2016-05-05, 11:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om Dahlgrens historia är sann att han kryssar runt i city med HH vad finns det då för alternativa operationer de kan vara ute på ?
Som jag ser det , endast utifrån mitt logiska perspektiv:
1. Den beryktade kuppövningen. eller annan form av övningsverksamhet. Där finns flera möjligheter men finns inga uppgifter om militärt klädd personal.
2. OP hålls under uppsikt och det är ett spaningsuppdrag , men det stämmer dåligt med kryssandet runt staden.
3. Som Moelv nämner påtvingad skyddsbevakning av OP. Jag har ingen erfarenhet av dylik verksamhet men det känns långsökt. Bör man inte ha någon lite närmare in på sig om det öht ska gå att ingripa ?
4. Ett alternativ som jag inte tror på alls. Att det är ett rent mordanslag med HH inblandad.

Om inte Dahlgren historien är sann så hade det gått att hitta förklaringar som känns mer logiska.
1. Samma folk som har haft WT övervakning av OP i många år tar nu steget längre och går över till mord , planerat eller handling i affekt.
2. Folk inom kuppförsvar och polisen mobiliserar sig när det blir klart att OP avsagt sig livvaktsskydd. De skapar sig förutsättningar genom sina roller inom kuppförsvaret genom att kunna tex flytta på knarkspan. Om de ses i området så har de alibi att vara där. Pga övningens hemliga natur så kan ej varken PU eller Säpo få full insyn.
3. De som har övervakat bostaden under flera veckor får nu äntligen ett läge som passar. Vem det nu än är.

Kan Dahlgren ha någon anledning att ljuga ? eller någon anledning att sätta press på HH ? kan HH ha börjat undersöka kretsar som inte var okej , så att han behövde förstå att han också hade något att förlora ?

Sen är det alla möjliga scenario som överlappar varandra där de inte behöver ha någon korrelation inbördes. Vad kan vara troligt och vad kan uteslutas ?
Angående det fetade: Hur förklarar du då Holmérs uppenbara likgiltighet inför mordet, enligt Dahlgren?
Citera
2016-05-05, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Angående det fetade: Hur förklarar du då Holmérs uppenbara likgiltighet inför mordet, enligt Dahlgren?

Ja det är ju konstigt. Men HH kanske kunde behålla lugnet i alla situationer. Ser man KU förhör och liknande så är han alltid väldigt lugn även under press. Sen behöver inte Dahlgren historien vara sann. Eller kanske delar av den men vi vet inte om han suckar högt tre gånger i bilen eller vad som helst , vi bara tar förgivet att han var lugn utifrån de ord som Dahlgren ger oss.
Citera
2016-05-05, 12:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En verksamhet som skulle kunnat haft samband med både IB och Barbro var Oriflame, ett av IBs täckföretag som lanserade försäljning av kosmetika under formen "home parties". Under täckmantel av den sortens verksamhet skulle åtminstone kvinnliga nätverk kunnat bildats.

Ja, Oriflame hade en skum sida, främsta skälet till att de förbjöds i vissa länder.
Citera
2016-05-05, 13:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, Oriflame hade en skum sida, främsta skälet till att de förbjöds i vissa länder.
Vad var det för skum sida? Fanns det andra skäl till varför Oriflame förbjöds i vissa (vilka?) länder? Var det någon form av pyramidspel?
Citera
2016-05-05, 15:07
Medlem
mvagrippas avatar
Hans-Olof Björk tror på Christer Pettersson med dom vanliga argumenten och likaledes med sedvanliga förbiseenden indicier och bevis som talar emot. Han öppnar också för att CP kunde vara lejd av Sydafrika!!! vilket säger en del om logiken. Däremot har han krattat manegen för att avsluta som pressattaché på någon svensk ambassad.

http://www.unt.se/uppland/heby/tror-han-vet-vem-mordaren-ar-4201451.aspx
Citera
2016-05-05, 16:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans-Olof Björk tror på Christer Pettersson med dom vanliga argumenten och likaledes med sedvanliga förbiseenden indicier och bevis som talar emot. Han öppnar också för att CP kunde vara lejd av Sydafrika!!! vilket säger en del om logiken. Däremot har han krattat manegen för att avsluta som pressattaché på någon svensk ambassad.

