2016-05-03, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Ber om ursäkt för valet av ordet "estetik". Du får själv tänka dig nåt bättre.
Nej, det var ju bra snarare och tydliggjorde helt klart skillnaden på vad som är viktigt i ett sammanhang - och när det är dags att släppa taget om kraven..
2016-05-03, 21:51
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Verkar vettigt, modern här vill vara behövd och därför villkoras bekräftelserna så att de krävs igen och igen med jämna intervall. Mest hos den äldste som inget hade att luta på.

Han hatar att vara beroende och utvecklar sin egna strategi. Att se hur beroende andra är av honom kan därför vara intressant för honom. En gjuten roll s.a.s. att äga behovet av att vara behövd.

Och inför moderns aviserade ankomst tilltar stressen/stormen till orkanstyrka. Behovet att gestalta tvångstankarna, agera ut (fly), från den glupska modern går inte längre att hejda. "All lust vill evighet, djup djup evighet" yttrade en gång Nietzsche på sitt underfundiga vis. Sexualiteten (inkl sadismen) är Nerijus metod att slippa verkligheten en liten stund på jorden.
2016-05-03, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Visst är det tillfälligheterna som spelar honom rätt i händerna. Lisa är sist och det är slumpen och otur. Vem som helst annars hade fallit offer för detta helvete. Hade han misslyckats igen hade nästa späda, unga (kanske blonda) tjej stått på tur - eftersom han uppenbart bestämt sig att agera IRL.
Det är inte svårt att se mönstret och allt talar för att en långvarig fantasi iscensatts. Det här uppstår inte över en natt. Han är klassisk som en Läckberg-mördare som du skrev tidigare..
Con/ruse attack - bedrägligt sätt att lura ett offer till en viss plats. Han agerar tre-stegs: Kontaktplats, mordplats, dumpningsplats.
Comfort zone - agerar i en närmiljö som han är känd/trygg med vilket inkluderar att veta tider då folk inte befinner sig på platserna.
Timeframe - Silvertejp runt huvudet, blottat kön, avancerad hängning (killing scheme).
Att ha en färdig hängningsplats med specifika attiraljer och dumpningsplats på så extremt kort tid talar för planering. Att han har bråttom (kör i mkt hög hastighet) indikerar att han vill skapa snäv tidsram för att inte väcka misstanke hos anhöriga och att det är en tid han annars rör sig ute med bilen (normalt för NB).
Att sen växla mellan så hysterisk/förvirrad/irrationell som han framställs av vissa stämmer inte med det som kommer sen:
Han hälsar coolt på grannar via att slå nonchalant i näven genom rutan, skypa med morsan direkt som om inget hänt - för att sen föreslå pizzaköp. Ingen av de anhöriga såg nån sorts oro överhuvudtaget (förrän må).
För min del talar det för att han är dels helnöjd just då (allt har förlöpt enligt planerna) och det krävs ett visst sorts psyke för att kunna agera så iskallt direkt efter ett mord och en dumpning. Däremot att han i lagens mening inte klassas som psykiskt sjuk/störd.

Tror att LH dör ganska snabbt och han ändå vill pröva igenom sina primära fantasier. Vilket inkluderar en hel del som för de flesta andra ter sig höggradigt irrationellt. Han vill så mycket men förstår inte hur skört livet är. För han har inte praktiserat fantasierna tidigare.

Strypning eller hängning, båda. Någon irrationell parkering med bilen, kanske på parkeringen vid dammen där en grå bil setts etc. Andra fordon har setts på scenen. Men visst är han en van dubbelspelare vilken hemtamt dricker andras förtjänster. Men när döden inträffar tidigare än han tänkt sig så börjar handlingen stamma igen, skär av några rep. planlöst irrande. Inte heller beredd när tunnelsynen träffar honom direkt i magen och han uttrycker den från tredje ögat. Men han är van att höfta och att andra får ta rätt på hans uttrycksfullhet. Kroppen gör sig lätt av adrenalinets tunnelsyn.

