2016-05-07, 12:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tror du om man hade gått en promenad där, verkar inte finnas några belägga i detta fallet dock att någon var där i aktuell tid, att man hade reagerat på att någon rört sig inne i ladan? Troligtvis hade ju ett vittne sett NBs bil.

Ja det tror jag absolut. Hade någon normaluppmärksam gått på den vägen, stannat upp lite och vridit på huvudet, hade denne kunnat se caféets norra gavel genom ladan utan problem. Likaså hade troligtvis skrik hörts, även med lite blåsväder. Såpass nära löper den vägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
[/b]

Bilden är från dagen efter försvinnandet ( polis går på vägen) och insynen riktigt god.

Ja, såg detta! Jag förstår att du nog är en av alla underbara människor som varit ute och brytt sig.
Noterar även att man här med träskivor/portdelar, stängt till den allra nordligaste delen av ladans västersida.
En blåsig men torr Juni-söndag vid 18.30-tiden och framåt - Går det att grovt säga hur mycket rörelse det är kan vara på den där cykelleden.
Funderar på om NB kan ha lärt sig hur mycket/lite rörelse det är på den cykelleden.
En Juli-lördag i fint väder dagtid såg iaf jag själv att leden var bra trafikerad av gående och cyklar.

Hittade förresten en "andra ände" på din egna bild:
http://sla.se/incoming/fh17xl-Blomberg1.jpg/alternates/OGIMAGE_1200/Blomberg1.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är svårt att riktigt greppa vad AB menar; han drar ihop händelseförlopp och hoppar vilt i kronologin. - Tror han kan mena att NB tog lastaren (där den stod inne i spritfabriken) för att lyfta upp en såg på bilsläpet.Ja - och det tar honom 5 min t.o.r. + inkörning, säg hela 5 min = 10 min.Det är en klar möjlighet, men borde inte LÅ (som låste upp olika utrymmen under natten mot måndagen) ha uppmärksammat lastaren? - En annan möjlighet kan vara att AB inte berättar precis allt vad som hänt, eller att han inte velat berätta att lastaren ej varit inlåst, alt. att NB utan AB:s vetskap lyckats få lastaren på plats.

Ja, vi har även ev tolkningsdifferens att räkna med, men jag tycker mig förstå att AB menar att NB tog traktorn på morgonen och körde till deras nästa arbetsplats(golv-arbete i Blomberg 10) & att detta skett innan LÅ anländer 07.15...
... vilket sedan korrigeras till att NB vid 11-tiden då tagit lastmaskinen och kört sågen till Blomberg 10. I detta läge måste maskinen stått i spritfabriken, eftersom ladan var avspärrad i en rätt stor omkrets (omöjligt tillträde)
Hur det än var, så var det ett snävt tidsfönster att flytta lastmaskinen. Antingen söndagkväll mellan 20.20 och 20.30(9), eller måndagmorgon men då utan att LÅ reagerat under natten. Polisen frågar LÅ ganska fokuserat om handsken samt om det var några skillnader/ändringar inne i ladan mellan Sön/Mån, så om lastaren stod där på glänt in, på natten lär han väl ha nämnt det ja. Beroende på hur "normalt" det annars är att denna maskin står ute då & då.
Känns svårt att bena ut. Man lär ringa LÅ och fråga

I min mening är det iaf inte alls omöjligt att lastaren parkerats där i syfte att insynsskydda från cykelleden.

Tillägger.
Hela frågan är i ärlighetens namn flera månader för gammal, men jag förstår varför vissa detaljer fortfarande är intressanta att diskutera.
Senast redigerad av rotesau 2016-05-07 kl. 12:17.
2016-05-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja det tror jag absolut. Hade någon normaluppmärksam gått på den vägen, stannat upp lite och vridit på huvudet, hade denne kunnat se caféets norra gavel genom ladan utan problem. Likaså hade troligtvis skrik hörts, även med lite blåsväder. Såpass nära löper den vägen.

Ja, såg detta! Jag förstår att du nog är en av alla underbara människor som varit ute och brytt sig.
Noterar även att man här med träskivor/portdelar, stängt till den allra nordligaste delen av ladans västersida.
En blåsig men torr Juni-söndag vid 18.30-tiden och framåt - Går det att grovt säga hur mycket rörelse det är kan vara på den där cykelleden.
Funderar på om NB kan ha lärt sig hur mycket/lite rörelse det är på den cykelleden.
En Juli-lördag i fint väder dagtid såg iaf jag själv att leden var bra trafikerad av gående och cyklar.

