2016-05-02, 23:10
Medlem
Calogeros avatar
Francesco Totti.
Claudio Ranieri.
Fotbollsvärldens två största.
Jag älskar dem bägge av hela mitt hjärta.
Citera
2016-05-02, 23:14
Medlem
zachs avatar
101 minuter. 4 mål, 1 assist.

Varenda inlägg klubbens överbemannade marknadsföringsavdelning gör på sociala medier besvaras med hundratals, tusentals "respektera kaptenen", "förnya kontraktet" osv, med hashtagar å allt.

Det finns ingenting logiskt i det här. Bortsett från just det. Att den formstarkaste inte ens har kontrakt. Tufft läge mr jänkare. Hade han inte bidragit hoppades ni på att piazzan skulle vara tyst. Förlåtande. Men nu? Vad gör ni nu? Vad skyller ni på? Att det inte är ekonomiska motiv slog ju kaptenen fast på sin hemsida idag, så vad är felet? Gör han för lite mål? Sprider han disharmoni?

Återigen bär han klubben. Uträknad igen. Uppe på benen igen. Bär oss till synes smärtfritt igen. Som alltid. Om och om igen. Och det måste vara det här han har i skallen när han kliver in nån gång mellan paus och fulltid. Revansch. Återigen prestera, visa, överbevisa. ÅTERIGEN. Kolla Ermes79 på Youtube. Finns en del i temat där. Hur han rest sig, efter att återigen blivit uträknad. Om och om och om och om igen.

Men det enda jag tänker... Ta inte kontraktet som dom vill ha det. Kanske ta det inte alls ens. Distansera dig. Ta ingen roll du kan påverka din gloria negativt i. Håll liv i fotbollsskolan. Glid runt. Det kommer nya presidenter. Det går fler tåg.

Och snälla, skada dig inte under veckan.

På söndag ser jag min kapten förmodligen (eller kanske förhoppningsvis) för sista gången i tävlingssammanhang. En sorgens stund. Och jag hittar inte ens min vita Romatröja från -99. Min älskling...............................

Och i ett regnigt land med massa fula fruntimmer sitter en annan romare. Han är nog gladare han. Han sa att Totti gjorde om Roma från Rometta till ett storlag. Nu har Ranieri gjort nåt enastående och omöjligt där i regnet (för det måste väl regna även idag där?!?). Minns hans duster med Inter. Den där special one. Minns hur den här sidan fylldes med alla förståsigpåare, som dundrade ut att Ranieri va en FÖÖÖÖÖRLORARE. Nu vann han med ett jävla bonkargäng. Jag undrar - exakt hur många förlorare lyckas vinna någonting överhuvudtaget med ett sådant lag????

Ranieri och Totti. Kungen och kejsaren. I natt får Ranieri låna ena titeln, imorron är bådas Tottis igen. Då är Ranieri återigen bara en hyvens prick och en gentleman bland mycket få i en urballad cirkus. Det är inte så lite det. Kanske är det till och med det enda.
Inte illa för den där ständiga förlorare.
Citera
2016-05-02, 23:45
Medlem
Claudio gör det! Grande.

En man verkligen önskar all lycka. Han hade onekligen suttit ännu högre upp i anseende om han inte så trist blivit bortforslad från Chelsea. Övertygade om att han hade gjort ett minst lika bra jobb som sin efterträdare.

Dagen efter så språkar jag med Marco, ägarens son, medans han tillreder frukosten. Marco har säsongsbiljetter till La Favorita och inbiten supporter. Han höll Hiljemark som en av matchens giganter tillsammans med Maresca.

Hiljemark med nummer tio. "Det är en sån säsong" var Marcos svar på min fråga om hur det kommer sig egentligen att Hiljemark har tian.

Quaison anser dom jag pratat med är en duktig spelare men håller med när jag anser att han har en bit kvar rörande det taktiska. Kanske var det ett för stort steg att ta från allsvenskan direkt till serie a för honom. Beundrar verkligen modet och tron på sig själv. Många är dom svenskar som gått serie a och sen inte vart i närheten av att få spela.
Robin har ändå fått chansen från alla sina tränare i Palermo så bevisligen finns någonting där och i sekvenser så ser man verkligen det. Flytet i steget han har när han glider förbi sina motståndare är magiskt att se. Men snart börjar tiden rinna ifrån han, dags att visa ordentligt och ta tag i pinnen.

