Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Man kan ha pejlat NB:s mobil tidigt i utredningen och funnit att dess position inte överensstämt med vad NB berättat.
NB är i förhören också mycket angelägen om att berätta hur han åkt fram och tillbaka med sina verktyg och att han t.o.m. letat efter plåtverktyg bakom ladan där han säger sig ha trott att han glömt en verktygslåda. Han säger också att han två gånger försäkrat sig om att spritfabriken varit låst. - De här uppgifterna skulle ju kunna stämma gentemot olika vittnesutsagor (vittnen som inte på sekunden kan vara säkra på vid vilken tidpunkt de sett olika saker) - men inte i förhållande till ev. mobilpejling.
Om en sådan pejling ägt rum förstår jag inte varför den inte har använts som bevisuppgift - varför slutsatsen blir att den inte existerar, alt. att man genomfört en sådan pejling innan man erhöll erforderliga tillstånd.
Från presskonferensen 23/10, med LJ och LGW inför åtal:
LJ:
Mobiltelefoner har inte kunnat pejlas särskilt väl. Det enda man vet är att Lisa Holms telefon stängdes av strax före 18,30. Men det finns signaler en liten stund senare. Det finns en mast i Blomberg, men den är ganska ensam i området.
Realtids-pejling, här kommenterat av Christer Fuxborg, 9/6:
Genom att pejla Lisa Holms telefon har polisen kommit fram till att den finns i det lantliga område där arbetsplatsen ligger.
Men var mobilen, som varit polisens tidigare huvudspår, slogs av strax efter att flickan skickat sms:et till sina föräldrar vet man inte.
– Telefonen har dött på grund av att batteriet laddats ur eller blivit avstängd. Sen har vi ingen indikation, säger Christer Fuxborg.
Vidare konstaterar jag att förhörsuppgifter/prat om litauernas mobiltelefoner helt och hållet saknas i FUP. Om pejling av mobiler är relevant i ett fall, brukar det dyka upp genom förhör i form av aningen mer svävande/frågande eller klarläggning rakt av.
Det enda jag ser att man frågat - Är NB, efter om han kan numret till sin svenska mobiltelefon (kontantkort) samt att PM/utredning avseende undersökningar redogörs på bla sid.949-958
Visst är pejling ett känsligt ämne, men det är inga hemligheter, och DN fick fram lite fakta mot slutet av 2015:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-spanar-pa-tusentals-via-mobiler/
http://www.dn.se/ekonomi/mobilen-sparar-dig-overallt/
Sammanlagt och till trots, är detta
inte ett försök att slå hål på Felix52´s uppgifter om saken. Jag finner h*ns inlägg intressanta, men det är på sin plats att det kanske visas underlag för sådana ganska rejäla påståenden, istället för att blint lita på dom.