2016-05-05, 18:46
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Rolf Dahlgren går inte till media med uppgiften som han borde gjort om han var ute efter tipspengar och att skapa skandal. Den han vänder sig till 1988/89 är Jerry Martinger, känd åklagare, tungt namn i justitieutskottet och högst upp på listan som tänkbara Justitieministrar inför en borgelig valseger 1991.

En sak jag funderat över är varför JM väntar tiotalet år med att driva saken vidare. Det är oklart när han lämnar sin info till Roland Ståhl på rikskrim. "Det blev bara skit" ska RS sagt när han tog upp saken med Hans Holmer och spaningsledningen, men kronologin stämmer inte. HH försvann från polisen i februari 1987, JM får uppgifterna av dallas i slutet av 1988 eller början 1989.

Ståhl har vid den tidpunkten ingen anledning att lämna uppgifter till Holmer, som inte är polis längre. Är det Martinger som skarvar och ljuger, eller är det något han inte vill säga rakt ut? Hans stöd till Dallas är minimalt under den senares sista levnadsår. Därav kan stressen i "brevlåde-intervjun" ha en logisk förklaring.
Anledningen till att han går till just Martinger, kan ju vara att Martinger och Holmer enl. uppgift tydligen inte hade de bästa ögon för varandra. Nu tror ju jag inte på Dallas historia. I stället tror jag att Dallas av någon anledning kokar ihop historien för att jävlas med HH. Senare får historien större uppmärksamhet än Dallas föreställt sig. Något som man borde undersöka, för att komma vidare med denna historia är varför Dallas slutade som chaufför till HH och hur hans mentala status var.
Citera
2016-05-05, 18:52
Medlem
SGDFs avatar
Till Mopip skulle jag vilja ge följande praktiska uppgift:

Ställ dig i ett hörn och bestäm en typ, t ex man i kavaj. När den första mannen i kavaj dyker runt hörnet ber du om en tia till kaffe. När du blir avsnäst går du fram och klappar lätt på axeln och säger "jag skojade".

Följande kommer att inträffa:

*Du kommer att ha svårt att komma till skott, det är märkligt att tränga sig på. (Men betänk att GM skjuter statsministern och hans fru! Inte alltför blygt agerat, eller hur?)

*Mannen i kavaj kommer antingen snäsa av dig, eller bli uppehållen några sekunder. (Men betänk att Lisbeth har inte givit några uppgifter som kan styrka varken det ena eller andra!)

*Du kommer inte kunna ge klappen på axeln så lätt. (Det troliga är att dina förehavanden kommer att iakttas av mannen i kavaj, och du kommer att behöva gå långt innan du är ikapp.)

Pröva då istället följande:

Mannen i kavaj passerar ditt hörn. Gå upp bakom och klappa på axeln och säg "tjenare Stefan!" (Sedan ursäktar du dig och inser att det gick lättare, med färre steg och kavajen märkte inte ett skit.)

Jag vidhåller att mördaren hade allt utstakat i sitt inre, och därmed kallar jag honom professionell, även om han inte fick betalt.
Citera
2016-05-05, 19:20
Medlem
SGDFs avatar
Slutligen, för idag och denna vecka, varför läcker inte konspirationen? Jag tror den gör det, men att det har fallit och faller utanför radarn.

Till och med om jag hade varit ensam GM skulle jag inte kunnat låta bli att prata om detta i bastun. Jag hade yttermera skickat vykort till PU från Arvidsjaur med jämna mellanrum. Dessutom hade jag finkammat den här tråden.

Så vilka offentliga erkännanden och brev har vi?

Många måste veta hur det ligger till, CGÖ har ju skrutit om det.

Alternativt var GM lejd och inte från Sverige, då är det ett prisjobb vilket som helst.

Gärningen kan nog delas upp så: det handlar antingen om prestige eller om pris.

Och särdeles prestigefyllt är det inte att beskjuta kvinnfolk (men det kan ju också vara en anledning för en stolt Olof Palme-hatare att vara tyst in i döden).
Citera
2016-05-05, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Anledningen till att han går till just Martinger, kan ju vara att Martinger och Holmer enl. uppgift tydligen inte hade de bästa ögon för varandra. Nu tror ju jag inte på Dallas historia. I stället tror jag att Dallas av någon anledning kokar ihop historien för att jävlas med HH. Senare får historien större uppmärksamhet än Dallas föreställt sig. Något som man borde undersöka, för att komma vidare med denna historia är varför Dallas slutade som chaufför till HH och hur hans mentala status var.

