2016-04-27, 18:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
En till vodkatråd. Svarade i en annan för någon dag sedan.

Samma svar. Russian Standard. Beluga är en annan. Dock inte billiga. I Ryssland och Polen, kanske också i andra länder i Östeuropa har man dessutom vodka som är fatlagrad en tid för att den ska få en mildare smak. Tyvärr så säljs sådan inte i Sverige.
Är inte Stolnichaya fatlagrad?
Citera
2016-04-27, 18:36
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är inte Stolnichaya fatlagrad?

Inte deras standardvodka iaf.
Har pratat med Systemet via e-post och de säljer ingen fatlagrad vodka öht. Inte ens i beställningssortimentet. I så fall så får man privatimportera.
Citera
2016-04-27, 20:53
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kronvodka är ett klockrent val. Smakar renare än Absolut, enligt min smak.

Ok. Bra namn också vi testar den

Tack för tipset
Citera
2016-04-28, 02:14
Medlem
sammisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vostalikas
enklaste är faktiskt bra hembränd sprit, slinker ner fint , men om den är dålig så får man ju ta till med lite läsk

Bortsett från att Hembränt inte är tillåtet (som inte jag lägger mig i) så finns risker. Inte bara dåligt utan även för svagt. Jag har hört om någon som köpt och blivit blåst, det svagaste var 25%. Jag rekommenderar det inte.
Citera
2016-04-28, 14:35
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Inte deras standardvodka iaf.
Har pratat med Systemet via e-post och de säljer ingen fatlagrad vodka öht. Inte ens i beställningssortimentet. I så fall så får man privatimportera.

Har du testat det? Jag såg precis att Koskenkorva har släppt en fatlagrad vodka. Deras hemsida är nere för uppdatering just nu, men det låter ju onekligen riktigt intressant. Tyvärr utelämnar länken nedan fakta som råvaror och lagringstid, men ändock blir man sugen. Koskenkorva verkar ju vara en grain-vodka med, så beroende på hur länge den är lagrad kan den väl per definition vara en whisky?

Hur stor skillnad är det på vanliga stolin och eliten? Personligen tycker jag att den vanliga Stolin fungerar helt okej med en citronskiva om den är väl kyld och tillsammans med en isbit. Bäst tycker jag dock Brännvin special smakar, men den får väl inte kallas vodka EU p.g.a alkoholhalten. Ändock okryddad starksprit.

https://folkofolk.se/vodka/koskenkorva-sauna-barrel
Senast redigerad av Brmc 2016-04-28 kl. 14:52.
Citera
2016-04-28, 19:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Har du testat det? Jag såg precis att Koskenkorva har släppt en fatlagrad vodka. Deras hemsida är nere för uppdatering just nu, men det låter ju onekligen riktigt intressant. Tyvärr utelämnar länken nedan fakta som råvaror och lagringstid, men ändock blir man sugen. Koskenkorva verkar ju vara en grain-vodka med, så beroende på hur länge den är lagrad kan den väl per definition vara en whisky?

Hur stor skillnad är det på vanliga stolin och eliten? Personligen tycker jag att den vanliga Stolin fungerar helt okej med en citronskiva om den är väl kyld och tillsammans med en isbit. Bäst tycker jag dock Brännvin special smakar, men den får väl inte kallas vodka EU p.g.a alkoholhalten. Ändock okryddad starksprit.

https://folkofolk.se/vodka/koskenkorva-sauna-barrel

Ja, jag har testat lagrad vodka i Ryssland. Sådan vodka lagras inte så länge. Bara en kortare tid för att den ska få en mildare smak. Vodka ska ju som jag skrev tidigare vara nästan utan egen smak.

Koskenkorvan såg riktigt intressant ut. Kan tänka mig att den är något åt det hållet. Finnarna har ju mycket östeuropeiska traditioner.

