2016-04-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förstår vad du menar, dock så har jag svårt att få in teleskoplastaren i sammanhanget, NB syntes köra bil, vem körde i så fall lastaren vid samma tidpunkt, NB är mördaren så vad skulle lastaren kunna ha för koppling till fallet?

AJ och hans son såg den gröna teleskoplastaren köra vägen från ladan till Martorp kl 14.30 den söndagen. Ingen förare har vidkänts den utflykten. Samma lastare sågs också parkerad vid ladan aktuell tidpunkt för mordet. Fortfarande okänt vem som parkerat den där.

Dess roll vet jag inte närmare om.
2016-04-28, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ok, igen då..

Har inte örhänget i ladans norra del, troligtvis lossat i samband med att hjälm dragits av just där?

Hjälm kan ha burits i handen av Lisa från mopeden över vägen, men varför sitter då ena handsken fast i jackans ärm?

Varför ligger annars hörlurarna separat från allt annat jämte rishögen?

Kom igen nu, ni är klipska bägge två.

Lurarna i öronen, hjälmen på huvudet, mobilen i jackfickan, jackan dras av, lurarnas rycks ur öronen och sladdarna drar med sig örhängen, kan det vara en förklaring?
2016-04-28, 23:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
AJ och hans son såg den gröna teleskoplastaren köra vägen från ladan till Martorp kl 14.30 den söndagen. Ingen förare har vidkänts den utflykten. Samma lastare sågs också parkerad vid ladan aktuell tidpunkt för mordet. Fortfarande okänt vem som parkerat den där.

Ja, det är ju detta som vi har att förhålla oss till. Märkligt att vi inte har fått en förklaring till vem som parkerade lastaren vid ladan och vem och när den kördes därifrån.
2016-04-28, 23:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok, igen då..

Har inte örhänget i ladans norra del, troligtvis lossat i samband med att hjälm dragits av just där?

Hjälm kan ha burits i handen av Lisa från mopeden över vägen, men varför annars sitter då ena handsken fast i jackans ärm?

Varför ligger annars hörlurarna separat från allt annat jämte rishögen?

Kom igen nu, ni är klipska bägge två.
Jag tror att de ramlade av i hårdhänt hantering (tvingar, forcerar) eftersom de nästintill ramlar ur när man tittar på dem.. *Ironi*
Alternativt att han tejpar munnen därinne och de ramlar ur då.
Jackan tar han av inne i mjölkrummet och då fastnar väl handsken i ärmen. '

Lurarna har han väl slitit loss när han fick rabies och gick lös på mobilen efter grusvägen. Väl framme kastar han sonika iväg dem. Han ter sig nonchalant i mitt tycke - säker på sig själv att han ska lyckas med sin plan likt han flänger ur allt som satt i fodralet.
Däremot var det nog av vikt att hämta jacka och hjälm. Eller så tänkte han kanske de brinner upp inom en snar framtid - högen var ju två meter och kanske skulle eldas upp snart. Inte en susning.
2016-04-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Förvisso - men han misslyckades fatalt och Lisa har en mobil och kan göra samma sak:
Visa på mobilen och inte röra sig en meter. Att hon har dåligt batteri vet han inte.
Skulle han ta den risken igen att offret inte hamnar nära bilen eller ladan?

Att han burit henne över vägen det tror jag inte. Det är alldeles för riskabelt. Snarare avbrutit om nån iakttagit dem.

De som nyttjar detta trick för kontakt har en tendens att återkomma. Sen kanske fickringen skedde när LH försökte lokalisera kartan i mobilen.
2016-04-28, 23:45
Medlem
Citat:
Det är helt weird att spekulera på detta sätt - såtillvida det inte finns en anledning. Dvs att leda in samtalet på telefonen och försöka fiska om nåt läckt fram. Det vore intressant att veta om han väckt frågan till nån mer. Det sägs ju ha varit allmänt snack om försvinnandet men allt framkommer inte via förhör. Speciellt om det inte var uppseendeväckande, nåt sagt i förbifarten som passade sammanhanget.

Jag tror han fiskade information både här och där. Tydligen hade Kent redan på tisdag/onsdag sagt att SH inte trodde Lisa var vid liv. NB hade nog koll över läget.