Saxat ur artikeln ovan:
Han lärde också känna flickvännen som Christer Pettersson hade vid tiden för Palmemordet.

– Hon berättade att Christer Pettersson tiden efter mordet varit arg, nervös och upprörd och förklarat det med att han ”blivit lovad en större summa pengar som han hade blivit blåst på”.
Citera
2016-05-05, 16:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det har i denna tråden tagits upp mängder av personer, namn och personkopplingar. Men där vissa deltagare verkar glömmas.

Mona Sahlin har återigen, hur många gånger är det nu igen, kommit fram som en typisk sossefifflare och mörkläggare av rang. Kvinnan som påstår att hon inte gick med i Partiet med stort P, utan gick med i Palme. Dessutom påstod hon att hon minsann inte var en fifflare. Precis som IC påstod i sin vitbok. Alltså samma andas barn.

Denna personen är tyvärr än idag ytterst levande, och har varit så under mer än 30 år i maktens boningar och korridorer. Där även små korrumperade grytor hade öron på den tiden när mordet utspelades och mörkades. Precis som minken Bildt.

Där hennes intellekt inte räckte till som Göran sade. Men ändå samtidigt platsade i Persons tänkande Regering. Han litade på, och utnyttjade hennes förmågor, precis som Palme och SAP utnyttjade HH och Ebbes förmågor före mordet via sjukhusspioner och annat. Och dessutom fortfarande var betrodda utredare efter mordet. Eftersom sanningen var det enda som inte fick komma fram. Därmed fick de fria händer och fullständigt stöd. Om det nu inte var så att det var andra som styrde SAP.

Jag skulle vilja påstå att MS har unik kunskap om SAPs krisbeteende och mörkande under drygt 30 år. Eftersom hon själv är en av deltagarna. Samtidigt som hon säkerligen har kunskaper om övriga partiers mörkare av sina hemligheter. Där hon ALDRIG läckt om dessa hemligheter. Kanske därför Regeringen Rheinfeldt tillsatte henne som samordnare mot extremism, samtidigt som den regeringen hemligstämplade kommunistisk samordning via DDR. De s.k. Stasilistorna. Där en moderat ledare anser att alla som avslöjar dessa landsförrädare ska få fängelsestraff. Men inte de som förrådde.

Kanske dags att PU äntligen förhör henne om sina kunskaper om politisk mörkläggning, som Dalstens WT-personer, SAs SÄPO-lista, ICs vitbok, stödjandet av Holmer och Ebbe, den blinda tron på Lisbets modifierade utsagor, utplacerandet av SOSUS, CIAs deltagande i diplomatbuggningen och Holmers buggande av PKK, Wallströms hemligstämpande av samma Diplomatbuggning osv osv.
Du är utan minsta tvekan delaktig, eller vad man nu ska kalla det, i en masshysteri. Mona Sahlin har nog inga större fel som människa, i varje fall inte större än vad jag har. Och ändå uttrycker du dig som att du önskar livet ur henne.

Just den här sortens masspsykos byggdes också upp mot Olof Palme. Du känner inte Mona Sahlin men du hatar henne. Hata mig istället, för allt hon står för, står jag för dubbelt upp!

Je suis Mona!
Citera
2016-05-05, 16:30
Medlem
Citat:

Ja en del har svårt att få ihop det med sina fria spekulationer. Samtidgt som de blundar hårt för annat.
Senast redigerad av boboslacke 2016-05-05 kl. 16:32.
Citera
2016-05-05, 17:17
Medlem
Citat:

Ja, det var en mycket obehaglig person. Hur f-n kan man bli så förblindad?
Citera
2016-05-05, 18:04
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Trevlig analys! På många sätt är det du säger rätt, men jag kan ändå inte riktigt hålla med.

