2016-04-29, 13:43
Bannlyst
Mycket intressant detta.
Jag var tvungen att ringa till en kompis som befinner sig på den påstådda andra sidan av jordklotet.
Men han bekräftade att det var kolsvart natt där sedan många timmar och här skiner solen.
Har jag just avslöjat att runda jord teorin stämmer?
Citera
2016-04-29, 14:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSaveEurope
Mycket intressant detta.
Jag var tvungen att ringa till en kompis som befinner sig på den påstådda andra sidan av jordklotet.
Men han bekräftade att det var kolsvart natt där sedan många timmar och här skiner solen.
Har jag just avslöjat att runda jord teorin stämmer?
Det kan man tro, men plattskallarna hävdar att solen bara lyser på en liten yta i taget.
Tänk en spotlight, med begränsad räckvidd i sidled, som cirkulerar ovanför den platta jorden.
Citera
2016-04-29, 15:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det kan man tro, men plattskallarna hävdar att solen bara lyser på en liten yta i taget.
Tänk en spotlight, med begränsad räckvidd i sidled, som cirkulerar ovanför den platta jorden.

Är ju faktiskt en väldigt intressant sak med Flashback att man får se hur många konstiga idéer som finns. Trots alla inlägg i den här tråden undrar jag ändå om de inte bara skämtar med oss. Har liksom svårt att tro att det är på allvar. Kanske som du själv, som väl ändå vet att snubben hette Bertrand Russell?

Och någonstans i galenskaperna kan man ju också notera att ibland överträffas dikten av verkligheten. Eller iaf finns det fysiker som har idéer om att hela universum egentligen bara har två dimensioner och att 3D bara är en illusion. Kolla upp "den holografiska principen". Dock är ju detta, trots de synbara konstigheterna, grundat i solid vetenskap. (Nåja... strängteori iaf...) Plus en del lite mer spekulativa idéer förstås.
Citera
2016-04-29, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Men solnedgångarna då? Hur förklarar man dom. Jag kan ju vara i stockholm och hålla telefonkontakt med en polare i finland och en i göteborg och följa hur solen försvinner under horisonten.
Citera
2016-04-29, 18:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men solnedgångarna då? Hur förklarar man dom. Jag kan ju vara i stockholm och hålla telefonkontakt med en polare i finland och en i göteborg och följa hur solen försvinner under horisonten.

Solstrålarna böjer sig förstås. Om de s a s repelleras av marken så kan det bli så att bara strålar med tillräckligt brant vinkel når ner till marken. Dvs på tillräckligt stort avstånd från spotlighten (solen) så blir det mörkt.

Faktiskt inte så galen idé. Ritar man ut hur höjden ändras med tiden för en stråle som som inte träffar jorden rakt på (enligt den vanliga beskrivningen med rund jord och så), så blir det en kurva som böjer av uppåt. Faktiskt tror jag att man KAN se jorden som platt med hjälp av några andra liknande trick. Problemet är mer som med den geocentriska världsbilden. Man KAN beskriva universum som att jorden är i centrum (ALLA punkter funkar enligt relativitetsteorin), det är bara det att t ex beskrivningen av solsystemet blir mycket enklare med solen i mitten istället för jorden. Och naturligtvis också mycket enklare med en rund jord än med en platt. Dvs egentligen handlar det bara om Ockhams rakkniv.
Citera
2016-04-29, 19:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Solen försvinner utom synhåll som allt annat när det är för långt bort. Den "smälter samman med horisonten". Någon optisk effekt i atomsfären gör att den ser större ut ju närmare marken den ser ut att vara. På så sätt ser solen exakt lika stor ut trots att den flyttar sig längre bort "längs marken".

På samma sätt förklaras att båtar ser ut att försvinna bakom horisonten, underkanten av båten "smälter ihop" med horisonten, men båtens övre del inte påverkas, men samma effekt påverkar på något vis solen när den är över horisonten...
Citera
2016-05-01, 04:01
Medlem
withnonames avatar
Fortfarande inte fått svar på varför den proffesionella prickskytten (krig)som ska ta skott på +2 km har såna problem med jordens rotation? vad är det om det inte är rotation/coriolis effekt? Samtliga prickskyttar jag sett i dokumentärer som berättar om stridens hetta när de ska beräkna vind etc nämner jordens rotation.Exempel se världens längsta skott på YT.
Mer frågeställningar....vad ligger längst västerut respektive österut och var hamnar man därefter?
Kollar man ut i teleskop på de andra planeterna så kan man med hjälp av skuggor förstå att de är runda.Kurvade skuggor som man inte kan uppnå med en platt yta.Knappast logiskt att planeterna är runda och vi helt plötsligt är platt......eller hur?!?!?!?!
Senast redigerad av withnoname 2016-05-01 kl. 04:14.
Citera
2016-05-02, 00:07
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Tycker det är fantastiskt att så många tror på flat-earth, även jag delvis tror på det samtidigt jag tror på en rund jord, Jag vet inte riktigt vilket som är sant.

