2016-05-02, 14:54
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi får tacka HD för att de valde att ta upp ärendet skyndsamt så att inte familjen Holm behövde gå in i sommaren och den förestående ettårsdagen av försvinnandet och mordet med det sista lilla juridiska frågetecknet alltjämt obesvarat.

Det är egentligen det här jag inte riktigt kan ta in.

Om jag får mitt barn mördat så vill jag såklart att mördaren straffas, men min sorg påverkas inget alls* huruvida någon straffas eller inte, särskilt lite om inget erkännande finns. Däremot skulle ett erkännande och en redogörelse för hur hennes sista minuter var kunna hjälpa.

*tror jag iaf, jag har som de flesta föräldrar inte behövt uppleva detta
2016-05-02, 15:09
Medlem
rotesaus avatar
Målsägandebiträdet låter lämna några rader.

Citat:
Rättsprocessen kring Lisa Holm-mordet är nu helt avslutad sedan Högsta domstolen meddelat att det inte blir någon prövning.

Nu berättar familjen Holms målsägandebiträde om familjens lättnad – och riktar samtidigt kritik mot Nerijlus Bilevicius försök att bli frikänd.

– Det hjälper inte att byta advokat om man säger så, säger Tore Brandtler.

Citat:
Hur känns det?

– Jag tycker det hade varit väldigt önskvärt om han (Bilevicius) givit en förklaring till varför han gjort detta. Det skulle underlätta för familjen. Det svaret fick de aldrig och lär aldrig få. Jag tror att när han, även efter avtjänat straff, kommer att vidhålla att han är oskyldigt dömd.

http://www.expressen.se/gt/kritiken-det-hjalper-inte-att-byta-advokat/
Senast redigerad av rotesau 2016-05-02 kl. 15:14.
2016-05-02, 15:16
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Inte alls oväntat att HD inte skulle ta upp detta fall, inte mycket nytt finns och ingen tänkbar förklaring(ar). Hade den åtalade för detta brott varit en rik svensk så hade detta sett mycket anorlunda ut redan i tingsrätten.

Det är lätt att mörda någon numera och komma undan med det. Polisen och domstol följer DNA slaviskt utan att tänka. Allt man behöver komma ihåg är att se till att någons annans DNA strategiskt hamnar på offrets kläder. Ligger det ett par arbetshandskar som kanske har blod, saliv, svett och snor så använd dom med fördel i "jobbet". Finns inga handskar så kan man ta kvarglömda kläder eller varför inte släpa offret i ett rum full av DNA (ja visst ja, det går ju inte för det fäster inte enligt lärda av någon anledning). Sen är det bara att hoppas på bästa utfall. Finns det en plan att mörda så blir det givetvis ännu enklare då man får tid att skaffa fram det man behöver, gott att veta om man skulle falla över till den mörka sidan. Alibi är lätt att trolla bort då många bara har sin sambo eller fru tillgängligt för detta. Att hitta villiga vittnen som gärna säger sig ha sett det ena och det andra är också lätt i dagens "gilla" samhälle där en god historia är guld värd.

I det är fallet så är det väl möjligt att NB är mördaren men helt säker är man ju inte med det i mitt tycket bristfälliga bevisningen och helt utan förklaring eller erkännande. Jag tror fortfarande att någon polis har något med dessa "bevis" att göra. Trycket blev för stort utifrån och frestelsen för stor att visa att man inte var dumskallar som LGWP först tyckte om dom. Polisen väntade in i det längsta med dessa "bevis" i hopp om ett erkännande istället. Det finns inga uppgifter om när kläderna skickades till NFC eller hur lång tid det tog att få resultaten. Det var ett prioriterat ärende så om dom velat skulle dom ha fått reslutatet på några dagar.

Man få väl hoppas att Lisas föräldrar är nöjda ändå, som många här är. Jag skulle inte vara det om det varit min dotter för jag skulle inte med gott samvete kunnat mörda kräket om jag nu kommit på den tanken och fått möjligheten. Osäkerheten och varför det hände skulle gnaga i mig. Jag skulle vilja ha ett mycket bättre arbete från polisen men man kan väl inte kräva för mycket numera.

Värst vad bitter man kan vara för att du hade så fel. Du säger dessutom emot dig själv, du skrev förra veckan ; att det var mycket nytt och intressanta fakta uppgifter i överklagandet som skulle ge ny näring för HD att ta upp fallet. Och att det var så viktigt att få rätt advokat som Björn Hurtig. Nu är det andra visor minsann, nu säger du att det inte fanns så mycket nytt.

