2016-04-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Var Lisa ett försvarsobjekt? Eftersom fadern använde det nätet för barnpassningen? För det slutna nätet (eller vad man ska kalla det) är väl avsett för just särskilt säkerhetsklassade ändamål.

Det skulle man kunna tycka.
2016-04-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
http://www.homokozo.se/lh/tinget/tillagg.pdf

Ja, jag har läst tillägsprotokollet sid 30.
Vad menar du?
På sid 30 i FUP ser du att Telia uttalar sig om SHs telia-nummer. Hur kan de göra det om abonnemanget inte tillhör Telia?

SH abonnemang är registrerat på FMTM (tjänstemobil), men är ett vanligt telia-nummer angivet som hemligt/okänt nummer i nummersöktjänsterna (inget ovanligt med tjänstemobiler). Med andra ord en helt vanlig statlig tjänstemobil som även får nyttjas för privata samtal.
Jag ser inget där som tyder på att telefonen sänt i FTN.

Att abonnemanget tillhör operatören telia framgår av PTS söktjänst.
http://e-tjanster.pts.se/telefoni/nummertjanster/enskiltnummer

Läs även Edit 2 som inte kom med i ditt svar.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Egentligen saknar diskussionen helt värde för fallet, men förklara gärna för mig var jag resonerar fel och belägg med källa att abonnemanget de facto tillhör/sänt i FTN trots att offentliga uppgifter säger annat.
Skulle ett nummer inom FTN någonsin anges i klartext i en offentlig handling?

Edit.
Prövade söka på en bekants tjänstemobilnummer inom FM (högre post än kapten på mek-kompani).
Det numret används ibland privat på samma vis som de flesta som nyttjar tjänstemobil.
Även det numret kommer upp som okänt på Eniro.se och tillhör operatören TeliaSonera enligt PTS.
(Personen tillhör ett helt annat förband än SH och tjänstgör inte i närheten av Skövde...)
Senast redigerad av Prudent 2016-04-30 kl. 16:30.
2016-04-30, 15:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Håller med. Ju mer det skrivs om pejling desto mer förstår man hur mycket militären är inblandad.
Då kan det också användas som desinformation.

Bevisa då exakt hur militären är inblandad .
Det behövs väl ingen desinformation i ett solklart fall som detta .
Ända från att mördaren och äcklet Nerijus greps så har det varit klart .
Desinformation är ju din specialitet .
Inte ett bevis eller säkra fakta så långt ögat når har du kunnat presentera .
2016-04-30, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Troligen är även vissa fläckar kroppsvätska så det kan vara svårtolkat. Dvs de delar som varit nederst i skåpet ihop med det tillstånd hon befann sig.
Jo det är lite svårt att säga vad det är.
Vad jag fastnade för var att jeansen inte har dessa fläckar och att det ser ut att vara ett förhållandevis distinkt avtryck på insidan av de svarta byxorna som inte är lika tydligt någonstans i övrigt. Därav undringen om det kunde varit ett skoavtryck eller .... varför denna stämpelverkan i avklingande.

http://i.imgur.com/LGUhemG.jpg
Sedan stod en skolåda utanför och pekade in. Men en Formbarlig likhet betyder inte faktisk passning mer än så.
2016-04-30, 16:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Tror jag knappast eftersom det inte rimmar med resten (det avsides valda mjölkrummet, att gömma henne på Martorp eller oron efteråt att bli upptäckt). Hans bil? Den lär han väl kunna ha stående om han arbetar där och vad är det för jämförelse med att hänga henne helt synlig?

Risktagande och spänning är en sak men att mörda som om det vore manegen på cirkus Scott nästintill? Alla förbipasserande riskerar se henne och det finns två vittnen som studerat ladans interiör med stort intresse strax efteråt. Det syns rätt igenom och till och med via bil skulle hon kunna ses:
http://y.cdn-expressen.se/images/de/f0/def0f42c6acd4fb8843e6728425afc83/16x9/680.jpg

Finns inget som inte säger att hon slet sig loss och hann springa en bit med honom flåsande i nacken och tappar handsken. Sker det direkt innanför porten är det en naturlig flyktväg om han är bakom och blockerar.
Däremot gav han henne uppenbart inte chansen.
Det kan det. Jag tenderar dock titta på mer jordiska mindre omständiga förklaringar i överfallsförlopp än att hängas två gånger. Ena gången fullt synlig, andra gången som redan död.
Nej, finner det helt osannolikt att här skulle ha genomförts två hängningar.
Nån måtta på spänningssökandet fick det väl lov att vara.
Närvaron av teleskoplastaren kan förvisso förbrylla men hade NB nån avsikt med den
i samband med sitt njutningsfyllda "projekt" så handlade det väl snarast om att gräva
en grop med och lägga offret i. http://www.atl.nu/teknik/ny-teleskoplastare-fr-n-bobcat
GJ dök emellertid upp högst olägligt därutanför ladan
med sin bil och en viss plan som kunde vara utarbetad fick plötsligt överges till förmån
för en mindre genomtänkt och destinationen blev i all hast Martorp istället och byssjan
därstädes.