Maresca. Vet inte vad jag har gjort i min hjärna. Jag har av nån anledning alltid blandat ihop honom med Miccoli. På nåt sätt så känns dom lika. Korta, runda, talangfulla som gick till Juve. I mitt huvud så har en av dom ett väldigt stort barr men jag verkar ha blandat in en tredje spelare i mixen. Nån som kan tänka sig vem? Alltså ett väldigt stor barr med hästsvans. Som är lätt att blanda ihop med dom goda fabriccio och enzo. Under samma tid när dom ansågs som talanger. Ej camoranesi som jag kan tänka mig många får tankarna på.

Pontus Jansson hänger balja. Hur han sett ut? Vet att han fått en del starter men inte sett honom någonting denna säsong. Tor vi på fler framträdanden nästa säsong? Kan det bli en landslagsspelare av honom?

Annars har dagen ägnas åt en hel del promenerande.

Först upp till catacombe dei cappuccin. En helt makaber upplevelse. Hundratals mumiferade människor uppradade längs väggarna och i öppna kistor. Äldsta från 1600 och ändå fram till 1920 har dom placerats i katakomberna. Den 2åriga lilla flickan som är så väl bevarade att man kan tro att hon ligger och sover satt sig verkligen i hjärtat.

Efter besöket i katakomberna och den intilliggande kyrkogård, herregud vad dom är duktiga på att hedra sina döda med mausoleum och blommor överallt!, så vandrade vi neråt.

Fram till Palazzo dei normanni och det vackraste mina ögon någonsin skådat efter mitt barn och min sambo!

Cappella palatina! Den nästan tusenåriga mosaiken lämnade en helt tagen. Något jag alltid kommer bära med mig.

Ett snabbt besök i katedralen för att kolla in det vi inte fick tillträde till dagen innan då mässan hölls då vi var där. Också en helt enastående byggnad.

Efter det presentjakt och en massa springandes in och ut ur butiker. Det kan jag också uppskatta dock tycker jag att alla städer ska anamma min lilla bys stadsplanering med en gågata där alla butiker ligger på. Det skulle spara en hel del omkringspringandes.

Kvällens fotboll fick dessvärre stå åt sidan men man blir alldeles varm av sig när min lilla prins och stora kärlek Francesco fortsätter att visa det unikum han är. Spalletti, dra åt helvete!

Då vi igår på vår eftermiddagspaus på vårt rum inte kunde hitta varken Marco eller hans pappa för middagstips så blev gårdagens mat inte något att skriva hem om.
Visst, köttet var perfekt tillagat och efterrätten som jag dessvärre inte kommer ihåg namnet höll samma klass som dagen innans cannolo.
Men en slätstruken interiör och oengagerad personal gör mycket för intrycket.

Så imorse redan vid frukosten så fick en passande plats för kvällens måltid markeras på kartan.

Osteria ballaro, lägg det på minnet!
Fantastisk lokal med stora stenvalv och väggar fyllda med vinflaskor. Supertrevlig personal. Och maten, herregud maten!
Ca 35 euro för tvårätters, dessert och vin. Gå dit!
Man vet att man har hamnat rätt när folk runtomkring kollar på en för att man inte snackar italienska.

Imorgon bär det hemåt och Sicilien tackas för denna gång. Kommer säkerligen återkomma och då med fokus att utforska mer av ön och inte bara Palermo.
Senast redigerad av amisch 2016-05-02 kl. 23:51.
Citera
2016-05-03, 20:59
Medlem
Underbart starka inlägg! Härligt.

Och den form som Totti visar. Som han har tvingats att visa. Gör att jag slänger fram att han ska vara med i EM. Finns det någon annan italiensk spelare som man vill sätta in vid underläge och 15 – 20 minuter kvar?
Citera
2016-05-03, 22:28
Medlem
Vill i sammanhanget också hävda att Totti inte är en supersub. Det kan han kanske bli när hans karriär närmar sig slutet. Men uppenbart är han nu bättre än någonsin, och borde vara med att forma matchen.

Jag kan tänka mig att han i landslaget kan fungera som en supersub, men inte i Roma. Finns inga som helst bevis på att han inte orkar en hel match. Han har helt enkelt bara fått chansen vid hopplösa tillfällen, kommit in, dominerat och vänt matchen. Varje jävla gång!

Jag har inte sett att han startat, inte sprungit och ändå tagit slut efter 60 minuter. Tills jag inte sett det så tror jag inte på det. Och en gång är ingen gång. Vi snackar om en spelare som bevisat sit värde så jävla många gånger under de senaste 25 åren.