Stolichnaja är rätt bra. Drack den mycket tidigare när jag arbetade utomlands. Även Moskovskaja är helt ok. I Sverige blir det mest Kronvodka. Fast de är inget i jämförelse med de bästa ryska. Dock så är ju de då betydligt dyrare. Ska man bara blanda groggar så duger det mesta.
Citera
2016-04-28, 19:25
Bannlyst
explorer
Citera
2016-04-28, 21:20
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ja, jag har testat lagrad vodka i Ryssland. Sådan vodka lagras inte så länge. Bara en kortare tid för att den ska få en mildare smak. Vodka ska ju som jag skrev tidigare vara nästan utan egen smak.

Koskenkorvan såg riktigt intressant ut. Kan tänka mig att den är något åt det hållet. Finnarna har ju mycket östeuropeiska traditioner.

Stolichnaja är rätt bra. Drack den mycket tidigare när jag arbetade utomlands. Även Moskovskaja är helt ok. I Sverige blir det mest Kronvodka. Fast de är inget i jämförelse med de bästa ryska. Dock så är ju de då betydligt dyrare. Ska man bara blanda groggar så duger det mesta.

Kortare tid som i typ några veckor då bara? Vore kul att blanda drinkar på det som vanligtvis baseras på whisky och se hur de står sig.

Ja jag hoppas koskenkorvan smakar bra. Men du svarade inte hur vanliga stolin står mot elit. Då förutsatt att man dricker rent. Kronvodkan tror jag bara jag har haft när jag gjort snaps eller bitters. Annars tror jag att jag nästan bara druckit Stoli, Absolut och typ Smirnoff. Kanske inte skiljer sig så markant mellan märken i undre- och mellersta prisklassen.
Citera
2016-04-29, 07:38
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Kortare tid som i typ några veckor då bara? Vore kul att blanda drinkar på det som vanligtvis baseras på whisky och se hur de står sig.

Ja jag hoppas koskenkorvan smakar bra. Men du svarade inte hur vanliga stolin står mot elit. Då förutsatt att man dricker rent. Kronvodkan tror jag bara jag har haft när jag gjort snaps eller bitters. Annars tror jag att jag nästan bara druckit Stoli, Absolut och typ Smirnoff. Kanske inte skiljer sig så markant mellan märken i undre- och mellersta prisklassen.

Ja, några månader högst kanske. Lite beroende på faten.

Har inte testat elit.
Citera
2016-04-29, 13:33
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ja, några månader högst kanske. Lite beroende på faten.

Har inte testat elit.

Spännande. Får bli att köpa den i sommaren då! Finns det någon virtous i ämnet som tycker det finns någon bra smaksatt vodka? Tänker då inte Smirnoff Raspberry utan mer typ kort fatlagring. Eller det kanske inte får räknas som vodka då?
Citera
2016-04-29, 19:40
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Spännande. Får bli att köpa den i sommaren då! Finns det någon virtous i ämnet som tycker det finns någon bra smaksatt vodka? Tänker då inte Smirnoff Raspberry utan mer typ kort fatlagring. Eller det kanske inte får räknas som vodka då?

Fulmetoden: Köp vanlig "okej" vodka, vi säger att du ska hälla upp sexor:
5cl vodka, 1cl maltwhisky.

När mellanölet "försvann", Klass IIB, löste jag "krisen" med följande:
En sexpack Klass IIA och sex burkar Klass III. Klass IIA var underbeskattat då, så det blev faktiskt billigare när mellanölet försvann! Fifty-fifty! Bara att ha en burk starköl och en folköl. (Av samma sort var bäst, men inte nödvändigt). Starkölen kostade 8:-, Folkölen 5:-, literpris 13:-
Kom på detta "trix" när jag insåg att bensinbolagen enbart köpte in 97 oktan och 93 oktan, resten blandades i "pumpen"!

Oj vad vi svenskar trixar med reglerna!
Citera
2016-04-29, 19:42
Medlem
Jag är väl ingen vodkakännare, men jag gillar stockvodka och nån jag är osäker på namnet på men bison eller bizonvodka, smaksatt med bisongräs iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in