2016-04-30, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Flyttandet av mopeden och fickringningen finns bara pappas ord som dostolarna har tagit för givet. Kan vi vara säkra på vad han säger?

Ja, det kan vi.
Ingenting i fallet ger fadern anledning att ljuga.

Eller du menar att han dödat sin dotter, planterat dna från en Litauer han varken träffat eller känner? Och sedan dessutom har sån sjuklig tur att samma Litauer pekar polisen till kroppen, har stått och runkat i direkt anslutning till mordplats samt helt saknar alibi?

Ge gärna ett prov på din livliga fantasi och förklara exakt varför fadern skulle ljuga ang moppe och fick-ringning.
2016-04-30, 02:06
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Hans telefon har polisen plockat in när han anhölls.

Om det varit ett normalt försvinnande gör ingen total pejling utan bar den försvunnes mobil som söks. När det sen uppgraderas är det ofta för sent att göra något. I detta fall kanske GM hade otur.

Jag vill inte utveckla detta mer för det är lite känsligt än.

Är det nån slags sekretess på mobilpejlingen eller är det lite olagligt på nåt sätt? Finns det alltså mer bevis än vi vet om?

Svara bara om du känner att du kan
2016-04-30, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Makabert långt inlägg av dig, men läser vad du söker.
Dom två tusen sidorna FUP som vi läst, är vad som ansågs ha med åtalet att göra. Material som ansågs krävas för att väcka åtal i frågan. Material som berör den som då var sannolikt misstänkt, och som förväntas dömas.
Till detta finns fem tusen sidor som du inte har den blekaste vad dom innehåller i form av utredande åtgärder på inkomna tips, eget spårsamlande och eget utredande. Media har gett en glimt av att man verkligen arbetat brett och förutsättningslöst.

Du har ingen aning hur många bilar/fastigheter som blivit utsatta för husrannsakan, men med tanke på vilken proportion sökveckan hade lär det vara ett antal dokument. Till skillnad från Prudent, som du bemöter, skulle jag vilja lägga fram att polislagen lämnar stort utrymme att gå in och söka, under omständigheterna som rådde under sökveckan. Tro inget annat.

Du vet om att advokaterna i sina resp. överklaganden, har kunnat begära utredning/upptagning på sådant som polisen lagt i slasken?
Om du inte visste det, så vet du det nu.

Jag fetmarkerade även "tunnelseende", lite riktat tillbaka mot dig.

Jag är medveten om att förutsättningarna för "sök i slutna förvaringsställen" var betydligt frikostigare under sökveckan, men tolkar postaren som att man senare i brottsutredningen, efter LHs kropp hittats, skulle tagit in allsköns fordon på undersökning för att "om inte annat, utesluta dem". Det menar jag inte alls så enkelt låter sig göras utan kräver skälig misstanke mot ägaren eller "synnerlig anledning".

Jag låter mig gärna överbevisas av någon juridisk kunnig om jag argumenterar fel här.
2016-04-30, 02:16
Medlem
Citat:
Nej de var inte kvar. Dessutom var de inte på samma plats innan de åkte heller.

Tack.
Du verkar pålitlig. Då bör kollegorna kunna strykas.
"Inte på samma plats" menar du då att de var på bilparkeringen och LH bakom cafét?

Hoppas du delger mer info senare om det låter sig göras.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-30 kl. 02:19.
2016-04-30, 02:19
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Nej de var inte kvar. Dessutom var de inte på samma plats innan de åkte heller.
Gjordes en "total pejling" fast man bara skulle pejla offret? Och det har gjorts av några medarbetare men utan tillstånd? Och man vet var Nerijus varit söndag kväll, d.v.s ladan+byssjan i Martorp.(svara bara om du vill, men jag dör av nyfikenhet )

Kollegorna, åkte de ännu tidigare än de sagt eller vad menar du med att de inte var på samma plats innan avresa?

Edit: såg nu att du nyss skrev att det var känslig info det om pejling m.m så glöm den frågan tills senare, förlåt
Senast redigerad av magiciadehex 2016-04-30 kl. 02:25.
2016-04-30, 02:30
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Detta stämmer med vad som mobilsökningen har kommit fram till.