NB visste mycket väl sedan länge var han skulle låta sin alltmer intensivt påträngande
fantasi realiseras och det var bara där han ville vara med det offer som råkade i hans väg.
Han hade inte råkat missa att montera ned samtliga rör som han var ålagd att göra,
han lämnade kvar ett av ett mycket speciellt skäl.
I detta kaklade utrymme skulle nu även en människa slaktas, det skulle inte längre vara
en blodbestänkt dödens plats enbart reserverad åt stackars djur som hjortar.
Det var en perfekt plats att mörda på, insynsskyddad och med den "rätta" skräckinjagande
atmosfären.

"Två hängningar" - först i en teleskoplastare på ett mycket riskabelt ställe och sen
in i mjölkrummet och hänga där också; nej, det blir nog för mycket av det "goda" även för en
sån som Nerijus.

Sedan är det väl inte otänkbart att en viss kamp hunnit utspela sig innan NB lyckades
få helt kontroll över sitt offer och i den kampen kan Lisa ha kommit loss för några
kortare ögonblick och försökt ta sig bort till öppningen på baksidan och då tappat
handsken vid brunnen.
Smutsfläckarna som syns på överdragsbyxorna bör ha uppkommit i ladan för när
de sedan blir nerdragna till anklarna tillsammans med jeansen och trosorna är det mindre
troligt att de hamnat där. http://imgur.com/70vdJ2z

NB har fällt Lisa till marken i nåt tidigt skede - skadorna i knävecken - och kanske tryckt
ner henne ordentligt med en fot innan han kastade sig över henne och applicerade
silvertejp runt munnen, drog snöre runt halsen och möjligen också band hennes händer.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-30 kl. 16:09.
2016-04-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Sedärja! Spiken i kistan även om PT mot all förmodan skulle beviljas av någon anledning.

Jag tror numera efter dessa uppgifter om att mobiler kan placeras inom en meters avstånd från mast, att Lisa skickade SMS vid mopeden, rörde sig mot mannen som behövde hjälp och ringningen till pappa noterades vid p-platsen. Hon ringde medvetet farsan för att hon anade ugglor i mossen när hon gick mot mannen som bad om hjälp. Hon ville att pappa skulle höra vad som pågick. Pappa Holm uppfattade intet ont anande detta som en fickringning och lade på. Sedan gick allt fort och mobilen ( och Lisa ) färdades mot ladan där den och Lisa dog i mjölkrummet.
Hon kan ju ha ringt upp pappan också för att tala om att hon kunde bli något sen (lite ängslan fanns ju i luften vid den där hemresan). Detta i sin tur kan ju ha varit en undermedveten livlina, om jag ska psykologisera. Medan samtalet kopplades upp och i väntan på svar tog NB uppmärksamheten, vilket ledde till "trepartssamtalet". NB kanske då tog ifrån henne telefonen och avslutade samtalet. Om det nu verkligen är på det sättet, att telefonen kunnat spåras till förrummet, så kan den ju därvid ha legat i NB:s ficka. Självklart är detta bara spekulationer, men förhoppningsvis förenliga med kända fakta.
2016-04-30, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
att det ser ut att vara ett förhållandevis distinkt avtryck på insidan av de svarta byxorna som inte är lika tydligt någonstans i övrigt. Därav undringen om det kunde varit ett skoavtryck eller .... varför denna stämpelverkan i avklingande
Fläcken på baksidan träningsbyxorna går rakt igenom om man tittar på bägge bilderna. Detta är suspekt gällande vätska.
Sen hur ett skoavtryck skulle formas på insidan om de sitter nere vid fotknölarna utanpå jeansen begriper jag inte. Hur skulle han ha trampat då?
2016-04-30, 16:25
Bannlyst
Citat:
Fläcken på baksidan träningsbyxorna går rakt igenom om man tittar på bägge bilderna. Detta är suspekt gällande vätska.
Sen hur ett skoavtryck skulle formas på insidan om de sitter nere vid fotknölarna utanpå jeansen begriper jag inte. Hur skulle han ha trampat då?
Har ingen större aning men gissningsvis går ett sådant märke att åstakomma med byxorna vända utochin fria från de inre jeansen. Alltså halvt avdragna men ändå fria från jeansen.

