2016-05-08, 10:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kom att tänka på Jesus när du skrev snickare - och med tanke på det grandiosa: Hantverkaren från Blomberg med hybris som framställt sig själv som en frälsare..

Han har allt visat tillräckligt med känslokyla via mordet. Det är främst detta jag utgår från och om nu delar av det Irina säger sammanfaller med broderns angående våld och trakasserier - så är jag säker på att på att det är här är en man som rakt inte ska försöka förklaras via nån slags rättighet att vara arg på frugan.

Varför är du säker på det?
2016-05-08, 10:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför är du säker på det?
Via det som framkommer i förhör och rättegång. Irina har lämnat sin son och följt med rövhålet till Sverige där hon i sin tur är i beroendeställning ekonomiskt sett och beter sig som en korsning mellan en bakmaskin och tvättmaskin. Hennes nöje är att rensa ogräs.
Kärleken är blind --> manipulerad, hjärntvättad, förtryckt, kuvad. Take your pick.
2016-05-08, 11:50
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag har läst hela inlägget. Sculley svarade med ett påstående på spekulationer av rotesau. Det är du T34Panzer och GrevenH som har tolkat istället för att läsa mina inlägg.

Att försöka få svar på en otydlighet är ingen sjuk fantasi eller upphetsning. Jag hoppas på ett klargörande av Sculley som har uttalat ett påstående. Jag har inte uteslutit att det kan vara fråga om språkförbristning.

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ett par som befann sig vid parkeringen vid Västerplana Storäng den aktuella kvällen säger sig ha uppfattat ett skrik. Om detta skrikt kom från LH hade det naturligtvis även kunnat höras om någon rört sig på cykelleden bakom ladan. Det finns fler uppgifter som saknas i FUP och det förvånar mig inte.
2016-05-08, 11:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ett par som befann sig vid parkeringen vid Västerplana Storäng den aktuella kvällen säger sig ha uppfattat ett skrik. Om detta skrikt kom från LH hade det naturligtvis även kunnat höras om någon rört sig på cykelleden bakom ladan. Det finns fler uppgifter som saknas i FUP och det förvånar mig inte.
Hur långt bort ligger Västerplana Storäng relaterat till ladan?
Vad är det som inte förvånar dig?
2016-05-08, 12:28
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Parkeringen ligger ca 800 meter med fri sikt från ladan. Jag var själv vid Blomberg förra sommaren för att lämna uppgifter till polisen, men den brist på bemötande jag fick gjorde att jag åkte utan att ha lämnat några uppgifter.
2016-05-08, 12:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Detta var lite okänd info, intressant. Går det att säga något om tidpunkt?
Med tanke på distansen och hur bebyggelsen ser ut lär det inte varit några problem att ta ut riktningen i ett hört skrik, känner jag.

Citat:

Om jag minns rätt, är det en dryg kilometer (troligtvis något kortare) mellan cafeét och parkeringsplatsen till Storäng-reservatet, och det är relativt öppet fält emellan.
2016-05-08, 12:54
Medlem
I början av tråden skrevs det om ett vittne som hade hört någon skrika.
2016-05-08, 13:04
Bannlyst
Ett Skrik & en Tystning
Ja ett skrik eller något låter väl ganska sannolikt, vilket också kan vara en anledning till det snabba förloppet. Och det bisarra grälet efteråt om dödsorsaken, strypning eller hängning. Parat med en mördare som då fullföljde sin primära fantasi till grunden. Här bör nog Nerijus ha kunnat stött på rejält med motstånd av en förväntad typ som tex ett skrik. Håller för sannolikt att han även kan ha mött något han inte alls förväntade sig. Objektet var väl förankrat i marken med en låg tyngdpunkt, vilket inte direkt utmärker herr Bilevicius.

I lager på lager av gissningar kommer man snabbt lågt ut i sankmarken, men om Lisa skrek är kan man nog säga att den enda som hörde det också gjorde något åt just det. Den kvällen blåste det ordentligt och rep som vinden slet i upp till flaggstångsknoppen rappade i kapp med mycket annat löst. Men ett skrik skulle mycket väl kunna vara den detaljen som utlöser panik hos Nerijus. Han vill säkert han en fullständigt medveten objektiv lidande, men inte ett skrikande sådant. Vägen från nöje till panik är ganska lång och tror inte ett ögonblick att han valde en person som var samarbetsvillig på något vis i praktiken. Något som kan ha snabbat upp förloppet betydligt men Nerijus valde ändå att fortsätta på den planerade vägen.