SMS vid mopeden. Ringningen på P-platsen. Sedan gick färden mot ladan därefter försvann positionen på grund av skuggning från någon av masterna. Signalen fanns dock kvar och efter mätningar verkar slaktrummet i södra delen av ladan vara den plats där mobilen bröt kontakten med omvärlden.

SMS och ringningen är inte på samma plats alltså. Kan Lisa ha ringt pappa medvetet för att hon anade att något lurigt var på gång? Men låtsades inför GM att allt var ok. Men pappa lade på intet ont anande i tron att det var en fickringning.

Jag blir så nyfiken på vad du vet.
Senast redigerad av hasselmuz 2016-04-30 kl. 02:36. Anledning: Tillägg.
2016-04-30, 02:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Detta med mobilpejlingen är ju spännande. Man visste kanske att NB varit i ladan sö kväll men var tvungna att hitta Lisa innan man gick till aktion.

Det kan förklara pappas blick på Nerijus. Han visste.
2016-04-30, 09:16
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Detta stämmer med vad som mobilsökningen har kommit fram till.

SMS vid mopeden. Ringningen på P-platsen. Sedan gick färden mot ladan därefter försvann positionen på grund av skuggning från någon av masterna. Signalen fanns dock kvar och efter mätningar verkar slaktrummet i södra delen av ladan vara den plats där mobilen bröt kontakten med omvärlden.

Citat:
Hans telefon har polisen plockat in när han anhölls.

Om det varit ett normalt försvinnande gör ingen total pejling utan bar den försvunnes mobil som söks. När det sen uppgraderas är det ofta för sent att göra något. I detta fall kanske GM hade otur.

Jag vill inte utveckla detta mer för det är lite känsligt än.

Citat:
Det är lite känsligt om jag pekar ut någon, men du kan räkna bort kollegorna.

Men om detta är fakta som kan styrkas av en genomförd mobilpejling, så borde väl dessa uppgifter ha funnits med i fup?

Du säger att det är litet känsligt än, då låter det som att alla omständigheter kring fallet inte har presenterats än. Och det borde ju rimligtvis ha gjorts mtp att två rättegångar redan har genomförts.

Eller är de eventuella uppgifterna från den mobilpejling du pratar om egentligen "olagliga" (dvs i stil med polisens otillbörliga matchning av dna från PKU-registret vid sökandet av Anna Lindhs mördare) eller på något annat sätt synnerligen känsliga?
2016-04-30, 09:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Detta med mobilpejlingen är ju spännande. Man visste kanske att NB varit i ladan sö kväll men var tvungna att hitta Lisa innan man gick till aktion.

Det kan förklara pappas blick på Nerijus. Han visste.
Man kan ha pejlat NB:s mobil tidigt i utredningen och funnit att dess position inte överensstämt med vad NB berättat.

NB är i förhören också mycket angelägen om att berätta hur han åkt fram och tillbaka med sina verktyg och att han t.o.m. letat efter plåtverktyg bakom ladan där han säger sig ha trott att han glömt en verktygslåda. Han säger också att han två gånger försäkrat sig om att spritfabriken varit låst. - De här uppgifterna skulle ju kunna stämma gentemot olika vittnesutsagor (vittnen som inte på sekunden kan vara säkra på vid vilken tidpunkt de sett olika saker) - men inte i förhållande till ev. mobilpejling.

Om en sådan pejling ägt rum förstår jag inte varför den inte har använts som bevisuppgift - varför slutsatsen blir att den inte existerar, alt. att man genomfört en sådan pejling innan man erhöll erforderliga tillstånd.
2016-04-30, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag tycker också att det är underligt.
Har Lisa två hjälmar?
För hur kan pappan annars ha uppgett fel hjälm från början?

FUP 424
Förhör med SH den 11 Juni kl 9:20 :

"Stefan ringde och meddelade att han lämnat fel uppgifter om lisas hjälm.
Den hjälm som Lisa hade på sig på söndagen var en spräcklig silverhjälm med svart och vitt
mönster. På framsidan på hjälmen stod texten: HJC HELMET."