Tottis insats har överträffat mina vildaste förhoppningar. Till Spallettis och amerikanarnas stora förvåning och besvikelse även om de cashar hem på hans bedrifter.

Oavsett är Ranieri den stora hjälten just nu och ett tag till. En underbar människa och riktigt duktig yrkesperson.
Dilly dang, dilly dong!:
https://www.youtube.com/watch?v=IF0WtBipE58

Och vad det betyder:
https://www.youtube.com/watch?v=BWeg1lQp7Ug

Fantastiskt vackert.
Citera
2016-05-03, 22:55
Medlem
Jag har nämnt det innan, men jag håller Mazzone väldigt högt. Kanske högst. Ännu en romare som är genomsympatisk. Den tränare som har mest erfarenhet i Serie A. Och sedan är det Ranieri. Duktig i sitt yrke och sympatisk som människa. Två romare...

Jag håller även Zeman högt för hans personliga integritet, egensinniga taktik, och rebelliska personlighet. Men han är mindre sympatisk. Men det skiter både han och jag i.

Deras titlar är dock oändligt lätträknade.

Så man måste skilja mellan vilka jag tycker om och vilka som vinner titlar. Min favorit är Ancelotti, som är en tränare på högsta nivån men som samtidigt fungerar som en personlig coach för spelarna. Allegri däremot är världens bästa taktiker genom tiderna, men som inte är lika personlig med spelarna. Och det är ett val han gjort.

Trapattoni gillar jag såklart för hans kunskap, erfarenhet och glöd . Sacchi, Capello, och Lippi är duktiga men jag har ingen personlig kontakt med dem. De är fångade i sin egen förträfflighet och sitt system...
Citera
2016-05-03, 23:09
Medlem
Drar mig till minnes Scopigno, som var en alldeles underbart fantastisk tränare. Fritt ur minnet så överraskade han spelarna med att sitta och röka, dricka whisky, och spela poker på hotellet innan match. Vad han gjorde? Han hällde upp en whisky och spelade poker med dem. Och efter en runda eller två så konstaterade han att det var dags att gå och lägga sig. Iskallt!

http://www.storiedicalcio.altervista.org/images/Riva_Scopigno.jpg

Och det är en tränare som kan påminna om den gode Ranieri. Han vann Serie A med Cagliari. Och det var just Cagliari. Där allt fungerade. Alla bitar föll på plats och naturligtvis den gigantiska Gigi Riva.

Men han hanterade laget perfekt. Han var en absolut avgörande bit i att lilla Cagliari vann Serie A.
Citera
2016-05-04, 17:04
Medlem
Klopeks avatar
Går rykten om att Roma ska sälja Nainggolan för 45 mille euro och pjanic minns jag inte riktigt men det kan ha varit 40 mille euro. Conte som är i farten och vill ha ninja till Chelsea.

Sjuka priser när Vidal gick till Bayern för 30 mille euro och är en av världens bästa tvåvägs spelare. Visst han var oönskad p.g.a sina rattfyllor men just vid det tillfället så hade varit väldigt skadedrabbad i sitt knä och var borta länge för att sedan försvinna igen. Ledningen i Juve gjorde rätt vid det tillfället men lätt vara efterklok. Men kan bara känna att han såldes för underpris när mediokra spelare köps i premier League för 40-45 mille euro. Juve alldeles för dåliga för att ta betalt för sina spelare det är något de måste jobba på. För övrigt dåliga att sälja spelare överhuvudtaget. Caceres kommer gå som bossman i sommar Ioförsig skadedrabbad därför han inte får nytt kontrakt men han går in som mittback eller högerback i princip i varenda lag i europa enligt mig.

Bra pengar kommer Roma få likvärdiga spelare för de pengarna? Och dessa två platser måste ju också ersättas med kvalité och inte köpa 4-5 alibispelare och fylla ut truppen.

Det kan gälla allt eller inget för Roma, det farliga att komma 3a är att det är kval till CL så det går inte att förberedda sig mentalt eller med spelarmaterial inför CL. Det blir en hård kamp om andra platsen med Napoli men Napoli har ändå 2 poängs försprång så jag tror inte de sumpar detta med 2 omgångar kvar.