CA och CGÖ vet jag inte mycket om, men vad jag har sett hittills så finns det ingenting som pekar på att de skulle vara skyldiga. Tvärtom så tycker jag att CGÖ är en av få som närmast kan avskrivas - när han togs in på förhör uppträdde han uppenbart skakad, men blev betydligt lugnare när han förstod att han skulle höras med anledning av palmemordet, och inte oegentligheter hos sin arbetsgivare. Inte heller hos CGÖ's kompis, majoren, har någonting som ens antyder att han skulle ha hållt i pickan. Visst, de kanske hatade Palme, men det är inte ovanligt.

HH var ju naturligtvis en udda fågel, och uttryckte sig både märkligt, dramatiskt och grandiost. Han var nog både en klåpare och pajas. HH gjorde nog vad han kunde, men saknade förmågan. Men knappast en mastermind bakom mordet.

Nu till saken. Var mördaren professionell?

Låt oss se:

*GM säger inget:
För det första vet vi inte om han sa något eller inte. För det andra finns det ingenting som säger att en amatörmördare skulle bete sig annorlunda. Amatörerna bråkar, skriker, springer runt på platsen med armarna i vädret. Proffsen är tysta och effektiva. Nej, jag tror inte att det är så enkelt. Jag kan se mig själv i en situation där jag bara med några få minuters framförhållning får syn på min livs nemesis och inser att jag måste döda honom. Och med, det ska erkännas, tillkämpat lugn gör det jag ska, och sen drar. Utan åthävor. Kanske skulle jag luta mig över hans döda kropp och tyst viska "Nu skrattar du inte längre".

*GM tappar inget:

Inte just på platsen, och det framstår ju som rätt proffsigt. Å andra sidan höll han bara i en pistol. Den stoppade han i fickan, och det kan man ju helt klart ta som en indikation på att han redan från början tänkt ut scenariot. Men det kan inte uteslutas att han agerar radiostyrd, och repilhjärnan beordrar honom att plocka undan det enda som identifierar honom som GM. Jag har själv en gång varit i en liknande situation - inga vapen inblandade - men jag höll i en rätt så komprometterande ... sak, och den stoppade jag undan inihelvete fort när jag kom till sans och insåg att jag höll på att bli påkommen.

*GM agerar blixtsnabbt på rätt plats med dom rätta flyktmöjligheterna:
Och dessutom: Han sneglade inte runt hörnet för att se vad som fanns där. Dock tyder detta för mig bara på att han var bekant med platsen, inte att han var professionell. Och blixtsnabb kan jag inte se att han var. Han gick, enligt vissa, runt en del på platsen innan han drog.

*GM skjuter två potentiellt dödande skott på nära håll, dessutom bakifrån, för att slippa motvärn och för att överraska. Kanske också för att slippa se offret i ögonen (därtill kan ju finnas flera anledningar):
Här håller jag inte med om din analys. Vi vet ingenting om skälen till att skjuta bakifrån. Du ger tre förslag på vad det skulle kunna vara, men andra förslag är lika giltiga. Tanken kanske var att sköta det här öga mot öga, men den lyxen kanske inte GM fick den här kvällen. Kanske inleddes ett samtal, OP snäste av mannen, vände sig knappt om, och gick sen vidare. Den förödmjukade och tillintetgjorda mannen gjorde då det enda möjliga. Sköt i ryggen. Poängen är att "bakifrån" med nödvändighet inte leder oss i någon riktning.

Du säger också att skotten var potentiellt dödande, och det är sant. Men kanske var avsikten bara att skrämmas, eller att skada Olof, även allvarligt. Vi vet inte. Nu blev det ett mönsterskott rakt i det känsligaste området på kroppen, med känt resultat. Det finns otaliga exempel på skrämsel- eller vådaskott som har tagit extremt illa utan att avsikten varit att döda.