Fläcken är genomgående ja, men är bara skarp på ett ställe vilket skulle kunna indikera stämplingseffektens origin. Att så lite syns på inre lager vilka dessutom är ljusare tolkar ja som att det inte kommer inifrån.

En gissning..
En person som går på en annan person som ligger i en plastsäck och sätter sin fot på plasten ovanför den neddragna yttre byxan skulle rent teoretiskt kunna avsätta ett sådan avtryck vilket formas mot underlaget om det är blött i påsen. Avtrycket är skarpt men inget annat är det.

Ok, erkänner att jag är lite fixerad på fotavtryck då jag inte tror att Nerijus nickat in henne i skåpet
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-04-30 kl. 16:33.
2016-04-30, 16:29
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dessutom vittnar SH att han "startade" Lisa på morgonen. Gjorde han inte det? Han borde haft järnkoll på hjälmen. Stack Lisa iväg innan han "startade" henne? Varför skulle det döljas?
Varför inte säga som det är?

Det känns som det var viktigt med fasad än hur verkligen såg ut. Varför? Alla familjer har väl problem?

Har detta någon betydelse för utgången av fallet ?
Din polare sitter ju dömd för mordet , det är väl det viktigaste .
Mördarbalter platsar inte bland vanligt folk .
Varför skulle det behövas en fasad ?
Ja , och du är ett säkert bevis på detta .
2016-04-30, 16:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Det skulle man kunna tycka.

Tycka vad? Att Lisa skulle vara ett försvarssubjekt??Hade hon någon särskild funktion som gjorde det befogat...att inkluderas i den krets som är vitala för rikets säkerhet eller så?

Edit: det har jag svårt att tänka mig. Även om pådraget skedde ovanligt snabbt så och, vad det verkar, att hennes far hade större uppsikt över henne än de flesta har över en normal 17-åring så har jag svårt att tänka mig att Lisa skulle ha någon funktion att ugtöra ett särskilt försvsrssubjekt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-30 kl. 16:43.
2016-04-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hon kan ju ha ringt upp pappan också för att tala om att hon kunde bli något sen (lite ängslan fanns ju i luften vid den där hemresan). Detta i sin tur kan ju ha varit en undermedveten livlina, om jag ska psykologisera. Medan samtalet kopplades upp och i väntan på svar tog NB uppmärksamheten, vilket ledde till "trepartssamtalet". NB kanske då tog ifrån henne telefonen och avslutade samtalet. Om det nu verkligen är på det sättet, att telefonen kunnat spåras till förrummet, så kan den ju därvid ha legat i NB:s ficka. Självklart är detta bara spekulationer, men förhoppningsvis förenliga med kända fakta.
Om jag fortsätter spekulerandet lite...
NB lär väl ha haft en plan, men om LH tog fram och kopplade upp telefonen, så blev situationen för honom akut livsfarlig. Hon kunde ju inleda samtalet med "du, jag ska bara hjälpa 'NB' med....", så vore hans dag förstörd. Han måste blixtsnabbt ta ifrån henne telefonen och därmed har den tänkta lugna inledningen ersatts med drama. LH blir förstås förskräckt och flyr och en jakt utspelar sig sedan inne i ladan vid byggplatsen.
2016-04-30, 16:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Har ingen större aning men gissningsvis går ett sådant märke att åstakomma med byxorna vända utochin fria från de inre jeansen. Alltså halvt avdragna men ändå fria från jeansen.
Fläcken är genomgående ja, men är bara skarp på ett ställe vilket skulle kunna indikera stämplingseffektens origin. Att så lite syns på inre lager vilka dessutom är ljusare tolkar ja som att det inte kommer inifrån.
Oavsett vrängda eller nerhasade så är större delen genombruten i övre delen - minst hälften av fläcken. Ställer mig tveksam till fotavtryck således och även pga färgen.
"Att så lite syns" beror väl på hur de satt i förhållande till henne (kontaktyta)i skåpet om det är vätska*.
Skillnad vore om de satt på som om hon vore fullt klädd (avtryck sätesregion).
När menar du att han skulle ha satt "fotavtrycket"? Byxorna tolkar jag som neddragna i mjölkrummet i samband med hängning, alltså blottande för sitt sjuka nöjes skull som slutfinal.

Edit:
Senast redigerad av develi 2016-04-30 kl. 16:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in