2016-05-06, 16:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../ Tiden är relativ: Att lastaren deltog i handlingen från attacken fram till dess att GJ körde förbi ladan och NB tvingades på flykten ser jag inte som helt omöjligt men näst intill.
Visst men det är nog inte speciellt logiskt att ställa dit den efter brottets inledning med attacken. Ett sådant scenario får du nog allt ta och förklara och underbygga, för mig, för det går bortom allt det logiska i min bild av händelsen.
Eftersom tråden följdriktigt spårat in på frågan om värsta tänkbara straff, etc, följer svar och kommentarer spoilrade:
2016-05-06, 17:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det tror inte jag heller.

Han debuterade inte i en ålder av 35 år. Nerijus har troligtvis attackerat tjejer tidigare men kanske ingen av dem dog?

Högst troligt är det så.

Den här typen av brottslingar verkar börja i mindre skala och blir grövre efter hand då tillfredsställelsen av sitt eget brott avtar eller uteblir. Här har han gått "all in" utan att i större bemöda sig om konsekvenserna för sig själv.
2016-05-06, 17:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../
Attack till hemkomst letsdoit?

Ok om du anser att det gick till på ett annat vis, varför inte försöka ge en vettig förklaring som rymmer alla de faktiska fynden. Hur ser din sannolikaste skiss ut som angör fynden och är en högst tänkbar beskrivning av gärningen i korthet?
Den överensstämmer i korthet och i stora drag med åklagarens gärningsbeskrivning men med tilläggshypoteserna att NB på sin väg mot Martorp vek av mot bostaden (eller rättare: han vände på vägen: där körkort och nycklar återfanns) efter att i ett mycket aggressivt sinnestillstånd ha funderat färdigt på vad han kunde göra, nu när han pga GJ hastigt tvingats överge ladan och sin ursprungliga plan samt att teleskoplastaren* varit tänkt att användas till att lyfta bort resp. tillbaka något betongblock el. likn., för att därunder i en delvis handgrävd fördjupning, alt. stenröseliknande plats kunna placera LH. - Åklagarens gärningsbeskrivning rymmer enligt min mening alla faktiska fynd. Den är på sina ställen schematisk men kan inte vara annat eftersom det under vissa, mindre betydelsefulla avsnitt finns en rad olika alternativ, t.ex. typ av emballage och hur NB gjort sig av med detta, osv.
Citat:
Han förehavanden i trädgårdslandet och vid fiskdammen stör mig i övrigt då jag inte tror på hans filantropiska läggning som kryddmästare direkt. Han har säkert någon anledning till trädgårdspulandet men jag nöjer mig tills vidare med detta
Både han och AB hjälpte till med de allmänna göromålen på tomten; AB rensade ogräs och NB vattnade - och sneglade mot grannarna för att se om det var dags att klappa katten.
Citat:
Ursprungligen postat av s. 1247
Sista timmen innan polisen kom vad gjorde de då?
Jag hade precis slutat laga mat och N vattnade mina plantor som basilika mm. A var på sitt rum. Sen kom polisen.
*Sedd och igenkänd av ett vittne som till ett annat, samtidigt närvarande, vittne kommenterat lastaren. - Varken LÅ eller någon annan såg någon lastare när alla hjälpte till att leta efter LH under natten mot måndagen: Lastaren var väck senast 20.35. - LÅ kunde senare inte se att skopan använts och lastaren stod också på sin vanliga plats inne i spritfabriken (var annars..?). – Värt att nämna (och helt oavsett lastaren), är att AB/NB på måndagsmorgonen anlänt till en tom lada, innan LÅ hunnit infinna sig. LÅ såg vid sin ankomst att brunnen pumpats ur och att det var vått direkt utanför platsen. - Handsken säger han sig ha sett mycket tydligt; den gick inte att missa. En polisman säger sig till 100% kunna svära på att det inte legat något örhänge på platsen där ett sådant sedan hittats.

Vi har att göra med en gm som inte tänker i normala banor och därför blir varje mått och steg han vidtar mycket svåra att ringa in. Han kan efter sin hastiga reträtt och efter avslutad handling i K-by ha återställt lastaren på söndagskvällen. - Som jag uppfattar NB är det inte uteslutet att lastaren kan ha använts som ett inslag i hans fantasier, men den kan också ha varit tänkt som ett hjälpmedel för att slutgiltigt gömma undan liket. Om det förra varit fallet kan boden i Martorp ha ingått i hans ursprungliga plan och vara en första anhalt för LH (han bör ha vetat att hans DNA riskerade återfinnas), men att han pga sitt påtvingade alibibesök i bostaden fick betydligt mindre tid än han annars skulle ha haft. - Stämmer nedgrävnings/markhypotesen var boden bara ett i all hast uttänkt provisoriskt gömställe, och han skulle sedan komma att bli allt mer nervös och ur gängorna eftersom saker och ting den här gången inte följt hans ritningar.
2016-05-06, 17:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
...
Han debuterade inte i en ålder av 35 år. Nerijus har troligtvis attackerat tjejer tidigare men kanske ingen av dem dog?

