2016-05-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han kan transporteras till hemlandet om Kriminalvården anser det och det utan hans begäran.
Att det minsta är 18 år är rätt, men att han skulle få sitta i 12 år enbart ser jag som uteslutet.
Däremot så tror jag att det rör sig om 24- 26 års tilldömt fängelse och att han sitter 16-18 år. Som jag sagt tidigare så är det flera faktorer som spelar in vid en tidsbestämning.

Tänkbara anstalter nu i början är Norrtälje eller Salberga vilka har säkerhetsklass 1 och sexbunker med tillhörande behandlingsprogram. Han lär bedömas som att han har en hotbild mot sig, så bland gelikar är nog det enda sättet att skydda honom på. Beslut lär finnas om ett tag om var han ska placeras och hur riskbedömningen ser ut.

Om 10 år kan han börja ansöka om tidsbestämt.

Usch, kan bli ett år av varje Lisas liv, som bara fick bli 17 år! Å han kommer inte ägna hennes öde en enda tanke under dessa år, det är jag övertygad om! Tack till alla Er som "stått ut" i denna galna tråd, med insuniationer som tagit rent galna proportioner. Tänker främst på develi, letsdoit, remark, moosky m fl (sorry för Er jag glömt nämna)! Till Er som fortfarande undrar och funderar och vill ha ett svar på varför/motiv etc. Herregud det finns inget svar, inget motiv, till denna typ av brott. Det var ren SLUMP/OTUR att det blev just Lisa. Åh varför, det kommer vi aldrig få veta, det kan nog inte ens Nerijus himself svara på. Ett fruktansvärt verk av en "galning" är det vi får nöja oss med. RIP underbara LISA!
2016-05-04, 17:33
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario50
Kan inte tänka mig att Nerijus skulle vilja bli förflyttad till sitt hemland. De litauiska fängelset är inte att leka med, speciellt inte för en dömd mördare.
Känns inte som att han kommer vara någon stökpelle på kåken och med det lama svenska systemet, kommer han säkert ut innan han fyllt 60 år.

Ja inte är det tillnärmelsevis sådan lyx som i våra svenska fängelser.
Men det är där bland råttorna han hör hemma.

"The plague of overcrowding seems to affect Lithuania even more than other European countries. At the end of 2013, there were 315 prisoners per 100,000 inhabitants, the highest rate in the EU and the third highest among all European countries (after Russia and Belarus)"
Criminology experts warn the situation is getting worse. Due to overcrowding and terrible conditions, the rates of inter-prison violence, crime and inmate suicide are growing."
http://www.liberties.eu/en/news/lithuania-prisons-conditions-inhuman-degrading

"The report gave special attention to Alytus prison for its deplorable conditions. The custodial staff carries truncheons, and some are even armed with electro-shock weapons. Consistent reports of beating were verified by medical examinations showing haematomas and bruises around the head, buttocks, and even eyes. More alarming was testimony that prisoners could not see a doctor until after their bruises had healed. Another problem was the prevalence of inter-prisoner violence, allowed to thrive due to a hierarchical system and an inadequately staffed security team- especially on the weekends. Of the 46 prisoners in confinement, 35 had chosen to be there, showing that indefinite isolation was preferable than the beatings and extortion that they were guaranteed to suffer."
https://www.neweurope.eu/article/deplorable-conditions-lithuanian-prisons/
2016-05-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja inte är det tillnärmelsevis sådan lyx som i våra svenska fängelser.
Men det är där bland råttorna han hör hemma.

"The plague of overcrowding seems to affect Lithuania even more than other European countries. At the end of 2013, there were 315 prisoners per 100,000 inhabitants, the highest rate in the EU and the third highest among all European countries (after Russia and Belarus)"
Criminology experts warn the situation is getting worse. Due to overcrowding and terrible conditions, the rates of inter-prison violence, crime and inmate suicide are growing."
http://www.liberties.eu/en/news/lithuania-prisons-conditions-inhuman-degrading

"The report gave special attention to Alytus prison for its deplorable conditions. The custodial staff carries truncheons, and some are even armed with electro-shock weapons. Consistent reports of beating were verified by medical examinations showing haematomas and bruises around the head, buttocks, and even eyes. More alarming was testimony that prisoners could not see a doctor until after their bruises had healed. Another problem was the prevalence of inter-prisoner violence, allowed to thrive due to a hierarchical system and an inadequately staffed security team- especially on the weekends. Of the 46 prisoners in confinement, 35 had chosen to be there, showing that indefinite isolation was preferable than the beatings and extortion that they were guaranteed to suffer."
https://www.neweurope.eu/article/deplorable-conditions-lithuanian-prisons/

Ja fy f-n man önskar ju att han hamnar där! Kan han sitta o vagga bäst han vill! Usch, hämd är ingen "fin" känsla men i detta fall...
2016-05-04, 17:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om hon tar fram t.ex. Eniro eller google maps via mobilen - skulle den visa fel menar du?

