2016-05-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
I Sverige har det blivit lovligt att statsministern underkänner mångfaldiga rättsliga beslut om Olof Palmes mördare. Christer Pettersson var oskylldig, torts att TR gav honom livstid. I den frågan LGWP har gjort det som en kriminalprofessor bör göra.

Tänk om statsministern skulle skriva här hotades han av utestängning!!

I fallet LH skulle LGWP motiverat varför har slår om. Varför fins det inga spår av Nerieus på Lisas kropp? Detta var enligt honom och även SVTs kvinnliga jurist helt nödvändigt i bevisföringen. Sedan hux flux problemet försvinner.

I Palme-fallet underkändes de två vittnen, som gav CP alibi. Med Nerius alibi görs det samma, visserligen på ett felaktigt sätt bara i hovrätten.
Det märks att du inte deltagit i diskussionen här, men det verkar inte bekymra dig...

Det finns DNA-spår på kläderna som är att jämställa med sådana på själva kroppen, därför att de måste ha kommit dit när kläderna satt på kroppen, samtidigt som nedbrytningsprocesserna skulle ha förintat DNA-spår på offrets hud.
2016-05-26, 22:47
Medlem
sisotalos avatar
Vi har kommit in på väsentligheterna, tack vare professorns svängning. Jag har hitta i SVTplay arkivet två utsagor av honom.

http://www.svtplay.se/klipp/4311171/gw-skeptisk-till-dna-bevisen-i-lisa-holm-fallet.

En vecka före publicering av FU känner LGWP till att Nerius spår inte finns i Lisas kropp.

En vecka senare han har just fått 2.000 sidor i sin hand och blixt snabbt hunnit vända kappan. Varför inte, men han ska förklara hur en våldsman kan lämna spår bra på lisas kläder inte kroppen.

http://www.svtplay.se/klipp/4453863/leif-gw-hyllar-polisens-arbete-det-ar-en-val-genomford-utredning

Huvudfrågan är emellertid att professor har inte inför TR ännu haft kunskap om vittnesmål som Irina lämnade i HR. Då under ed. Även hennes vittnesmål skulle komma upp i TR, men den är värdelös av tekniska orsaker.

Här finns något att tänka på för professorn. Hur ska man väga alibi mot det att DNA var bara i Lisas kläder. Kanske han kan förklara hur man vet att kläderna var på när DNA kom påplats? I varje fall togs kläderna av och skickades till laboratoriet utan Lisa.

Väldigt bra om jag får veta mera, men inte sanningar som verkar vara huggna i sten
Senast redigerad av sisotalo 2016-05-26 kl. 23:00.
2016-05-26, 22:57
Medlem
Citat:
vi har kommit in på väsentligheterna, tack vara professorn svängning. Jag har hitta i SVTplay arkivet två utsagpr av honom. det viktigaste är

http://www.svtplay.se/klipp/4311171/gw-skeptisk-till-dna-bevisen-i-lisa-holm-fallet.

En vecka före publicering av FU känner LGWP till att Nerius spår inte finns i Lisas kropp. En vecka senare han har just fått 2.000 sidor i sin hand och blixt snabbt hunnit vända kappan. Varför inte, men han ska förklara hur en våldsman kan lämna spår bra på lisas kläder inte kroppen.

http://www.svtplay.se/klipp/4453863/leif-gw-hyllar-polisens-arbete-det-ar-en-val-genomford-utredning
Jag vet inte om du misstar dig på prepositioner eller medvetet använder i. I det senare fallet har du försatt dig i en hörna med den felaktiga föreställningen att sexmord måste vara förknippat med penetrering. Även detta har vi diskuterat för länge sedan och funnit amerikanska rapporter som visar att en stor andel av t o m våldtäkter saknar spår av penetrering, inte så sällan av utlösning också. Jag bidrog med tipset om en dokumentär om ett sådant fall i New York, som kunde lösas, när polisen fått klart för sig att den av det ena (överlevande) offret utpekade MGM absolut måste utredas trots avsaknad av hans DNA på brottsplatsen.
2016-05-26, 23:42
Medlem
Citat:
I Sverige har det blivit lovligt att statsministern underkänner mångfaldiga rättsliga beslut om Olof Palmes mördare. Christer Pettersson var oskylldig, torts att TR gav honom livstid. I den frågan LGWP har gjort det som en kriminalprofessor bör göra.

