2016-05-08, 01:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, NB applicerar ABs intressen och karaktärsdrag på sig själv samt torgför dom bedrägligt till andra som sina.
Ja, det är amöbavarning i denna familj där AB verkar användas som en slags positiv mall som blir generell. Irina är betydligt mer ambivalent när hon ska beskriva sin man jämfört med AB.
Ena stunden är han omtänksam och snäll - i nästa andetag får hon avstyra att han ska slå till henne. Att han blir arg och skriker, "avreagerar sig då och då", försöker dominera och vara familjens överhuvud, är vrång så inget kan tänkas förmå honom ändra på sig om han bestämt sig - men hon trivialiserar, slätar över, normaliserar direkt. I nästa andetag är hon rädd för sin och sonens säkerhet.
Att sen fråga dagen efter om han gömt/gjort nåt med henne (mördat enligt ABs version som hörde snacket) är ord ingen normal person skulle skämta om då kläderna är skitiga och hon fått tvätta dem.
2016-05-08, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är amöbavarning i denna familj där AB verkar användas som en slags positiv mall som blir generell. Irina är betydligt mer ambivalent när hon ska beskriva sin man jämfört med AB.
Ena stunden är han omtänksam och snäll - i nästa andetag får hon avstyra att han ska slå till henne. Att han blir arg och skriker, "avreagerar sig då och då", försöker dominera och vara familjens överhuvud, är vrång så inget kan tänkas förmå honom ändra på sig om han bestämt sig - men hon trivialiserar, slätar över, normaliserar direkt. I nästa andetag är hon rädd för sin och sonens säkerhet.
Att sen fråga dagen efter om han gömt/gjort nåt med henne (mördat enligt ABs version som hörde snacket) är ord ingen normal person skulle skämta om då kläderna är skitiga och hon fått tvätta dem.

Precis. AB verkar vara en sund och intelligent person, till skillnad från sin bror.

Bara att både AB och Irina var mer eller mindre livrädda för NB säger en hel del om hans personlighet.

Att AB stängde två dörrar när han gick och lade sig, så tror jag inte han fruktade katten.
2016-05-08, 02:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bara att både AB och Irina var mer eller mindre livrädda för NB säger en hel del om hans personlighet.
Att AB stängde två dörrar när han gick och lade sig, så tror jag inte han fruktade katten.
Ja, han verkar växla som ett aprilväder - mer i ungdomsår, nu mer framträdande på fyllan eller i en arbetssituation där ingen utomstående ser. Garden är väl nere då och då kommer hans rätta jag fram. Utöver att det är en slags ventil och pyser över. Den som har en psykopat i sin närhet och som upplevt den explosiva aggressionen går på tå. Brodern signalerar om detta. Han undviker honom på fyllan och han beskriver en bitter erfarenhet då han gick emellan och skyddade hans exfru.
Citat:
Vad är du rädd för?
Vi har haft ett tumult en gång och efter det undviker jag honom.

Vreden är inte normal - den kommer snabbt för minsta lilla sak och kan utlösa våld som inte är i proportion till händelsen. Kort stubin och ett utbrott kan verka trivialt för en utomstående men för psykopaten är det dödligt allvar (om han känner sig attackerad och oförrättad). Därav kan vreden vara potentiellt farligt då de har en skev känsla för perspektiv - reaktionen kan vara helt oproportionerlig. Ett sånt rovdjur kan medvetet provocera för att sätta skräck i omgivningen för att nå sitt mål och ser snabbt svaga punkter hos den andre såsom låg självkänsla, komplex, nervositet och ringar in bytet. Det handlar ju makt och dominans och andras smärta och lidande är underhållning. Att successivt bryta ner för att härska och söndra.
Anledningen till att jag ställer mig tveksam till följande är om han har drag av psykopati:
Citat:
.. Frågan är om han ens är stressad, nervös och uppjagad.
Störd av nån/nåt och inte vilja upptäckas är en sak. Aggressiv och irriterad på mobilen en annan. Skaffa alibi i snäv tidsspegel en tredje faktor som ger hög hastighet i bilen. Jag anser att absolut ingen utan en störning kan växla till det lugna beteende han uppvisar efteråt inför sin mor, fru, bror, affärspersonal och polis kl 03. Samt dagen efter innan kl 11.40.
Utöver dessa "interna" utbrott har en psykopat/person med psykoptiska drag lätt för att utöva brott: orädd, lugn och har inget samvete. Han bryr sig helt enkelt inte. Risktagande är därför inga problem. Denna "förmåga" är ingen höjdare.. speciellt inte om det kombineras med en parafili som sexuell sadism.
De drivs ju utifrån basala drivkrafter som aggressioner och njutning och då väldigt målmedvetet. Då de inte känner skuld eller empati, ser människor som verktyg för egen njutning, anser sig ha rätten att dominera och kontrollera andra så ligger sadistiskt beteende nära till hands. Människor betraktas som brickor i ett spel (objekt) att använda för egen vinnings skull. En partner ses också som ett objekt som kan domineras och kontrolleras fysiskt, psykiskt eller sexuellt.

