2016-05-05, 15:27
Medlem
Codaxs avatar
Kan tillägga att jag är beredd att flytta överallt i princip.
Citera
2016-05-05, 15:29
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Codax
För man har rätt till 120 veckor på gymnasienivå, och det blir en slant. Har läst en del gymnasiekurser, och sen flum-kurser på Folkhögskola som egentligen är helt betydelselösa. Sen har jag läst en termin på högskola, också betydelselösa kurser som inte direkt ger något. Jag har alltså 5,5 år kvar på högskola på CSN.

Har väl ca 19 i snitt och kan tänka mig att plugga för att få jobb, absolut.

Ja, för mig handlar det nog mycket om att skjuta upp framtiden.. och nu har många år gått.

Även om du betett dig ansvarslöst och samlat på dig lite skulder verkar du inte korkad i alla fall, om du har 19 i snitt. Om du skulle gå civilingenjör/ekonom alternativt läkarprogrammet och har läshuvud så borde man säkra sin framtid hyfsat bra. Man får välja efter eget intresse.

Men som sagt, jobba samtidigt. Mycket.
Citera
2016-05-05, 15:34
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Även om du betett dig ansvarslöst och samlat på dig lite skulder verkar du inte korkad i alla fall, om du har 19 i snitt. Om du skulle gå civilingenjör/ekonom alternativt läkarprogrammet och har läshuvud så borde man säkra sin framtid hyfsat bra. Man får välja efter eget intresse.

Men som sagt, jobba samtidigt. Mycket.
Problemet är att 19 i snitt inte alls räcker till utbildningar så som läkare/ekonom/psykolog. Så måste se mig om efter andra program...
Citera
2016-05-05, 15:41
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Problemet är att 19 i snitt inte alls räcker till utbildningar så som läkare/ekonom/psykolog. Så måste se mig om efter andra program...

Du får nog titta på fler universitet, intagningspoängen är olika på olika orter. Högskoleekonom/ingenjör kan också vara att överväga.
Citera
2016-05-05, 20:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Även med ett donkenjobb så betalar du ju av skiten på nolltid. CSN kan du betala enbart minimibeloppet, räntan är såpass låg där att det inte spelar någon roll.

Vad är ditt problem? Det finns folk med åtskilliga hundratusen i skulder. De sitter i skiten, det gör inte du!
Citera
2016-05-06, 10:03
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Även med ett donkenjobb så betalar du ju av skiten på nolltid. CSN kan du betala enbart minimibeloppet, räntan är såpass låg där att det inte spelar någon roll.

Vad är ditt problem? Det finns folk med åtskilliga hundratusen i skulder. De sitter i skiten, det gör inte du!

På nolltid? Hur räknar du?
Citera
2016-05-06, 12:41
Medlem
Attacherads avatar
Citat:

Fast du tänker ju helt åt skogen nu. Du ska utbilda dig till ett yrke som A) Finns en efterfrågan B) Inom ett område du är intresserad och motiverad av att arbeta inom C) Genererar en god inkomst.

Du sorterade precis ekonom, läkare och psykolog i en mening utan att tillsynes ha något specifikt intresse för något av dem. Jag tänker vara lite djävulensadvokat och säga att prestigeutbildningar är förbi dig rent tidsmässigt och ambitionsmässigt. Tåget har gått och du står kvar på plattformen, ju tidigare du inser det desto bättre.

Men det betyder inte att du inte kan uppnå både A, B och C enligt ovanstående modell. Men du bör ta dig an din utbildning och din framtid efter ovanstående modell och inte efter C, A och B.

Sänk dina ambitionsmål, var pragmatisk kring vad du kan uppnå så ska du se att du når dit snabbare än du tror.
Citera
2016-05-06, 12:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
På nolltid? Hur räknar du?

Hej Aspiekid!

Nolltid är ett yttryck som man använder när man menar på kort tid. Det betyder inte bokstavligen "på noll tid".

86 papp betalar man av på runt ett år, även med ett låglönejobb, om man skippar alla nöjen och chips och Redbull.
Citera
2016-05-06, 15:05
Medlem
Schmohawks avatar
Lyxfällan?
Citera
2016-05-06, 18:40
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmohawk
Lyxfällan?
Så mycket i skiten sitter jag nog inte. De skulle nog bara be mig skaffa ett jobb..
Citera
2016-05-06, 21:58
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Skriv in dig på ams, eller har du sökt program till hösten? Annars ams och sen kanske du kan få cash av soc till du får jobb. Borde bli mer än bara 2k vilket låter sjukt lite som att få in i månaden.
Citera
2016-05-07, 22:09
Medlem
Codaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Skriv in dig på ams, eller har du sökt program till hösten? Annars ams och sen kanske du kan få cash av soc till du får jobb. Borde bli mer än bara 2k vilket låter sjukt lite som att få in i månaden.
Får man väl inte när man har passiva inkomster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in