I fallet LH skulle LGWP motiverat varför har slår om. Varför fins det inga spår av Nerieus på Lisas kropp? Detta var enligt honom och även SVTs kvinnliga jurist helt nödvändigt i bevisföringen. Sedan hux flux problemet försvinner.

I Palme-fallet underkändes de två vittnen, som gav CP alibi. Med Nerius alibi görs det samma, visserligen på ett felaktigt sätt bara i hovrätten.

Jösses! Hur är det fatt igentligen, du verkar inte må riktigt bara. Är du påverkad av något för du verkar helt förvirrad. Din verklighetsuppfattning verkar vara hämtad från deckarnas värld.

Hur får du ihop kopplingen statsministern, Palme, Pettersson och NB?
2016-05-26, 23:49
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Hur mycket du än vill få det till att hon skulle ha tagit livet av sig själv eller vad du nu har för konspiration så är du helt fel ute.
2016-05-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Låt dem hållas. Eller för att citera mig själv:

Det jag dock inte för mitt liv kan begripa är att man inte kommer med nåt konkret som stöder eller räddar NB.
Vart är den alternativa gärningsbeskrivningen som slår högre än åklagarens?

Den lyser med sin frånvaro på grund av att det inte finns någon. Även NB har godtagit åklagarens version. Att han sen inte uttryckligen erkänner beror mer på hans personliga sits än gärningen.
2016-05-26, 23:54
Medlem
Citat:
Vi har kommit in på väsentligheterna, tack vare professorns svängning. Jag har hitta i SVTplay arkivet två utsagor av honom.

En vecka före publicering av FU känner LGWP till att Nerius spår inte finns i Lisas kropp.

En vecka senare han har just fått 2.000 sidor i sin hand och blixt snabbt hunnit vända kappan. Varför inte, men han ska förklara hur en våldsman kan lämna spår bra på lisas kläder inte kroppen.

Huvudfrågan är emellertid att professor har inte inför TR ännu haft kunskap om vittnesmål som Irina lämnade i HR. Då under ed. Även hennes vittnesmål skulle komma upp i TR, men den är värdelös av tekniska orsaker.

Här finns något att tänka på för professorn. Hur ska man väga alibi mot det att DNA var bara i Lisas kläder. Kanske han kan förklara hur man vet att kläderna var på när DNA kom påplats? I varje fall togs kläderna av och skickades till laboratoriet utan Lisa.

Väldigt bra om jag får veta mera, men inte sanningar som verkar vara huggna i sten
Ett praktiskt tips: svara din motpart med svarsfunktionen, inte genom att editera ditt eget inlägg, som hunnit besvaras - i värsta fall skulle detta kunna missuppfattas som trixande.
2016-05-27, 00:03
Medlem
Flamsans avatar
Citat:

Okej vi tar det igen:
Eventuella DNA från främmande människor går ej att hitta på en kropp som har legat i flera dagar och är i stadd föruttnelse.
2016-05-27, 00:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.
Det här är bland det sjukaste jag skådat i sk plädering.
I mina ögon framstår hon som en ganska ond person som verkade njuta av att få kasta
sig över pappan och få göra honom än mer illa än vad som redan åstadkommits genom
det brutala mordet på hans dotter. Inga spärrar, ingen anständighet, ingen empati.
Fy och usch säger jag bara. Hoppas att ingen anlitar hennes tjänster någon mer gång.
Hoppas att den livstidsdömde bastarden från Litauen, Nerijus Bilevicius, den överbevisade
lustmördaren som beslöt sig för att släcka livet på en blott 17-årig flicka, får bli
hennes sista klient.

Så här kunde det låta när det var som mest huvudlöst:

Citat:
Advokaten antydde också att polisen medvetet kan ha planterat bevis för att fälla Nerijus Bilevicius för mordet.

"Det är ju den människan som har gjort det här, nu får vi ordna detta", kommenterade Rönnbäck ett tänkbart motiv till den påstådda planteringen

Spaningsledaren, kriminalkommissarie Lars Johansson kommenterade utspelet
så här:

Citat:
"Aldrig hört något liknande"

Lars Johansson satt själv och skakade på huvudet när han i rättsalen lyssnande på Rönnbäcks ord.