Självklart så är Lisas familj glada åt att dom hittade den skyldige. Bedrövligt att du medvetet skiter i bevisen som finns, och fortfarande låtsas att det går runt Poliser och planterar bevis. Hur dum får man bli, man vet inte om man ska skratta eller gråta.
2016-05-02, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi får tacka HD för att de valde att ta upp ärendet skyndsamt så att inte familjen Holm behövde gå in i sommaren och den förestående ettårsdagen av försvinnandet och mordet med det sista lilla juridiska frågetecknet alltjämt obesvarat.
Precis. En dörr stängs som jag skrev. Lånar Brantlers ord:
" Nu är den juridiska processen över"
" Det blir ett avslut i den juridiska processen"
" Det blir lugn och ro för de inblandade"

Citat:
men understryker att familjen kommer att sakna och sörja Lisa resten av sina liv.

2016-05-02, 15:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Inte hjälpte det att byta advokat, såklart.
Och inte hjälpte det att försöka lägga skulden på sin bror och fru.
Vilket eländigt, ansvarslöst och fegt kräk.
Nu får han vakna upp och börja förbereda sig för hur det känns att ha blivit befunnen skyldig, nu är sötebrödsdagarna med advokater och media slut, nu börjar allvaret och han lär känna lite oro för hur fortsättningen blir.
Det ska han göra, det är bara rätt.
2016-05-02, 15:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det ska bli intressant att höra vad Hurtig säger framleds om avslag PT. För visst var det som TB säger:
Citat:
– Överklagandet innehöll ju bara teorier från advokaten. Det hade varit att förvänta att Bilevicius skulle ändra sin historia – att han skulle komma med en förklaring till att hans DNA fanns på flickans kläder.
2016-05-02, 15:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Anser du att ifrågasätta är fel? Du och polisen har alltid rätt (främst du)? Du är rätt tragiskt däruppe på din höga häst.

Moretex får - ofrivilligt - utgöra symbolen för den kraft som drivit denna tråd till rekordnivåer: Alternativteoretikerna. Först kan man dock rikta en påminnelse till alla och envar (även alla ni som likt mig är övertygade om att rätt mördare är dömd) om det gamla, fina juridiska talesättet om att inte kvälja dom.

När nu rättsapparaten sagt sitt är det föga poäng att utifrån befintlig bevisning (som ju är allt det vi har just nu i varje fall) fortsätta att tjafsa hit och dit om blandbilder, militärers närvaro här eller där, fynd i terrängen, innebörden i vad olika personer yttrat eller sett/tror sig ha sett. Vi har en dom, den står och är per definition riktig. Som en av domarna i amerikanska HD en gång yttrade: Vi är inte högsta instans för att vi är ofelbara utan vi är ofelbara därför att vi är högsta instans.

Sen blir ju inte saken sämre av att domstolarna varit helt eniga och mig veterligen inte en enda expert har framfört kritik mot vare sig domarna eller den utredning de baserar sig på.

Som jag skrivit om tidigare så har jag fortfarande inte riktigt lyckats begripa varför detta fall tilldragit sig ett så enormt stort alternativteoretiskt intresse. Eller snarare: Fram till att FUP offentliggjordes går det väl att begripa någorlunda. Men när styrkan i bevisningen stod klar trodde jag och fler med mig att det hela skulle klinga av. Och först verkade det så. Men uppenbarligen hade ett antal personer investerat allt för mycket intellektuellt och känslomässigt i sina alternativhypoteser för att ens ställda inför tio olika fynd av DNA från mördaren kunna backa från dem.

I andra fall på Flashback som lockat en hel del alternativteoretiker (jag tänker på Christine Schürrer och Kristoffer Johanssons mord på Vatchareeya Bangsuan) så måste man ändå erkänna att bevisningen var mer indicieartad och att det fanns en viss, mindre öppning för andra slutsatser. Kanske inte rimliga antaganden om annan GM, men ändå en diskussion om bevisningen var tillräckligt stark för att fälla den åtalade. Men här?

Det har flera gånger påpekats att det garanterat finns mängder av mördare som dömts på svagare eller t.o.m. betydligt svagare bevisning än vad som var för handen i Lisa Holm-fallet. Det fanns ingen annan rimlig alternativ-GM, inget särskilt som pekade mot att Nerijus rent allmänt var en osannolik mördare och inget i offrets bakgrund som pekade mot att gärningsman skulle kunna vara någon annan.

Ändå har ett antal personer suttit och skrivit tusentals och åter tusentals inlägg om hur dålig bevisningen är och haft den ena märkligare teorin än den andra om vad som egentligen skett. Inkluderat stora konspirationer med poliser, rättsväsende och mäktiga personer som vill sätta dit en stackars baltisk hantverkare för mordet på en ung flicka som någon annan i själva verket begått.

Tillämpat som en generell måttstock så skulle dessa "beviskrav" förmodligen leda till att en majoritet av de mördare och andra grova brottslingar som idag döms mot sitt nekande skulle gå fria. Om inte ens tio DNA-bevis, flertalet med +4 den högsta träffsäkerheten, räcker för att åtminstone anse någon knuten till offret och brottsplatsen så undrar man ju.