Min favoritspelare denna säsongen bortsett från Grande PADOIN "paddan" magica det är Nainggolan, han kryssade dit Napoli och gav scudetto till oss och ändå har han snackat så mycket skit om Juve, han är nog i förnekelsestadiet trots all och bör komma ut ur garderben med svartvita färger

Måste bara påminna:

Padoin vs Totti = 5-1 scudettos!
Citera
2016-05-04, 21:16
Medlem
Satt och diskuterade med min son om just far och son inom Calcio och fotboll generellt. Naturligtvis Conti, för Danieles pappa var också en stor spelare...

Annars var de första som jag kom på Mazzola och Maldini.

Mazzola där Valentino var en fantastisk tia och kapten i Grande Torino, som gick under 4 maj 1949. Hans son Sandro som spelade i la Grande Inter som bl a vann två CL i rad. Efter att ha besegrat Real Madrid i finalen 1964 med 3-1 där Sandro gjorde två mål, som så kom Puskás fram och ville byta tröja med orden att han hade spelat mot Sandros pappa och att det vore en ära. Även Sandros lillebror var framgångsrik och vann bl a lo Scudetto med Lazio...

Maldini där Cesars (avled för ca en månad sedan) Milan vann CL 1963, dvs året före Sandros Inter. En fantastisk karriär och fortsatte sedan som tränare. Och giganten Paolos äventyr med Milan känner vi alla till och som innefattar bl a fem CL-titlar...

Vilka andra?! Hjälp mig....

I England så har jag sedan tidigare diskuterat kring att det endast är arbetarklassen som spelar fotboll. Kan ha förändrats alldeles nyligen, men det har inte gett utslag ännu, vilket gör att de är jävligt enformiga i sin inställning. Och att det gärna urartar då de plötsligt har fantastiskt mycket pengar utan någon som helst bakgrund att lyckas hantera det. Men jag såg att Lampard inte hade samma arbetarbakgrund. Och anledningen var såklart att hans pappa hade spelat fotboll...

Men vilka finns det. Och i sammanhanget tycker jag att det är ok att lyfta fram spelare från andra ligor än Serie A.
Citera
2016-05-05, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Under de sista 20 åren har det såklart funnist många italienska tränare i PL. Vialli, Zola, Lombardo, Di Canio, Guidolin och såklart stora tränare som Mancini och Ancelotti. För att inte nämna outsidern Di Matteo. Och såklart Capello för engelska landslaget. Och nästa år kommer Conte som en stor profil.

Calcio influerar engelsk fotboll i allra högsta grad.

Ranieri återvände efter att ha tränat Chelsea till att nu träna Leicester. Och ikväll kan Chelsea se till att han fullständigt osanolikt vinner PL med Leicester. En gigantisk bedrift, om den lyckas föras i hamn...

Låt oss konstatera att Mancinis seger i PL inte matcher Ranieris... Och det blir därför svårt att jämföra dem.

Av det lilla jag läst i efterhand så har den gode Ranieri valt att lyfta fram Zola. Enligt vissa tidningar så dedikerar han segern till honom, men jag tror att han menar att av alla italienska tränare i PL så är de två närmast. Genuin glädje för spelet och fullt ”normala” människor. Koncentrerar sig på spelet och att utveckla spelarna. Trevliga och skötsamma.

Jag älskar Chelseas insats mot Tottenham. Visar på vilja bortom att stirra sig blind på lönechecken.
Citera
2016-05-05, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morganovic
Föra säsongen var ett helvete.. det var inte roligt att vara Parma fans med alla nyheter som konkurs, poängavdrag, strejk, ägar frågor, ej råd att betala buss resa till borta matcherna med mera.

Just nu känner mig glädjefylld

Här är lite klipp från gårdagen, då Parma blev klar för Lega Pro - Serie C inför 15 000 supportrar på plats.

Innan match start mot Delta
https://www.youtube.com/watch?v=wH-frvM-hMw

Efter när matchen är slut
https://www.youtube.com/watch?v=8HhHw3qsQoY

I söndags var Asprilla Capo:

http://www.tuttocurve.com/wp-content/uploads/asprilla.png
Citera
2016-05-05, 21:12
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowell
Vet någon när Juves prisutdelning ska hållas och om Viasat kan tänkas sända den?

Tiderna för den sista omgången kom igår, preliminärt. Dom kan ändras om Sampdoria är med i bottenstriden.

http://www.legaseriea.it/uploads/default/attachments/comunicati/comunicati_m/7004/files/allegati/7025/cu_221.pdf

Juventus möter Sampdoria lördagen den 14:e maj, kl. 17.00 ska matchen börja, prisutdelning efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in