2016-05-02, 09:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Sen har jag aldrig sagt jorden är platt, jag säger bara man kan inte bevisa det, samma sak tror jag jorden är rund också

Citat:
Kallar du flath earth för blind tro?? Du borde skämmas!!

Det är jättelätt att falsifiera den platta jorden. Det finns hundratals med bevis som visar att jorden inte är platt.

Att trots detta tro på en platt jord är inte bara en blind tro - det gränsar till vansinne.
Citera
2016-05-02, 16:32
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är jättelätt att falsifiera den platta jorden. Det finns hundratals med bevis som visar att jorden inte är platt.

Att trots detta tro på en platt jord är inte bara en blind tro - det gränsar till vansinne.
Jo men era bevis är abstrakta och har inte så mycket med bevis att göra, jag köper inte gravitation som en bevis, eller massa konstiga matematiska lösningar som är helt absurda.
Citera
2016-05-02, 16:39
Medlem
miness avatar
Citat:
Jo men era bevis är abstrakta och har inte så mycket med bevis att göra, jag köper inte gravitation som en bevis, eller massa konstiga matematiska lösningar som är helt absurda.
vad är ett bevis enligt dig då?
Citera
2016-05-02, 16:43
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
vad är ett bevis enligt dig då?
fysiska bevis tex..inga abstrakta.
Citera
2016-05-02, 16:48
Medlem
madtops avatar
Citat:

Och det är just det faktum att du inte "köper" bevisen som gör att du har en blind tro. Du förkastar fakta och vetenskap för att i stället bara tro.

För övrigt används matematiken för att beskriva verkligheten, det är inte matematiken som skapar verkligheten. Även fast du inte "tror" på matematiken bakom t.ex gravitation så kommer du inte ifrån det faktum att en sten faller till marken. Matematiken hjälper oss bara att räkna ut hur snabbt den faller.
Citera
2016-05-02, 16:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
fysiska bevis tex..inga abstrakta.

Vad är det för abstrakt med att en sten faller till marken? Eller att du inte ser polstjärnan från södra halvklotet? Eller att ett flygplan flyger utefter en storcirkel? Eller att ett gyro svänger 15 grader per timme vid polerna?

Alla fyra exempel ovan är väldigt "fysiska bevis".
Citera
2016-05-02, 18:43
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:

Vad som är bra med vetenskap är att den är sann oavsett om man tror det eller inte.

Vi har massvis med satteliter. Vi har rymdteleskop. Vi har ISS. Vi har fotografiska bevis för att jorden är rund. Det duger så klart inte för dig (samtidigt som den totala avsaknaden av bevis för FE inte rör dig i ryggen), men det bör inte tillmätas någon betydelse ändå.
Citera
2016-05-02, 19:05
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Och det är just det faktum att du inte "köper" bevisen som gör att du har en blind tro. Du förkastar fakta och vetenskap för att i stället bara tro.

För övrigt används matematiken för att beskriva verkligheten, det är inte matematiken som skapar verkligheten. Även fast du inte "tror" på matematiken bakom t.ex gravitation så kommer du inte ifrån det faktum att en sten faller till marken. Matematiken hjälper oss bara att räkna ut hur snabbt den faller.
Varför skulle jag ha en blind tro för? jag har öppet sinne för saker o ting, blundar inte för nått, jag ser enbart verkligheten bakom processen som meddelas åt mig.

Snälla skriv inget mer, jag vet inte vilka droger du går på genom att säga matematiken skapar verkligheten, verkligen
Citera
2016-05-02, 19:07
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Vad är det för abstrakt med att en sten faller till marken? Eller att du inte ser polstjärnan från södra halvklotet? Eller att ett flygplan flyger utefter en storcirkel? Eller att ett gyro svänger 15 grader per timme vid polerna?

Alla fyra exempel ovan är väldigt "fysiska bevis".
En sten faller till marken ja, vad har det med detta att göra, det är naturligt att den faller till marken, tror du stenen har vingar o kan flyga eller? vad vill du egentligen förmedla för mig? dessa saker du tar upp är naturliga inga konstigheter, så funkar det överallt.
Citera
2016-05-02, 19:11
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Vad som är bra med vetenskap är att den är sann oavsett om man tror det eller inte.

Vi har massvis med satteliter. Vi har rymdteleskop. Vi har ISS. Vi har fotografiska bevis för att jorden är rund. Det duger så klart inte för dig (samtidigt som den totala avsaknaden av bevis för FE inte rör dig i ryggen), men det bör inte tillmätas någon betydelse ändå.
Ehh va? Sann oavsett om man tror den eller inte? Det var de roligaste jag hört på ett tag. Vad får dig tro att den är sant? Jag kan härmed säga att den inte är sann, den är till för att hjärntvätta människor.
SÅ du tror inte bilder o dylikt på en rund jord är påhittade då för att man ska tro att den är rund?

Återigen har jag inte sagt att jorden är platt, men jag vet inte om den är rund heller. Varför göra sån big deal av det?
Citera
2016-05-02, 19:50
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Asså jag har öppet sinne för saker o ting.
När mitt sinne är öppet för att månen är en ost, då kommer det personangrepp från dig att jag är "löjlig".

Citat:
Förr i tiden trodde man att jorden var platt, så detta är inget nytt fenomen som vi läser om detta fortfarande än idag
Nej, redan de gamla grekerna visste att jorden var sfärisk.
Det är en myt att folk "förr i tiden" trodde att jorden var platt.
Nej, det spelar ingen roll att din mellanstadielärare hade fel om detta.

Citat:
Varför kan man inte ta den seriöst? Vad är det som är så konstigt att tro på flath earth?
Vad är det som är så konstigt med att att tro att månen är en ost?

Citat:
alla får ju ha sin egen tro oavsett vad vetenskapen säger o ljuger om förståss.
Men man får tydligen inte tro att månen är en ost.
Citera
2016-05-02, 20:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
En sten faller till marken ja, vad har det med detta att göra, det är naturligt att den faller till marken, tror du stenen har vingar o kan flyga eller? vad vill du egentligen förmedla för mig? dessa saker du tar upp är naturliga inga konstigheter, så funkar det överallt.

Att en sten faller till marken beror på att en kraft drar den till marken. Du kan kalla kraften vad du vill men kraften i sig innebär att jorden inte kan vara platt.

Citat:
Ehh va? Sann oavsett om man tror den eller inte? Det var de roligaste jag hört på ett tag. Vad får dig tro att den är sant? Jag kan härmed säga att den inte är sann, den är till för att hjärntvätta människor.
SÅ du tror inte bilder o dylikt på en rund jord är påhittade då för att man ska tro att den är rund?

Du kan få tycka det är roligt om du vill men det påverkar inte det faktum att en vetenskaplig teori är sann tills dess någon bevisat att den inte är sann.

Citat:
Återigen har jag inte sagt att jorden är platt, men jag vet inte om den är rund heller. Varför göra sån big deal av det?
Därför du fortsätter att skriva en massa osanningar, nonsens och trams. Så länge du fortsätter med det kommer vi att fortsätta att diskutera med dig och påpeka att du har fel och varför du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in