2016-04-03, 23:44
Medlem
Här är Aftonbladets beskrivning av rättegången från tingsrätten då Örjan Ramberg stod som åtalad för misshandel, olaga hot och överträdelse av besöksförbud.

"Det är den sista och sorgliga scenen ur ett äktenskap som visas i Stockholms tingsrätt sal nio: den manliga skådespelaren åtalas för misshandel av den kvinnliga filmstjärnan. Hon gråter sammanbitet och säger: – Jag var besatt av att få hans kärlek.

I två och ett halvt år var de ett par. Denna tisdag gråter hon sig igenom fem timmars förhandling, men lyckas slutföra sin historia. Det som berättas om destruktiv kärlek, fylla, misshandel, skadegörelse, hot och trakasserier är hjärtskärande.

Vad som mer viktigt är – det är banalt, i betydelse inte ovanligt. Detta kan hända igen, det har skett förut, och kommer att inträffa igen. Ung kvinna möter en 21 år äldre man. Han äger en särskild sorts motsägelsefull utstrålning många kvinnor faller för: manlighet parad med sårbarhet, styrka, svaghet, vrede, ömhet.

Förälskelsen är stor, men efter ett tag börjar han kritisera henne, hennes dialekt, utseende, val av kläder. Han dricker mycket och hon dricker också. Hon får en knuff ibland, en spark ett ryck i håret. Hon lär sig att han är onåbar i sin vrede, det gäller att skydda sig.

Hon döljer och förlåter, ”för han har ju goda sidor också”. Hon tänker att hon kan förändra honom, hjälpa honom, ta hand om honom, förmå honom att gå i terapi – hon förstår ju honom så väl.
Hon blir gravid och gör abort. Men visst älskar han henne? tänker hon. Innerst inne?

De goda stunderna blir allt färre. Hon tar sig ut förhållandet och han förföljer henne, väntar utanför porten, ringer hotsamtal och skickar hotbrev. Visst, hon skulle ha gått efter första slaget. Hon behöver inte sin offerroll, hon är välutrustad för livet med familj och vänner, skönhet och framgångar. Men hon gick inte.

Man blir avtrubbad, förklarar hon. Jag var glad när vi blev vänner igen. Jag är sån, jag vill tro på folks goda sidor, för han hade goda sidor. En kväll kastar hon ur sig de avgörande orden. De måste göra slut, detta går inte längre an. Då hugger han henne i armen med en brevkniv.

– När man är kär blir man besatt av att få den här kärleken, säger hon. Jag blev besatt av att få honom att tycka om mig. Att få tillbaka den goda tiden.

En kväll i januari urartar det: hon slår själv sönder delar av hans inredning. Han tar ett strupgrepp på henne, säger hon. Sedan går hon, men förbjuds ringa taxi. När hon lämnar huset häller han vatten på henne från fönstret.

Kvinnan är klädd i svart kavaj och byxor. Håret är färgat. Händerna knäppta runt huvudet, som för att hålla det samman. Hon tilltalar honom ofta direkt: – Varför var du elak mot mig? – Du har demoniska sidor. Det vet du. När du blir arg är det som att se döden i ögonen. – Men jag tycker om dina goda sidor. Det är det som är så hemskt. Jag vet inte vem du är.
– Det är en sorg att det ska bli så hemskt mellan två människor som tyckt om varandra.

Han – som försovit sig just denna rättegångsmorgon – iakttar henne framåtlutad med bekymrat ansiktsuttryck. Den äldre mannen som åhör flickans stollerier. Han medger ett slag mot henne, under en av deras sammandrabbningar ”för att hon ska lugna ned sig”. Någon kniv har han inte använt, säger han. – Jag är skyldig till mycket, men inte allt.

– Det här är väldigt tragiskt. Jag är fäst vid henne. Men kanske är det lika bra att detta hänt. För jag kan behöva en tankeställare om hur jag behandlar människor. – Jag har ett häftigt temperament som jag inte alltid kan kontrollera. Det går inte att förklara, det är som om doktor Jekyll skulle förklara mr Hyde.

Han har en annan version: det är hon som misshandlat honom, som gått bärsärkagång i hans lägenhet, som var galen av svartsjuka, som drack okontrollerat. Men när banden spelas upp, de inspelade meddelanden på hennes telefonsvarare, vrider sig även han av obehag. Samtalen ringer han sedan hon gjort slut.

”Jag vaknar hela tiden av hat. Din feta jävla grisfarmarfitta”. ”Jag lovar dig min hämnd, den kommer att bli ljuv” [De inspelade samtalen rullar på, minut efter minut, med vidriga monologer].

– Fyllesvammel, säger han sorgset. – Det är fyllesvammel som också kan uppfattas som ett rop på hjälp. Fast det upplevs hotfullt. Jag förstår det. Någon avsikt att skada har han inte, säger han. Och vänder sig även han direkt till henne och säger: – Förlåt mig. Du, förlåt mig.
Hon svarar inte.

De lever nu båda i nya förhållanden. Dom faller om en vecka. Mannen riskerar fängelsestraff.
Mot slutet säger han något som kan tjäna som slutreplik: – Livet blir verkligen inta som man tänkt sig."

