Citat:
Ja det finns några anomalier här i sökningen, dels en höggradigt aktiv och kunnig insats. Dels tror jag också att vi har en Nerijus som gör det mesta för att känna sig mäktig och får en kick av att styra utredningen här. Jag är helt övertygad om att dom i hög grad varit med och lagt grunden för hur allt fortlöpte.
Jag har själv deltagit i tillfällen då man varit med om att personer går upp i kontrollerat maxvarv och driver en uppgift som människor i "vanligt tempo" omöjligtvis hänger med i. Skärpningen och fokus kan nå upp till ett läge som ser ofattbart ut för omgivningen, så jag kan lite lätt föreställa mig vilken måttlös men samtidigt kontrollerad energiutsöndring dessa vänner stått för.
Lägg på här att någon form av militär bakgrund finns, och med tanke på antalet pers, håller jag det för troligt att flera av dom nog går i team i jobbet. Allt detta på kullen har väl skett privat och säkert av mer hjärta, men yrkeskvalifikationer vilka dom än må vara, kan mycket väl gå hand i hand med detta nödvändiga som förelåg.
Inte konstigt att polisen dragit ihop till möten med denna gruppering, samt även givit dom ett helt annat spelrum.
Redan från det som stannade inför kamerors linser och medias rapportering, satt nog många på känslan att detta handlar inte om - om hon hittas, utan det handlar om när hon hittas.
Gissa vad motorn bestod i...
Jag tror även polisen burit med sig detta måttlösa driv, och jag både tror och hoppas att Johansson & Co fått uppskattningen dom förtjänar för det. Även om detta är deras jobb, ska dom i detta fallet ha något extra för dom hanterat en uppgift som nog var mer unik och mer krävande på olika sätt.
Att schemaläggas som sista talare på den där konferensen och hålla ett föredrag om ett enskilt ärendes hantering, visar att man förhoppningsvis brutit en hel del ny mark i ärendehantering av detta slag.
Jag har själv deltagit i tillfällen då man varit med om att personer går upp i kontrollerat maxvarv och driver en uppgift som människor i "vanligt tempo" omöjligtvis hänger med i. Skärpningen och fokus kan nå upp till ett läge som ser ofattbart ut för omgivningen, så jag kan lite lätt föreställa mig vilken måttlös men samtidigt kontrollerad energiutsöndring dessa vänner stått för.
Lägg på här att någon form av militär bakgrund finns, och med tanke på antalet pers, håller jag det för troligt att flera av dom nog går i team i jobbet. Allt detta på kullen har väl skett privat och säkert av mer hjärta, men yrkeskvalifikationer vilka dom än må vara, kan mycket väl gå hand i hand med detta nödvändiga som förelåg.
Inte konstigt att polisen dragit ihop till möten med denna gruppering, samt även givit dom ett helt annat spelrum.
Redan från det som stannade inför kamerors linser och medias rapportering, satt nog många på känslan att detta handlar inte om - om hon hittas, utan det handlar om när hon hittas.
Gissa vad motorn bestod i...
Jag tror även polisen burit med sig detta måttlösa driv, och jag både tror och hoppas att Johansson & Co fått uppskattningen dom förtjänar för det. Även om detta är deras jobb, ska dom i detta fallet ha något extra för dom hanterat en uppgift som nog var mer unik och mer krävande på olika sätt.
Att schemaläggas som sista talare på den där konferensen och hålla ett föredrag om ett enskilt ärendes hantering, visar att man förhoppningsvis brutit en hel del ny mark i ärendehantering av detta slag.
-Handske (förvisso flyttad flera gånger men förefaller ändå inte hittats tidigare vid genomsök av polis med hund + Lisas far)
-Örhänge upphittat direkt in i ladan till höger (genomsökt tidigare av hund med mera)
-Arbeten efter mordet i ladan där han kunnat ändra lite efter behag
-Martorp gård försök att dirigera sökinsatsen
Men just detta kan ju ingen veta just då...
De drivna insatsen stoppar till slut Nerijus senare och tur är väl det. Antagligen får vi inte veta hur och vilka fynd Nerijus manipulerade eller exakt hur det gick till. "Man slutar aldrig att förvånas över människans grymhet, säger kriminalkommissarie Lars Johansson, ansvarig för utredningen av mordet" kan bara hålla med och hoppas att det går att lära sig något i praktiken av det.
Det är alltför obegripligt för mig. Och det är jag glad för. Jag kan inte förstå hur man kan bli sexuellt upphetsad av att döda en människa. Eller att ens fantisera om det. För det måste han ju ha gjort. Många, många, gånger. Finns det nåt samband mellan ångest och sex? Kanske försökte han döda sin egen ångest genom att döda Lisa?
Text ämnad åt Nerijus: "Guilt is burning, Inside I´m hurting, This ain´t a feeling I can keep, DONT´T BLAME IT ON ME"(Skyll hellre på brorsan o frun)