Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Bara att både AB och Irina var mer eller mindre livrädda för NB säger en hel del om hans personlighet.
Att AB stängde två dörrar när han gick och lade sig, så tror jag inte han fruktade katten.
Ja, han verkar växla som ett aprilväder - mer i ungdomsår, nu mer framträdande på fyllan eller i en arbetssituation där ingen utomstående ser. Garden är väl nere då och då kommer hans rätta jag fram. Utöver att det är en slags ventil och pyser över. Den som har en psykopat i sin närhet och som upplevt den explosiva aggressionen går på tå. Brodern signalerar om detta. Han undviker honom på fyllan och han beskriver en bitter erfarenhet då han gick emellan och skyddade hans exfru.
Citat:
Vad är du rädd för?
Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom.
Vreden är inte normal - den kommer snabbt för minsta lilla sak och kan utlösa våld som inte är i proportion till händelsen. Kort stubin och ett utbrott kan verka trivialt för en utomstående men för psykopaten är det dödligt allvar (om han känner sig attackerad och oförrättad). Därav kan vreden vara potentiellt farligt då de har en skev känsla för perspektiv - reaktionen kan vara helt oproportionerlig. Ett sånt rovdjur kan medvetet provocera för att sätta skräck i omgivningen för att nå sitt mål och ser snabbt svaga punkter hos den andre såsom låg självkänsla, komplex, nervositet och ringar in bytet. Det handlar ju makt och dominans och andras smärta och lidande är underhållning. Att successivt bryta ner för att härska och söndra.
Anledningen till att jag ställer mig tveksam till följande är om han har drag av psykopati:
Citat:
.. Frågan är om han ens är stressad, nervös och uppjagad.
Störd av nån/nåt och inte vilja upptäckas är en sak. Aggressiv och irriterad på mobilen en annan. Skaffa alibi i snäv tidsspegel en tredje faktor som ger hög hastighet i bilen. Jag anser att absolut ingen utan en störning kan växla till det lugna beteende han uppvisar efteråt inför sin mor, fru, bror, affärspersonal och polis kl 03. Samt dagen efter innan kl 11.40.
Utöver dessa "interna" utbrott har en psykopat/person med psykoptiska drag lätt för att utöva brott: orädd, lugn och har inget samvete. Han bryr sig helt enkelt inte. Risktagande är därför inga problem. Denna "förmåga" är ingen höjdare.. speciellt inte om det kombineras med en parafili som sexuell sadism.
De drivs ju utifrån basala drivkrafter som aggressioner och njutning och då väldigt målmedvetet. Då de inte känner skuld eller empati, ser människor som verktyg för egen njutning, anser sig ha rätten att dominera och kontrollera andra så ligger sadistiskt beteende nära till hands. Människor betraktas som brickor i ett spel (objekt) att använda för egen vinnings skull. En partner ses också som ett objekt som kan domineras och kontrolleras fysiskt, psykiskt eller sexuellt.
Därmed inte sagt att psykopat är det samma som varken kriminell, mördare eller sexualsadist. Skillnaden ligger väl i intelligensnivå, antal poäng på skattningsskala och vad psykopaten själv finner tillräcklig förnöjsamhet i. Fostran uppväxt antar jag även har påverkan förutom sexuell läggning.