Citat:
Ursprungligen postat av
Risig
Fast handlar det verkligen bara om handel? Ett led i globaliseringen är ju tex. EU och hur tydligt det är att all makt försvinner från fotfolket, beslut som tas ovanför folkets huvud osv. Trump kommer ju stoppa invasionen av Europa, ser inget negativt i det.
Handel mellan länder kommer det ju alltid att finnas. Men om vi kan förhoppningsvis bli av med överstatligheten. Bort med makten från byråkraterna i Bryssel!
Som sagt, handel, kommunikation och transport är de tre faktorer som är globaliseringen.
Eu är en handelsunion i förstahand så det är en del av vad som defineras som globaliseringsprocessen precis som triangelhandeln var på sin tid osv.
Problemet med EU är egentligen euron och att vissa medlemsländer togs in trots dålig ekonomi osv (Grekland) Europa var och fortfarande är inte redo för en gemensam valuta då medlemsländerna inte är jämlika ekonomiskt. (återigen så är Grekland det perfekta exemplet)
Självfallet så kommer handel mellan nationer att ske
men för att stoppa globaliseringen så måste alla nationer isolera sig, många blandar nämligen ihop globaliseringen med frihandel (det är åtminstone det intrycket jag har fått) samtidigt som vissa vill beskyllla denna process för alla eller många av världens problem när det egentligen bara är en modell som förklarar hur samhällen och nationer påverkas av den globala marknaden och genom möjligheten till att allt snabbare frakta nya varor och tjänster samtidigt som man har en allt bättre kommunikation kring och med dessa.
Och rörande "invasionen" av Europa så har Trump sagt att han vill bomba i Mellanöstern samtidigt som han säger att han vill isolera USA, om han bombar och erövrar irakisk och syrisk olja (vilket han har lovat) så kommer fler flyktingar, om han ser till att Japan och många andra nationer får kärnvapen (vilket han också har pratat om) så kan det leda till att vissa nationer ser det som ett hot och bombar först (Nordkorea syftar jag på nu)
Han säger emot sig själv titt som tätt och imellanåt så säger han saker som är direkt negativa för stabilitet för vissa områden i världen (detta är dock min personliga åsikt och inte nödvändigtvis fakta) så att hylla honom som en räddare av västvärlden är i mina ögon ett stort misstag då han säger mycket men han gör inget för att visa att han står för det han säger.
Ett gott bevis för det är alla hans så kallade välgörenheter där han bjuder på golfturer och klassar att låta någon flyga med hans privata jetplan som välgörenhet.
Så i slutändan så tycker jag att han hycklar då han driver ett företag som är beroende av den globala marknaden samtidigt som han står och säger en massa som tydligt visar sig falskt.