Hittade förresten en "andra ände" på din egna bild:
http://sla.se/incoming/fh17xl-Blomberg1.jpg/alternates/OGIMAGE_1200/Blomberg1.jpg

Ja, vi har även ev tolkningsdifferens att räkna med, men jag tycker mig förstå att AB menar att NB tog traktorn på morgonen och körde till deras nästa arbetsplats(golv-arbete i Blomberg 10) & att detta skett innan LÅ anländer 07.15...
... vilket sedan korrigeras till att NB vid 11-tiden då tagit lastmaskinen och kört sågen till Blomberg 10. I detta läge måste maskinen stått i spritfabriken, eftersom ladan var avspärrad i en rätt stor omkrets (omöjligt tillträde)
Hur det än var, så var det ett snävt tidsfönster att flytta lastmaskinen. Antingen söndagkväll mellan 20.20 och 20.30(9), eller måndagmorgon men då utan att LÅ reagerat under natten. Polisen frågar LÅ ganska fokuserat om handsken samt om det var några skillnader/ändringar inne i ladan mellan Sön/Mån, så om lastaren stod där på glänt in, på natten lär han väl ha nämnt det ja. Beroende på hur "normalt" det annars är att denna maskin står ute då & då.
Känns svårt att bena ut. Man lär ringa LÅ och fråga :)

I min mening är det iaf inte alls omöjligt att lastaren parkerats där i syfte att insynsskydda från cykelleden.

Tillägger.
Hela frågan är i ärlighetens namn flera månader för gammal, men jag förstår varför vissa detaljer fortfarande är intressanta att diskutera.
Kan han inte ha tänkt sig något med lastaren i efterarbetet, men ändrat sig ? Borttransport t ex. Lastaren är ju mycket lättare att sanera än bilen. Intrycket i allmänhet är väl att projektet var mera systematiskt i den första fasen, därefter improviserat och t o m forcerat.
2016-05-07, 13:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Är man bortrest några dagar händer saker. Fallet är avslutat, vilket var väntat. Det gick ovanligt fort trodde själv att det skulle dröja några veckor till.

Det är bara att ge en eloge till utredarna för ett förträffligt arbete och hoppas Lisas anhöriga har fått ett avslut på detta.

Att det blev ett snabbt förlopp i detta fall beror på den uppgradering av som gjordes under måndagen. Detta i sin tur berodde på att den försvunna flickans far hade ett säkerhetsklassat jobb.

Den dömde NB hade alltså otur som valde detta offer. Hade han valt annorlunda kanske det lyckats för det är sällan en uppgradering liknande denna sker.

Jag har ingen aning om ifall det ligger något i det du skriver. Såvitt jag vet har det aldrig klargjorts i tråden eller i media exakt vilka arbetsuppgifter Lisas far har. Det har varit spekulationer och påståenden hit och dit i mängd däremot. Det förvånar mig dock inte i sak om en familjemedlems försvinnande utlöser särskilda åtgärder om en person har särskilt säkerhetsklassade eller på annat vis känsliga arbetsuppgifter. Vilken ev. koppling det kan ha till faktiska sökinsatser är en helt annan sak.

Sökinsatsen i det här fallet var stor, men var den exceptionell? Vi som följde Vatchareeya Bangsuans försvinnande i Boden för idag ganska precis tre år sen minns att där också genomfördes mycket omfattande eftersök där både polis, militär och Missing People var inblandade. Åtskilliga sökpatruller var ute och sökte av tämligen stora områden innan man efter cirka två veckor hittade de styckade kvarlevorna.

Vatchareeyas pappa (styvfar) var såvitt jag minns det metallarbetare eller nåt i den stilen.

Allt talar här för att den centrala faktorn för att förklara sökinsatsens omfattning är omständigheterna: En ung flicka försvinner mystiskt mer eller mindre mitt på dagen. Det finns inga tecken som pekar mot att hon frivilligt skulle hålla sig undan eller valt att ta livet av sig (I Vatchareeyas fall kändes det dock till en början inte helt uteslutet - hon hade försvunnit vid ett tidigare tillfälle och hade ett lite labilt psyke kan man väl säga - ändå blev det en jättelik insats efter henne med)
2016-05-07, 14:05
Moderator
blomvattnares avatar
Även detta fall klassades som "särskild händelse".

(FB) 15-årig pojke & 57-årig kvinna ihjälslagna med järnrör Ljungsbro - Linköping 2/11-13

Galen man löper amok och slår ihjäl folk med järnrör. Det spekulerades i tråden om det kvinnliga offret var högt uppsatt politiker eller så, men icke. Det var helt vanliga människor som blev offer för galningen.
2016-05-07, 15:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, att hamna som det fjärde mesta rättsäkraste landet i Världen, har återigen visat varför vi har den positionen. Enligt mig.

Hoppas att fängelset i hemlandet lär honom något.
Till och med på plats 3. 2014 såg det ut så i alla fall.

http://www.dn.se/ekonomi/index-visar-sverige-varldens-tredje-mest-rattssakra-land/

När det handlar om jämställdhet så hamnar man just på en fjärde plats.

http://omni.se/varldens-mest-jamstallda-land-nu-pa-plats-fyra/a/5d81a2c5-3fa1-4838-8b6a-fcc97f0e7521

Där låg man faktiskt etta på listan 2006 men har sedan tappat placeringar.
2016-05-07, 16:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Har tittat närmare på cykelstigen, och visst skulle lastaren ha skyddat från insyn, men en betydligt enklare åtgärd hade varit att stänga till trädörrarna på baksidan; de ser ut att fortfarande hänga på sina gångjärn.
2016-05-07, 16:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Till och med på plats 3. 2014 såg det ut så i alla fall.

http://www.dn.se/ekonomi/index-visar-sverige-varldens-tredje-mest-rattssakra-land/

När det handlar om jämställdhet så hamnar man just på en fjärde plats.

http://omni.se/varldens-mest-jamstallda-land-nu-pa-plats-fyra/a/5d81a2c5-3fa1-4838-8b6a-fcc97f0e7521

Där låg man faktiskt etta på listan 2006 men har sedan tappat placeringar.