Reporter: Kerstin Weigl
Citera
2016-04-12, 23:35
Medlem
OptimistFittans avatar
Någon som vet vad som i obduktions rapporten?
Den borde ha kommit nu.
Citera
2016-04-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OptimistFittan
Någon som vet vad som i obduktions rapporten?
Den borde ha kommit nu.

Hur menar du att någon utomstående skulle veta det? eller tror du Polis, läkare eller anhöriga delar med sig på flashback
Citera
2016-04-22, 12:22
Medlem
Flashbabe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golden-Tie
Hur menar du att någon utomstående skulle veta det? eller tror du Polis, läkare eller anhöriga delar med sig på flashback

Hur menar DU? Tror du att allt i denna forumsdel kommer ifrån de källorna?

Någon yttrar något som i sin tur yttrar vidare till nån som viskar vidare osv. osv. Låter det bekant?
Citera
2016-04-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ca 1500 personer tar i Sverige livet av sig varje år (drygt fyra personer varje dag). Det är en chockerande hög siffra som man nästan inte vill tro på, det beror delvis på att man talar så tyst om den.
Nyligen tog ett halvvuxet barn från en familj jag känner väl livet av sig, det var en katastrof för alla.
Men man talade inte om att det var ett självmord, detta stod inte (naturligtvis inte) i dödsannonsen, berördes aldrig vid kondoleanserna (naturligtvis inte), det sopas skamset under mattan.
Jämför med dödsolyckorna i trafiken ! som är ca 600 per år (här är jag osäker, vet bara att siffran är mycket lägre än vid självmorden), här skriker man högt och vidtar alla möjliga åtgärder för att siffran ska sjunka och färre köra ihjäl sig.
Beträffande mörkertal vid suicid är man överens om att vissa singelolyckor där t ex den ensamme föraren med hög alkoholhalt i blodet som kraschat in i en bergvägg troligen tagit sitt liv på detta sätt. Men det registreras som en olycka.

Jag tar mig friheten att komplettera din statistik:

Citat:
År 2000 dog 591 personer i trafiken. Tio år senare hade den siffran sjunkit till 266. Därefter ser den positiva trenden ut att ha stannat upp.

Citera
2016-04-29, 17:50
Medlem
Citat:
Marie Nilsson Lind om systern Josefin Nilssons bortgång
"Josefin avled till en följd av ett förstorat hjärta, mycket dåliga värden, en plågad kropp i kombination med smärtstillande, receptutskriven medicin vars styrka och verkan hon missbedömde under en längre tid. Hon hade reagerat mycket dåligt på tidigare operationer med olika besvär som följd, hennes nyligen genomförda höftoperation följde samma mönster. Hon hade fruktansvärt ont", berättar Marie Nilsson Lind.

http://www.expressen.se/noje/darfor-dog-josefin-nilsson/
Citera
2016-04-29, 18:16
Medlem
MrTaiwans avatar
Mao överdos.
Npn som sitter på obdutions papper?
Citera
2016-04-29, 18:40
Medlem
Loxuss avatar
Förstorat hjärta...bara jag som tänker alkoholism?
Citera
2016-04-29, 18:42
Medlem
Som jag sa från början,man kan inte trycka i sig tiodubbla doser av smärstillande morfinpreparat, tillsammans med en massa sömntabletter och benzo.
Så synd att hon inte fattade det.
Citera
2016-04-29, 18:49
Medlem
Flashbabe!s avatar
"Josefin avled till en följd av ett förstorat hjärta, mycket dåliga värden, en plågad kropp i kombination med smärtstillande, receptutskriven medicin vars styrka och verkan hon missbedömde under en längre tid.

Vill verkligen inte smutskasta JN/familjen eller liknande men detta (OM det nu är så vill jag understryka!) var nästan värre än att rakt ut skriva att hon hade problem med läkemedelsmissbruk el liknande. Inte ett dugg skamset, kan hända vem som helst! Det låter onekligen som en försköning men jag kan ha fel.
Citera
2016-04-29, 20:21
Medlem
Matsalus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbabe!
"Josefin avled till en följd av ett förstorat hjärta, mycket dåliga värden, en plågad kropp i kombination med smärtstillande, receptutskriven medicin vars styrka och verkan hon missbedömde under en längre tid.

Vill verkligen inte smutskasta JN/familjen eller liknande men detta (OM det nu är så vill jag understryka!) var nästan värre än att rakt ut skriva att hon hade problem med läkemedelsmissbruk el liknande. Inte ett dugg skamset, kan hända vem som helst! Det låter onekligen som en försköning men jag kan ha fel.
Ja, om man läser brevet som skickades från de anhöriga så var kroppen slut efter två höftoperationer. Anledningen till att hon kolade var antagligen ett lite för högt intag av smärtstillande då Benzodiazepiner inte direkt brukar leda till plötslig död.

Inget kul att lida med en trasig själ som vill väl men det går, när även kroppen lägger av är det ingen höjdare.
Citera
2016-04-29, 20:40
Medlem
MrTaiwans avatar
Ingen som begärt ut obduktions rapporten och kan dela den?
I den står ju allt och den är alltid offentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in