Jag är också tveksam till Dahlgrens historia men man måste fråga sig vad gör HH i Stockholm ? Han sägs officiellt lämna mot dalarna vid lunchtid. Något som vi vet ej stämmer efter vittnesmål på polishuset. Han lämnar snarare sen eftermiddag (om han lämnar). Han kör vasaloppet varje år så vad får honom att avstå samtidigt som han behöver ljuga om var han befinner sig ? ett enkelt svar är att han är trött på skidor och hellre vill dricka vin och äta räkor med Åsa i Solna. Men det känns avancerat att behöva förfalska hotell kvitto osv om det inte är något mer än så som måste döljas.
Citera
2016-05-05, 20:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ang IB03 som formerades i mitten av sjuttiotalet som en hemlig kvarvarande del av inrikesverksamheten. I praktiken var de dessa som var inblandade i sjukhusspionaffären och allt annat som hade med inrikes hot att göra från gruvarbetarstrejker till det faktum att man enligt Enn Kock gått så långt att t ex sådana som Schori måste anmäla vissa kontakter till dem för att det skulle registreras som icke misstänkt.

Men vänta nu. Det betyder att man även kontrollerade och övervakade internt! Hmm.

Operativt ansvarig var Paues som officiellt försvann samtidigt som Elmér. Dock doldes de kvar hos ÖB ända till 82. Också efter detta ryktades det att de fortfarande höll på vilket ÖB senare försäkrat inte var fallet.

Märkligt nog dyker Paues upp i samband med Ebbeaffären. Höll han fortfarande på då? Var Ebbeaffären egentligen en IB03 aktion fast IB03 inte fanns?

Fribrev och andra märkligheter skulle ju bli mer begripliga om det var så eller vad säger ni?

Likaså det benhårda fasthållandet vid CP som fortfarande frodas i begränsade kretsar.

Om nu Paues var inblandad i Holmers och senare Ebbes eskapader kan det då finnas kopplingar till IB03 och Paues också till en Barbrogrupp då? Det är svårt att se Paues och påstådda Sagnell i samma båt men om OF:s första beskrivning om en Barbro Sjö**** så blir det kanske lättare.

Om denna Barbro som är nästan jämngammal med Paues vet vi inte så mycket men en person jag talat med sade att de varit bekanta. Hoppas arkivrävarna kan sprida ljus över det? Finns där en koppling? Vad ägnade sig denna Barbro åt i sitt liv förutom sitt engagemang i lottakåren.

Tänk om det är en pusselbit som passar? Kvinnor har ju använts i underrättesesammanhang för att komma inpå misstänkta. Tänker på Sekreterarklubben!
Skulle Barbro Sjöling och Ingvar Paues vara bekanta? Notera att båda fortfarande ägnar sig åt livet. Ibland ljuger du så dåligt att det är skrattretande, i detta fall för att lansera Sjöling framför Sagnell.
Citera
2016-05-05, 20:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Att "Dallas" diktat ihop historien från noll tror jag är helt uteslutet. Det är för invecklat, otroligt och för detaljerat. Iofs är det bra att vara lite misstrogen, men det betyder inte automatiskt att man har mer rätt.
Citera
2016-05-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Skulle Barbro Sjöling och Ingvar Paues vara bekanta? Notera att båda fortfarande ägnar sig åt livet. Ibland ljuger du så dåligt att det är skrattretande, i detta fall för att lansera Sjöling framför Sagnell.

Det är en källa inom lottarörelsen som sagt detta men det är en åldrad person som har kort tid kvar.

Till skillnad från de idioter som du ryggdunkar och dina egna felaktiga dåligt googlade helt falska påståenden som mannen som var dömd för att ha varit medlem i P2 som i själva verket var restuaratör vill jag att ni själva skall forska på många händer och få fram sanningen.

Sådana lättdemaskerade lögner som Utredaren eller Flygare far med med stor säkerhet ägnar jag mig inte år.

När jag nu nämner jag uppgifter som kan verifieras eller vederläggas av de duktiga grävare som finns här men som du inte tillhör är det i helt andra syften.

Varför skall vi osett köpa Sagnell när PAUES höll på ända till och med Ebbeaffären helt uppenbart!

