2016-05-05, 05:59
Medlem
sebnies avatar
Vad gäller vid 1.06 om jag får intrång på mitt konto, jag spårar upp hackaren, och sedan offentliggör hackarens uppgifter (t.ex. IP-adress, personuppgifter) på forumet (förutsatt att offentliggörelsen inte strider mot flashbacks andra regler och är lämplig att göra i aktuellt underforum/tråd).

Rent tekniskt sett så borde det ju då räknas som en självoutning iom att det då är 2 personer som använder ett och samma konto, och den ena personen outar då den andra personen, således är det en självoutning.

-----

Samma fråga, men säg nu att jag lyckas spåra upp hackarens riktiga flashbackkonto. (Dvs hackarens "egna" konto).

OK att outa? Eller ej?

-----

Personligen anser jag att det bör anses vara försvarbart att outa en hackare's konto/uppgifter, speciellt om det skett missbruk från det hackade kontot, vilket då kan underlätta utredningen av intrånget.

Gör man intrång på någon annans flashbackkonto så bör man inte ånjuta skydd av regel 1.06 IMHO.
Senast redigerad av sebnie 2016-05-05 kl. 06:04.
Citera
2016-05-05, 07:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
I det fallet är inte hackaren att se som självoutad och du får inte avslöja hans anonymitet.

Däremot bör du rapportera intrånget så att lämpliga åtgärder kan vidtas.
Citera
2016-05-05, 19:35
Medlem
Klart du får outa dig själv och alla som använder ditt konto, men du får inte outa någon annans konto.
Citera
2016-05-06, 13:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
I det fallet är inte hackaren att se som självoutad och du får inte avslöja hans anonymitet.

sebnie ställer ju två frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vad gäller vid 1.06 om jag får intrång på mitt konto, jag spårar upp hackaren, och sedan offentliggör hackarens uppgifter (t.ex. IP-adress, personuppgifter) på forumet (förutsatt att offentliggörelsen inte strider mot flashbacks andra regler och är lämplig att göra i aktuellt underforum/tråd).

Rent tekniskt sett så borde det ju då räknas som en självoutning iom att det då är 2 personer som använder ett och samma konto, och den ena personen outar då den andra personen, således är det en självoutning.

Har det verkligen prövats? Om man exempelvis misstänker att en specifik medlem i Researchgruppen fått tillgång till ens konto, så är det alltså 1.06 att diskutera detta på Flashback?

Citat:
Samma fråga, men säg nu att jag lyckas spåra upp hackarens riktiga flashbackkonto. (Dvs hackarens "egna" konto).

OK att outa? Eller ej?

Rimligen inte OK.
Citera
2016-05-06, 16:19
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Personligen anser jag att det bör anses vara försvarbart att outa en hackare's konto/uppgifter, speciellt om det skett missbruk från det hackade kontot, vilket då kan underlätta utredningen av intrånget.
Något du bör ha i åtanke är vilka eventuella konsekvenser en outning kan medföra. Och då kommer vi in på rättssäkerhet. En outning av en eventuell förövare kan innebära att skyddet mot övergrepp från samhället och andra individer sätts ur spel.

Citat:
Gör man intrång på någon annans flashbackkonto så bör man inte ånjuta skydd av regel 1.06 IMHO.
Jo, med tanke på att rättssäkerheten kan äventyras så ska förövaren åtnjuta skydd av regel 1.06.
Citera
2016-05-06, 16:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:

-----

OK att outa? Eller ej?

-----

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Jag säger som husvagnsvensson. Att koppla ihop och säga "konto x hackade mig" och "jag hackades av 127.0.0.1" i någon form gör att du själv bryter mot regel 1.06

Du får kontakta en admin eller en moderator som lyfter ärendet till en admin för att se på saken.

(rörande IP-adress: 127.0.0.1 är en så kallad loopback, den syftar inte på någon annan än datorn själv)
Citera
2016-05-06, 18:26
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Fråga 1: Eftersom ett "konto" brukar vara solidariskt ansvarigt för alla regelöverträdelser som görs av "kontot", oavsett hur många som delar kontot, vore det rimligt att kontot kan själv-outa alla eller envar skribenter/skribent på kontot.

Fråga 2: I praktiken kommer det sannolikt vara förbjudet. I teorin borde det i vissa fall vara tillåtet; "enskilt"-konto 1 outar att (en) identitet delas med "multi"-konto 2.
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-06 kl. 18:31.
Citera
2016-05-06, 19:01
Medlem
Troians avatar
Alltså är det även 1.06 att skriva:

"Min användare var igår utlånad till Namn Namnsson."

Håller med Overkokt.Blomkal. Om någon använder mitt konto så är det jag som är ansvarig för dennes eventuella regelöverträdelse. På motsvarande sätt bestämmer jag vem eller vilka personer som skrivit för kontot som ska kunna namnges.
Senast redigerad av Troian 2016-05-06 kl. 19:06.
Citera
2016-05-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Alltså är det även 1.06 att skriva:

"Min användare var igår utlånad till Namn Namnsson."
wtf nej det är inte 1.06!

Jag kan ju t.ex berätta att både Åsa Romson och Fredrik Reinfeld har skrivit med mitt konto, utan att det blir 1.06.

1.06 gäller först när man blandar in andra konton. Det är alltså helt okej att outa sig själv.

Edit; om du med "namn namnson" menar en annan användare, så missförstod jag.
Senast redigerad av Blalotus 2016-05-07 kl. 10:59.
Citera
2016-05-07, 12:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
wtf nej det är inte 1.06!

Jag kan ju t.ex berätta att både Åsa Romson och Fredrik Reinfeld har skrivit med mitt konto, utan att det blir 1.06.

1.06 gäller först när man blandar in andra konton. Det är alltså helt okej att outa sig själv.

Edit; om du med "namn namnson" menar en annan användare, så missförstod jag.

Fast om jag förstår moderatorerna som skrivit i tråden rätt vore det 1.06 om du påstod att en annan, namngiven, person använt ditt konto.
Senast redigerad av Troian 2016-05-07 kl. 12:26.
Citera
2016-05-07, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fast enligt moderatorerna som skrivit i tråden vore det 1.06 om du påstod att en annan, namngiven, person använt ditt konto.
Hur då "annan namngiven person"?

Jag fattar inte vad du menar...
Sitt eget konto är det okej att outa precis hur man vill och hävda att minsann både kungen och grannen och deras kattvakter har använt ens eget konto, däremot är det nog riskabelt att blanda in andra konton när man outar sitt eget...
Citera
2016-05-07, 12:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Hur då "annan namngiven person"?

Jag fattar inte vad du menar...
Sitt eget konto är det okej att outa precis hur man vill och hävda att minsann både kungen och grannen och deras kattvakter har använt ens eget konto, däremot är det nog riskabelt att blanda in andra konton när man outar sitt eget...

"annan namngiven person" = annan person än en själv.

Se HusvagnSvenssons och emarains inlägg i tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in