För den som vill grotta i 2015 års index, i detalj:
http://data.worldjusticeproject.org/#/groups/SWE

Till synes är det myndigheters genomskinlighet som lyfter snittbetyget. 1a plats av 102 länder.
Övriga världen kallar Sverige för "The people made of glass" och då åsyftas inte GB
I dom rena rättssäkerhetsfrågorna, är vi placerade på mellan 5e och 10e bästa.
Om man ska vända på frågan, kan man konstatera att det till viss del är tack vare myndigheters genomskinlighet, som vi uppdagar missförhållanden som i sin tur "drabbar" rättssäkerhetsbetygen.

Vidare kan man begrunda vilken typ av brott det handlar om, som sänker vårt betyg. Martinique-härvan och liknande, där bla långa häktningstider fått EU-kommission att reagera är åt hållet det drar. Svenska myndigheter kan inte hantera stora knarkhärvor, med undantag av ärende Clara.

Jag skulle inte slå mig för bröstet lika hårt allmänt, men visst har lever vi i ett overall rättssäkert land.
Speciellt om det handlar om mord på en tjej.
2016-05-07, 17:06
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, den går nära ladan och alldeles förbi mjölkrummet.
http://www.ladda-upp.se/bilder/zamnqffatwztop
Cykelleden 2015-06-08

Såg att det är en skärmdump från en video. Är det din egen film, och skulle du isåfall kunna tänka dig att ladda upp den nånstans?
2016-05-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Kan han inte ha tänkt sig något med lastaren i efterarbetet, men ändrat sig ? Borttransport t ex. Lastaren är ju mycket lättare att sanera än bilen. Intrycket i allmänhet är väl att projektet var mera systematiskt i den första fasen, därefter improviserat och t o m forcerat.

Eller oxå användes lastaren i förarbetet för att skotta ihop rishögen som var utbredd och hade små utsikter att ta sig om man försökt tända på den.
2016-05-07, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vem i hela världen skulle använda den vägen? Möjligen är jag blyg och tillbakadragen , men jag skulle verkligen känna mig som att jag gick på en väg som jag inte har att göra på? Känns som en väg som bara den som jobbar på gården använder. Men det är bara en känsla. Kanske används ofta av de som bor i Blomberg?

Ja, det kan man undra.
Det är ganska svårt att avgöra vilken verklig insyn som fanns där i praktiken vid det givna tillfället och det är egentligen bara just det som är intressant.

Uppenbart har en rad arbeten skett på platsen efter brottet. Bredvid brunnen fanns det stegar nedställda vilket klart visar på stora nivåskillnader, om de var större eller mindre när brottet ägde rum är svårt att säga. Men om Nerijus valde den öppningen så får man förmoda att det fanns en anledning till det och den torde rimligen vara att platsen var insynsskyddad eller gjordes till insynsskyddad då.

Fotografier tagna lågt utifrån vägen som går in skulle vara intressant att se. Hundmarkeringen vid brunnen skulle kunna hänga samman med spår sekundära till termination. Hund har inte fått något spår vid gafflar eller skopa och detta kan mycket väl bero på att för lång tid gick innan de avsöktes plus det faktum att Nerijus också haft tillgång till området, vilket gör att spåren kan ha blivit omkastade av honom. Mest intressant skulle förstås vara att veta hur platsen vid brunnen såg ut söndag kväll. Att det fanns en spiklåda och en såg nära brunnen där det snickrades och göts vid under tidpunkten när arbetet utfördes förefaller inte på något sätt uteslutet, kanske till och med silvertejp...
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-05-07 kl. 18:31.
2016-05-07, 18:42
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det är ingen som vill ha kvinnofrid på Kinnekulle. Det visar inte inte minst den här historien.
Kinnekulle är inte på något sätt en säkrare plats för unga tjejer idag än det var i juni 2015.

Alla vill ha "kvinnofrid" på Kinnekulle och det har de fått nu.
Klart som korvspad att hela Sverige blivit säkrare för alla kvinnor när en sån jävel som
NB nu sitter inburad ett bra tag framöver.
Visst var det bra att han gjorde bort sig totalt på Martorp till slut?
Tala om att sätta sig själv i blickfånget hos polisen.
2016-05-07, 20:26
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Såg att det är en skärmdump från en video. Är det din egen film, och skulle du isåfall kunna tänka dig att ladda upp den nånstans?

Varsågod
http://sendvid.com/nmdgyity
Videon slutar strax innan Blomberg 10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in