Och varför skall vi inte forska vidare kring Paues och den Barbro som OF faktiskt nämner ursprungligen?

Varför skall vi inte forska efter vad som finns bakom de barnsliga bortförklaringarna krin Barbrogruppen och att de var WT iakttagelserna känt sedan 30 år bland dem som drivit annat i en Politisk utredning.

När Paues finns med i Ebbes projekt trots formell pension sedan länge finns det anledning att forska kring denne.

Paues är den som har störst ansvar i att ha korrumperat politiken under generationer genom sitt ansvar för inrikes verksamhet (där åsiktsregistreringen ingick). Med sina Stasimetoder byggde han nät av informatörer som inte sällan tackades med politiska uppdrag eller välbetalda tjänster och som några snart förstod att man kunde ta sig fram utan verkliga meriter. Vi ser dem än idag. Under många år påverkade han inte bara vilka som fick jobb på olika ställen (SVT, press, statligt ägda verksamheter och myndigheter) utan också sammansättningen i Partiet och facket och i det arbetet visade han noll respekt för lag och rätt. Frukterna av det skördar vi nu.
Senast redigerad av boboslacke 2016-05-05 kl. 20:31.
Citera
2016-05-05, 20:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Slutligen, för idag och denna vecka, varför läcker inte konspirationen? Jag tror den gör det, men att det har fallit och faller utanför radarn.
Ockams rakkniv: För att det inte finns någon konspiration.
Citera
2016-05-05, 22:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Möjligt är det och det borde bra att få veta när och varför Rolf Dahlgren slutade som Hans Holmers chaufför. Men det är en väldigt omständig väg att hämnas på HH, vore enklare att exponera han affär med Åsa Kylén. Efter MOP hade kvällstidningarna betalat bra för ett sådant scoop.

Dallas berättelse får också visst understöd av Ulf Norlin, Börje Wingren och Henry Bohjort som alla tre ser HH komma till våldsroteln ca 1600, med NIls Linder i släptåg. Uppdraget BW fick var att utreda hoten från Walter Kirisits mot Olof Palme och HH. Den sistnämnde påstår själv att han lämnade Stockholm vid lunchtid.
Citera
2016-05-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag är lite osäker på Rune S och Vällingby och varifrån uppgifterna kommer. Kanske har jag blandat ihop förutfattade meningar och fakta?

Kanske Frånstedt sagt något och "Leon" eller "Lennart" och Vällingby?

Jag hittade källan: http://www.expressen.se/nyheter/sapo-chefens-nya-spar-i-palme-mordet-1/
"Barbro" uppgav själv att hon tillhörde föreningen och ledde en spaningsgrupp som opererade i centrala Stockholm. Hennes man som också tillhörde FRO ledde en likadan grupp som var verksam i västra delen av Stockholm.
Spanarna var oftast ute på kvällar och nätter men också ute och övervakade demonstrationer, påstod "Barbro".

Kan Rune Sagnells spaningsgrupp varit verksam väster om stockholm för att Palme var bosatt där?

Röjer Frånstedt medvetet Barbro som en hämnd på IB?

Röjer Dallas Holmers resa som hämnd för att han blivit ersatt av de nya livvakterna? Kanske valdes han bort pga. Spritproblem?
Citera
2016-05-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Du ger tre förslag på vad det skulle kunna vara, men andra förslag är lika giltiga. Tanken kanske var att sköta det här öga mot öga, men den lyxen kanske inte GM fick den här kvällen. Kanske inleddes ett samtal, OP snäste av mannen, vände sig knappt om, och gick sen vidare. Den förödmjukade och tillintetgjorda mannen gjorde då det enda möjliga. Sköt i ryggen. Poängen är att "bakifrån" med nödvändighet inte leder oss i någon riktning.

Här vill jag invända att tidsrymden knappast kan tillåta:
1. Observationen "Oj, här kommer Palme".
2. Ett försök att öppna ett samtal och bli avsnäst.
3. Därefter bli uppbragt och dra fram vapnet och göra sig skjutklar.
Dessutom har inga uppgifter från Lisbeth styrkt mötesteorier eller samtal.

Men jag gillar ditt svar och är tacksam för ditt svar!