Vill passa på tacka alla fina PM jag får och ni som tror på mig, jag förstår ju att alla vågar inte skriva öppet på flashback utan att bli attackerade av den hemska mobben som finner sig i nätet. Det är ingen roligt att bli kallad för det ena och andra bara för att man tror på något.

Tycker ni ska visa respekt för dom som tror på flat-earth, varför måste ni komma med personangrepp

Ja, personangrepp ska inte förekomma. FE-are som personer kan man respektera. Själva FE-modellen är dock såpass bisarr och dåligt understödd att man inte alltid kan ta den seriöst.

Vad är det som får dig att tro att jorden är platt?
Citera
2016-05-02, 00:13
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Ja, personangrepp ska inte förekomma. FE-are som personer kan man respektera. Själva FE-modellen är dock såpass bisarr och dåligt understödd att man inte alltid kan ta den seriöst.

Vad är det som får dig att tro att jorden är platt?

Asså jag har öppet sinne för saker o ting. Förr i tiden trodde man att jorden var platt, så detta är inget nytt fenomen som vi läser om detta fortfarande än idag

Varför kan man inte ta den seriöst? Vad är det som är så konstigt att tro på flath earth? alla får ju ha sin egen tro oavsett vad vetenskapen säger o ljuger om förståss.
Citera
2016-05-02, 00:28
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Förr i tiden trodde man att jorden var platt, så detta är inget nytt fenomen som vi läser om detta fortfarande än idag

Det är irrelevant. Förr i tiden trodde man på massvis av konstiga saker. Ska jag tro på något bara för att det har gamla anor? Vättar, tomtar och häxor?

Citat:
Varför kan man inte ta den seriöst? Vad är det som är så konstigt att tro på flath earth? alla får ju ha sin egen tro oavsett vad vetenskapen säger o ljuger om förståss.

Till att börja med måste man vederlägga modern fysik/astronomi. Detta har inte gjorts. När man väl har gjort det måste man upptäcka de "sanna" naturlagarna där en platt jord kan existera. FE-are har ingen fungerade teori. Allt är bara spekulation. Man hittar på lösningar allteftersom nya frågor uppstår. Det finns inga experiment. Inga observationer. Inga bevis.

Samtidigt har tex den allmänna relativitetsteorin klarat varje test och experiment som utförts. Vi som tror på SE har all vetenskaplig uppbackning man kan tänka sig. FE är ett luftslott.
Citera
2016-05-02, 00:37
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Det är irrelevant. Förr i tiden trodde man på massvis av konstiga saker. Ska jag tro på något bara för att det har gamla anor? Vättar, tomtar och häxor?

Till att börja med måste man vederlägga modern fysik/astronomi. Detta har inte gjorts. När man väl har gjort det måste man upptäcka de "sanna" naturlagarna där en platt jord kan existera. FE-are har ingen fungerade teori. Allt är bara spekulation. Man hittar på lösningar allteftersom nya frågor uppstår. Det finns inga experiment. Inga observationer. Inga bevis.

Samtidigt har tex den allmänna relativitetsteorin klarat varje test och experiment som utförts. Vi som tror på SE har all vetenskaplig uppbackning man kan tänka sig. FE är ett luftslott.
Jag anser att vetenskapen o dylikt är för att tvätta hjärnan i början av skolan. Personligen tror jag inte så mycket på fysiska lagar dom finns bara för att ingen annan ska tänka på den riktiga sannigen.

Det finns redan maskhål och s.k stargates runt om på jorden, och ingen av dessa har något som helst med fysiken vi har på jorden att göra.

Därför ska man vara försiktigt innan man ger sig in på debatten och kommer med massa skitfysik som inte gäller på flatearth
Citera
2016-05-02, 00:41
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Jag anser att vetenskapen o dylikt är för att tvätta hjärnan i början av skolan. Personligen tror jag inte så mycket på fysiska lagar dom finns bara för att ingen annan ska tänka på den riktiga sannigen.

Det finns redan maskhål och s.k stargates runt om på jorden, och ingen av dessa har något som helst med fysiken vi har på jorden att göra.

Därför ska man vara försiktigt innan man ger sig in på debatten och kommer med massa skitfysik som inte gäller på flatearth

Stora ord. Men inga bevis. Som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in