*GM tycks vänta in offren (IM's vittnesmål), och vet därmed att dom ska dyka upp (skuggning alt. radioförbindelse):
Jag tror att det finns fler möjligheter. Han kan av en slump ha sett sitt livs hatobjekt där nere vid Sari. Det är fullt möjligt, och dessutom sannolikt att Olof och Lisbet på sina promenader helt oplanerat och av ren slump mötte personer på trottoaren som innerligt hatade dem. Och visst fan fanns det folk redan då som gick beväpnade med både det ena och det andra. Inte helt ovanligt, vad man än vill tro.

*GM ger ett vältränat och spänstigt intryck (han sprang utav bara fan):
Det är sant, men leder inte mina tankar i den ena eller andra riktningen.

*GM har aldrig visat intresse att meddela sig:
Det vet vi inte. Någon har bevisligen engagerat sig med brevskrivande, utmålande sig själv som mördaren. Om det var mördaren eller inte kan vi inte veta.

Själv tycker jag det här är oerhört spännande. Min egen uppfattning är att det är en glad amatör som springer på den där Palme mitt i natten på Sveavägen.

Du ger tre förslag på vad det skulle kunna vara, men andra förslag är lika giltiga. Tanken kanske var att sköta det här öga mot öga, men den lyxen kanske inte GM fick den här kvällen. Kanske inleddes ett samtal, OP snäste av mannen, vände sig knappt om, och gick sen vidare. Den förödmjukade och tillintetgjorda mannen gjorde då det enda möjliga. Sköt i ryggen. Poängen är att "bakifrån" med nödvändighet inte leder oss i någon riktning.

Här vill jag invända att tidsrymden knappast kan tillåta:
1. Observationen "Oj, här kommer Palme".
2. Ett försök att öppna ett samtal och bli avsnäst.
3. Därefter bli uppbragt och dra fram vapnet och göra sig skjutklar.
Dessutom har inga uppgifter från Lisbeth styrkt mötesteorier eller samtal.

Men jag gillar ditt svar och är tacksam för ditt svar!

*GM agerar blixtsnabbt på rätt plats med dom rätta flyktmöjligheterna:
Och dessutom: Han sneglade inte runt hörnet för att se vad som fanns där. Dock tyder detta för mig bara på att han var bekant med platsen, inte att han var professionell. Och blixtsnabb kan jag inte se att han var. Han gick, enligt vissa, runt en del på platsen innan han drog.

Här har jag funderat en del på avfasningen vid Dekorima. Den verkar nu vara ombyggd, och jag tog mig aldrig tid att kolla före det, men var det möjligt att spana genom huset kvällstid? Om mördaren gör det ger det honom en ytterligare möjlighet till förberedelse.

Lisbeth har sagt "Allt gick mycket snabbt", och det måste stämma bra med verkligheten, för dom hinner inte ta många steg efter hörnet förrän GM är hack i häl och avlossar vapnet, säg 20 cm-1 meter från respektive offer.

Det är här jag menar att skotten är menade att döda båda, redan innan dom är på plats.

Att skjuta någon måste kunna liknas vid att hoppa från tiometersavsatsen. Man tvekar, tittar ner, sedan bestämmer man sig att "nu djävlar". Såvida man inte hoppar från tiometersavsatsen regelbundet. Jag vidhåller att GM har stått vid avsatsen flera gånger under kvällen, och är väl förberedd, dessutom kanske gluttar genom skyltfönstren.