*GM agerar blixtsnabbt på rätt plats med dom rätta flyktmöjligheterna:
Och dessutom: Han sneglade inte runt hörnet för att se vad som fanns där. Dock tyder detta för mig bara på att han var bekant med platsen, inte att han var professionell. Och blixtsnabb kan jag inte se att han var. Han gick, enligt vissa, runt en del på platsen innan han drog.

Här har jag funderat en del på avfasningen vid Dekorima. Den verkar nu vara ombyggd, och jag tog mig aldrig tid att kolla före det, men var det möjligt att spana genom huset kvällstid? Om mördaren gör det ger det honom en ytterligare möjlighet till förberedelse.

Lisbeth har sagt "Allt gick mycket snabbt", och det måste stämma bra med verkligheten, för dom hinner inte ta många steg efter hörnet förrän GM är hack i häl och avlossar vapnet, säg 20 cm-1 meter från respektive offer.

Det är här jag menar att skotten är menade att döda båda, redan innan dom är på plats.

Att skjuta någon måste kunna liknas vid att hoppa från tiometersavsatsen. Man tvekar, tittar ner, sedan bestämmer man sig att "nu djävlar". Såvida man inte hoppar från tiometersavsatsen regelbundet. Jag vidhåller att GM har stått vid avsatsen flera gånger under kvällen, och är väl förberedd, dessutom kanske gluttar genom skyltfönstren.

Återigen, vi håller inte med varandra helt, men jag är tacksam för ditt svar, det berikar mitt funderande.

Nja, jag tror ju inte att GM stod och petade naglarna och väntade på att något spännande mordoffer skulle promenera förbi. Tvärtom. Han placerade sig i korsningen först efter att han såg att OP var på väg åt det hållet.

Så här kan det ha gått till: GM kommer ut på Sveavägen från sitt kontor, på väg hem. Han sneglar höger just som han kommer ut, man vill ju inte springa in rakt i en grupp FNL-demonstranter eller nåt liknande, innan han tar till vänster på väg mot tunnelbanan. Look and behold, där borta går ju kroknäsan med sin skata till fru!?

Han gör en notering om det, men hastar vidare. Väl framme vid Götabanken (senare resebyrån Linders, nu vet jag inte) börjar han tänka. GM hatar Palme, och har mer än en gång drömt att få knäppa honom. Nu inser han att det faktiskt finns en möjlighet. I sin lilla väska förvarar han ett skyddsvapen, och han stannar och flyttar över det från väskan till fickan. Han spänner hanen. Går ett par steg till Dekorimas ingång, och väntar där. Han har inte bestämt sig ännu, men innerst inne vet han vad han kommer att göra.

Resten vet vi.

Jag ser att du nämner avfasningen, och du pratar om att se genom fönstren. På nåt sätt verkar det som om du har uppfattningen att han står i avfasningen och väntar. Så var det inte. Han stod på Sveavägen, fem meter från korsningen med Tunnelgatan, just till höger om ingången. Han har fri sikt ända till Grand, låt vara att träd och bilar skymmer sikten.

Lisbet har aldrig pratat om någon kontakt med GM, det är helt riktigt. Men det betyder inte att det skett. Tvärtom är det så att om det nu verkligen hade skett en kontakt innan mordet, så är det helt rimligt att polisen hade bett Lisbet att hålla tyst om detta. Det är ju i så fall en uppgift som bara en enda person, förutom Lisbet, hade kunnat känna till, nämligen mördaren. Sådana uppgifter kommer av lätt förståeliga skäl nästan aldrig allmänheten till kännedom.

Jag motsätter mig inte att skotten är menade att döda båda, redan innan dom är på plats. Så kan det absolut ha varit. Men det behöver för den sakens skull inte ha varit ett proffs.
Citera
2016-05-05, 23:39
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Möjligt är det och det borde bra att få veta när och varför Rolf Dahlgren slutade som Hans Holmers chaufför. Men det är en väldigt omständig väg att hämnas på HH, vore enklare att exponera han affär med Åsa Kylén. Efter MOP hade kvällstidningarna betalat bra för ett sådant scoop.

Dallas berättelse får också visst understöd av Ulf Norlin, Börje Wingren och Henry Bohjort som alla tre ser HH komma till våldsroteln ca 1600, med NIls Linder i släptåg. Uppdraget BW fick var att utreda hoten från Walter Kirisits mot Olof Palme och HH. Den sistnämnde påstår själv att han lämnade Stockholm vid lunchtid.
Middagstid skriver han i sin bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in