2016-04-29, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Varför skulle jag hysa agg mot dig? Tvärtom. Jag finner dina poster intressanta ur den synvinkeln att du snarare tycks försvara utredningen än att bedriva karaktärsmord på NB. Du verkar nästan personligt förnärmad då utredningen kritieras, vilket jag finner intressant. Du resonerar även på ett annat sätt än många av stolpskotten som sitter här och fritt fantiserar sexualsadistiska scenarion ad infinitum. Jag är ju en av kritikerna till utredningen, och inte dommar och anser inte NB oskyldig, även om jag inte tycker jag har tillräckligt med fakta för att döma han heller.
Ok. Då har jag till viss del missförstått dig och ber om ursäkt för det.
Att föra en saklig diskussion trots att man inte alltid delar samma uppfattning har jag inga problem med.
Ser ingen anledning att spy galla över personen NB som jag inte alls känner, men jag fördömer såklart hans oförlåtliga och grymma handling.
Nja, förnärmad blir jag inte, men jag kanske har svårt att sätta bra ord på vad jag menar ibland.

Citat:
Det var långt ifrån tydligt. Snarare så är dina frågor ganska öppna och är säkert mest lämpade att generellt kritisera den kritiska hållningen till utredningen.
Kan så vara, men det var i vilket fall anledningen till att jag replikerade postaren.

Citat:
Kritiken (från mig och andra) mot utredningen är ju att den inte var speciellt rättssäker och att man tidigt bestämt vem som var den skyldige. Din öppna fråga kanske i tanken var tänkt i samanhang med PT-överklagandet. Att fibrerna på skor skulle kunna etablera en ny mordplats eller ett annat scenario är väl kanske inte en lågoddsare men skulle mycket väl kunna bidra till bilden. Denna tråd är ju bevis i sig att det kunde vara bra med många klargöranden.
Jag delar inte uppfattningen att utredningen ger intryck av att inte vara rättssäker eller att man tidigt bestämt sig vem som var den skyldige, men givetvis har fokus på NB ökat allteftersom man fått provsvar och vittnesmål som styrker misstanken mot honom samtidigt som inga okända DNA-spår dyker upp.
Anser du på allvar att det finns skäl att misstänka annan mordplats än ladan?
Som lekman kan jag hålla med om att ju mer som utreds desto bättre, men ansvariga för utredningen måste dra en gräns någonstans och det sker i samråd med sakkunniga när beslutsstöd behövs. Felprioriteringar sker säkert ibland, men jag tror inte det minsta på att man avstår undersökningar av dolda konspiratoriska skäl (jag vet inte om just du hyser den misstanken).

[quote=Ruggedo|57116019]Jag fortätter att hävda att det resonemanget bygger på att man tidigt bestämt vilken bil det gäller och därför inte bemödat sig undersöka andra bilar speciellt noga. Vem utfärdar en hustransakan?
NB med familj är de enda som varit skäligen misstänkta och därmed enda bil som funnits rätt att undersöka. Jag vill minnas att även AJs bil på verkstaden undersöktes pga konstig lukt och blöt invändigt och det kan jag tänka mig föll under synnerlig anledning med tanke på omständigheterna.
Förundersökningsledare, åklagare, domstol eller i undantagsfall enskild polisman beslutar om husrannsakan. Det är höga krav ställda på att få genomföra en sådan och vad jag förstår finns det också en regel som säger att en petson aldrig kan ge frivilligt samtycke till husrannsakan. Detta för att man inte ska känna sig tvingad till medgivande pga att vägran kan leda till ökad misstanke.
Läs mer här:
http://www.minilex.se/a/husrannsakan

Citat:
Jag uppfattar det som postaren kritiserar att ingen närmare undersökning gjorts av byssjan.
Byssan fraktades bort för vidare undersökning och enligt FUP byssan undersökts "vid flera tillfällen under tidsperioden 12 juni 2015 och den 25 juni 2015", så nånting lär man ju ha gjort. Gissningsvis belysning med olika ljuskällor, bluestar, topsning av vissa fynd, genomsökning med spermasökhund (samt likhund på utsidan) mm.
Jag kan tänka mig man resonerat som att utökad slumpmässig DNA, fiber, fingeravtrycksundersökning bedömts som kunna ge rätt ringa bevisvärde eftersom många haft tillträde till den olåsta, ostädade byssan under lång tid.

