2016-04-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ST4RSCOPE
Okej, aa där ser man. Men om jag säger att jag har handlat för ett bröllop tex? Får jag föra in mera då? Även om dom är med och dom är under 20?
"Om den införda mängden alkohol överstiger dessa referensnivåer är det du som för in varorna som ska visa att mängden alkoholen är rimlig för din eller din familjs personliga bruk, det vill säga privat bruk. För att du ska kunna visa att att alkoholen är rimlig för privat bruk krävs att du kan lämna preciserade och kontrollerbara uppgifter om syftet med alkoholinförseln. Annars kan alkoholen beslagtas för brottsutredning eller omhändertas för skatteutredning."

Från frågor och svar för privapersoner på tullverkets hemsida.
http://www.tullverket.se/innehallao/f/fragorochsvar/fragorochsvar/fragorochsvarforprivatpersoner.4.16ca6de0120cf835f eb80001238.html
Citera
2016-04-26, 20:26
Medlem
Hur mycket tänkte du handla? Vart ska du köra? Puttgarden? Båten Trelleborg-Sassnitz/Rostock/Travemünde?

Precis som de andra skrivit så gäller kvoten ifall ni skulle bli stannade, men jag har aldrig någonsin blivit stoppad av tullen när jag turat och då turar jag 4-5 gånger om året.
Citera
2016-04-26, 20:46
Medlem
Har blivit stoppad 2 gånger i tullen utav 3 senaste resorna. Se till att du sparar dina kvitton efter köpet av alkoholen till tull. Det finns ingen egentlig gräns du får ta in, det får inte överskrida totalvikten på bilen. Det är de viktigaste när dom väger fordonet.. Sen är det klart om du har överdrivet mycket så vill dom veta mer ingående vad du ska göra av allt så det inte är försäljning som ligger bakom.
Citera
2016-04-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impuls2014
Har blivit stoppad 2 gånger i tullen utav 3 senaste resorna. Se till att du sparar dina kvitton efter köpet av alkoholen till tull. Det finns ingen egentlig gräns du får ta in, det får inte överskrida totalvikten på bilen. Det är de viktigaste när dom väger fordonet.. Sen är det klart om du har överdrivet mycket så vill dom veta mer ingående vad du ska göra av allt så det inte är försäljning som ligger bakom.

Max lastvikt+totalvikt är vad som gäller. Edit där
Citera
2016-04-26, 20:57
Medlem
Citat:

What? Vart har du åkt då någonstans? Och blev du verkligen stoppad för vägning av fordonet och inte bara den numera obligatoriska passkontrollen?
Citera
2016-04-26, 21:13
Medlem
Åkt över öresundsbron. Senast slutet av 2015
Citera
2016-04-27, 09:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Max lastvikt+totalvikt är vad som gäller. Edit där

Tjänstevikt +maxlast = totalvikt
Citera
2016-04-28, 06:36
Medlem
Ja hur är det nu att köra över nu när de är mer stränga ang. flyktingströmmen?

Eller var detta också bara ett spel för galleriet?

Någon som åkt över de senaste månaden och hur mycket hade du ungefär då?
Citera
2016-04-28, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperVictor
Ja hur är det nu att köra över nu när de är mer stränga ang. flyktingströmmen?

Eller var detta också bara ett spel för galleriet?

Någon som åkt över de senaste månaden och hur mycket hade du ungefär då?

Tänkte åka nästa helg, då det är långhelg. Så undrar lite samma sak.
Sen har jag hört att det ska finnas en sida som räknar ut priset för resan på ett smidigt sätt. Typ mil och färjekostnader osv.
Någon som vet?
Citera
2016-04-28, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldy
Tänkte åka nästa helg, då det är långhelg. Så undrar lite samma sak.
Sen har jag hört att det ska finnas en sida som räknar ut priset för resan på ett smidigt sätt. Typ mil och färjekostnader osv.
Någon som vet?

Du får gärna uppdatera här.

Nä men det är väl inte så svårt att räkna ut? Gå in å kolla båtbiljetter. Å sen vet du ju vad bilen drar. Gångra det med vad bilen drar gånger bensin/diselpris å sen milen.
Citera
2016-04-30, 17:40
Medlem
vikingrods avatar
110 liter starksprit, 60 plattor öl, och sen runt 20 liter blandade drycker ( olika cider, etc. ) körde jag över med sist. Fick visa körkort på svenska sidan men kom igenom utan problem. Vi var 4 pers i bilen ( en Cheva van )
Citera
2016-04-30, 18:35
Medlem
FuriousRages avatar
Ett tips för resan.
Skaffa BroPass, då kostar t.ex. öresundsbron 195kr/tur, istället för 440kr.
Just nu kan man ange "Motormännen" som kampanjkod och slippa första årets avgift.

BroPass/BroBizz ger även rabatter på andra grejer i både danmark och tyskland.
https://www.oresundsbron.com/sv/bropass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in