Inte sällan har man gått över anständighetens alla gränser i sina galna och substanslösa spekulationer om både fadern till offret och mordoffret själv. För att inte tala om fantasierna om personer som råkade vistas i området där mordet skedde. I några av de mest flagranta fallen kan man utan varje tvekan förklara beteendet med grav, mental ohälsa hos skribenten. Andra förefaller befinna sig i ett oklart gränsland där s.k. kverulansparanoia och en allmän misstro mot allt som luktar "myndighet" och "officiell auktoritet" driver tankarna i riktning mot alltmer fantasifulla och verklighetsfrämmande teorier. Oftast förenat med en grandios självbild där man är på allvar övertygad att man begriper saken bättre än såväl tekniska som juridiska experter och trådens majoritet (där det även för skribenter som den ovan citerade Moretex åtminstone borde vara uppenbart att det finns en hel del relevant kunnande och analysförmåga)

I några fall är det sannolikt bara ren dumhet och naivitet, kombinerad med en allmän lust att vara motvalls.

Nu är det i varje fall slut och mördaren Nerijus Bilevicius kommer att skaka galler för många år framöver. Varje vettig person i tråden må göra som den vill. Men vill man att fallet liksom Lisa själv ska få vila i frid så är sannolikt det vettigaste att göra att låta de missnöjda bjäbba vidare om den enorma rättsskandalen oemotsagda så kommer de snart att tappa sugen.

Och där ute är det för övrigt strålande vårväder och mycket annat finns att ägna sig åt än att hänga härinne på Flashback.
2016-05-02, 15:41
Medlem
Citat:
Moretex får - ofrivilligt - utgöra symbolen för den kraft som drivit denna tråd till rekordnivåer: Alternativteoretikerna. Först kan man dock rikta en påminnelse till alla och envar (även alla ni som likt mig är övertygade om att rätt mördare är dömd) om det gamla, fina juridiska talesättet om att inte kvälja dom.

När nu rättsapparaten sagt sitt är det föga poäng att utifrån befintlig bevisning (som ju är allt det vi har just nu i varje fall) fortsätta att tjafsa hit och dit om blandbilder, militärers närvaro här eller där, fynd i terrängen, innebörden i vad olika personer yttrat eller sett/tror sig ha sett. Vi har en dom, den står och är per definition riktig. Som en av domarna i amerikanska HD en gång yttrade: Vi är inte högsta instans för att vi är ofelbara utan vi är ofelbara därför att vi är högsta instans.

Sen blir ju inte saken sämre av att domstolarna varit helt eniga och mig veterligen inte en enda expert har framfört kritik mot vare sig domarna eller den utredning de baserar sig på.

Som jag skrivit om tidigare så har jag fortfarande inte riktigt lyckats begripa varför detta fall tilldragit sig ett så enormt stort alternativteoretiskt intresse. Eller snarare: Fram till att FUP offentliggjordes går det väl att begripa någorlunda. Men när styrkan i bevisningen stod klar trodde jag och fler med mig att det hela skulle klinga av. Och först verkade det så. Men uppenbarligen hade ett antal personer investerat allt för mycket intellektuellt och känslomässigt i sina alternativhypoteser för att ens ställda inför tio olika fynd av DNA från mördaren kunna backa från dem.

I andra fall på Flashback som lockat en hel del alternativteoretiker (jag tänker på Christine Schürrer och Kristoffer Johanssons mord på Vatchareeya Bangsuan) så måste man ändå erkänna att bevisningen var mer indicieartad och att det fanns en viss, mindre öppning för andra slutsatser. Kanske inte rimliga antaganden om annan GM, men ändå en diskussion om bevisningen var tillräckligt stark för att fälla den åtalade. Men här?

Det har flera gånger påpekats att det garanterat finns mängder av mördare som dömts på svagare eller t.o.m. betydligt svagare bevisning än vad som var för handen i Lisa Holm-fallet. Det fanns ingen annan rimlig alternativ-GM, inget särskilt som pekade mot att Nerijus rent allmänt var en osannolik mördare och inget i offrets bakgrund som pekade mot att gärningsman skulle kunna vara någon annan.

Ändå har ett antal personer suttit och skrivit tusentals och åter tusentals inlägg om hur dålig bevisningen är och haft den ena märkligare teorin än den andra om vad som egentligen skett. Inkluderat stora konspirationer med poliser, rättsväsende och mäktiga personer som vill sätta dit en stackars baltisk hantverkare för mordet på en ung flicka som någon annan i själva verket begått.

Tillämpat som en generell måttstock så skulle dessa "beviskrav" förmodligen leda till att en majoritet av de mördare och andra grova brottslingar som idag döms mot sitt nekande skulle gå fria. Om inte ens tio DNA-bevis, flertalet med +4 den högsta träffsäkerheten, räcker för att åtminstone anse någon knuten till offret och brottsplatsen så undrar man ju.