Citat:
Man "bevisar" ju att NB är sexualsadist för han runkat i fikarummet. Vad är skillnaden?
Jaså? Det tycker inte jag. Jag tycker mest det visar på ett mycket udda och äckligt sätt att ge sig själv njutning på, samt en osund och avvikande sexualitet om det skett i samband med fluktning på tjejer vid cafét. (Då syftar jag inte på onani på arbetsplatsen i sig utan på sprut på väggar mm utan att torka rent)
Se svar ovan

[quote=Ruggedo|57116019]Vad skulle det säga om dett DNA var från sperma? Eller blod? Eller från någon som absolut inte borde varit i byssjan?[/QOUTE]
Se svar ovan. Jag tror det är precis det de sökt efter med bla. de metoder jag nämnt.
Hade sådana fynd hittats ser jag ingen anledning till att de inte ska ha åtminstone tillvaratagits och även undersökts.
Misstänkta blodspår på dörrens insida visade sig vara målarfärg.

Citat:
Men det spekuleras att saker finns där och de är ointressanta för varken IR eller BH nämnt något. Vad tror du de hittar blan tips från medium egentligen? Man kan inte hitta saker om de inte finns där.
Förstår dig inte riktigt här.
Enda som vi vet haft tillgång till slasken är IR och BH och om de hittat några oegentligheter där borde de ha nämnt det. IR drog fram Billy Batong. BH har utöver egna och NBs resonemang mest pekat på fel med hjälp av arbetsblad (och det verkar som han själv misstagit sig en del).
Bland tips från medium hittar man nog till och med mindre än bland övriga tips, men de ska ändå tas emot av utredarna. Finns kanske goda skäl att de sorteras i en egen pärm...
Jag tror inte det finns några avslöjanden som gömts i slasken, men det är bra för rättssäkerheten att två advokater gått igenom den.
Nej, man kan inte hitta saker om de inte finns där och om det inte finns arbetsblad som beskriver hur byssan genomsökts kanske det vore något för BH att slå ned på.
Bortprioriteringen av skofibrer finns i FUP och kunde ha begärts undersökning av IR.
Svårigheterna med att undersöka bilar slumpvis beskriver jag ovan och det var hur BH skulle kunna ange de tre sakerna som skäl för PT som frågan gällde utsprungligen.
Senast redigerad av Prudent 2016-04-29 kl. 19:55.
2016-04-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Instämmer i det här.
Har hela tiden tyckt att det var en misstolkning att det var Lisas arbetskamrater som hördes i bakgrunden och att det var precis när de stängde. Tiden stämmer ju inte med när de åkte, de åkte ju innan "fickringningen". "Fickringningen" kom när Lisa var ensam kvar och Nerijus precis hade dykt upp.

Detta stämmer med vad som mobilsökningen har kommit fram till.

SMS vid mopeden. Ringningen på P-platsen. Sedan gick färden mot ladan därefter försvann positionen på grund av skuggning från någon av masterna. Signalen fanns dock kvar och efter mätningar verkar slaktrummet i södra delen av ladan vara den plats där mobilen bröt kontakten med omvärlden.
2016-04-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52

SMS vid mopeden. Ringningen på P-platsen. Sedan gick färden mot ladan därefter försvann positionen på grund av skuggning från någon av masterna. Signalen fanns dock kvar och efter mätningar verkar slaktrummet i södra delen av ladan vara den plats där mobilen bröt kontakten med omvärlden.

Det verkar som du har tillgång till mer information ur mobil-/mastdata än de flesta och kanske är begränsad i hur mycket du kan avslöja på lagligt vis...

Går det se om färden mot ladan påbörjades medan samtalet fortfarande pågick?
Var det pappan eller LH som avslutade samtalet?

Edit. Pejling i realtid kan jag förstå, men hur är det möjligt att positionera så exakt och se förflyttning mot ladan när informationen hämtas i efterhand?
Senast redigerad av Prudent 2016-04-29 kl. 20:04.
2016-04-29, 20:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52

Tack för den informationen!
Du verkar insatt, så då vill jag passa på att ställa lite frågor så kan du svara på det som du kan och vill svara på.
Har själv ingen koll alls på hur mobilspårning fungerar så jag ber om ursäkt om mina frågor är dumma.

