2016-05-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymes
Han är fan pantad. Till ts: om du vill sänka dina meritpoäng och få det tufft väljd då de 3 skolorna som nämndes ovan. Finns gott om skolor som är tillräckligt bra och ger decent betyg

Du låter som en som blöder i en vecka och inte fått sin b&j. Tagga ner.
Givetvis jämförde jag dessa 5 skolor med varandra och sa att dessa 3 ger högre betygssnitt generellt (baserat på offentlig statistik). Norra och Södra är svårare.

Däremot vill du ha gratisbetyg läs Jensen norra.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Hur kan du säga att Enskilda, VRG OPL, Kungsholmen ger "bra" betyg? Gick du på själv på någon av dessa skolor?

Jag har själv gått efter GY11 och gick på en av dessa skolor. Alla 3 av dessa skolor sänkte sitt medelbetyg mer än rikssnittet gjorde efter GY11, så hur kan du säga att de ger betyg lätt?

Läs ovan.
Citera
2016-05-03, 20:41
Medlem
Efter att ha gått ett av de nämnda gymnasierna i tre år, då jag är i min allra sista månad, kan jag endast konstatera att du gör dig själv en björntjänst genom att söka dig till dem. Det går extremt motiverade elever här som utan att ens anstränga sig får A i alla ämnen, det är något demotiverande och det leder också till att lärarna har högre standarder för vad ett högt betyg innebär. Det blir alltså svårare att få högre betyg och du blir ständigt stressad av din omgivning om du är en medelmåtta som jag. Ingen kul miljö.
Citera
2016-05-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Du låter som en som blöder i en vecka och inte fått sin b&j. Tagga ner.
Givetvis jämförde jag dessa 5 skolor med varandra och sa att dessa 3 ger högre betygssnitt generellt (baserat på offentlig statistik). Norra och Södra är svårare.

Däremot vill du ha gratisbetyg läs Jensen norra.

Läs ovan.

Inte för att jag är en tjej, men är det nåt fel med tjejer?

Du vet väl att det inte endast är statistik som visar hur "lätt" det är att få betyg. Och om du ska göra det, då borde du också jämföra deras antagningsbetyg också. VRG och Kungsholmen har haft högre antagning, vilket kan tyda på att eleverna är mer ambitiösa. Och då är det inte konstigt att de har högre snitt än Norra Real. Så det behöver inte betyda att Norra Real och Södra latin är svårare.
Citera
2016-05-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuZang
Efter att ha gått ett av de nämnda gymnasierna i tre år, då jag är i min allra sista månad, kan jag endast konstatera att du gör dig själv en björntjänst genom att söka dig till dem. Det går extremt motiverade elever här som utan att ens anstränga sig får A i alla ämnen, det är något demotiverande och det leder också till att lärarna har högre standarder för vad ett högt betyg innebär. Det blir alltså svårare att få högre betyg och du blir ständigt stressad av din omgivning om du är en medelmåtta som jag. Ingen kul miljö.
Jag har också läst på en av de nämnda skolorna. Mina betyg var ytterst medelmåttiga, men därför skriver man högskoleprovet, jag kommer in på vad jag vill. Många bra utbildningar är inte heller svåra att komma in på. De flesta naturvetenskapliga och tekniska utbildningar är kan vem som helst komma in på.
Citera
2016-05-03, 21:05
Medlem
Citat:
Inte för att jag är en tjej, men är det nåt fel med tjejer?

Du vet väl att det inte endast är statistik som visar hur "lätt" det är att få betyg. Och om du ska göra det, då borde du också jämföra deras antagningsbetyg också. VRG och Kungsholmen har haft högre antagning, vilket kan tyda på att eleverna är mer ambitiösa. Och då är det inte konstigt att de har högre snitt än Norra Real. Så det behöver inte betyda att Norra Real och Södra latin är svårare.

Intagningsgränserna är i stort sett lika stora. Oftast är skillnaden mellan en 320 och en 315 poängare slöjdbetyget eller annat flum, på Enskilda låg utgångssnittet på 19 men på Södra och Norra runt 16.
Citera
2016-05-03, 21:36
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Intagningsgränserna är i stort sett lika stora. Oftast är skillnaden mellan en 320 och en 315 poängare slöjdbetyget eller annat flum, på Enskilda låg utgångssnittet på 19 men på Södra och Norra runt 16.

Var finns statistik på snittet?
Citera
2016-05-03, 22:10
Medlem
Citat:

Googlade nyss men allt tyder på att sidorna blivit nedtagna. Fanns 2 stycken sökmotorer (lite likt vhs statistik) som angav statistik.

På tal om det, varför är sidorna borta? Förbjudet att dela sån info?
Minns Vrg var 19.2, enskilda 18.9, norra runt 16.3 eller 16.8 och kg 18.2.
Citera
2016-05-03, 23:15
Medlem
Citat:
Googlade nyss men allt tyder på att sidorna blivit nedtagna. Fanns 2 stycken sökmotorer (lite likt vhs statistik) som angav statistik.

Är det exkl. meritpoäng? Isåfall låter 19.2 jättehögt Om det är med meritpoäng låter det jättelågt
Citera
2016-05-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Är det exkl. meritpoäng? Isåfall låter 19.2 jättehögt Om det är med meritpoäng låter det jättelågt

Exkl meritpoäng.
Citera
2016-05-04, 05:52
Medlem
evolutes avatar
Citat:

Betygssnitt på natur (exkl. meritpoäng) för de som tog examen LÅ 14/15. Om det finns flera olika naturinriktningar så är detta ett snitt av alla dessa.

VRG Odenplan: 17,5
Östra Real: 15,6
Södra Latin: 17,5
Norra Real: 16,6
Kungsholmen: 18,0
Enskilda: 17,6
Blackeberg: 16,8

Det kan vara intressant att titta på lägsta antagningspoäng för denna elevgrupp när de antogs tre år tidigare. Vi tittar endast på natur-natur.

VRG Odenplan: 320
Östra Real: 285
Södra Latin: 315
Norra Real: 305
Kungsholmen: 310
Enskilda: 300
Blackeberg: 290

Som ett extremt grovt mått på generositet i betygssättning (eller framgångsrik undervisning) kan vi nu studera kvoten avgångsbetyg/antagningspoäng. Ett högt värde kan indikera generösa betyg och vice versa.

VRG Odenplan: 0,055
Östra Real: 0,055
Södra Latin: 0,055
Norra Real: 0,054
Kungsholmen: 0,058
Enskilda: 0,059
Blackeberg: 0,058

En möjlig slutsats är att VRG/Östra/Södra/Norra var "snålare" med betygen än Kungsholmen/Enskilda/Blackeberg under denna period.

Det går givetvis att hitta mängder av faktorer att ta hänsyn till så se inte detta som någon absolut sanning.
Citera
2016-05-04, 07:20
Medlem
Citat:

Haha, dina siffror är helt åt helvetet.

Kolla person ovan så har du lite mer korrekta siffror.
Citera
2016-05-04, 07:33
Medlem
Citat:
Haha, dina siffror är helt åt helvetet.

Kolla person ovan så har du lite mer korrekta siffror.

Dessa siffror är 2-3 år gamla och är ur mitt minne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in