– Jag har varit med i den här branschen i 43 år. Jag är van vid att man går på utredningen när det inte går att slå hål på bevisningen, men de här konspirationsbitarna gick lite väl långt och det är inget jag varit med om tidigare, säger kommissarien.

Inger Rönnbäck försvarade sina "prestationer" enligt följande:

Citat:
- Jag anser inte att jag hade gjort mitt jobb om jag inte hade vänt på stenar. Det är bara att tänka sig själv om man åtalas för något och är oskyldig, hade man då inte velat att ens offentliga försvarare hade vänt på stenar? frågar sig Inger Rönnbäck.

Nog vände hon på stenar alltid i sin fullständigt urspårade kamp för att få sin flickmördande
klient frisläppt. Vissa "stenar" som hon borde ha haft så mycket vett och förstånd att hon avstått
från att vända på. För det var bortom all rim och reson det som därigenom dryftades.
Hade hon haft några kvaliteter som kännande människa så skulle hon åtminstone
besparat sig lyftet av stenen där en mördad flickas sörjande pappa drogs fram.

http://www.expressen.se/gt/ronnback-om-kritiken-jag-gor-mitt-jobb/
Senast redigerad av Grandioso 2016-05-27 kl. 00:53.
2016-05-27, 00:19
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Okej vi tar det igen:
Eventuella DNA från främmande människor går ej att hitta på en kropp som har legat i flera dagar och är i stadd föruttnelse.
Dessa i sten huggna sanningar behövs inte i en diskussion. Leif presenterade den nya situationen genom att alibi inte håller och att den tekniska bevisen är omfattande jne. Eftersom vi inte alls vet när Lisa dog kan vi inte heller dra slutsats när Nerius DNA har försvunnit från hennes kropp.

Jag skulle gärna läsa om det finns diskusson om denna problematik.

Jag berättar om rånet i Nationalmuseét. Det gällde Rembrants självpotret, värde 200 miljoner. En ryss dömdes för sju år i fängelse och grunden var att i tavlan hittades en rysk bokstav, som visserligen hade varit på plats före rånet.
2016-05-27, 00:55
Medlem
Citat:
Dessa i sten huggna sanningar behövs inte i en diskussion. Leif presenterade den nya situationen genom att alibi inte håller och att den tekniska bevisen är omfattande jne. Eftersom vi inte alls vet när Lisa dog kan vi inte heller dra slutsats när Nerius DNA har försvunnit från hennes kropp.

Jag skulle gärna läsa om det finns diskusson om denna problematik.

Jag berättar om rånet i Nationalmuseét. Det gällde Rembrants självpotret, värde 200 miljoner. En ryss dömdes för sju år i fängelse och grunden var att i tavlan hittades en rysk bokstav, som visserligen hade varit på plats före rånet.

Du verkar vara den mest förvirrade i denna tråd. Vet du vad den handlar om?

Vad har en tavelstöld med detta ämne att göra? Eller är NB inblandad i detta också?
2016-05-27, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle

Domstolar är inte ofelbara. I så fall hade det inte förekommit oskyldigt dömda. Sen är det i och för sig polisutredningen som det främst finns anledning att kritisera i det här fallet, med det som presenterats för domstolarna är det förståeligt att de finner NB skyldig. Dock kunde man ha varit mer principfast i värderingen av stödbevisningen, och inte tillmätt den betydelse eftersom den inte står på egna ben, utan blir trovärdig endast till följd av DNA-spåren.

Det är därför som den misstänkte har en försvarare och detta fall två. De har haft full insyn i utredningsmaterialet utan att hitta något att anmärka på. Det är endast vissa trådskribenter, utan insyn, som tror sig veta mer är vad som framkommit.

Citat:
Det är ju det jag har sagt. DNA:t har ensamt avgjort det här målet. Problemet med DNA är att det inte bevisar något annat än att någons DNA finns på en viss plats, det säger inget om hur det kommit dit, än mindre om någon har begått ett brott.

Dessa DNA i form av blod är otroligt svår att komma runt. Speciellt när gärningsmannen inte har någon avvikande uppfattning. Andra vittnesmål blir då form av stödbevisning och av mindre betydelse för gärningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in