2016-04-26, 23:04
Medlem
Hej !

Köpte en EU moppe 4-taktare från MotorSweden till dottern. Den gick 12 mil, men nu tänder den inte alls. Den startade senast strax innan på tredje försök med lite dålig respons tyckte jag. Ja det är garanti, jag väntar på svar. Men garanti innebär, transporter till säljaren, kanske KO-anmälan, etc etc, jag vill gärna lokalisera felet så noga som möjligt för snabbaste fix.

FRÅGA:
Jag tog ur tändstift och höll den mot topplocket, körde startmotorn. Jag ser ingen gnista, skall det synas gnista, vet jag nu att det är tändningen som är fel ?

Jag kollade tändstift, ser bra ut. Jag mätte också tändstift ingen kortis inget avbrott. Tändhatten mäter 8k Ohm mot chassi. Kan man mäta eller prova nåt mer ?

Eller finns det någon som kan felsöka/laga Stockholm söderort ?

Tack !
Citera
2016-04-26, 23:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
8kohm tändhatt till chassi låter ok, du kan inte se om ett tändstift är helt, gnista ska synas.
Citera
2016-04-26, 23:44
Medlem
.PennyWise.s avatar
Exakt.

Håll fingret mot tändstiftet, elstöten är mycket mildare än typ elstängsel till boskapsdjur.. kittlar bara till lite i fingertoppen.
Så brukar jag göra iaf.
lycka till!
Citera
2016-04-26, 23:53
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .PennyWise.
Exakt.

Håll fingret mot tändstiftet, elstöten är mycket mildare än typ elstängsel till boskapsdjur.. kittlar bara till lite i fingertoppen.
Så brukar jag göra iaf.
lycka till!

Är du inte elak nu? Minns när jag var liten och pappa bad mormor hålla i tändstiftet på gräsklipparen. Hon flög baklänges!
Citera
2016-04-27, 00:04
Medlem
.PennyWise.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Är du inte elak nu? Minns när jag var liten och pappa bad mormor hålla i tändstiftet på gräsklipparen. Hon flög baklänges!

Äh, hon var nog bara lite nervös av sig.

TS:
Bara håll fingret mot tändstiftet så vet du ju om det kommer gnista.
Det kittlar till lite, det kan jag erkänna, men det är ju inte som att råka ta tag i en 230V tändtråd/vägguttagskabel liksom.. inte i närheten.
Citera
2016-04-27, 01:11
Medlem
INTPs avatar
Solklart garantiärende, men bara innan du pillar själv och förlorar garantin. Ja, det blir lite pyssel med att transportera moppen till verkstan, men det är sånt man får ta när man köper en moped som är en månadslön billigare än märkesgrejer. Antingen betalar man mer för grejerna när man köper dom, eller efterhand som man äger dom...
Citera
2016-04-27, 10:22
Medlem
Jag har också mätt sidostödskontakten, den är sluten oavsett läge på sidostöd vilket är fel.

Trodde inte det var orsaken, men pratade nu med Viarelli support. Kontakten skall vara öppen, den kortsluter annars tändningen, men startmotorn går ändå på denna modell.

Alltså skall jag bara koppla ur sidostödskontakten och prova i kväll. Det funkar nog .
Citera
2016-04-27, 21:11
Medlem
INTPs avatar
Sidostödskontakten är ett av standardfelen, så med den bortkopplad bör det fungera galant ett tag igen.
Citera
2016-04-27, 21:52
Medlem
Japp det funkade

Citat:
Ursprungligen postat av .PennyWise.
Exakt.

Så brukar jag göra iaf.
lycka till!
Eftersom man måste hålla vänster hand på handbromsen och höger på startknappen så är en annan smart ide att kränga förhuden runt stiftet och köra startprovet. Jag tror även att man nästa dag minns om det var någon gnista.
Citera
2016-04-28, 00:12
Medlem
INTPs avatar
Nejdå. Funkar fint att både bromsa och trycka på startknappen med högerhanden.
Citera
2016-05-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Solklart garantiärende, men bara innan du pillar själv och förlorar garantin. Ja, det blir lite pyssel med att transportera moppen till verkstan, men det är sånt man får ta när man köper en moped som är en månadslön billigare än märkesgrejer. Antingen betalar man mer för grejerna när man köper dom, eller efterhand som man äger dom...

Inte sant överhuvudtaget. Kom ihåg för ett par år sedan då jag gick i nian så tog min kompis och köpte en peugeot speedfight helt ny. Han ogillade alla märken förutom peugeot och yamaha etc. Men sen efter 200 mil startade den inte i kyla osv. Den startade inte när det var varmt heller ibland. Idag äger jag en viarelli matador och den har gått 300 mil och har aldrig haft något problem med den. Lät den stå ute i vinter och bara för skojs skull testade jag att starta den en gång när den var täckt av snö. Gick igång direkt! En del mopeder har otur bara, vissa funkar bättre och vissa sämre!
Citera
2016-05-09, 12:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lvedin
Japp det funkade

Eftersom man måste hålla vänster hand på handbromsen och höger på startknappen så är en annan smart ide att kränga förhuden runt stiftet och köra startprovet. Jag tror även att man nästa dag minns om det var någon gnista.

På Viarelli GT1 så spelar det ingen roll vilken broms man håller intryckt när man startar så det går utmärkt att starta med höger broms intryckt och med startknappen på samma hand.

De flesta Viarelli GT1 har inte ens sidstödskontakten aktiv eftersom den krånglar så ofta och man kopplar i regel bort den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in