2016-05-01, 05:40
Bannlyst
2016-05-01 04:13, Polisinsats/kommendering, Lund

Sammanfattning, Valborgsfirande i Lund

Totalt har ca 50 personer blivit omhändertagna för fylleri

Citat:
20 personer omhändertagna eller avlägsnade för ordningsstörning

5 gripna misstänkta för olika brott, misshandel och sexuellt ofredande

1 brott mot luftsfartslagen efter att en person framfört en drönare över Stadsparken trots att luftrummet var avlyst.

Organisation

Polisen Skåne
https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Handelser/Skane/2016-05-01-0413-Polisinsatskommendering-Lund/
Citera
2016-05-01, 06:40
Medlem
Evaristos avatar
Av olika skäl var jag på annan plats än Uppsalas valborgsfirande. Om det bidrog till att det blev en kväll helt befriad från tråkigheter så är det gott och väl, men jag är skeptisk. Har det verkligen inte varit en enda fyllerist, inte en enda snyting har utdelats, nada? www.unt.se http://sverigesradio.se/uppland/
Senast redigerad av Evaristo 2016-05-01 kl. 06:42.
Citera
2016-05-01, 08:25
Bannlyst
Citat:
2016-05-01 07:56, Våldtäkt, Tranås

Våldtäkt

Här kommer en uppdatering av en händelse som publicerades 160430 kl 1029 som sexualbrott.

3 män födda -84, -88, -88 är anhållna misstänkta för våldtäkt. Brottet har ägt rum inomhus i en lägenhet i Tranås.

Kvinnan/målsäganden är i 25 årsåldern.

Med hänvisning till förundersökningssekretessen kan ingen ytterligare information lämnas.

Organisation

Polisen Jönköpings län
LKC
https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Handelser/Jonkopings-lan/2016-05-01-0756-Valdtakt-Tranas/
Citera
2016-05-01, 08:28
Bannlyst
Citat:
2016-05-01 00:27, Ofredande/förargelse, Västerås

Två män misstänkta för sexuellt ofredande på krogen

Polis kallades till en krog i centrum. En kvinna hade utsatts för sexuellt ofredande inne på krogen. Det var två män, 19 och 21 år gamla, som hade tagit en kvinna mellan benen.

Anmälan upprättad om sexuellt ofredande.

Organisation

Polisen Västmanland
https://polisen.se/Skane/Aktuellt/Handelser/Vastmanland/2016-05-01-0027-Ofredandeforargelse-Vasteras/
Citera
2016-05-01, 08:33
Bannlyst
Det är lite svårt att avgöra vad som är typiskt Valborgsstök och vad som är relevant för tråden när man tittar på polisens hemsida.
Citera
2016-05-01, 10:11
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Måste det verkligen bli någon grej av det hela då? Jag hoppas ju för allt i världen att det inte kommer höras ett jävla skit om taharrush eller nån annan våldtäktslek efter denna helgen. Det kanske inte händer någonting utöver ungdomsfylleri och hederligt slagsmål. Vi kan ju hoppas iaf.

Problemet är väl att hör man ingenting säger det ingenting heller. Efter We are Sthlm hette det att allt hade gått lugnt till utan särskilda incidenter, för att efter Köln ändras till en helt annan bild. Polisen och media har förbrukat sitt förtroende, vilket är farligt, för nu kommer många att anta att om man inte hör något så mörkas det och hör man något så är det en bekräftelse på vad man förväntat sig.

Man har förlorat möjligheten att förmedla sanningen eftersom man ljugit för mycket.
Citera
2016-05-01, 10:50
Bannlyst
Vi kan utgå att det skett betydligt fler incidenter än de som rapporterats, om det ändå är relativt få incidenter som faktiskt skett borgar det bara för att skolavslutningen kommer att bli desto värre.
Citera
2016-05-01, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Vi kan utgå att det skett betydligt fler incidenter än de som rapporterats, om det ändå är relativt få incidenter som faktiskt skett borgar det bara för att skolavslutningen kommer att bli desto värre.
Det var hur lugnt som helst i mitt område. Men då var det gott om poliser och volontärer på plats. Så slöddret hade inte mycket till chans att tafsa och ha sig.
Citera
2016-05-01, 17:34
Medlem
Jag såg betydligt fler poliser, polisvolontärer och farsor och morsor på stan igår än tidigare år. Det kan ha spelat in i antalet rapporterade incidenter.
Citera
2016-05-01, 18:00
Medlem
Sammanfattningen från Stockholm av Polisen ser ut så här:
Citat:
2016-05-01 01:00, Sammanfattning kväll, Stockholms län

Valborgsmässoafton. Kort sammanfattning kl 21:00-01:00.

Förkvällen i länet har varit lugn. Det kom dock en hel del samtal som rörde ungdomar som på olika sätt stökade, smällde smällare, och var berusade.

Mellan klockan 21:00-23:00 hanterades 235 händelserapporter.16 rörde bråk, 9 misshandel och 15 LOB. Flera av dessa ärenden var i anslutning till valborgsmässoeldar.

Mellan klockan 23:00-01:00 hanterades 178 händelserapporter.12 rörde bråk, 12 misshandel och 16 LOB.

Strax efter midnatt brann fyra bilar i Upplands-Bro, och strax efter kom larm om en grov misshandel på en restaurang på Kungsgatan i city.

21 rapporter om misshandel i Stockholm alltså. Om det är mycket eller lite för att vara valborg vet inte jag.
Citera
2016-05-01, 19:14
Avslutad
Jag åkte ner till några bekanta i Västervik för att senare gå ner till hamnen och titta på elden. Det var helt otroligt. Måste varit 40% blattar/nyanlända som var där bland en massa supernervösa barnfamiljer. Kändes som alla bara väntade på att något skulle hända och det var en, enligt mig, spänd och ansträngd atmosfär.

Efter elden tänts så drar bandet igång och alla bara tittar på varandra. Ingen förstår vad han sjunger och sedan kommer de njuva tonerna av mellanöstern musik och det var som att alla vita där bara blev helt uppgivna i blicken. Detta är det nya sverige typ.

Känns mycket ledsamt att allt som är "svenskt" ska tas bort/ändras enligt statliga riktlinjer.
Såg ni liknande saker där ni var?

Mvh Slingerland
Citera
2016-05-03, 16:52
Medlem
(FB) Minderårig våldtagen vid Sjödalsparken, Huddinge, 2016-04-30 - Minderårig flicka våldtagen - okänd GM - I huddinge - Ska ha följt efter BO sedan denne lämnat valborgsfirandet.

Något Taharrush liknande nyårsnatten i köln eller som det var i somras verkar det ju inte peka på.
Men vi fick ju inte veta hur omfattande det var förra gången heller så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in