Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-05-04, 22:07
Medlem
staticages avatar
Donald en utdöende art,
hoppas han vinner så han kan krossa den globala PK sekten och stoppa globaliseringen dvs blanda muslimer med väst världen.
Vet inte hur många gånger han tagit upp Sverige i sina tal,
så man kan nästan säga att sveriges PK elit är direkt ansvariga för Trumps succe

Var så jäkla kul när SVT fick beskedet att han vunnit igen och programledarna i svt morgon satt och hade panikångestattack.
Sånt gör mej glad
2016-05-04, 22:13
Medlem
En latino eller Svart som VP så tar Trump bort 50% av taktiken demokraterna och media kommer använda mot honom som är rasistkortet. Det är där jag tror avgör om Trump blir president eller inte.
2016-05-04, 22:17
Medlem
Väldigt glädjande att höra att Trump nu av allt att döma kommer att kamma hem posten som republikanernas presidentkandidat! Kan tänka mig att det är många sura miner hos etablissemanget ikväll. Man har från dag 1 misslyckats med att stoppa Trump som sopat mattan med alla deras köpta lakejer inom GOP och kapat partiet som de trodde att de hade säkert under kontroll. Därmet så bryts trenden med åratal av amerikanska val där det kvittat vilket parti som amerikanerna röstat på då båda sidorna var köpta av samma ljusskygga ickevästerlänska plutokrater. Det verkar nu som att dessa kommer att satsa allt på Clinton för att stoppa Trump från att bli president då få saker skrämmer dem lika mycket som detta scenario. Vi vet inte vad som kommer hända härnäst men oavsett vad så är Trump ett excempel på att en intelligent och karismatisk ledare kan kullkasta systemet genom att appellera till folket och knyta an till idéer som ligger rätt i tiden.
2016-05-04, 22:18
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det var inte det intrycket jag fick, men det handlar nog snarare om en tolkningsfråga än något annat då jag tyckte att han sa emot sig själv (som vanligt) [tillagt] det som störde mig mest var hans tramsande om globaliseringsprocessen när han själv sysslar med global handel [/tillagt] men som sagt, det är nog helt och hållet en tolkningsfråga.

Med tanke på att han vill sänka minimilönerna, antydan till att vilja återinföra delar av det gamla sjukvårdssystemet och en rad andra saker som gynnar företagen och de rika över de som arbetar och fortfarande tror på den amerikanska drömmen.

Men även där tror jag att det delvis är en tolkningsfråga med en riskfaktor inbakad, vågar man lita på att Trump tänker på den amerikanska befolkningen och inte de stora företagen och sin egna ficka eller ska man hoppas på att Clinton endast håller status quo för att senare låta vettiga politiker få göra Sanders arbete i framtiden?

Dock så måste jag säga att det förvånar mig att det är så höga procent av Sanders supportrar som säger sig automatiskt ställa sig bakom Clinton speciellt så här tidigt.

Jag håller med om att det är svårt att förutse vad både Clinton och Trump skulle göra som president, vilket gör situtionen extra obehaglig.

Men Clinton har trots allt ett politiskt track record som Trump saknar. Ett track record som förskräcker.

Vad gäller Sandersanhängarna så är det väl inte så konstigt att en hel del säger att de trots allt kommer att stödja Clinton om hon blir demokraternas kandidat. Men de kommer knappast att göra det med någon entusiasm. Faran för Clinton är att många demokrater kanske stannar hemma, snarare än röstar på Trump.
2016-05-04, 22:28
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkeTheSnake
Så du tror på största allvar att hon kommer att gå hem valet? Efter några månaders kuskande i USA 2015 fick jag en helt annan uppfattning. Trump-skylten var den vanligaste i trädgårdarna ihop med Support our troops Trump och Bernie Sanders är definitivt populärare än subban, fast Sanders kan inte vinna och många av Sanders supportrar som mestadels består av unga ogillar Clintons och lär agera soffliggare. Vissa av dem kommer nog även rösta på Trump. Hon lär få jaga sina väljare bland kvinnor och svarta men även där har många genomskådat henne Inse att amerikaner inte är som svenskar i många avseenden och svensk media är bara blaha blaha. Det lär bli smutsigt, riktigt smutsigt, blir hursomhelst skoj att följa.

Att några WT har Trumpskyltar i sina trädgårdar är knappast vad som kommer att avgöra valet. Hur många röster skulle Trump få hos kvinnor? Eller hos minoriteter?

Både Trump och Hillary har rätt höga impopularitetssiffror, fast Trumps är värre. Därför kommer han inte att bli republikanernas kandidat. Vänta bara till konventet.
2016-05-04, 22:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag håller med om att det är svårt att förutse vad både Clinton och Trump skulle göra som president, vilket gör situtionen extra obehaglig.

Men Clinton har trots allt ett politiskt track record som Trump saknar. Ett track record som förskräcker.

Men är ändo inte Trump en pragmatiker.., som drivs av att vinna ?