Strax efter försöket att få objekt mer responsivt når han adrenalimax lättar något kilo, nästan direkt när han förstår vad som har hänt. Det som har förbryllat polisen så mycket är den utifrån vanliga perspektiv relativt irrationelle mördaren Neriijus, vars spår därför blir ganska svårtolkade.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
En polisman säger sig till 100% kunna svära på att det inte legat något örhänge på platsen där ett sådant sedan hittats.
Jag tror att man får utgå från en brottsplats där vissa fynd finns men kan ha varit omkastade i ordning av skäl som mest härrör från kontrollbehov och leklusta. Just örhängena blir väl urtypen av frågetecken här. Men de spelar dock inte spela någon roll för roll för utfallet. Han vill nog inte mima ut sina tankar när han gör det men han ögon ler nog av kontroll och projiceringslusta.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Vi har att göra med en gm som inte tänker i normala banor och därför blir varje mått och steg han vidtar mycket svåra att ringa in. Han kan efter sin hastiga reträtt och efter avslutad handling i K-by ha återställt lastaren på söndagskvällen. - Som jag uppfattar NB är det inte uteslutet att lastaren kan ha använts som ett inslag i hans fantasier, men den kan också ha varit tänkt som ett hjälpmedel
Visst det är nog vad vi kan utgå från, hans tankebanor är inte givna och det är rimligen också anledningen till att spåren väcker så många frågor. Personen är orimlig på flera håll och kanter och egentligen ganska gränslös att strypa någon för att sedan bli hjälte försöka rädda livet och slutgiltigt hänga någon*, lämnar dock de spår som obduktionsexperterna grälade om, dvs om dödsorsaken var en strypning eller hängning. Rent resultatmässigt blir utfallet detsamma, men tänkbart är att bägge händelserna stämde och att det nu inte direkt är möjligt att utreda orsaken. FUP håller definitivt upp dörrarna för ett sådant obskyrt förlopp men undviker skickligt att dra ut linjerna för att ifrågasättas, när slutresultatet ändå blir detsamma. Utgår från 3 hotspots i ladan med mer eller mindre tydliga centrum av förklarliga skäl.

*från ytterlighet till ytterlighet skvättande mot en gemensam punkt av omnipotens. En Stardoll så oskön.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-05-08 kl. 13:17.
2016-05-08, 13:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med tanke på distansen och hur bebyggelsen ser ut lär det inte varit några problem att ta ut riktningen i ett hört skrik, känner jag.

Inget exakt klockslag, men tidigt på kvällen.

Citat:
Om jag minns rätt, är det en dryg kilometer (troligtvis något kortare) mellan cafeét och parkeringsplatsen till Storäng-reservatet, och det är relativt öppet fält emellan.

Videon börjar strax efter parkeringsplatsen.
http://sendvid.com/nmdgyity
2016-05-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Det kan vara svårt att bedöma riktning på ljud om
det inte upprepas, allra helst om det blåser kraftigt.
2016-05-08, 13:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Ett Skrik & en Tystning
Ja ett skrik eller något låter väl ganska sannolikt, vilket också kan vara en anledning till det snabba förloppet. Och det bisarra grälet efteråt om dödsorsaken, strypning eller hängning. Parat med en mördare som då fullföljde sin primära fantasi till grunden. Här bör nog Nerijus ha kunnat stött på rejält med motstånd av en förväntad typ som tex ett skrik. Håller för sannolikt att han även kan ha mött något han inte alls förväntade sig. Objektet var väl förankrat i marken med en låg tyngdpunkt, vilket inte direkt utmärker herr Bilevicius.