Kan man se i tid hur mobilen rört sig? Menar då hur lång tid det tagit in till ladan från fickringningens start och om samtalet till pappan forsatte en bit på vägen eller om det bara var vid parkeringen?

Vilket klockslag var det som mobilen "dog"? Man kan tänka sig att från fickringningen till att mobilen dog då har NB först hunnit prata med LH, lurat henne till ladan och när mobilen dör är hon redan övermannad.

Om man skulle hitta resterna av mobilen, vad är det man eventuellt skulle kunna återskapa då, d.v.s vad kan man få ut av den?
2016-04-29, 20:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eftersom SH ändrade uppgiften på torsdag angående hjälmen ( dvs innan militärens Martorpskväll/natt).
Det finns dock ingen uppgift på vilken hjälm han angav först. Vart har den uppgiften tagit vägen?

Jag tycker också att det är underligt.
Har Lisa två hjälmar?
För hur kan pappan annars ha uppgett fel hjälm från början?

FUP 424
Förhör med SH den 11 Juni kl 9:20 :

"Stefan ringde och meddelade att han lämnat fel uppgifter om lisas hjälm.
Den hjälm som Lisa hade på sig på söndagen var en spräcklig silverhjälm med svart och vitt
mönster. På framsidan på hjälmen stod texten: HJC HELMET."

Ännu konstigare är ju iom att Lisa's mamma ju har uppgett rätt beskrivning av hjälmen redan
den 8 Juni, pratade dom inte med varandra om vad Lisa hade på sig dag 1 ?:

FUP 79
Lisa's mamma:
"När Lisa åkte iväg på söndagsmorgonen hade hon på sig en svart t-shirt, en blå/vit Odd
Molly kofta, en rosa/vit Henry Lloyd jacka, jeans och ovanpå dessa svarta Adidasbyxor med
vita revärer, svarta Nikeskor med vit sula. Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med något
liknande mönster av blomranka.
Handskar av "crossmodell"."

Vem av föräldrerna såg Lisa på morgonen den 7 Juni innan/när hon åkte iväg hemifrån och därför faktiskt såg hjälmen?

Jag har kollat igenom FUP angående vad andra sagt om ur Lisa's hjälm såg ut:

Lisa's stora syster Stina tror att det var svart "SHOE- hjälm" :

FUP 83
"Stina sa att Lisas hjälm var borta. Det var en svart "SHOE- hjälm" trodde hon."

FUP 148

Julia R säger att Lisa's hjälm är:

"Lisas hjälm var av märket HJC, med visir och käkskydd. Hjälmens färg var enligt
Julia flammad i gråskaliga färger."
2016-04-29, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ingen tydlig uppfattning om det, men jag tycker mig iaf uppfatta att smutsen på byxorna
http://imgur.com/70vdJ2z bär likheter med färgen som smutsen på golvet i byssjan har - sid.848-849 - dvs sandig smuts.

Notera släpspåren som leder mot skåpet.
Tack för bilden, menar dock bilden från insidan av de yttre svarta byxorna. Märket där är besynnerligt nog tydligare men har ingen synlig motsvarighet vilket gjort att det ser ut att komma utifrån. Mähända är det märke från någon typ av mönsterupprepningar typ sula eller något ... ?

Ber om ursäkt fall jag var oklar.
2016-04-29, 21:07
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har Lisa två hjälmar?

FUP 424

Den hjälm som Lisa hade på sig på söndagen var en spräcklig silverhjälm med svart och vitt

Ännu konstigare är ju iom att Lisa's mamma ju har uppgett rätt beskrivning av hjälmen redan

FUP 79
Lisa's mamma:
"När Lisa åkte iväg på söndagsmorgonen hade hon på sig en svart t-shirt, en blå/vit Odd
Molly kofta, en rosa/vit Henry Lloyd jacka, jeans och ovanpå dessa svarta Adidasbyxor med
vita revärer, svarta Nikeskor med vit sula. Hjälmen är grå/svart/vit lite metallic, med något

Vem av föräldrerna såg Lisa på morgonen den 7 Juni innan/när hon åkte iväg hemifrån och därför faktiskt såg hjälmen?