Därmed inte sagt att psykopat är det samma som varken kriminell, mördare eller sexualsadist. Skillnaden ligger väl i intelligensnivå, antal poäng på skattningsskala och vad psykopaten själv finner tillräcklig förnöjsamhet i. Fostran uppväxt antar jag även har påverkan förutom sexuell läggning.
Senast redigerad av develi 2016-05-08 kl. 03:07.
2016-05-08, 07:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Skribenten Sculley , som bor och verkar på Kinnekulle skrev:

"Ja, ett skrik hördes ända bort till parkeringen vid Västerplana Storäng den aktuella kvällen."

Alltså inte mina sjuka fantasier, bara förvånad att det inte finns något om detta i FUP. Jag har hittills inte haft anledning att misstro vad Sculley har skrivit tidigare. Om det hördes ett skrik så måste det finnas många andra som också har hört det. Är det då rimligt av polisen ignorera uppgiften?
Det kan vara som du skriver. Ser verkligen fram mot att få en förklaring.

Jamen läs inlägget i sin helhet innan ni börjar hetsa upp er!
Det var ett antal antaganden och spekulationer kring vad som EVENTUELLT KUNDE uppfattas/ses/höras om man rört sig gående eller cyklande!

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-05-08, 07:57
Medlem
Citat:
De andra verkar inte känna honom alls som person. Iaf inte LÅ. Han beskrivs i superlativ via det intryck han gett dem som arbetare.Sen är det märkligt det han sa för det verkar mer som om han tar ABs intressen och applicerar på sig själv i svaret till honom.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Han ter sig som ett klassiskt exempel där folk tror sig känna personen, har kapacitet att bedöma hur denna är - men när de tänker efter så vet de inte ett dugg om vederbörande. Det signalerar om en social förmåga dock utan att berätta ett enda dugg om sig själv mer än halvtomma fragment på sin höjd om det blir nödvändigt.

Det bottnar i hans självförakt, gissar jag
Innerst inne tycker NB att lillebror är mkt bättre än han själv - det har deras mor visat. Men trots denna insikt tycker han att han har rätt att behandla kvinnor på sitt sätt. Kvinnor ska straffas och han straffar utan någon som helst ånger. Efteråt mår han bra

Men nu kan du vila i frid, Lisa

Han som tog ditt liv är infångad och straffad
Tack vare dig och din far är en kvinnomördare fast och ni har förmodligen räddat livet och sinnet på många kvinnor
Även om priset blev högt
🌠
2016-05-08, 08:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det bottnar i hans självförakt, gissar jag
Innerst inne tycker NB att lillebror är mkt bättre än han själv - det har deras mor visat. Men trots denna insikt tycker han att han har rätt att behandla kvinnor på sitt sätt. Kvinnor ska straffas och han straffar utan någon som helst ånger.
Morrn, morrn. Nu vet vi ju inte ett dugg vad herrn är (förutom vidrig) men är jag dock mer fundersam på psykopatiska drag (eller APS) och då handlar det inte om självförakt. Däremot en patologisk lögnare kombinerat med en vilja att framställa sig normal eller i finare dager. Då kanske det är lätt att sno idéer från brorsan?
Han gillar ju id-stöld.

Ungefär på samma sätt som att de tolkar omgivningen kognitivt istället för medkännande och med inlevelseförmåga. Att det är artificiellt dvs konstgjort inlärt via att studera omgivningen - de har lärt sig vad som förväntas i en viss situation och agerar därefter emotionellt (krokodiltårar på beställning).
Psykologerna Johns & Quay beskrev denna oförmåga att förstå känslor som "knowing the words but not the music".
Senast redigerad av develi 2016-05-08 kl. 08:29.
2016-05-08, 08:55
Medlem
Citat:
Morrn, morrn. Nu vet vi ju inte ett dugg vad herrn är (förutom vidrig) men är jag dock mer fundersam på psykopatiska drag (eller APS) och då handlar det inte om självförakt. Däremot en patologisk lögnare kombinerat med en vilja att framställa sig normal eller i finare dager. Då kanske det är lätt att sno idéer från brorsan?
Han gillar ju id-stöld.

Ungefär på samma sätt som att de tolkar omgivningen kognitivt istället för medkännande och med inlevelseförmåga. Att det är artificiellt dvs konstgjort inlärt via att studera omgivningen - de har lärt sig vad som förväntas i en viss situation och agerar därefter emotionellt (krokodiltårar på beställning).
Psykologerna Johns & Quay beskrev denna oförmåga att förstå känslor som "knowing the words but not the music".

