Citat:
Ursprungligen postat av
develi
.
Det här är bland det sjukaste jag skådat i sk plädering.
I mina ögon framstår hon som en ganska ond person som verkade njuta av att få kasta
sig över pappan och få göra honom än mer illa än vad som redan åstadkommits genom
det brutala mordet på hans dotter. Inga spärrar, ingen anständighet, ingen empati.
Fy och usch säger jag bara. Hoppas att ingen anlitar hennes tjänster någon mer gång.
Hoppas att den livstidsdömde bastarden från Litauen, Nerijus Bilevicius, den överbevisade
lustmördaren som beslöt sig för att släcka livet på en blott 17-årig flicka, får bli
hennes
sista klient.
Så här kunde det låta när det var som mest huvudlöst:
Citat:
Advokaten antydde också att polisen medvetet kan ha planterat bevis för att fälla Nerijus Bilevicius för mordet.
"Det är ju den människan som har gjort det här, nu får vi ordna detta", kommenterade Rönnbäck ett tänkbart motiv till den påstådda planteringen
Spaningsledaren, kriminalkommissarie
Lars Johansson kommenterade utspelet
så här:
Citat:
"Aldrig hört något liknande"
Lars Johansson satt själv och skakade på huvudet när han i rättsalen lyssnande på Rönnbäcks ord.
– Jag har varit med i den här branschen i 43 år. Jag är van vid att man går på utredningen när det inte går att slå hål på bevisningen, men de här konspirationsbitarna gick lite väl långt och det är inget jag varit med om tidigare, säger kommissarien.
Inger Rönnbäck försvarade sina "prestationer" enligt följande:
Citat:
- Jag anser inte att jag hade gjort mitt jobb om jag inte hade vänt på stenar. Det är bara att tänka sig själv om man åtalas för något och är oskyldig, hade man då inte velat att ens offentliga försvarare hade vänt på stenar? frågar sig Inger Rönnbäck.
Nog vände hon på stenar alltid i sin fullständigt urspårade kamp för att få sin flickmördande
klient frisläppt. Vissa "stenar" som hon borde ha haft så mycket vett och förstånd att hon avstått
från att vända på. För det var bortom all rim och reson det som därigenom dryftades.
Hade hon haft några kvaliteter som kännande människa så skulle hon åtminstone
besparat sig lyftet av stenen där en mördad flickas sörjande pappa drogs fram.
http://www.expressen.se/gt/ronnback-om-kritiken-jag-gor-mitt-jobb/