Citat:
Ursprungligen postat av
Bowlaren77
En annan spelare som förbryllar är Ajdarevic, såg flera matcher där han Hade HIF tröjan på sig och han gjorde verkligen ingen glad. Inte sett honom i Örebro, men enligt rapporterna ska han ju vara i landslagsklass? Är han verkligen så bra? I HIF var han tung & orörlig.
Nu ska jag berätta för dig om en spelare och människa som heter Astrit Ajdarevic samt om en tränare som heter Alexander Axén.
Astrit kommer alltid se tung och orörlig ut om han spelar i en roll som han inte tycker gör honom själv rättvisa. Så som fallet verkade vara hos er, där han väl oftast spelade som en av två anfallare i ett mer traditionellt svenskt 4-4-2. Han har själv gett uttryck för att Henke var ganska restriktiv kring att ge sina spelare frihet som gick utöver de förutbestämda mönster tillhörande varje spelarroll.
Den roll Astrit har hos oss kan jag knappt minnas att jag sett någon annan spelare ha i svensk fotboll. Enligt laguppställningen är han släpande anfallare men han befinner sig verkligen överallt på planen. Längst fram, på kanten, som innermittfältare... Inte sällan man ser honom nere som i stort sett sista man mellan mittbackarna för att hämta och fördela boll.
Astrit har ju alltid varit den typen av lite nonchalant spelare som när han inte trivs på planen tappar lusten och hänger med huvudet samtidigt som när han trivs är han överlägsen på planen. Jag vet inte hur många gånger han har sagt under de senaste månaderna nu att han aldrig har varit lyckligare i fotbollslivet än just nu här i Örebro. Då är det inte så konstigt att ett av seriens största genier även levererar på planen.
Med det sagt så är han väl egentligen motsatsen till spelare som Henke Larsson som alltid anpassat sig till hur laget spelar, Astrit behöver snarare att laget anpassar sig efter hur han spelar. Det i sin tur gör att jag tyvärr varken ser honom ta plats i landslaget, som knappast kan ge den friheten till spelare som inte är Zlatan, eller ute i någon större europeisk liga.
Generellt tycker jag det är ganska märkligt med allt snack om hur Axén egentligen gör för att lyckas väcka liv i spelare som Astrit, Broberg mfl. Har folk som uttrycker sig så egentligen sett några matcher med oss kontra matcher med dessa spelares tidigare lag? Är det verkligen så konstigt att en spelare som får en helt ny till honom anpassad roll i ett lag plötsligt levererar bättre? Du erkände ju nu att du inte sett Astrit hos oss så fullt naturligt att du ställde din fråga.
Axén är ju ganska osvensk i sin ledarstil då han alltid jobbar för att maximera effekten av varje individuell spelare och människa och hoppas kollektivet stärks den vägen snarare än exempelvis Pelle Olsson-skolan som väl egentligen är omvänd där man hoppas byggandet av kollektivet istället ska stärka den individuella spelaren.
Axéns väg att gå är en ganska farlig och riskabel egentligen enligt min mening. Det är ju på gott och ont det som gör och har gjort vårt lag så svajigt och ojämnt de senaste åren. När allt stämmer för oss är det få lag som ser bättre ut på planen och vi kan slå vilket lag som helst men stämmer det inte för oss kan istället alla slå oss. Vi saknar väl egentligen den där grundstabiliteten att falla tillbaka på som exempelvis Pelle Olsson alltid har implementerad i sina lag.
Örebro SK är just nu laget som kommer kunna vinna matcher med 4-0, förlora matcher med 0-4 samt även spela 4-4. Inget lag för något titelrace i längden såklart men jag skulle verkligen rekommendera supportrar till övriga lag att se matcher med oss då verkligen ALLT, på gott och ont som sagt, kan hända när vi spelar...