Jag förstår hur du menar
Men att vara en patologisk lögnare behöver inte betyda att han är psykopat
NB har psykopatiska drag - absolut, men jag tror faktiskt att han har genuina känslor
Kom ihåg hur ledsen han blev i rätten när hans lilla kattunge kom på tal, kattungen som polismannen hade gett en spark när lillkissen var ivägen
2016-05-08, 09:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det var ett antal antaganden och spekulationer kring vad som EVENTUELLT KUNDE uppfattas/ses/höras om man rört sig gående eller cyklande!

Jo så var det. Frågan gällde hur frekvent den lilla grusvägen bakom mjölkrummet /ladan används av gångare och cyklister och vad en sådan ev skulle ha uppfattat om en sådan rört sig där under pågående brott.

Även om någon hade sett eller hört något kan man undra om denne hade reagerat. Bygge pågick och inget konstigt med det. "Pizza-killen" såg brottets inledning och man kan ju anta att han inte tyckte att det var säskilt konstigt att någon kom ut ur ladan då. Inte förrän efter man fått reda på vad som hände kanske folk tycker att de borde reagerat på att det var onormalt att så skedde vid en eller annan tidunkt.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-05-08 kl. 09:09.
2016-05-08, 09:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Han gillar ju id-stöld.

Eller så är det så att han visar upp ett känslokallt yttre Han kanske är känslokall inför vissa saker och företeelser om han han utsatts för det tämligen frekvent? Du nämner "krokodiltårar" och jag kan tänka något annat, exempelvis som sådana där professionella gråterskor som man kan hyra in till begravningar som får betalt för att gråta och klaga högt i bl.a. Grekland och Italien. Kan Irina och hans morsa vara lite av den typen och att han är avogt inställd till det om nu han tidigt insåg utifrån frågeställningarna i förhören att han skulle pekas ut som en labil äkta man, han kanske har skäl att vara arg på henne om hon svassar kring honom som att hon vore hans livegna som ska passa på honom i allt? Hon kanske gifte sig med någon som har adligt påbrå (men ändock obsolet) och han tusentals gånger förklarat för henne att han är en snickare?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-08 kl. 09:43.
2016-05-08, 09:55
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Jag har läst hela inlägget. Sculley svarade med ett påstående på spekulationer av rotesau. Det är du T34Panzer och GrevenH som har tolkat istället för att läsa mina inlägg.

Att försöka få svar på en otydlighet är ingen sjuk fantasi eller upphetsning. Jag hoppas på ett klargörande av Sculley som har uttalat ett påstående. Jag har inte uteslutit att det kan vara fråga om språkförbristning.

2016-05-08, 10:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller så är det så att han visar upp ett känslokallt yttre Han kanske är känslokall inför vissa saker och företeelser om han han utsatts för det tämligen frekvent? Du nämner "krokodiltårar" och jag kan tänka något annat, exempelvis som sådana där professionella gråterskor som man kan hyra in till begravningar som får betalt för att gråta och klaga högt i bl.a. Grekland och Italien. Kan Irina och hans morsa vara lite av den typen och att han är avogt inställd till det om nu han tidigt insåg utifrån frågeställningarna i förhören att han skulle pekas ut som en labil äkta man, han kanske har skäl att vara arg på henne om hon svassar kring honom som att hon vore hans livegna som ska passa på honom i allt? Hon kanske gifte sig med någon som har adligt påbrå (men ändock obsolet) och han tusentals gånger förklarat för henne att han är en snickare?
Kom att tänka på Jesus när du skrev snickare - och med tanke på det grandiosa: Hantverkaren från Blomberg med hybris som framställt sig själv som en frälsare..

Han har allt visat tillräckligt med känslokyla via mordet. Det är främst detta jag utgår från och om nu delar av det Irina säger sammanfaller med broderns angående våld och trakasserier - så är jag säker på att på att det är här är en man som rakt inte ska försöka förklaras via nån slags rättighet att vara arg på frugan.
2016-05-08, 10:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag förstår hur du menar
Men att vara en patologisk lögnare behöver inte betyda att han är psykopat
NB har psykopatiska drag - absolut, men jag tror faktiskt att han har genuina känslor
Kom ihåg hur ledsen han blev i rätten när hans lilla kattunge kom på tal, kattungen som polismannen hade gett en spark när lillkissen var ivägen
Nej, förvisso inte. Men jag ser hela den delen som ren show för att vinna stilpoäng i TR - om det så är tårar för dottern eller katten likaväl som att han framställde sig som den empatiske och förstående fadern inför Lisas familj.
... och klämde passande ut några tårar i samma veva.

Hycklare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in