största problemet var vilken värlsspelare skulle starta och vilken som inte ens fick vara med i truppen, skulle man spela, t ex; Totti, Inzagi, Vieri, Montella, Delvecchio, Del Piero, eller mittlåset skulle man välja mellan, Cannavaro, Maldini, Nesta, Materzzi, Iuliano.

Den statusen många spelare hade är väl lika överdriven som statusen idag på dagens spelare är underdriven och det bottnar tror jag i att Serie A inte har samma status; idag måste man väl göra 30 mål för att få samma status som en anfallare fick för 20 mål på den tiden.

Iaf så har Italien många bra spelare utöver startelvan, bara det att dem saknar stjärnstatus, tror Italien går till final så länge man slipper Tyskland och skulle Tyskland åka ut på ett bananskal mot något annat lag så tror jag Italien går och vinner.
Problemet är att de italienska anfallarna inte ens lyckas göra 15 mål nu för tiden.. I en tid när andra gör 35 mål. Om Italien skulle haft någon chans att nå final hade de behövt sina två bästa mittfältare, så är det tyvärr. Serie a har lägre status idag för att serie a är sämre idag på alla plan, ekonomiskt europacupmässigt osv.

Vilka bra spelare har Italien utanför startelvan?
Citera
2016-05-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Problemet är att de italienska anfallarna inte ens lyckas göra 15 mål nu för tiden.. I en tid när andra gör 35 mål. Om Italien skulle haft någon chans att nå final hade de behövt sina två bästa mittfältare, så är det tyvärr. Serie a har lägre status idag för att serie a är sämre idag på alla plan, ekonomiskt europacupmässigt osv.

Vilka bra spelare har Italien utanför startelvan?
Nu vet jag inte vilken som blir startelvan så nån/några lär ju hamna där men t ex

Sirigu och Donnarumma
Astori, Ranocchia, Santon, Criscito
Bonaventura, Candreva, Bertolacci, Immobile, De Rossi, Pirlo
Gabbiadini, El Shaarawy, Balotelli, Insigne, Eder, Gilardino, Maccarone, Destro sen Edér och Pellé där åtminstone nån utav de två sistnämnda lär vara utanför startelvan.

Tror inte att hålet är så gigantiskt utan Veratti och Marchisio, de kan få in andra offensiva pjäser som kan rulla boll lika bra eller bättre som t ex Motta eller Pirlo, tror doc att Motta spelar oavsett; det man då i mitt tycke tappar med Veratti är väl hans ständiga rörelse, doc så slipper man den klena pjäsen i försvar.
Citera
2016-05-09, 16:23
Medlem
snillet_1s avatar
Alla verkar glömma bort Jorginho, det hade varit min man i rollen som regista efter de här skadorna.
Citera
2016-05-09, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Alla verkar glömma bort Jorginho, det hade varit min man i rollen som regista efter de här skadorna.

Du har rätt. Han glöms bort. Tror att det kanske är namnet, men han är verkligen genomitaliensk även om han råkar vara född i Brasilien.

*

På tal om att glömmas bort. Finns många spelare som inte får den uppmärksamhet som de förtjänar. Och det är därför inte minst ultras är så viktiga.

Atalanta tar farväl till sin kapten, Bellini. Aldrig spelat i någon annan tröja, 400 matcher för Atalanta:

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13177530_1701713500070193_1080649116687749734_n.jp g?oh=156305b02c618296f93235ac54c327bb&oe=57E508B8

Stort som fan, men inget som uppmärksammas.

*

På tal om att stora spelare njuter av stora matcher:

https://www.youtube.com/watch?v=U20SBlzv934
Citera
2016-05-10, 03:30
Medlem
tjenaretjenares avatar
Nej hörrni här har man det trist, trist sen är jag sugen på att komma med en överraskning och överraskningen är ingen mindre än ett försmak av il Calciatore di Europe.

Fabio Borini Sunderland, Premier League: var med och gjorde ett mål när hans Sunderland slog Chelsea med 3-2 och Sunderland kommer med största sannolikhet att klara sig kvar i Premier League pga bland annat hans mål. Gjorde faktiskt ett mål borta mot Chelsea för två år sedan när hans Sunderland var i ungefär samma sits som nu, ytterligare kuriosa gör gällande att det målet innebar Mourinhos första hemmaförlust i Chelsea någonsin i ligasammanhang. Lär stanna kvar i Sunderland ännu en säsong om de håller sig kvar där, populär iom sitt ständiga slit på kanten som han numera huserar på.

Fernando Forestieri Sheffield Wednesday, Championship: spelade inte i helgen men har varit mycket viktig säsongen igenom och är en utav de största anledningarna till att "Wednesday" är med i play off till Premier League nu. Bör vara intressant för botten/mittenlag i de större ligorna, 15 mål och sju assists talar sitt tydliga språk.

Luca Caldirola Darmstadt, Bundesliga: Av alla Italienska doldisar därute håller jag nog honom som en utav de spelarna som haft den bästa säsongen, ordinarie i ett Darmstadt som med största sannolikhet blir kvar i högsta ligan och har faktiskt inte missat en minut. Utlånad från Werder Bremen så framtiden är oviss, bör vara intressant för ett lag som Chievo eller Genoa kan jag tycka.

Raffaele De Vita Ross County, Premiership (Skotska högstaligan): Fick enbart 17 minuter i helgens ligamatch mot Heart of Midlothian utan att göra avtryck precis som resten av säsongen. Två assists på 17 matcher som ytterlöpare är inget bra facit och speciellt inte en liga som har så mycket att önska. Hade han gjort 10 mål under en säsong i Serie C så hade det varit en bedrift.

Salvatore Boccheti Spartak Moskva, Ryska ligan: Gjort en bra säsong och spelade återigen 90 minuter i helgen och drog på sig ett gult kort. Hade kunnat göra det bra i diverse klubbar i Italien helt klart men han tjänar väl tillräckligt i Ryssland så tror inte han är så sugen på att byta ned sig rent ekonomiskt.

Så här hade jag tänkt att Il Calciatore di Europe skulle se ut och målet är att skriva en sån här lista med typ 5-10 spelare varje tisdag men tror det blir varannan tisdag får se hur jag har det med tid helt enkelt. All form av feedback är välkommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in