Men överlag med ett såpass osannolikt renhetstänkande att han använder påse och säck för främmande objekt i bilen och har en sjuhelvetes helt osannolik tur. Genom att förändra schema med frugan och ta henne med till handlarn märks det ju inte att han är förändrad lika mycket. Hans kyla beror på att de flesta delar av händelseförloppet inte är direkt nya däremot pjäserna, men sådana går alltid att byta ut. Tydliga tecken finns på att han kontrollerar världsbilden hos bror och fru som trotts allt inte direkt verkar misstänka honom. Men tro på hans sagor om Svensken.

Efteråt förefaller han åter växla mellan flera lägen även om han i grunden är förslagen.
2016-05-03, 22:02
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Brist på anknytning till modern är intet nytt under solen inom psykiatrin. Brist på uppmärksamhet likaså gällande att inte få tydliga sociala regelverk eller bekräftelse. Däremot undrar jag hur du reflekterar kring AB för det är samma kärring de har med att göra.

Anknytningsproblematiken är känd. Blir du inte bekräftad tvingas du underhålla dig själv. Vi vet inte i vilket skick modern var vid Nerijus födelse, Det kan ha funnits signifikanta andra som bekräftade AB tillräckligt.. Nerijus var förstfödd och modern livrädd för den lille mannen med penis. Hennes avsky och skräck för män lämnade spår i familjeprocessen. Frågetecknen är många och jag tillåter mig att tänka högt.
2016-05-03, 22:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Enstaka livstidsdömda erkänner inte. Kom på ett exempel till och det är turken som fick livstid för det sk Rinkebymordet. Trots att han fortfarande nekar så fick han tidsbestämt till 22 år. Vet inte exakt hur domstolen resonerade där men den personen höll inte i mordvapnet utan dömdes för samförstånd så det kan ha setts som förmildrande. Men tveksamt om NB släpps ut utan ett erkännande samt terapi i många år.

Det finns vissa indikationer på hur lång tid som är normalt att sitta för en livstidsdömd och det är ca 16 år. Alltså dömda till 24 års fängelse då det tidsbestäms.

Sen tror jag du har fått det här med erkännande om bakfoten. Din syn på erkännande är liksom helt ointressant eftersom dom pratar i terapi och följer Kriminalvårdens direktiv för att eventuellt få tidsbestämt. Så jag tror nog att din och min syn på detta skiljer sig markant. Finns ingen anledning att ett målsägarbiträde säger att familjen vill höra vad som hänt om det nu är så som du framställer det hela. Dessutom kanske han avtjänar i hemlandet och inte i Sverige.
2016-05-03, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharinte
Hög risk att dåren tittar på kvinnliga vakter genom fängelsedörrfönstret och då smyg runkar och lägger satser på väggar. Så extra stänkskydd behövs.

Tror ni fete frugan besöker honom och har fiftyshadessexlekar?

JA....NU har rätt GM fått sitt Öde.
Nu börjar allt på KUMLA-BUNKERN.
Han får 1 tim. om dagen i promenad-tårtan där han kan röka och fundera.
Sedan ska han placeras, och det finns en hotbild så lär han bli isolerad ifrån andra medfångar.
Därefter ska han placeras på klass 1-fängelse ex: Tidaholm eller Skogomme mf.
Sedan kommer enligt ny lag= Han att flyttas över till klass 1 fängelse i sitt eget hemland.
Och det är inga trevliga fångläger, som mer liknar Ryska förhållanden bland ohyra och råttor.
Det är nog det han har stävat efter...verkar det som.
Men dom lär nog få sanera cellen där han har vistas.
Hoppas han får lära sig vad lidande är.
Något besök tvivlar jag på att han kommer att få.
2016-05-03, 22:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Anknytningsproblematiken är känd. Blir du inte bekräftad tvingas du underhålla dig själv. Vi vet inte i vilket skick modern var vid Nerijus födelse, Det kan ha funnits signifikanta andra som bekräftade AB tillräckligt.. Nerijus var förstfödd och modern livrädd för den lille mannen med penis. Hennes avsky och skräck för män lämnade spår i familjeprocessen. Frågetecknen är många och jag tillåter mig att tänka högt.