Ännu konstigare är ju iom att Lisa's mamma ju har uppgett rätt beskrivning av hjälmen redan
den 8 Juni, pratade dom inte med varandra om vad Lisa hade på sig dag 1 ?:

FUP 79
Lisa's mamma:
"När Lisa åkte iväg på söndagsmorgonen hade hon på sig en svart t-shirt, en blå/vit Odd
Molly kofta, en rosa/vit Henry Lloyd jacka, jeans och ovanpå dessa svarta Adidasbyxor med
vita revärer, svarta Nikeskor med vit sula. Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med något
liknande mönster av blomranka.
Handskar av "crossmodell"."

Vem av föräldrerna såg Lisa på morgonen den 7 Juni innan/när hon åkte iväg hemifrån och därför faktiskt såg hjälmen?

Jag har kollat igenom FUP angående vad andra sagt om ur Lisa's hjälm såg ut:

Lisa's stora syster Stina tror att det var svart "SHOE- hjälm" :

FUP 83
"Stina sa att Lisas hjälm var borta. Det var en svart "SHOE- hjälm" trodde hon."

FUP 148

Julia R säger att Lisa's hjälm är:

"Lisas hjälm var av märket HJC, med visir och käkskydd. Hjälmens färg var enligt
Julia flammad i gråskaliga färger."
Det ÄR lite märkligt att SH ringer in flera dagar efter försvinnandet och då kan ge nya uppgifter om hjälmen. Dessa uppgifter är nu väldigt exakta, han bokstaverar exakt vad som står på hjälmen. Detta sker på torsdagen.
2016-04-30, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallbrandt
Ja, det kan vi.
Ingenting i fallet ger fadern anledning att ljuga.

Eller du menar att han dödat sin dotter, planterat dna från en Litauer han varken träffat eller känner? Och sedan dessutom har sån sjuklig tur att samma Litauer pekar polisen till kroppen, har stått och runkat i direkt anslutning till mordplats samt helt saknar alibi?

Ge gärna ett prov på din livliga fantasi och förklara exakt varför fadern skulle ljuga ang moppe och fick-ringning.

Vad jag försökte säga var att pappas uppgifter om fickringningen och ev rörelse on mopeden står ord mot ord. De uppgfter går inte bekräfta. Kanske telefonuppgifter men det har man inte undersökts, och detta är ett område som jag kan för liten.

Nästan likadant är det med de andra vittnesuppgifter framför cafét och ladan. De har inte heller bekräftats fastän man där skulle man kunnat göra ett försök i varge fall. Specielt uppgiften om mannen som kom ut ur ladan och SUV:n som många hade sett den aktuella tidpunkten. Inga av dessa uppgifter går i nuläget att använda som faktauppgifter. Det är tveksamt om dessa uppgifter skulle ens kunna anvndas som indicier eller en del av en indiciekedja. Åklagaren har till den yttersta försökt få en indiciekedja gällande men misslyckat för kedjan är inte hel utan abbruten i många ställen.

Så pappas påståneden står för sig själv men går aldrig användas som starka bevis. Det finns mycket sådant material i Lisa fallet. Och detta är hel i sin ordning. Inget ovanligt alls. Sådana förekommer i alla brottmål.
2016-04-30, 09:44
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Det ÄR lite märkligt att SH ringer in flera dagar efter försvinnandet och då kan ge nya uppgifter om hjälmen. Dessa uppgifter är nu väldigt exakta, han bokstaverar exakt vad som står på hjälmen. Detta sker på torsdagen.

Citerar in vad jag själv skrev till Theforeigner igår när dessa osmakliga insinuationer kom på tal. Fick inget svar, du kanske kan svara istället.

1.Tycker du att Lisas pappa ska misstänkas för något då han inte mindes alla detaljer om hjälmen rätt först?
2.Vad vill du ha sagt med det här inlägget? Är du inne på samma funderingar som nopomil, d.v.s "mördar-militärens-hjälm-planterings"-spår?
3.Planteringsteorierna är väck, både tingsrätten och hovrätten har med bestämdhet fastslagit detta och NB:s advokat förkastar också dessa tramsteorier. Tror du fortfarande på plantering?
4.Tror du att det var lätt för familjen att minnas alla små detaljer till 100% inledningsvis, när de själva var i chocktillstånd av oron för försvunna LH?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in