2016-04-27, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag är helt övertygad om att dom i hög grad varit med och lagt grunden för hur allt fortlöpte.
Jag har själv deltagit i tillfällen då man varit med om att personer går upp i kontrollerat maxvarv och driver en uppgift som människor i "vanligt tempo" omöjligtvis hänger med i. Skärpningen och fokus kan nå upp till ett läge som ser ofattbart ut för omgivningen, så jag kan lite lätt föreställa mig vilken måttlös men samtidigt kontrollerad energiutsöndring dessa vänner stått för.
Lägg på här att någon form av militär bakgrund finns, och med tanke på antalet pers, håller jag det för troligt att flera av dom nog går i team i jobbet. Allt detta på kullen har väl skett privat och säkert av mer hjärta, men yrkeskvalifikationer vilka dom än må vara, kan mycket väl gå hand i hand med detta nödvändiga som förelåg.
Inte konstigt att polisen dragit ihop till möten med denna gruppering, samt även givit dom ett helt annat spelrum.

Redan från det som stannade inför kamerors linser och medias rapportering, satt nog många på känslan att detta handlar inte om - om hon hittas, utan det handlar om när hon hittas.
Gissa vad motorn bestod i...

Jag tror även polisen burit med sig detta måttlösa driv, och jag både tror och hoppas att Johansson & Co fått uppskattningen dom förtjänar för det. Även om detta är deras jobb, ska dom i detta fallet ha något extra för dom hanterat en uppgift som nog var mer unik och mer krävande på olika sätt.
Att schemaläggas som sista talare på den där konferensen och hålla ett föredrag om ett enskilt ärendes hantering, visar att man förhoppningsvis brutit en hel del ny mark i ärendehantering av detta slag.
Ja det finns några anomalier här i sökningen, dels en höggradigt aktiv och kunnig insats. Dels tror jag också att vi har en Nerijus som gör det mesta för att känna sig mäktig och får en kick av att styra utredningen här.
-Handske (förvisso flyttad flera gånger men förefaller ändå inte hittats tidigare vid genomsök av polis med hund + Lisas far)
-Örhänge upphittat direkt in i ladan till höger (genomsökt tidigare av hund med mera)
-Arbeten efter mordet i ladan där han kunnat ändra lite efter behag
-Martorp gård försök att dirigera sökinsatsen
Men just detta kan ju ingen veta just då...

De drivna insatsen stoppar till slut Nerijus senare och tur är väl det. Antagligen får vi inte veta hur och vilka fynd Nerijus manipulerade eller exakt hur det gick till. "Man slutar aldrig att förvånas över människans grymhet, säger kriminalkommissarie Lars Johansson, ansvarig för utredningen av mordet" kan bara hålla med och hoppas att det går att lära sig något i praktiken av det.
2016-04-27, 23:20
Medlem
Citat:
Jag som just gick och funderade på om det skulle gå att få en lägesrapport.
Där fick jag för det..

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/omstridd-domare-avgor-lisa-holm-malet/
Bäva månde då NB, för GL tyckte ju att Quick var korrekt dömd.
2016-04-27, 23:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Delvis kanske men han måste hålla kroppen intill sig för att kunna lyfta den och varför tog han av handskarna när han tog i jackan och byxorna
Han hade hudavskrapningsskador på underarmar som kan ha avsatt blodbesudlingarna.
Enligt rättsintyget i FUP.
Det handlar ju inte om några stora mängder blod utan det räcker med en liten touch från hans underarmar när han håller på med den brutala hanteringen av kroppen. Eller, att han kliar sig på armen på sin torra, irriterade psoriasishud och sen tar i LH men med handskar på. Strypning, hängning, lyfta upp, lyfta ner, bära in i bilen, bära kroppen in i byssjan, brutalt trycka in kroppen i skåpet.
Även med handskar på så skulle det vara ett mirakel att INTE avsätta några DNA-spår.