Dessutom var han ständigt mitt i sökområdet och letade efter Truls ...
2016-04-28, 23:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jag tror att de ramlade av i hårdhänt hantering (tvingar, forcerar) eftersom de nästintill ramlar ur när man tittar på dem.. *Ironi*
Alternativt att han tejpar munnen därinne och de ramlar ur då.
Jackan tar han av inne i mjölkrummet och då fastnar väl handsken i ärmen. '

Lurarna har han väl slitit loss när han fick rabies och gick lös på mobilen efter grusvägen. Väl framme kastar han sonika iväg dem. Han ter sig nonchalant i mitt tycke - säker på sig själv att han ska lyckas med sin plan likt han flänger ur allt som satt i fodralet.
Däremot var det nog av vikt att hämta jacka och hjälm. Eller så tänkte han kanske de brinner upp inom en snar framtid - högen var ju två meter och kanske skulle eldas upp snart. Inte en susning.

Jag har gjort Edit och ändrat lite i vad du citerar.

Så nu är du med i att hörlurar suttit i öronen i samband med att nb tar kontakt?
Således omöjligt att det var han som närvarade vid fickringningen.
2016-04-28, 23:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
De som nyttjar detta trick för kontakt har en tendens att återkomma. Sen kanske fickringen skedde när LH försökte lokalisera kartan i mobilen.
De som har ett visst modus operandi finjusterar allt eftersom. Planen är att lyckas och övning ger färdighet.
Däremot är det relativt lika tillvägagångssätt om det är framgångsrikt (arm i mitella, tappar böcker. Ska kolla elmätaren..)
2016-04-28, 23:50
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Han är förvisso en knäppgök - men oavsett om han ser denna handske så kan han knappast göra nåt när brorsan iakttar honom. Även Åslund är i krokarna.
Den verkar vara en miss i protokollet i hans mördarplan (att den blivit kvar).
Han kunde knappast göra annat än att låtsas som om det regnade. - AB skulle inte ana något - dvs under förutsättning att han inte själv lagt dit handsken med syftet att föregripa utredningen - och med vetskap om att han tvingats överge mjölkrummet när GJ dök upp och trott att det bara var en tidsfråga innan en mer noggrann undersökning skulle äga rum, dvs inte vågade ta chansen att han skulle hinna städa efter sig.
Citat:
Vet han att han sen ska arbeta i ladan på em så hade han ju möjligheter att smussla undan den.
Ja, det kan han ha tänkt, men vågade han chansa på att han skulle hinna? - Men å andra sidan: Hade han varit så rädd för en tidig undersökning hade han kunnat anlända prick sju och skickat AB att rota runt i verktygsdepån; det hade inte tagit många minuter att röja undan dessa snören.
Citat:
Inte ett enda snöre är suspekt där de ligger bland alla andra. Däremot hade tejprulle verkat konstig om den hittats därinne så den lägger han fint tillbaka i spiklådan.
Tycker snörena är suspekta; inte minst gäller detta hängningsanordningen på arbetsbänken. Detta är dock lite motsägelsefullt: Han låter alla snören vara men bär tillbaka tejprullen... Då kanske GoogleSEO:s händelseförlopp:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
...mer stämmer in på gjorda fynd, dvs att såväl hängning som tejpning ägt rum i anslutning till spannmålstorken (och med hjälp av teleskoplastaren), för att sedan det hela avslutats med upphängning av en redan död LH?
2016-04-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Hur tror du att handsken hamnade på det stället i ladan ?

Det kunde vara mördare eller hans kompis som hade slängt den i ladan för att få polisen att tro att L var där.
L pappa tittade inne i ladan kvällen när L försvann och det var inte mörkt och han skulle sett handsken direkt. Men han såg inte den. Handsken kom dit senare, likadant som örnhänge, L hårstrå, snaran med L DNA.
Senast redigerad av Sudharma 2016-04-29 kl. 00:00.
2016-04-28, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har gjort Edit och ändrat lite i vad du citerar.
Så nu är du med i att hörlurar suttit i öronen i samband med att nb tar kontakt?
Således omöjligt att det var han som närvarade vid fickringningen.
Men nej..
Hon har stoppat i hörlurarna och gjort sig redo för hemfärd.
- Kan du hjälpa?
- Va?

Han tar kontakt och hon tar av sig hjälm och lurar för att höra vad han vill.
Nåt kommer hon åt i manövern och ringer upp.
2016-04-28, 23:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Mitt fetande.

Källa på att teleskoplastaren körde i riktning från ladan till Martorp ?

Som jag minns finns det ingen sådan uppgift i FUP, men jag kan förstås ha missat det, tror dock inte det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in