2016-05-04, 19:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Nu är det väl dags att släppa taget om den här tråden och göra nåt annat .
Jag funderade på hur många som skulle sluta skriva efter att nekandet av PT kommit .
Och precis som jag trodde så har folk tydligen blivit beroende av den här tråden .
Nu är det ju kört för svinet Nerijus och han kan bara se fram emot en lång
tid i fängelset .
Hoppas bara att man skickar hem honom illa kvickt så han slutar kosta oss massa pengar .
Han har faan inte gjort sig förtjänt av god mat och annat daltande som finns i Sverige .
Han hör hemma i en skitig cell full av råttor och ohyra .
I Litauen behandlar man nog såna här skithögar som han på ett mera lämpligt sätt .
Stor eloge till Sveriges rättssystem som ännu en gång visat sig hålla måttet .
.. Det kallas nog snarare eftersnack efter en lång rättsprocess. Jag ämnar avrunda mig strax, men hoppas på nåt som kan vara värt att diskutera via media framöver (kartläggning av NB!!!!!).
Nu knackar sommaren på dörren så det får bli ett vinglas att fira att fanstyget är inlåst.
Ska framledes passera med en blomma till Lisa som avslutning. Det känns rätt vemodigt när man tänker att hon inte fick uppleva sin student ens..
2016-05-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Hmm undrar hur det kommer sig att Adriana inte nämnde något om att hennes Mobil-karta visade helt fel när hon tryckte in sin kart-knap, utan bara sa att hon direkt visade kart-mannen vägen till Medelplana?
Men det kanske kan funka ibland, ibland inte ?

Kanske för att hon använde telefonens GPS-position och inte nätverksposition?

X-pert kanske kan förtydliga, men jag tolkade det som att hen testade nätverkspositionering i sitt experiment och den blir mindre exakt vid dålig mottagning/få master och är sällan särskilt exakt.
GPS-position bryr sig inte om mobilmaster.
(Mitt fetat)
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Föltstudier igen.
Jag tänkte jag skulle fira på ort och ställe i måndags. Men jag kom för sent till Blomberg så det bidde ingen fika. Men jag kunde inte mostå frestelsen att testa mobilnätets precision därstädes.Jag använde kartappen på min iPhone 4 och började vid kopplingsstationen. Då fick jag veta att jag befann mig vid Blombergs badplats. Tryck igen gav samma resultat. Sedan förflyttade jag mig till caféets norra gavel (Lisas moped ni vet). Då fick jag veta att jag befann mig på tvärvägen till "hamnvägen" mellan järnvägen och länsvägen. Sedan rörde jag mig söderut. Nedslående resultat hela tiden. Först när jag kom inom "line of sight" med masterna tvärs över Kinneviken i höjd med entrén till caféet fick jag riktiga avläsningar. Eller nästan.
Jag förmodar att då man trycker på pilen på kartappen så ger man masterna i närheten en uppgift att positionera samtidigt som man förser dem med en lämplig skur av signaler att bearbeta. I stark kontrast till den högst hypotetiska ad-hoc-signalen från NB:s mobil. Jag känner mig också styrkt i mitt antagande att stora plåttak i närheten försvårar positionering. Hur skall det då vara under dem. Jag tror på LJ:s uttalande om att pejling inte gav något. (Jag kommer inte ihåg ordsgrant hur han sa. Någon?)
Senast redigerad av Prudent 2016-05-04 kl. 20:04.
2016-05-04, 19:47
Medlem
[quote=A1HORNYLAD|57163512]Bra, okej. Artikeln fick det att låta som att man kunde bli överförd bara på egen begäran.

Aha, ok. Jag trodde livstid innebar att man fick skaka galler som minst det antal år vanliga maxstraffet har, dvs 18 år, och att det tidsbestämda livstidsstraffet då aldrig kan bli lägre än 24 år (pga 2/3-delsregeln).
Så avseende ra

OK! Ni som kan detta, hur blir det, o hur kan det bli? Lova att det blir läääääääänge!
2016-05-04, 20:06
Medlem
[quote=diva59|57163737]
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Blev fel med citeringen, sorry!

Vill bara säga till "alla" dom som säger att dem saknar motiv/orsak för att "snälla" Nerijus inte kunnat gjort detta hemska. Titta på svt.play mitt genetiska arv.
2016-05-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Det kallas nog snarare eftersnack efter en lång rättsprocess. Jag ämnar avrunda mig strax, men hoppas på nåt som kan vara värt att diskutera via media framöver (kartläggning av NB!!!!!).
Nu knackar sommaren på dörren så det får bli ett vinglas att fira att fanstyget är inlåst.
Ska framledes passera med en blomma till Lisa som avslutning. Det känns rätt vemodigt när man tänker att hon inte fick uppleva sin student ens..

Exakt! Ibland behövs det lite reflexioner när man engagerat följt en sådan här lång rättsprocess.

En avrundning.