I så fall tror jag snarare dom dog, tyvärr. Några av alla de kvinnor som försvunnit senaste åren (i Europa?) kan ha varit NB:s verk. Han kanske gjort det med framgång så ofta att han blivit slarvig?
Det är nästan frustrerande att man inte hittat nåt i vare sig England eller Litauen.

Nå, det är ändå bara spekulationer likvärdiga med att han kan vara oskyldigt dömd också.
2016-05-06, 18:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den överensstämmer i korthet och i stora drag med åklagarens gärningsbeskrivning men med tilläggshypoteserna att NB på sin väg mot Martorp vek av mot bostaden (eller rättare: han vände på vägen: där körkort och nycklar återfanns) efter att i ett mycket aggressivt sinnestillstånd ha funderat färdigt på vad han kunde göra, nu när han pga GJ hastigt tvingats överge ladan och sin ursprungliga plan samt att teleskoplastaren* varit tänkt att användas till att lyfta bort resp. tillbaka något betongblock el. likn., för att därunder i en delvis handgrävd fördjupning, alt. stenröseliknande plats kunna placera LH. - Åklagarens gärningsbeskrivning rymmer enligt min mening alla faktiska fynd. Den är på sina ställen schematisk men kan inte vara annat eftersom det under vissa, mindre betydelsefulla avsnitt finns en rad olika alternativ, t.ex. typ av emballage och hur NB gjort sig av med detta, osv.Både han och AB hjälpte till med de allmänna göromålen på tomten; AB rensade ogräs och NB vattnade - och sneglade mot grannarna för att se om det var dags att klappa katten.*Sedd och igenkänd av ett vittne som till ett annat, samtidigt närvarande, vittne kommenterat lastaren. - Varken LÅ eller någon annan såg någon lastare när alla hjälpte till att leta efter LH under natten mot måndagen: Lastaren var väck senast 20.35. - LÅ kunde senare inte se att skopan använts och lastaren stod också på sin vanliga plats inne i spritfabriken (var annars..?). – Värt att nämna (och helt oavsett lastaren), är att AB/NB på måndagsmorgonen anlänt till en tom lada, innan LÅ hunnit infinna sig. LÅ såg vid sin ankomst att brunnen pumpats ur och att det var vått direkt utanför platsen. - Handsken säger han sig ha sett mycket tydligt; den gick inte att missa. En polisman säger sig till 100% kunna svära på att det inte legat något örhänge på platsen där ett sådant sedan hittats.

Vi har att göra med en gm som inte tänker i normala banor och därför blir varje mått och steg han vidtar mycket svåra att ringa in. Han kan efter sin hastiga reträtt och efter avslutad handling i K-by ha återställt lastaren på söndagskvällen. - Som jag uppfattar NB är det inte uteslutet att lastaren kan ha använts som ett inslag i hans fantasier, men den kan också ha varit tänkt som ett hjälpmedel för att slutgiltigt gömma undan liket. Om det förra varit fallet kan boden i Martorp ha ingått i hans ursprungliga plan och vara en första anhalt för LH (han bör ha vetat att hans DNA riskerade återfinnas), men att han pga sitt påtvingade alibibesök i bostaden fick betydligt mindre tid än han annars skulle ha haft. - Stämmer nedgrävnings/markhypotesen var boden bara ett i all hast uttänkt provisoriskt gömställe, och han skulle sedan komma att bli allt mer nervös och ur gängorna eftersom saker och ting den här gången inte följt hans ritningar.

Vill ogärna bryta in men..
Aivaras uppger första gången det kommer på tal att Nerijus tog "traktorn" på Måndag-morgonen - sid.1083
Citat:
Vi har inte pratat om den dagen. Vad är det du vill berätta om måndagen?
Vi åkte oss till huset på månadagen i det huset (Förhörsledarens anteckning: ritar och visar huset mitt emot caféet)
Min bror tog traktorn med gafflar och en såg som stod på ställningar. Vi åkte till vår nästa arbetsplats för att jobba med golv. Han ställde in sågen, en med kliga.
Efter ungefär 15 minuter kom lars det är han som styr där inne. Från cafésidan kom polisen och de bad att alla skulle gå ut och att allt skulle spärras in. Innan dess var det en handske.

I efterföljande förhör ändrar Aivaras traktor-flytten till att ha skett vid elva-tiden, men jag undrar om han nog inte minns rätt första gången det kommer på tal. Dom hade nämligen inget tillträde till området runt ladan vid 11-tiden.
Att Nerijus ska ha flyttat tillbaka teleskoplastaren på Söndagskvällen, innebär att han endast haft ett tidsfönster på 10-15min. (SH uppger att han anlände 20.30 - Larm på café 20.39)

Mitt förslag blir alltså att lastaren stått så hela natten, och att NB flyttat den innan Åslund dyker upp.
2016-05-06, 19:08
Medlem
jumping.jacks avatar
Sitter i trädgården i solen, och tittar mot Kinnekulle. Känns lite konstigt att det redan har gått ett år. Någon skrev nyligen och undrade hur det kommer att gå/bli framöver. Med tiden bleknar säkert minnet av detta bland allmänheten, men i området lär det det finnas kvar i minnet så länge det finns folk i livet som var med då det hände. För egen del kommer ladorna vid kaféet alltid att vara förknippat med händelsen. När man passerar förbi där, det är svårt att sätta ord på det, men det är otroligt svårt att ta in att detta har hänt där. Brottets karaktär och områdets "aura", eller vad man ska kalla det, går helt på kollisionskurs. Att detta oerhört våldsamma har hänt i den lugna idyllen.