Badplatsen och kopplingsstationen ligger så nära inpå varandra på kartan så det är inte konstigt att det hänvisar till den platsen
2016-05-04, 17:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Usch, kan bli ett år av varje Lisas liv, som bara fick bli 17 år! Å han kommer inte ägna hennes öde en enda tanke under dessa år, det är jag övertygad om! Tack till alla Er som "stått ut" i denna galna tråd, med insuniationer som tagit rent galna proportioner. Tänker främst på develi, letsdoit, remark, moosky m fl (sorry för Er jag glömt nämna)! Till Er som fortfarande undrar och funderar och vill ha ett svar på varför/motiv etc. Herregud det finns inget svar, inget motiv, till denna typ av brott. Det var ren SLUMP/OTUR att det blev just Lisa. Åh varför, det kommer vi aldrig få veta, det kan nog inte ens Nerijus himself svara på. Ett fruktansvärt verk av en "galning" är det vi får nöja oss med. RIP underbara LISA!

Förstår vad du menar.

Men, motiv och varför finns besvarat i NBs handlingar eller MO. Varför just Lisa beror på olyckliga omständigheter.
2016-05-04, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Badplatsen och kopplingsstationen ligger så nära inpå varandra på kartan så det är inte konstigt att det hänvisar till den platsen
.. oavsett vet vi inte vad A använde för sökverktyg för karta, så det är rent trams att ens gå igång med den diskussionen från foreigners håll och ironisera.
Den ena diskussionen handlar om att utröna precision och mottagning - den andra en karta till Medelplana. Äpplen och päron..
Senast redigerad av develi 2016-05-04 kl. 17:48.
2016-05-04, 17:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
.. oavsett vet vi inte vad A använde för sökverktyg för karta, så det är rent trams att ens gå igång med den diskussionen från foreigners håll och ironisera.
Den ena diskussionen handlar om att utröna precision och mottagning - den andra en karta till Medelplana. Äpplen och päron..
Ja det är väldigt mycket diskussioner om detaljer som inte är av värde. Koncentration bör ligga på NB och vad spåren efter honom säger. De berättar i stort sett allt av betydelse i fallet.
2016-05-04, 18:07
Medlem
Citat:
Förstår vad du menar.

Men, motiv och varför finns besvarat i NBs handlingar eller MO. Varför just Lisa beror på olyckliga omständigheter.

Motiv/varför blir för alltid bara "åsikter" utan insikter, enligt mig. Vi vet typ inget om personen Nerijus. Han är "komplicerad", det är vi väl alla överens om! Ja hos honom finns nog mycket att fundera kring, men tror inte han kommer ge några "svar". Det är nog för svart för att ens dras fram i ljuset! Dit kommer ingen, inte ens mamma! Gardinen ner! Jag är "oskyldig" - for ever! Tyvärr!
2016-05-04, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du ska visst ha en stor tumme upp!
Du tillhör den skara av skribenter som med sin kunskap gjort tråden extra läsvärd.
Och du har inte bara kämpat tappert mot såväl lögner sanningsresistens, trams och dumhet utan dessutom tillfört tråden så mycket intressanta fakta!
Men tack ska ni ha - snällt sagt. ♥

Ja, det har kämpats, det ska väl erkännas, men jag finner det vedervärdigt att förvanska fakta för egen vinnings skull. Faktan var däremot gratis då det är ett intresseområde och fanns redan i både hårddisken och skallen.
2016-05-04, 18:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ja det är väldigt mycket diskussioner om detaljer som inte är av värde. Koncentration bör ligga på NB och vad spåren efter honom säger. De berättar i stort sett allt av betydelse i fallet.

Ja visserligen, men som anhörig vill man nog veta mer. Hade han sett Lisa förut, var hon utvald eller var det bara slumpen, hur hamnade hon i ladan, försökte hon ringa pappa, gick det fort, kämpade hon emot, osv.

Minuterna i ladan behöver inte detaljberättas, det kan man klara sig utan som anhörig. Bekräftelse på att det gick fort räcker.

Men i stora delar vet vi vad som hände, det är riktigt.
2016-05-04, 18:17
Medlem
Citat:
Men tack ska ni ha - snällt sagt. ♥

Ja, det har kämpats, det ska väl erkännas, men jag finner det vedervärdigt att förvanska fakta för egen vinnings skull. Faktan var däremot gratis då det är ett intresseområde och fanns redan i både hårddisken och skallen.

Åh, Du får Tjugo Tummar Upp (=Full hand) !!! Av mig! Påläst, faktakunnig , ja jag vet inte vad... Duktig som FAN! Tack för att DU orkat, o orkat med en god ton hela tiden! Kram!
2016-05-04, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Motiv/varför blir för alltid bara "åsikter" utan insikter, enligt mig. Vi vet typ inget om personen Nerijus. Han är "komplicerad", det är vi väl alla överens om! Ja hos honom finns nog mycket att fundera kring, men tror inte han kommer ge några "svar". Det är nog för svart för att ens dras fram i ljuset! Dit kommer ingen, inte ens mamma! Gardinen ner! Jag är "oskyldig" - for ever! Tyvärr!
Det kan bara dras slutsatser via hur mordet ser ut, hans runkvanor ligger väl som god tvåa.
Motiv kommer aldrig vara primärt för ett domslut. Däremot vore det intressant att få reda på mer i hans bakgrund då det väl knappt finns nån som tror att han gått från noll till 100 vid 35 års ålder.
Det behöver inte vara mord utan kanske McDonaldtriaden?
Nåt sitter de nog och ruvar på i familjen, om inte annat än att de/nån ser nåt mönster retroaktivt.

Ps. Stort tack till er som uppskattat närvaron i tråden. Hann läsa innan det raderades. ♥
Senast redigerad av develi 2016-05-04 kl. 18:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in