2016-05-01, 17:26
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej där har du fel. Det är en av de största världsreligionerna.
Den är dock inte missionerande.
Reinkarnation av stor vikt.
Har ca en miljard anhängare

Ja, men det är inte en enda religion i den form som de abrahamitiska relgionerna är.

Hinduismen består av diverse föreställnigar, sedvänjor och sekter dvs en mångfald av gudsbegrepp.

Går inte att kalla det för en enda religion på samma sätt som tex judendom.
Citera
2016-05-01, 17:28
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Ja, men det är inte en enda religion i den form som de abrahamitiska relgionerna är.

Hinduismen består av diverse föreställnigar, sedvänjor och sekter dvs en mångfald av gudsbegrepp.

Jo det går det . Kanske inte efter din tros regler och seder. Men det är en av världens största religioner.
Citera
2016-05-01, 17:33
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jo det går det . Kanske inte efter din tros regler och seder. Men det är en av världens största religioner.
Nej det är felaktigt att säga att det är EN religion. De olika filosofierna har mycket lite med varandra att göra. De kan skilja långt mer än kristendom och islam gör sinsemellan. I så fall kan vi ta bort judendom, kristendom och islam och införa religionen abrahamism istället. Ser du hur fel det blir? Dessutom är ordet hinduism förnedrande. Ingenstans i skrifterna finns det.
Citera
2016-05-01, 17:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Nej det är felaktigt att säga att det är EN religion. De olika filosofierna har mycket lite med varandra att göra. De kan skilja långt mer än kristendom och islam gör sinsemellan. I så fall kan vi ta bort judendom, kristendom och islam och införa religionen abrahamism istället. Ser du hur fel det blir? Dessutom är ordet hinduism förnedrande. Ingenstans i skrifterna finns det.
Enligt dig är det felaktigt ja.
Citera
2016-05-01, 17:38
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw

Ja vissa har inte ens ett gudsbegrepp och är strikt ateistiska. Visserligen har de flesta av dessa dött ut nu.
Citera
2016-05-01, 17:42
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Nej inte bara jag. Vilken seriös indolog, religionshistoriker som helst förnekar inte att så är fallet. Och fortfarande finns ordet inte i någon skrift.
Citera
2016-05-01, 17:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Nej inte bara jag. Vilken seriös indolog, religionshistoriker som helst förnekar inte att så är fallet. Och fortfarande finns ordet inte i någon skrift.
Då får det vara så. De är ca en miljarder människor som tror på detta.
Citera
2016-05-01, 17:46
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Då får det vara så. De är ca en miljarder människor som tror på detta.
Ja. Jag är medveten om det. Jag studerar sanatana dharma och har gjort så i många år.
Citera
2016-05-01, 17:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ja. Jag är medveten om det. Jag studerar sanatana dharma och har gjort så i många år.
Ja du får strunta i vad du vill det gör jag med.
Men för dessa miljarder betyder detta deras tro.
Vad jag sedan anser om den saken struntar förmodligen de i.
Citera
2016-05-01, 17:51
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ja du får strunta i vad du vill det gör jag med.
Men för dessa miljarder betyder detta deras tro.
Vad jag sedan anser om den saken struntar förmodligen de i.
Fanns det något som är relevant för tråden med ditt svammel som jag missat?
Citera
2016-05-01, 17:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajjaj
Aså kristendom och Islam har lyckats att krossa de flesta icke-semitiska religioner i världen-asatron osv. Men varför har det varit så jävla svårt att krossa den sista icke-semitiska religionen trots att de har varit kuvad över 1000 år?

Det finns fortfarande en hel del icke-krossade religioner utanför abrahamismen. Och flera lär det bli.

Så generalisera inte.
Citera
2016-05-01, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:

Jag har visserligen inte samma kunskap om samlingsbegreppet "hinduism" som Golachab, men med den kunskap jag har håller jag med Golachab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in