Men, själv tror jag nog att han tog av sig handskarna när han onanerade och hade jävligt bråttom att tajma in det med neddragandet av hennes byxor men att han kanske tappade fattningen lite när han snabbt skulle dra ner hennes överdragsbyxor och upptäckte att hon hade tajta jeans med knäppning under. Kanske han av stressen för det tog av sig handskarna då för att få av henne jeansen.
2016-04-27, 23:33
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Lite för att befästa hur det beskrivs mellan AB och NB genom förhör ang handsken (...)
Nerijus har alltså genomgående varit nervöst sugen på att förhöras om att det var han som hittade handsken först...
Man kan ju undra vem av bröderna som egentligen var orolig att handsken skulle bära spår?
Finner det rejält märkligt att detta är så solklart för Hurtig.
(...)
Nerijus vill vara tydlig med att det var han som hittade den allra först.

Mitt fetade.
Jag har inte hängt med i de senaste diskussionerna om Hurtig versus handsken. Men jag reagerade inte något särskilt över hans resonemang. Definitivt inte som en negativ sak varje fall, i hans sakframställan inför HD.

Nå mest intressant, tycker jag, är denna replikväxling, från dina exempel på förhören av NB:
Citat:
Eh, och du fick se handsken och vad jag förstod som du tog upp den?
Nej, ja, ja jag kan inte svara om jag tog i den
Nej okej
Jag bara vet att min bror har rört vid den
NB:s båda uttalanden här är anmärkningsvärda:
Om han skulle ha tagit i handsken i samband med brottet, borde han ju rimligen smidigt upplysa FL om att han tog i hadsken i ladan.
Så som han nu resonerar talar det för att han är sanningsenlig.

Då blir också det andra uttalandet än mer intressant: "Jag bara vet att min bror har rört vid den".
Frågan om hur han visste det, är också värd att fundera lite på...
2016-04-27, 23:38
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Låter aningen oseriöst om justitieråden läcker information till privatpersoner och allmänheten i förväg. "Förhandshintar" torde inte stå på deras agenda.
Personer i ens närhet är inte allmänheten. Hintar är inte heller konkret information. "Förhandshintarna" står på min egen, inte på nämnd justitieråds agenda.
2016-04-27, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Delvis kanske men han måste hålla kroppen intill sig för att kunna lyfta den och varför tog han av handskarna när han tog i jackan och byxorna

Han kanske tog upp henne över sin ena axel.
Och sedan in i slaktrummet.

Men nu vett vi alla att snart får vi svar om PT.
Tror inte det blir något sådant.
Det blir raka spåret till KUMLA, för planering var han ska placeras.
2016-04-27, 23:39
Bannlyst
Citat:
Krekenava är en mindre ort/by (1 636 personer) strax utanför den större staden Panevėžys (120 000 invånare).
Panevėžys är även namnet på kommundistriktet, för vilken den lilla orten Krekenava tillhör.
Länk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Panev%C4%97%C5%BEys_District_Municipality

Skulle kunna förklara ortsfrågan.
Den dominanta Mamma är mycket förslagen när det gäller att vilseleda och låter sig gärna fotograferas i Krekenava där jorunalisterna också får stå och rapportera från Krekenava skyltar i bakgrunden. Eller byggnaden mitt emot där hon jobbat som lärare tidigare, fotograferad med kameran på snedvinkel som i värsta deckarfilmen.

Pociūnėliai, Šiauliai County, där finns nu den dominanta mamman. Sök "Pociūnėliai, Šiauliai County"
Så hittar du snabbt byggnaden i Krekenava som hon älskar att skicka journalisterna till, samt hennes hem. Det är svårt att förstå varför det blir sådana fintar nu när alla tror på henne .... Kanske vill svenskarna komma åt hennes fina medaljer och priser, eller vad hon nu tror... Bildsök på "Pociūnėliai krekenava" Så kommer det två första byggnaderna att komma i ordning. Litauiska media har varit där och rapporterat men svenska rapporterar från Krekenava ....
2016-04-27, 23:40
Medlem
Citat:
Lite för att befästa hur det beskrivs mellan AB och NB genom förhör ang handsken:
(Ursäkta tradigt förhörs-inlägg)

Vidare nu till varför Hurtig bör känna svettningar...