Inte sällan har man gått över anständighetens alla gränser i sina galna och substanslösa spekulationer om både fadern till offret och mordoffret själv. För att inte tala om fantasierna om personer som råkade vistas i området där mordet skedde. I några av de mest flagranta fallen kan man utan varje tvekan förklara beteendet med grav, mental ohälsa hos skribenten. Andra förefaller befinna sig i ett oklart gränsland där s.k. kverulansparanoia och en allmän misstro mot allt som luktar "myndighet" och "officiell auktoritet" driver tankarna i riktning mot alltmer fantasifulla och verklighetsfrämmande teorier. Oftast förenat med en grandios självbild där man är på allvar övertygad att man begriper saken bättre än såväl tekniska som juridiska experter och trådens majoritet (där det även för skribenter som den ovan citerade Moretex åtminstone borde vara uppenbart att det finns en hel del relevant kunnande och analysförmåga)

I några fall är det sannolikt bara ren dumhet och naivitet, kombinerad med en allmän lust att vara motvalls.

Nu är det i varje fall slut och mördaren Nerijus Bilevicius kommer att skaka galler för många år framöver. Varje vettig person i tråden må göra som den vill. Men vill man att fallet liksom Lisa själv ska få vila i frid så är sannolikt det vettigaste att göra att låta de missnöjda bjäbba vidare om den enorma rättsskandalen oemotsagda så kommer de snart att tappa sugen.

Och där ute är det för övrigt strålande vårväder och mycket annat finns att ägna sig åt än att hänga härinne på Flashback.

Bra skrivet!
Nu önskar jag bara att ett erkännande kommer så att familj och nära kan få ett avslut.. Känns inte som att Lisa vilar i frid när det inte finns en konkret förklaring.
Släkt och vänner lever i ett helvete och denna tråden gör inte det bättre genom att hitta GM i allt och alla, förutom NB.
HD hade tagit upp detta om det funnits giltiga skäl, men 90% av de som läst FUP här fattar att han är skyldig. HD tycker likadant!
2016-05-02, 15:46
Medlem
Nerijus kunde visat att han hade någon heder och värdighet kvar, istället trodde han att han kunde överlista systemet som den råtta han är. En vidrig väldtäktsman med sämre aktning än självaste Hitler, dumåsnan trodde verkligen att han bara skulle gå fri efter att brutalt ha mördat en ung flicka med sexuella motiv. Vilket jävla kräk och vilken ful jävel han är, han borde ha insett det var kört för länge sedan, kunde han åtminstone inte ens stå för det han gjort och bara erkänt exakt allting som har hänt efter att domen fastslagits? Vilken jävla subhuman till människa, hoppas han våldtas med en skruvmejsel i fängelset det där svinet!

Och alla idiotpuckon med hobbyteorier om fallet, kör upp er expertis i röven. Hans DNA fanns överallt på Lisa och svinet säger att han bara flyttade kroppen
2016-05-02, 15:47
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Svar direkt.
Man kan undra om Lambertz m.fl. nyktrat till ordentligt efter champagnegalloppen i lördags

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. Det kan gå så fort om revisionssekreteraren tar otvetydig ställning i sin föredragning, och samtliga avdelningens justitieråd köper den föredragningen utan några som helst ifrågasättanden. Men det innebär ju rent automatiskt att rätten anser att att det överklagande partsombudet var ute i fullständigt ogjort väder.

Så tänker jag också att det måste vara, även om sekreteraren hintade om att de skulle fundera några dagar.

En lekman kan undra vad som nu händer med t.ex. huvudhåret i trosorna och ev. annat som inte blivit undersökt. Kan det ligga till grund för framtida resningsansökningar?

En annan sak som kan vara intressant är NB:s reaktion på detta besked. Vad händer om han nu plötsligt säger t.ex. att det var frun som gjorde det?
2016-05-02, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak som kan vara intressant är NB:s reaktion på detta besked. Vad händer om han nu plötsligt säger t.ex. att det var frun som gjorde det?
Inte ett dugg - mer än att man får hoppas att hon klipper till honom rejält på knäna som han gjort med henne genom åren.
2016-05-02, 15:56
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Hans DNA fanns överallt på Lisa och svinet säger att han bara flyttade kroppen

Det här var verkligen nyhet för mig. Har han erkänt att han flyttat kroppen? Om så är fallet behöver jag nog försöka reducera min känsla att det inte är rätt man som är dömd. Men fokus i min fråga kvarstår: har han sagt att han flyttat kroppen? Det har jag helt missat, det fanns inte i den FUP som användsr i tingsrätten.
Senast redigerad av skipper 2016-05-02 kl. 16:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in