2016-05-05, 01:14
Medlem
crippledmfs avatar
Visste inte var jag skulle placera tråden men fick bli här, admin får flytta om den lämpar sig bättre på annat ställe

Jaa, gillar och klättra och gillar liksom många andra kickar och en kombination av fara blandat med utsikt är något väldigt härligt. Bor iaf i en mellanstor stad där det finns en radiomast högt belägen som utan tvekan är åtminstone 110 meter. De flesta vet väl hur en radiomast ser ut? Men en stor klätterbar mast med massa paraboler, kablar osv.

Det jag undrar är hur pass farligt det är och klättra just med den elektriska biten? Har lite av en fobi för el haha, och det är lätt och inbilla sig att man ska få sig en jävla stöt och trilla ner typ. Men i praktiken, är det farligt så sätt?

Finns ju trots allt inga varningsskyltar kring den biten utan bara om fallande föremål och fallande is.

Nu är det ju visserligen olagligt att klättra upp och ta sig in på ett skyddat område men om vi talar teoretiskt då..
Citera
2016-05-05, 01:20
Medlem
Det är väl strålningen som är farligast?
Eller att ramla ner.
Citera
2016-05-05, 01:22
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Det är väl strålningen som är farligast?
Eller att ramla ner.

Hmmm strålning.. Ja kanske det, är det verkligen så allvarligt då?

Trilla ner är faktiskt ingen fara, går att klättra på insidan och är väldigt tight och väldigt mycket saker i vägen så att säga så om man trillar så kommer man inte långt utan lär snarare fastna i/på något. Däremot om jag orkar ta mig längst upp vill jag gärna gå ut på utsidan en snabbis..
Citera
2016-05-05, 01:33
Medlem
Jag vet inte hur farlig strålningen är, men iland sänder de väl med reducerad effekt för att personal ska jobba i masten?

Sen "brukar" väl alla master vara skyddade så de är omöjliga att klättra upp i.
Har dock bara varit riktigt nära en enda mast, så jag vet inte om det alltid är så.
Citera
2016-05-05, 01:42
Medlem
Permafloxs avatar
De kommer förekomma strålning, Ja. Farlig sådan? Nej. Varför? Tvivlar på att det är en mast med 20 st antenner och 56 st paraboler. Trots det, om du vill undvika så mycket strålning som möjligt så undviker du rush timmarna. Ex klockan 16:00 då alla kommer hem från jobbet och ska glo tv samt FB.

Finns ingen risk för elstötar i en mast. Och om du skulle få en skulle du känna det. Så att du kommer inbilla dig att du får stötar tvivlar jag på.

Utöver det klättra på du, största risken du löper är inte strålning eller elstötar utan att du tappar fästet och faller mot en säker död.
Citera
2016-05-05, 01:45
Medlem
Politice-Rectams avatar
Om masten är i kontakt med jorden kan det inte finnas spänning i själva masten. Därmed inte sagt att du inte skulle kunna få en elektrisk chock av någon kabel. Om masten är inte i kontakt med jorden ger detta videoklipp lite försmak av vad som kan hända: https://youtube.com/watch?v=82s5Q3GIO9I Jag har ingen aning om det huruvida man kan bli grillad uppe vid masten eller inte...
Senast redigerad av Politice-Rectam 2016-05-05 kl. 02:29.
Citera
2016-05-05, 02:47
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogssmultronet
Jag vet inte hur farlig strålningen är, men iland sänder de väl med reducerad effekt för att personal ska jobba i masten?

Sen "brukar" väl alla master vara skyddade så de är omöjliga att klättra upp i.
Har dock bara varit riktigt nära en enda mast, så jag vet inte om det alltid är så.

Som nån annan sa så får man göra det typ på natten när det är mindre trafik och strålning..

Omöjligt är det ju inte, stängsel med taggtråd går att hoppa över sen är det bara att klättra, bara i början det är lite knepigt att komma upp till själva stegen men det är ju inget övervakat område så sätt på nattetid.
Citera
2016-05-05, 02:49
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Om masten är i kontakt med jorden kan det inte finnas spänning i själva masten. Därmed inte sagt att du inte skulle kunna få en elektrisk chock av någon kabel. Om masten är inte i kontakt med jorden ger detta videoklipp lite försmak av vad som kan hända: https://youtube.com/watch?v=82s5Q3GIO9I Jag har ingen aning om det huruvida man kan bli grillad uppe vid masten eller inte...

Tack för svar
Citera
2016-05-05, 02:51
Medlem
Ta även på dig gummistövlar och gummi handskar så får du inga stötar iaf.
Citera
2016-05-05, 04:24
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Ta även på dig gummistövlar och gummi handskar så får du inga stötar iaf.

Jag tror att som helhet är gummistövlar farligare än normala skolor. Hela masten ligger i samma potential och det går inte att få en stöt om allt man vidrör är i samma potential. Gummistövlarna skyddar mot kablar men en större risk är det att man faller.
Citera
2016-05-05, 06:47
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Visste inte var jag skulle placera tråden men fick bli här, admin får flytta om den lämpar sig bättre på annat ställe

Jaa, gillar och klättra och gillar liksom många andra kickar och en kombination av fara blandat med utsikt är något väldigt härligt. Bor iaf i en mellanstor stad där det finns en radiomast högt belägen som utan tvekan är åtminstone 110 meter. De flesta vet väl hur en radiomast ser ut? Men en stor klätterbar mast med massa paraboler, kablar osv.

Det jag undrar är hur pass farligt det är och klättra just med den elektriska biten? Har lite av en fobi för el haha, och det är lätt och inbilla sig att man ska få sig en jävla stöt och trilla ner typ. Men i praktiken, är det farligt så sätt?

Finns ju trots allt inga varningsskyltar kring den biten utan bara om fallande föremål och fallande is.

Nu är det ju visserligen olagligt att klättra upp och ta sig in på ett skyddat område men om vi talar teoretiskt då..

Jag har varit upp i flera master. Bla a en av Sveriges högsta. Storbergsmasten utanför Hudiksvall. Den är 335 meter hög. Ur elektronisk synpunkt så är det helt ofarligt. Har inte fått några men.
Jag har fortfarande bara två armar och två ögon.
Glöm allt snack om gummistövlar och grejor. Det är bara onödigt. Vanliga jumpadojor är det bästa.
Senast redigerad av sfrge 2016-05-05 kl. 06:49.
Citera
2016-05-05, 08:26
Medlem
Hur vet du att det var ofarligt bara för att du lever just nu?

Om du får problem med att skaffa barn så vet du ju varför.
Och nej, det är inget bevis för att systemet fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har varit upp i flera master. Bla a en av Sveriges högsta. Storbergsmasten utanför Hudiksvall. Den är 335 meter hög. Ur elektronisk synpunkt så är det helt ofarligt. Har inte fått några men.
Jag har fortfarande bara två armar och två ögon.
Glöm allt snack om gummistövlar och grejor. Det är bara onödigt. Vanliga jumpadojor är det bästa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in