Nerijus har alltså genomgående varit nervöst sugen på att förhöras om att det var han som hittade handsken först, samt att han tidigare med sin egen bror dialogat huruvida han pillat på den eller inte. Man kan ju undra vem av bröderna som egentligen var orolig att handsken skulle bära spår?
Finner det rejält märkligt att detta är så solklart för Hurtig.

Om man ska ta upp vittnet som sett bröderna åka till jobbet, bör dom hittat handsken alldeles vid 7-snåret, stött av att Aivaras vill minnas att den hittades innan frukosten, samt att Nerijus vill vara tydlig med att det var han som hittade den allra först.
Tyvärr är väl det märkliga det att detta är så solklart för Hurtig och han ändå väljer att lägga fram en så förvrängd bild. Jag tycker att det blir lite för mycket av "det goda" (försvar) i hans framställning. Jag får inte ett ärligt intryck.
2016-04-27, 23:42
Medlem
Citat:
Rundar av med ytterligare en variant, förvisso ej av intresse för någon domstol, men ändå.
Citat av brödernas mamma 15/6, dvs när bägge bröder satt anhållna:

" De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
- Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade i måndags. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. "
Just det, där fick man lite hjälp av mamma också.
2016-04-28, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Jag har inte hängt med i de senaste diskussionerna om Hurtig versus handsken. Men jag reagerade inte något särskilt över hans resonemang. Definitivt inte som en negativ sak varje fall, i hans sakframställan inför HD.

Nå mest intressant, tycker jag, är denna replikväxling, från dina exempel på förhören av NB:

NB:s båda uttalanden här är anmärkningsvärda:
Om han skulle ha tagit i handsken i samband med brottet, borde han ju rimligen smidigt upplysa FL om att han tog i hadsken i ladan.
Så som han nu resonerar talar det för att han är sanningsenlig.

Då blir också det andra uttalandet än mer intressant: "Jag bara vet att min bror har rört vid den".
Frågan om hur han visste det, är också värd att fundera lite på...
NB har väl bara erkänt kontakt med en enda av Lisa Holm ägodelar såvitt jag vet. Och detta erkännandet kommer sent, när Nerijus just ha förstått att de har matchat hans DNA på ägodelar. När Nerijus konfronteras med att han DNA har hittats så svarar han lite vid sidan av
Citat:
-Men om vi har om vi har tatt du vet i hanske det är fullt möjligt vi har alla tatt i handsken.

Det är inte handsken jag pratar om.
-Då kan jag inte svara, jag har inte rört vid någon annan grej förutom handsken. Det enda jag
har rört vid det var ju vanten och till och med jag måste tänka till om jag har rört vid den.
Känner du till någon annan ägodel som Nerijus har erkänt sig haft kontakt med? I så fall vilken? Detta påvisar väl om inte annat hur hal personen är. Och hur allmänt skarpt han sprider distinkt vilsenhet.
2016-04-28, 00:13
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han verkar vara mån om att framstå som en rekorderlig och hederlig människa. Jag tror att han skulle vara beredd på att offra sin fru och bror bara för att kunna bevara den fasaden. Så uslig tror jag att han är - han skrev ju under Hurtigs ansökan. Vilken människa skulle göra nåt sånt?