För NB börjar det nu med en flera veckor lång utredning av kriminalvården med bl.a. psykolog och där skulle man förstås vilja vara en sommarfluga på väggen
Senast redigerad av Remark 2016-05-04 kl. 20:18.
2016-05-04, 20:15
Medlem
[quote=diva59|57163809]
Citat:

Vill bara säga till "alla" dom som säger att dem saknar motiv/orsak för att "snälla" Nerijus inte kunnat gjort detta hemska. Titta på svt.play mitt genetiska arv.
Vore roligt om LKVN kom med en kommentar! Som är kunnig, vad jag fattat!
2016-05-04, 20:18
Medlem
Jag har under tid i och utanför FB följt en hel del olika krimfall och framförallt där det till sin början varit ett försvinnande och aningen mystiskt. Som att nämna Caroline Stenvall, Vatchareva Bangsuan och nu Lisa Holm.

Hur skiljer sig dessa, ja på många vis i genomförandet men gemensam nämnare är unga kvinnor som tas från sitt liv av en dåre och det sker lokalt. Det är alltså inga konstiga figurer som råkat passera området och i all hast tagit någon av daga som odjuret Anders Eklund med viss reservation mord 1.

När det gäller detta fall så fick jag väldigt tidigt känslan att här är lokalt, en som väl känner till lokaliteterna, när första fynden gjordes så var det i min mening lokal förmåga och sökkretsen kan därmed starkt begränsas. Sen när när fyndplatsen blev klar så ökade det till 100%.

Det var faktiskt detsamma i de två andra nämnda fallen, lokalt med ytterst god kännedom om lokaliteter och omgivning.

Jag vill påstå att fallet CS var betydligt mer problematiskt för länsman då man inte hade ett enda spår att gå på men allmänheten hittade blodspår på en grusväg, hittade en bilmatta som var malplacerad och inte funnits där tidigare vilket ledde sen till dömda GM.

Här hittade man spår tidigt efter offret och platsen/vägen tydde på lokal kännedom och man jobbade sig vidare och fann offret. Likt fallet VB och LH (detta fall) så fanns mördaren i absolut närhet och båda utmärkte sig också som gav intresse från länsman. I fallet CS så var man tomhänt intill fynden blodspår och bilmatta, utan dem hade nog den mördaren aldrig gripits.

Jäkligt gott polisarbete vill jag påstå för det är att starta från noll och ett möjligt försvinnande och hittat lik till att reda ut vad som har hänt och hitta GM, sen skadar inte att ha tur under resan med tips.

Rätt person är dömd i detta fall utan minsta tvekan, det finns ingen annan möjlig GM på kartan även om alternativteoretiker anser att så är fallet. Case closed och gott polisarbete.
2016-05-04, 21:20
Medlem
[quote=diva59|57163640]
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Bra, okej. Artikeln fick det att låta som att man kunde bli överförd bara på egen begäran.

Aha, ok. Jag trodde livstid innebar att man fick skaka galler som minst det antal år vanliga maxstraffet har, dvs 18 år, och att det tidsbestämda livstidsstraffet då aldrig kan bli lägre än 24 år (pga 2/3-delsregeln).
Så avseende ra

OK! Ni som kan detta, hur blir det, o hur kan det bli? Lova att det blir läääääääänge!

Om avlämnande och mottagande länder har olika strikt straffutmätning/kriminalvård vad gäller då? Silkesvantar vs hårdhandskar. Jag har förstått att Litauen är tuffare än Sverige. Nominellt livstid som plötsligt blir 18 år i Sverige. Är livstid utdömt i Sverige med chans till tidsbestämt icke förhandlingsbart livstid i Litauen? Är det nån som vet?
2016-05-04, 21:26
Medlem
[quote=X-pert|57164567]
Citat:

Om avlämnande och mottagande länder har olika strikt straffutmätning/kriminalvård vad gäller då? Silkesvantar vs hårdhandskar. Jag har förstått att Litauen är tuffare än Sverige. Nominellt livstid som plötsligt blir 18 år i Sverige. Är livstid utdömt i Sverige med chans till tidsbestämt icke förhandlingsbart livstid i Litauen? Är det nån som vet?
Sorry men mitt intresse är ju Nerijus "monstret" vem är han e
2016-05-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert

Det det lands regler och lagar där vederbörande är dömd som gäller.
Alltså det avlämnande landet. Det mottagande landet agerar förvaring.
2016-05-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ok!
Men hallå! Jag tror vår vän Nerijus är en störd person från typ grunden. Vi vet inget vad som hänt honom i ungdomsåren tilll vuxen. Här finns alla varianter.
2016-05-04, 22:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Exakt! Ibland behövs det lite reflexioner när man engagerat följt en sådan här lång rättsprocess.

En avrundning.

För NB börjar det nu med en flera veckor lång utredning av kriminalvården med bl.a. psykolog och där skulle man förstås vilja vara en sommarfluga på väggen
En sommarfluga på den väggen vore suveränt

Dock tror jag att "Nerijus, den oskyldige" inte kommer att vilja prata så mycket.
Kommer knappast att komma några sanningar från barndomen, berättar han något så är det redigerat.
Han kommer nog att sitta där, spela sorgsen och hjälplös - hävda sin oskuld och ifrågasätta varför han ska utredas när han inte gjort nåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in