FUP 83
"Stina sa att Lisas hjälm var borta. Det var en svart "SHOE- hjälm" trodde hon."

FUP 148

"Lisas hjälm var av märket HJC, med visir och käkskydd. Hjälmens färg var enligt

Vad spelar det för roll vilken hjälm hon hade ?
Med tanke på motorintresset i familjen finns där väl ett antal hjälmar .
2016-04-29, 21:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har Lisa två hjälmar?

FUP 424

FUP 79
Lisa's mamma:

FUP 83

FUP 148

1.Tycker du att Lisas pappa ska misstänkas för något då han inte mindes alla detaljer om hjälmen rätt först?
2.Vad vill du ha sagt med det här inlägget? Är du inne på samma funderingar som nopomil, d.v.s "mördar-militärens-hjälm-planterings"-spår?
3.Planteringsteorierna är väck, både tingsrätten och hovrätten har med bestämdhet fastslagit detta och NB:s advokat förkastar också dessa tramsteorier. Tror du fortfarande på plantering?
4.Tror du att det var lätt för familjen att minnas alla små detaljer till 100% inledningsvis, när de själva var i chocktillstånd av oron för försvunna LH?
2016-04-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men du har väl inte hört det s k ficksamtalet? Du tycker inte att du övertolkar?

Brukade Lisa fickringa?

Sk fickringningen skedde klockan 18:26. Ungefär samtidigt såg ett förbipaserande vittne /eller vittnen att en man kom ut från ladan. Han hade mörkt och rufsigt hår. Jag kan tänka mig att denne man gick rakt till Lisa, tog hennes telefon, tryckte medvetet eller av misstag numret till pappan. Det var denne mans röst som i så fall hördes i telefonen. Han talade troligtvis svenska eftersom Lisa lär ha svarat spontant på svenska. Enligt pappa lät Lisa lung. Vilket kan betyda att Lisa kände personen i fråga.
2016-04-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du är så nitiskt inne på snedvridna ifrågasättanden så du vet inte vad du svarar på.
Vi diskuterade om Lisa hade hjälmen hängandes över armen när Nerijus dök upp.

Det verkar som ingen tror att det var Nerijus som kom ut ur ladan.
2016-04-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Stopp lite nu..

SH uttalar ganska genomgående att det handlar om röster (plural)

Att SH säger att det kunde vara två röster förutom Lisas, innebär inte per automatik att man utesluter en röst. Det kan likväl läggas till en röst, om jag ska vara lite obekväm.
Av allt att döma, hörde SH ett sorl. Ett sorl han försökt sortera ut så gott det går.

Vidare kan ju jag berätta att när det gäller: "Förhöret inspelat på ljudfil och skrivs ut som en sammanfattning." så finns det extremt liten chans att nedtecknaren skriver fel form (plural/singular) i den omfattning som gjorts from sid.68-69

Jag håller det högst troligt att det var kollegorna som var intill när fickringningen skett, trots det upplevt framskjutna tidsangivelsen.
Det är nämligen inte vederlagt att kollegorna skildes åt tidigare än kl 18.26, även om många skribenter här uppfattat det som vederlagt.

EDIT
För att utveckla det hela, då det sedan bottnar i att kollegorna omöjligtvis kunnat hinna till bussen om dom var kvar vid kl18.26, samt då det där med bussar, restider hit och dit och stängningstillfälle rabblats på tresiffrigt antal sidor redan.

Västtrafiks avgångstabell från 7/6 2015:

Restid för kollegorna har uppgetts vara 24min från caféet till Skara busstation, och med lite gaspedal hinns 18.45-bussen gott och väl med.
Menar du inte belagt ? Motsatsen till vederlagt.
2016-04-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Mopeden har inte flyttats hur svårt ska det vara att förstå. Vad är det för intressant med att göra en undersökning av eventuella skador. Lisa lockades över vägen till ladan, mopeden stod orörd på sin plats där hon hade parkerat den.

Hur kan du vara så säker på det. Mopeden kan ha varit på ett annat ställe ett tag. Tom i en bil. Pappan sade att han flyttade mopeden, när han kom. Förrsten, varför flyttade han mopeden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in