2016-05-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Enligt FB-källor jag ser som pålitliga har medlemmar här arbetat på en resningsansökan. Jag ser det som ganska troligt att advokaten använder sig av material/sammanställningar som framkommit i det arbetet.

Vad Kristoffer själv gjort eller inte gjort och vad han tror eller inte tror har jag däremot ingen aning om.

Det måste vara något som inte va känt för mer än
ett år sedan, annars är det ogjort jobb.

Snacket om att han skulle börjat erkänna va nog just snack.
Citera
2016-05-08, 00:21
Medlem
Citat:
Inte ett ljud om att någon ny bevisning framkommit. Bara det här:

Visst skulle det vara väldigt intressant om Kristoffer plötsligt pekat ut en eller flera medbrottslingar och samtidigt lämnat en trovärdig förklaring till hur blodet hamnat i hans bil utan hans egen inblandning (gärna också hur det kom sig att han utan att poliserna nämnt det sa att blodet fanns i "bakluckan")

Tyvärr för Kristoffer och kanske allra mest tyvärr för hans familj - som gissningsvis finansierat advokaten som knappast arbetat pro bono på fallet - så tror jag inte på något sånt. Vad jag tror vi kommer att få se är en omtuggning av sånt som den anonyme bloggaren, den store detektiven Q m.fl sen tidigare anser sig ha grävt fram som "bevis" mot domen: Perifera faktafel om sånt som någon mastningstid, ljusförhållandena när vittnet på Lejonbacksvägen såg en kvinna med "asiatiskt utseende" m.m. Sida upp och sida ner med saker som i grunden handlar om bevisvärdering. Det skulle inte förvåna mig heller om utredningen mot "MB" tuggas om den med i några varv.

DET kommer definitivt inte att föranleda att HD tar upp fallet på nytt.

I samma intervju säger advokaten dessutom:
Citat:
Han är feldömd och nu vill vi att man rättar till det, säger Jan Kyrö.
Han hävdar alltså inte att KJ är oskyldig, bara feldömd. Kan det vara så att advokaten menar att bevisen bara räcker till griftefrid?
Dock måste väl något nytt också ha tillkommit för att ha minsta chans till resning?
Citera
2016-05-08, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det måste vara något som inte va känt för mer än
ett år sedan, annars är det ogjort jobb.

Snacket om att han skulle börjat erkänna va nog just snack.

Det var väl inget "snack" någonstans endast en skribent, mindre seriös, som sade sig ha källor,
personal o s v på anstalten påstods det. Det har man hört så många ggr så man inte ens orkar
andas.

Sen tänker jag såhär, att KJ begär inhibition via Kyrö skall ses som en KJ - handling. Lite sådär
"udda". Inget att ta fasta på eller haka upp sig vid. Kyrö är munvig. KJ "likaså". Däremot vet vi att det jobbats med resning i kulisserna och visst risken för ett "misslyckande" är enorm gällande en tur i HD men ändock skall en tumme upp ges till "herrarna" som kämpat som bara fan. Kör nu Kyrö på initiativ av den ene och den andre och kanske KJ t o m

Så kul detta. På måndag läggs säkert en länk upp. Tills dess. . . .
Senast redigerad av LKVN 2016-05-08 kl. 01:11.
Citera
2016-05-08, 01:53
Avslutad
förvinner 2/3 straffet så får han förhoppningsvis sitta av hela straffet, vilket han väl förtjänar
Citera
2016-05-08, 03:24
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det var väl inget "snack" någonstans endast en skribent, mindre seriös, som sade sig ha källor,
personal o s v på anstalten påstods det. Det har man hört så många ggr så man inte ens orkar
andas.

Sen tänker jag såhär, att KJ begär inhibition via Kyrö skall ses som en KJ - handling. Lite sådär
"udda". Inget att ta fasta på eller haka upp sig vid. Kyrö är munvig. KJ "likaså". Däremot vet vi att det jobbats med resning i kulisserna och visst risken för ett "misslyckande" är enorm gällande en tur i HD men ändock skall en tumme upp ges till "herrarna" som kämpat som bara fan. Kör nu Kyrö på initiativ av den ene och den andre och kanske KJ t o m

Så kul detta. På måndag läggs säkert en länk upp. Tills dess. . . .

"....den ene och den andre.." vilka är det? har bara funnit läsa 26 sidor i tråden ännu.
Citera
2016-05-08, 09:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I samma intervju säger advokaten dessutom:

Han hävdar alltså inte att KJ är oskyldig, bara feldömd. Kan det vara så att advokaten menar att bevisen bara räcker till griftefrid?
Dock måste väl något nytt också ha tillkommit för att ha minsta chans till resning?
Japp. Problemet med att ha med flashbackare i resningssammanhang är att värderingen av den befintliga bevisningen är en fråga som stannar i hovrätten, och att det just brukar vara värderingen av den befintliga bevisningen som flashbackare hänger upp sig på - något annat har vi ju egentligen inte tillgång till. Sen måste jag säga att det är höggradigt originellt att begära inhibition av ett redan inlett fängelsestraff. Jag tror som en del andra att detta antyder att KJ inte mår särskilt bra i fängelset. Men detta är ju i sig något som inte ha minsta bäring på om KJ ska få resning eller ej. Mår han tillräckligt illa, kan Kriminalvården temporärt förflytta honom till någon lämpad vårdenhet.
Citera
2016-05-08, 10:00
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Enligt FB-källor jag ser som pålitliga har medlemmar här arbetat på en resningsansökan. Jag ser det som ganska troligt att advokaten använder sig av material/sammanställningar som framkommit i det arbetet.