I och med fallet har kontakter knutits, mellan personer som aldrig annars haft tillfälle att ha det.
Säkert kommer med tiden sådant att avta, var sak har sin tid. Kontakter som slöts, löses upp igen.

Säga vad man vill men vad som än händer tenderar livet att återgå till det "normala".
2016-05-06, 19:08
Medlem
Grandiosos avatar
Inte alla europeiska länder som är villiga att utlämna fångar till Litauen då fängelseförhållandena
anses alldeles för dåliga. Hoppas nu inte det krånglar till sig på grund av nåt sånt när det kan
bli aktuellt att vilja skicka hem den livstidsdömde flickmördaren NB.
Är det förresten nån som förtjänar att leva under de uslast tänkbara förhållanden så är
det väl denne dynghög.

Citat:
The plague of overcrowding seems to affect Lithuania even more than other European countries. At the end of 2013, there were 315 prisoners per 100,000 inhabitants, the highest rate in the EU and the third highest among all European countries (after Russia and Belarus).

Because of extremely poor detention conditions, some European countries refuse to extradite detainees to Lithuania, while national courts award more and more generous compensations for damages suffered by inmates.
Citat:
Criminology experts warn the situation is getting worse. Due to overcrowding and terrible conditions, the rates of inter-prison violence, crime and inmate suicide are growing.

In 2014 report, the European Committee for the Prevention of Torture recommended to Lithuanian authorities "to make vigorous efforts to combat prison overcrowding" and take "urgent measures" to ensure acceptable conditions of detention in some of the worst detention facilities in the country. In 2016, the committee will be visiting Lithuania again.
http://www.liberties.eu/en/news/lithuania-prisons-conditions-inhuman-degrading
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-06 kl. 19:47.
2016-05-06, 19:13
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=rotesau|57182302]Vill ogärna bryta in men..
Aivaras uppger första gången det kommer på tal att Nerijus tog "traktorn" på Måndag-morgonen - sid.1083

I efterföljande förhör ändrar Aivaras traktor-flytten till att ha skett vid elva-tiden, men jag undrar om han nog inte minns rätt första gången det kommer på tal. Dom hade nämligen inget tillträde till området runt ladan vid 11-tiden.
Att Nerijus ska ha flyttat tillbaka teleskoplastaren på Söndagskvällen, innebär att han endast haft ett tidsfönster på 10-15min. (SH uppger att han anlände 20.30 - Larm på café 20.39)

Mitt förslag blir alltså att lastaren stått så hela natten, och att NB flyttat den innan Åslund dyker upp.[/QUOTE]

Jag har hela tiden trott just så , och anledningen att NB ställt lastaren i öppningen är för att minska insynen i ladan från baksidan .
NB börjar planera ett överfall på en tjej redan under EM .
2016-05-06, 19:21
Medlem
PeoFallmos avatar
[quote=Tamborino|57182929]
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vill ogärna bryta in men..

Mitt förslag blir alltså att lastaren stått så hela natten, och att NB flyttat den innan Åslund dyker upp.[/QUOTE]

Jag har hela tiden trott just så , och anledningen att NB ställt lastaren i öppningen är för att minska insynen i ladan från baksidan .
NB börjar planera ett överfall på en tjej redan under EM .

Vem skulle se in i ladan från baksidan?
2016-05-06, 19:50
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=PeoFallmo|57182980]
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino

Vem , ja någon som är ute och promenerar i området tex !
2016-05-06, 20:05
Medlem
PeoFallmos avatar
[quote=PeoFallmo|57182980]
Citat:

[quote=Tamborino|57183261]
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Vem , ja någon som är ute och promenerar i området tex !

Jo jag ser hur du menar. Men, har du varit där?

Har svårt att se att någon som går där väljer att gå på baksidan. Visserligen finns det en liten grusplan där men annars är det liksom ingen som helst vits med att gå där. Hade någon ändå gått där på baksidan hade man sett in där oavsett.
2016-05-06, 20:15
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=PeoFallmo|57183402][quote=PeoFallmo|57182980]

Citat:

Jo jag ser hur du menar. Men, har du varit där?

Har svårt att se att någon som går där väljer att gå på baksidan. Visserligen finns det en liten grusplan där men annars är det liksom ingen som helst vits med att gå där. Hade någon ändå gått där på baksidan hade man sett in där oavsett.

Jodå , jag har varit där .
Min tanke är att man kan komma gående på den lilla grusvägen som kommer mynnar ut i grusplanen på baksidan av ladan , och eventuellt är nyfiken på byggarbetena som pågår i ladan .
Jag kan helt enkelt inte komma på nån annan anledning att ställa lastaren där .
Har du nån ide ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in