I lager på lager av gissningar kommer man snabbt lågt ut i sankmarken, men om Lisa skrek är kan man nog säga att den enda som hörde det också gjorde något åt just det. Den kvällen blåste det ordentligt och rep som vinden slet i upp till flaggstångsknoppen rappade i kapp med mycket annat löst. Men ett skrik skulle mycket väl kunna vara den detaljen som utlöser panik hos Nerijus. Han vill säkert han en fullständigt medveten objektiv lidande, men inte ett skrikande sådant. Vägen från nöje till panik är ganska lång och tror inte ett ögonblick att han valde en person som var samarbetsvillig på något vis i praktiken. Något som kan ha snabbat upp förloppet betydligt men Nerijus valde ändå att fortsätta på den planerade vägen.

Strax efter försöket att få objekt mer responsivt når han adrenalimax lättar något kilo, nästan direkt när han förstår vad som har hänt. Det som har förbryllat polisen så mycket är den utifrån vanliga perspektiv relativt irrationelle mördaren Neriijus, vars spår därför blir ganska svårtolkade.

Jag tror att man får utgå från en brottsplats där vissa fynd finns men kan ha varit omkastade i ordning av skäl som mest härrör från kontrollbehov och leklusta. Just örhängena blir väl urtypen av frågetecken här. Men de spelar dock inte spela någon roll för roll för utfallet. Han vill nog inte mima ut sina tankar när han gör det men han ögon ler nog av kontroll och projiceringslusta.

Visst det är nog vad vi kan utgå från, hans tankebanor är inte givna och det är rimligen också anledningen till att spåren väcker så många frågor. Personen är orimlig på flera håll och kanter och egentligen ganska gränslös att strypa någon för att sedan bli hjälte försöka rädda livet och slutgiltigt hänga någon*, lämnar dock de spår som obduktionsexperterna grälade om, dvs om dödsorsaken var en strypning eller hängning. Rent resultatmässigt blir utfallet detsamma, men tänkbart är att bägge händelserna stämde och att det nu inte direkt är möjligt att utreda orsaken. FUP håller definitivt upp dörrarna för ett sådant obskyrt förlopp men undviker skickligt att dra ut linjerna för att ifrågasättas, när slutresultatet ändå blir detsamma. Utgår från 3 hotspots i ladan med mer eller mindre tydliga centrum av förklarliga skäl.

*från ytterlighet till ytterlighet skvättande mot en gemensam punkt av omnipotens. En Stardoll så oskön.

Jag kan inte fatta att experterna är så okunniga så att de överhuvudtaget inte vet en skillnad på en strypning och en hängning.

Hängning: nacken knäcks.

Strypning: blodet från hjärnan stoppas, vilket leder till massiva hjärnblödningar.

Så även om hon hängdes i en strypsnara så innebär det inte att hon blev hängd utan hon blev strypt.

Helvete alltså vilka okunniga experter Sverige har. Jag blir mörkrädd.

Det jag antar att man kan diskutera är väl då om hon blev dödad av en strypsnara eller av gärningsmannens händer.
2016-05-08, 13:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Parkeringen ligger ca 800 meter med fri sikt från ladan. Jag var själv vid Blomberg förra sommaren för att lämna uppgifter till polisen, men den brist på bemötande jag fick gjorde att jag åkte utan att ha lämnat några uppgifter.

Det var högst beklagligt. Rent av förargande.. Tipsmottagningen ska alltid ge utrymme för alla tycker man, oavsett belastning.

Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
I början av tråden skrevs det om ett vittne som hade hört någon skrika.

Det stämmer, men om jag minns riktigt och inte missat något, gällde det Billingen och gruvorna i Skövdetrakten? Det gjordes ihop med utpekanden om en viss JW som observerats campa i den trakten.
Sculley´s info är mig veterligen färsk.

Citat:
Inget exakt klockslag, men tidigt på kvällen.

Videon börjar strax efter parkeringsplatsen.
http://sendvid.com/nmdgyity

Okej, synd att uppgiften inte kommit med.
Kanske finns i överskottsmaterialet?

Det är en intressant videodokumentation. Det var stort pådrag av krimtekniker vid tidpunkten, och man ser tydligt hur ladan är avspärrad.
Vidare undrar jag inte om du/filmaren/bilen lite kort fick taggning av helikoptern där, eftersom den verkar vänt, följt bilen och siktar in nosögat lite grann

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in