Vad Kristoffer själv gjort eller inte gjort och vad han tror eller inte tror har jag däremot ingen aning om.
Ja, det samlades på hög vill jag minnas. Tyvärr kan hjärnan bakom högsamlandet inte uttrycka sig, men KJ (vem har inte) sin trogna skara av supporters - så vem vet, kanske är han ute i ett nafs?
Citera
2016-05-08, 11:10
Medlem
antoneriks avatar
Om den dömde KJ verkligen vill ha en prövning så måste han lägga alla korten på borden och berätta vad som verkligen har hänt. Det finns tillräckligt många saker som binder honom till brottet för att man ska kunna avfärda det som slumpmässiga händelser. Organiskt material som inte går att prata bort. Det går inte att avfärda hans delaktighet i flickans död.

Eftersom KJ inte vill lägga alla korten på bordet så är han skyldig. Och det enda misstag som har begåtts är att dömdes för styckdråp, han borde ha dömts för styckmord.
Citera
2016-05-08, 12:30
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ojdå, Thomas Olssons "gamla" kollega, Jan Kyrö som skaffade sig egna vingar ungefär samtidigt som Olsson gjorde ifrån Silbersky. Spännande. I exakt vad resning "önskas" torde vara allmänt känt i kulisserna men varför Olsson byttes ut mot Kyrö är mer spännande. Kanske Olsson inte hade tid eller kanske ens tror på en resning. Det är ibland det som skiljer advokater åt. Kyrö vs Olsson. Båda "pojkar" kan sin sak men den ene är olik den andre. Kyrö är den som är lite mer "olik" men med det sagt inte "olikt" alltför negativt. Vi får säkert se resningsansökan "live" på måndag. Då är allt igång igen efter alla helger o s v. Tillsvidare räcker "ryktet".

Kör på och lycka till KJ och company med nya advokaten Kyrö vid rodret . . .

Och kära du, tack skall du ha för infon. . . .

Mycket intressant utveckling.. blir spännande att följa!

Kyrö var väl den advokat KJ ville ha från första början och inte Forssberg - om jag inte minns helt fel?

Resning till förmån för den tilltalade finns ingen tidsbegränsning(RB 58 kap, 2 §), till skillnad om till men för den tilltalade som har en begränsning på 1 år(RB 58 kap, 4 §).
Citera
2016-05-08, 13:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Problemet med att ha med flashbackare i resningssammanhang är att värderingen av den befintliga bevisningen är en fråga som stannar i hovrätten, och att det just brukar vara värderingen av den befintliga bevisningen som flashbackare hänger upp sig på - något annat har vi ju egentligen inte tillgång till. Sen måste jag säga att det är höggradigt originellt att begära inhibition av ett redan inlett fängelsestraff. Jag tror som en del andra att detta antyder att KJ inte mår särskilt bra i fängelset. Men detta är ju i sig något som inte ha minsta bäring på om KJ ska få resning eller ej. Mår han tillräckligt illa, kan Kriminalvården temporärt förflytta honom till någon lämpad vårdenhet.

En av de saker jag tror vi alla som följde fallet minns tydligt är engagemanget hos den dömdes pappa för sin son. Vad hade han inte gjort genom åren för att försöka hjälpa och stötta sin son på olika sätt? (Samtidigt som det uppenbarligen också hade varit stora spänningar mellan dem i perioder).

En sån pappa skulle det inte förvåna mig om han vore beredd att göra allt som stod i hans makt för att hålla sonen utanför fängelse. Eller åtminstone inge honom lite hopp som kan bära honom genom en del till av straffet (Han har snart kommit halvvägs). I detta skulle mycket väl kunna ingå att betala en advokat för att sätta ihop en resningsansökan. Även om man egentligen inte har något nytt att komma med.

Advokaten håller naturligtvis masken om ansökans reella chanser när han väl åtagit sig uppdraget.
Citera
2016-05-08, 13:07
Medlem
Hon har sett gåendes livs levande från KJ:s bostad. Hon har under kvällen haft kontakt med Karatetränaren som hon ideligen verkade ställa till med besvärligheter för. KJ verkar ha haft väldigt svårt för att hålla både sin bil och bostad låst. Inget blod förutom det på tejpen i lägenheten. Styckar man någon i ett badrum så finns det blod kvar.
Karatetränarens sambo verkar ha önskat livet ur henne.
Nä. Fel kille sitter.
Citera
2016-05-08, 13:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73

Resning till förmån för den tilltalade finns ingen tidsbegränsning(RB 58 kap, 2 §), till skillnad om till men för den tilltalade som har en begränsning på 1 år(RB 58 kap, 4 §).

Här kan man också tillägga (för de som inte minns/känner till Billy Butt och hans kamp) att rätten till att ansöka om resning kvarstår även efter att straffets verkställighet är avslutad. Vi har till och med ett fall (Olle Möller) där en anhörig drev frågan vidare efter den dömdes död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in