(Och inte av kamikaze. Har ju läst om att endel är rädd för att han kan få koderna till "nukes".. Samtidigt ser jag honom vara riktigt kär i sin familj.., han har uppfostrat sina barn mycket gott. Tror inte han vill riskera sitt imperium och arv.., för ett armagedon. Han vill bygga !)
2016-05-04, 22:33
Bannlyst
Haha, Trump kommer att tvinga GOP att enas bakom honom. Detta eftersom Trump inte kan bara förlora. Förlorar han, så blir det en episk förlust. GOP kommer att i minst 10 ha noll förtroende bland svarta, latinos och andra minoritet. Även GOP:s stöd bland kvinnor kommer att sänkas. D kommer att få supermajoritet i senat och kongress. Och så vidare. Snacka om ta hela partiets framtid som gisslan

Här har ni USA:s demografi model att leka med. Gjort av bland annat Nate Silver. Tick-tack

http://www.nytimes.com/interactive/2013/04/30/us/politics/presidential-math-demographics-and-immigration-reform.html
Presidential Math: Demographics and Immigration Reform
Democrats should pick up votes if immigration reform passes and more Hispanics and Asians are able to vote. But the effect pales compared to broader demographic changes. Compare the effects of immigration reform, population growth, and racial voting patterns on future elections.
2016-05-04, 22:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Att några WT har Trumpskyltar i sina trädgårdar är knappast vad som kommer att avgöra valet. Hur många röster skulle Trump få hos kvinnor? Eller hos minoriteter?

Både Trump och Hillary har rätt höga impopularitetssiffror, fast Trumps är värre. Därför kommer han inte att bli republikanernas kandidat. Vänta bara till konventet.

Jag vet inte om du hängt med de sista dygnet, men den republikanska partiledningen har redan uttalat sitt stöd för Trump. Game over för den nykonservativa högern - Krauthammer m.fl. - som till varje pris ville ha en annan kandidat.

Huruvida Trump kan locka kvinnor och minoriteter beror till en del på vilken VP han väljer.
2016-05-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Du menar förutom att globaliseringsprocessen egentligen är en beskrivning för hur handel, kommunikation och transport av varor och tjänster har kunnat ske på en större skala samt i en allt snabbare takt sedan triangelhandeln?

Hela snacket om att han vill stoppa det när han själv driver ett företag som endast gynnas av en global handel, jag förstår om man vill justera marknaden och göra så att den är till större fördel för ens egna nation (eller företag) men att automatiskt beskylla en global handelsmarknad för problem inom nationen är bara skrattretande då USA kunde bli den supermakt det är idag tack vare den globala marknaden och att strypa handeln är inte en lösning, korruption och problematisk internpolitik är det som är några av de stora problemen för USA.

Fast handlar det verkligen bara om handel? Ett led i globaliseringen är ju tex. EU och hur tydligt det är att all makt försvinner från fotfolket, beslut som tas ovanför folkets huvud osv. Trump kommer ju stoppa invasionen av Europa, ser inget negativt i det.
Handel mellan länder kommer det ju alltid att finnas. Men om vi kan förhoppningsvis bli av med överstatligheten. Bort med makten från byråkraterna i Bryssel!
Senast redigerad av Risig 2016-05-04 kl. 22:43.
2016-05-04, 22:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men är ändo inte Trump en pragmatiker.., som drivs av att vinna ?

(Och inte av kamikaze. Har ju läst om att endel är rädd för att han kan få koderna till "nukes".. Samtidigt ser jag honom vara riktigt kär i sin familj.., han har uppfostrat sina barn mycket gott. Tror inte han vill riskera sitt imperium och arv.., för ett armagedon. Han vill bygga !)

Det som är lite skrämmande med Trump är att han ibland säger saker som inte bara chockerar utan visar att han saknar verklighetskontakt.

Som när han drog fram den påhittade kopplingen mellan Cruz far och Kennedys mördare Oswald i förrgår. Alla normalbegåvade människor som inte lever i en fantasivärld inser att det är trams.

Frågan inställer sig då varför Trump tar upp detta? Han vinner ju inga politiska poäng på att framstå som fånig. Trodde han verkligen på detta? Lever han i en fantasivärld? Vill vi att en person som gör det ska få "koderna"?
2016-05-04, 22:47
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Frågan inställer sig då varför Trump tar upp detta? Han vinner ju inga politiska poäng på att framstå som fånig. Trodde han verkligen på detta? Lever han i en fantasivärld? Vill vi att en person som gör det ska få "koderna"?
Han gjorde det för att jävlas med kubanen/kanadensaren.
Lyin' Ted reagerade som förväntat och fick ett konstigt gnälligt utbrott framför reportrar.
2016-05-04, 22:51
Bannlyst
Citat:
Det som är lite skrämmande med Trump är att han ibland säger saker som inte bara chockerar utan visar att han saknar verklighetskontakt.

Som när han drog fram den påhittade kopplingen mellan Cruz far och Kennedys mördare Oswald i förrgår. Alla normalbegåvade människor som inte lever i en fantasivärld inser att det är trams.

Klart att inte trodde på det Kom igen för fan
Han agerar inte som politiker, utan en från kändisvärld, där man tar upp massa gossip skit, för vinna uppmärksamhet och "döda" rivalen. Paris Hilton?

Han bör dock sluta med sådant. Hillary har så mycket skit, att man inte behöver hitta på något

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in