Hur han tänkte när han dödade Lisa - om han tänkte alls? Han kanske mer kände? Jag vill nog inte veta vad han tänkte eller kände. Det är alltför obegripligt för mig. Och det är jag glad för. Jag kan inte förstå hur man kan bli sexuellt upphetsad av att döda en människa. Eller att ens fantisera om det. För det måste han ju ha gjort. Många, många, gånger. Finns det nåt samband mellan ångest och sex? Kanske försökte han döda sin egen ångest genom att döda Lisa?

Just nu så tror jag att han skyller sin situation på alla tings djävligheter och framför allt på Lisa - att hon lockade honom till att döda henne. Hon manipulerade hans svaga själ och för det hatar han henne. Hennes vackra blonda hår. Hennes blå ögon. En flicka som han är förbjuden att röra vid. Ja, jag tror att han just nu skyller ifrån sig. https://www.youtube.com/watch?v=Gf1Lj5QynmA
Instämmer i det du skriver.
Han sitter där med ledsna ögon och upprepar mantrat att han är oskyldig.
Inför sig själv har han ju inte gjort något fel, förstår inte alla att han ju var tvungen?
Tvungen att döda sin egen ångest, sina tvångstankar och de sjuka drifterna inombords som blev starkare och starkare och krävde sin rätt.
Otur för Lisa att just hon var ensam kvar. HAN var ju tvungen då att ta sig rätten att göra det han gjorde. Långt ljust hår, oskuldsfull och vacker som en ängel - hon representerade allt det fina och goda som han själv var så långt ifrån.
Det väckte både vrede och lust hos honom - vilket han så oerhört brutalt och vidrigt sen visade med sitt brott.
Skuldkänslor för sitt helvetiska brott? Inte ett dugg. Han var ju tvungen, för sin egen skull.
Aldrig, aldrig kommer han att erkänna mordet och inte heller skulle han krypa för Hurtig och berätta en städ-historia om han gavs möjlighet. Skulle Hurtig synas faller allt, vilket det ändå kommer att göra.
Det absoluta nekandet ger ändå Nerijus lite makt och kontroll, det är ju sånt han gillar.

Hur en människa kan bli sån - att njuta av det värsta, att plåga livet ur någon annan - njuta av att se vad våldet, smärtan och rädslan han tillfogar offret gör - att njuta av att se dödsrädslan i offrets ögon och att se livet rinna ut......
Finns inga förmildrande omständigheter i såna fall, spelar absolut ingen roll vad han kan ha blivit utsatt för som barn för det han gjort är så obegripligt hemskt så jag hoppas att han själv kommer att få känna denna dödsrädsla som Lisa måste ha känt, denna hjälplöshet när man vet att ens liv vilar i någon annans händer. DET borde Nerijus också få känna.

PS: Katchig bra låt, tack Text ämnad åt Nerijus: "Guilt is burning, Inside I´m hurting, This ain´t a feeling I can keep, DONT´T BLAME IT ON ME"(Skyll hellre på brorsan o frun)
Väntar nu på detta: "Guilty"- Oh I'm a guilty one, And know what I have done.
https://www.youtube.com/watch?v=qIlFXh8hlZU
2016-04-28, 00:23
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
NB har väl bara erkänt kontakt med en enda av Lisa Holm ägodelar såvitt jag vet. Och detta erkännandet kommer sent, när Nerijus just ha förstått att de har matchat hans DNA på ägodelar. När Nerijus konfronteras med att han DNA har hittats så svarar han lite vid sidan av

Känner du till någon annan ägodel som Nerijus har erkänt sig haft kontakt med? I så fall vilken? Detta påvisar väl om inte annat hur hal personen är. Och hur allmänt skarpt han sprider distinkt vilsenhet.

Vilket erkännande? Du är nog ute och cyklar här.
Ur det du själv citerar, slutklämmen:
Citat:
Det enda jag har rört vid det var ju vanten och till och med jag måste tänka till om jag har rört vid den.

Det är allt annat än ett erkännande. Snarare förstår man att NB fått många frågor om hur det egentligen gick till med handsken, och att han därför blivit genuint osäker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in