Pappans roll vad finns det om den?
2016-05-03, 22:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Men när döden inträffar tidigare än han tänkt sig så börjar handlingen stamma igen, skär av några rep. planlöst irrande. Inte heller beredd när tunnelsynen träffar honom direkt i magen och han uttrycker den från tredje ögat. Men han är van att höfta och att andra får ta rätt på hans uttrycksfullhet. Kroppen gör sig lätt av adrenalinets tunnelsyn.
Två frågor kring påståenden.
1. Döden inträffar tidigare än han tänkt sig? Vad menar du? Om hans mål är att plåga henne psykiskt och/eller fysiskt så är väl mission completed och har han dragning åt bindningar, asfyxi och tejpande så är det väl inte mer att förvänta i det sammanhanget. Vad han ägnat sig åt innan hon slutligen hängs upp vet väl ingen.
2. Planlöst irrande? Han skär väl ner henne direkt, för henne till Martorp med tanke på en oerhört snäv tidsram. Han ter sig mer än målmedveten så snabbt som detta går i mitt tycke.
2016-05-03, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Jo då, jag har full koll på de teorin. Undrade bara hur du såg på skillnaden mellan bröderna och det är förstfödd som du utgår från då.
Hon verkar dock inte värst skräckslagen för män? Påminner snarare om en riktigt dominant dam som styr med järnhand, för familjens talan och berättar vart skåpet ska stå.
Hennes man lyser däremot med sin frånvaro i mångt och mycket. Dock sägs NB vara likt honom för att denne är så hafsig och impulsiv.
2016-05-03, 22:42
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Pappans roll vad finns det om den?

Frågan är viktig men tyvärr är vår kunskap begränsad. Jag vet inte mer än att han är en sjuk nerbruten man idag. Mycket talar för att han är gravt skadad av alkohol. Modern har använt hans tillstånd i dialogen med Nerijus.
Han tillhör skaran signifikanta andra som jag nämnde i föregående inlägg.
2016-05-03, 22:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Frågan är bara hur länge han blir kvar i här?
Jag skulle inte vara förvånad om han ber om förflyttning ganska snabbt med tanke på:

Jag tror inte det blir så värst långvarigt.

Såg att någon tidigare i tråden efterfrågade hur lagstiftning vid förflyttning ser ut:

Lag (2015:96) om erkännande och verkställighet av frihetsberövande påföljder inom Europeiska unionen
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-201596-om-erkannande-och-verkstallighet-av_sfs-2015-96

Lag (1972:260) om internationellt samarbete rörande verkställighet av brottmålsdom
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1972260-om-internationellt-samarbete_sfs-1972-260

Lag (2015:650) om erkännande och verkställighet av frivårdspåföljder inom Europeiska unionen

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2015650-om-erkannande-och-verkstallighet_sfs-2015-650

Behövs alltså inte Neros samtycke:

"Samtycke enligt första stycket krävs inte om den dömde
1. är medborgare och bosatt i den andra medlemsstaten,
2. efter verkställigheten av påföljden kommer att utvisas
till den andra medlemsstaten till följd av ett i domen
meddelat beslut om utvisning enligt 8 a kap. utlänningslagen (2005:716)"
2016-05-03, 22:56
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Jo då, jag har full koll på de teorin. Undrade bara hur du såg på skillnaden mellan bröderna och det är förstfödd som du utgår från då.
Hon verkar dock inte värst skräckslagen för män? Påminner snarare om en riktigt dominant dam som styr med järnhand, för familjens talan och berättar vart skåpet ska stå.
Hennes man lyser däremot med sin frånvaro i mångt och mycket. Dock sägs NB vara likt honom för att denne är så hafsig och impulsiv.

Kan inte säga mot dig. Nerijus är visserligen förstfödd men därav går det inte att dra för många växlar. Mitt inlägg var i högsta grad hypotetiskt. Vi behöver veta mer och faderns roll är också intressant. För övrigt förefaller modern vara en tom skramlande tunna livrädd om familjehemligheterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in