Återigen, vi håller inte med varandra helt, men jag är tacksam för ditt svar, det berikar mitt funderande.
Citera
2016-05-05, 18:30
Medlem
SGDFs avatar
Den bästa bilden tycker jag är den här:

http://w.cdn-expressen.se/images/b4/7c/b47c403752d04d1c9bb6007d630aae3e/16x9/760.jpg

1. Man ser snömodden och den frilagda gatustenen.

Ett par som kommer gående, kommer att följa den frilagda delen av trottoaren som en snitslad bana, vilket ger en liten vänstersväng precis vid hörnet. Detta kan förklara ett av dom kvinnliga vittnena som trodde att paret korsat Sveavägen före dådet.

Dessutom kan det förklara om det var så att gärningsmannen hade märklig springstil. Att halka på arslet direkt efter att ha mördat statsministern är inget drömscenario. Nu säger dom första vittnesuppgifterna inget om märklig springstil, det enda vi har i den vägen är AD som säger att GM "inte hade en yngre mans vighet", men det säger han i samband med att göra ett försök på GM's ålder. Denna brist på "en yngre mans vighet" kan bero på halka, muskelbygge med efterföljande dålig stretchning eller annat än ålder.

2. Kan man se genom skyltfönstren?

3. Hur lång tid tar det att gå dom sista stegen?

Det är en fråga om två-tre sekunder.

4. Detta att mördaren skulle uppehållit sig på platsen efter skotten finns icke belagt i de första vittnesuppgifterna. En påstår sig ha sett vapnet (vittnesmål avlagt dagar efter), någon ser eldsflamman. Samtliga är på ett tidigt stadium i PU eniga om att GM avlägsnar sig kvickt från platsen.

Betänk också att "fladdrande rock" kan vara vittnet SE, som far lite fram och tillbaka vid mordplatsen.

Kommentera gärna! Säg emot! Gör tillägg!

Polisen borde längesedan anmält sig själv för bristande intresse gällande tidiga vittnesuppgifter och rekonstruktioner. En del vittnesmål från kvällen har slarvats bort, rekonstruktioner har genomförts utan Lisbeth och SE.
Citera
2016-05-05, 18:31
Medlem
Ang IB03 som formerades i mitten av sjuttiotalet som en hemlig kvarvarande del av inrikesverksamheten. I praktiken var de dessa som var inblandade i sjukhusspionaffären och allt annat som hade med inrikes hot att göra från gruvarbetarstrejker till det faktum att man enligt Enn Kock gått så långt att t ex sådana som Schori måste anmäla vissa kontakter till dem för att det skulle registreras som icke misstänkt.

Men vänta nu. Det betyder att man även kontrollerade och övervakade internt! Hmm.

Operativt ansvarig var Paues som officiellt försvann samtidigt som Elmér. Dock doldes de kvar hos ÖB ända till 82. Också efter detta ryktades det att de fortfarande höll på vilket ÖB senare försäkrat inte var fallet.

Märkligt nog dyker Paues upp i samband med Ebbeaffären. Höll han fortfarande på då? Var Ebbeaffären egentligen en IB03 aktion fast IB03 inte fanns?

Fribrev och andra märkligheter skulle ju bli mer begripliga om det var så eller vad säger ni?

Likaså det benhårda fasthållandet vid CP som fortfarande frodas i begränsade kretsar.

Om nu Paues var inblandad i Holmers och senare Ebbes eskapader kan det då finnas kopplingar till IB03 och Paues också till en Barbrogrupp då? Det är svårt att se Paues och påstådda Sagnell i samma båt men om OF:s första beskrivning om en Barbro Sjö**** så blir det kanske lättare.

Om denna Barbro som är nästan jämngammal med Paues vet vi inte så mycket men en person jag talat med sade att de varit bekanta. Hoppas arkivrävarna kan sprida ljus över det? Finns där en koppling? Vad ägnade sig denna Barbro åt i sitt liv förutom sitt engagemang i lottakåren.

Tänk om det är en pusselbit som passar? Kvinnor har ju använts i underrättesesammanhang för att komma inpå misstänkta. Tänker på Sekreterarklubben!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in