Citat:
Ursprungligen postat av
Orm Onde
Nu tycker jag att du är konspiratorisk i överkant. Från början var författningen utformad så att tvåan i presidentvalet blev vicepresident. Grundlagsfäderna räknade inte främst med ett partisystem, utan tänkte snarare på balansen mellan delstaterna när systemet konstruerades. Detta ändrades sedan i och med uppväxten av ett partisystem, som gjorde systemet med president och vicepresident från olika partier ohanterligt.
Jag är inte konspiratorisk, men jag svarade på ett konspiratoriskt inlägg genom att peka på fler underligheter i det amerikanska valsystemet.
Detta sagt, så är det fortfarande så att det är elektorerna,
inte det amerikanska folket som väljer president. Det var därför Bush II vann valet 2000 trots att han fick en halv miljon färre röster än Al Gore.
Varje elektor är suverän och kan rösta precis så som han eller hon vill. Att de röstar på "sin" kandidat är en konvention, inte någon federal lag. Man kan jämföra med svenska riksdagsledamöter, som väljs som företrädare för ett parti och vanligen följer partilinjen, men
kan rösta mot den närhelst de vill.
Det är alltså fullt möjligt för de republikanska elektorerna att rösta på Clinton, inte bara som vicepresident utan faktiskt också som president. Och det kan de göra även om Trump vinner valet med en jordskredsseger. Det skulle naturligtvis bli ett stort rabalder om de gjorde det, men ingen kan hindra dem från att göra det om de av någon anledning föredrar Clinton framför Trump.
Kan inte en majoritet av elektorerna (270 personer) enas om att rösta på en presidentkandidat går frågan vidare till representanthuset, som då väljer president enligt en arkaisk princip där varje delstatsdelegation har en enda kollektiv röst. Detta är ett system som starkt gynnar republikanerna med dagens fördelning av mandat.
Vicepresidenten utses däremot av senaten om elektorerna misslyckas, i ett val där varje senator precis som vanligt har en röst.
http://en.wikipedia.org/wiki/Electoral_College_%28United_States%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Twelfth_Amendment_to_the_United_States_Constitutio n