101 minuter. 4 mål, 1 assist.
Varenda inlägg klubbens överbemannade marknadsföringsavdelning gör på sociala medier besvaras med hundratals, tusentals "respektera kaptenen", "förnya kontraktet" osv, med hashtagar å allt.
Det finns ingenting logiskt i det här. Bortsett från just det. Att den formstarkaste inte ens har kontrakt. Tufft läge mr jänkare. Hade han inte bidragit hoppades ni på att piazzan skulle vara tyst. Förlåtande. Men nu? Vad gör ni nu? Vad skyller ni på? Att det inte är ekonomiska motiv slog ju kaptenen fast på sin hemsida idag, så vad är felet? Gör han för lite mål? Sprider han disharmoni?
Återigen bär han klubben. Uträknad igen. Uppe på benen igen. Bär oss till synes smärtfritt igen. Som alltid. Om och om igen. Och det måste vara det här han har i skallen när han kliver in nån gång mellan paus och fulltid. Revansch. Återigen prestera, visa, överbevisa. ÅTERIGEN. Kolla Ermes79 på Youtube. Finns en del i temat där. Hur han rest sig, efter att återigen blivit uträknad. Om och om och om och om igen.
Men det enda jag tänker... Ta inte kontraktet som dom vill ha det. Kanske ta det inte alls ens. Distansera dig. Ta ingen roll du kan påverka din gloria negativt i. Håll liv i fotbollsskolan. Glid runt. Det kommer nya presidenter. Det går fler tåg.
Och snälla, skada dig inte under veckan.
På söndag ser jag min kapten förmodligen (eller kanske förhoppningsvis) för sista gången i tävlingssammanhang. En sorgens stund. Och jag hittar inte ens min vita Romatröja från -99. Min älskling...............................
Och i ett regnigt land med massa fula fruntimmer sitter en annan romare. Han är nog gladare han. Han sa att Totti gjorde om Roma från Rometta till ett storlag. Nu har Ranieri gjort nåt enastående och omöjligt där i regnet (för det måste väl regna även idag där?!?). Minns hans duster med Inter. Den där special one. Minns hur den här sidan fylldes med alla förståsigpåare, som dundrade ut att Ranieri va en FÖÖÖÖÖRLORARE. Nu vann han med ett jävla bonkargäng. Jag undrar - exakt hur många förlorare lyckas vinna någonting överhuvudtaget med ett sådant lag????
Ranieri och Totti. Kungen och kejsaren. I natt får Ranieri låna ena titeln, imorron är bådas Tottis igen. Då är Ranieri återigen bara en hyvens prick och en gentleman bland mycket få i en urballad cirkus. Det är inte så lite det. Kanske är det till och med det enda.
Inte illa för den där ständiga förlorare.