2012-10-20, 19:12
Medlem
Bil:
Saab 9-5 2,3t 2007 biopower

Mil:
16200 mil

Servad:
Var 3.000 mil, jag köpte den för ca 3 veckor sedan.

Turbo:
Laddar OK laddar upp till strecket innan rött vid fullgas utan att tveka.

Problem:
När jag gasar bilen och sedan släpper gasen så juckar den till PRECIS två gånger sedan så går den jämt neråt på mätaren och bilen bromsar in.
Detta händer även om jag har jämngas och släpper gasen.
Spelar ingen roll hur snabbt jag släpper gasen.
Spelar ingen roll hur många varv bilen är på, och inte vilken hastighet.

Har inte testat men vad jag kan minnas så händer inte detta om jag trycker in kopplingen direkt när jag släpper gasen, utom då juckar den inte.
Får testa detta imorgon.

Vet inte om detta har med saken att göra, men när jag skall växla och trycker in kopplingen direkt efter jag har släppt gasen så ökar varven några hundra på mätaren innan den sjunker.
Men om jag väntar ca en halv sec efter jag släpper gasen och trycker in kopplingen så ökar inte varven på mätaren utom då sjunker den direkt.

Kan hända ibland att bilen juckar till lite när jag ska köra iväg.

När jag trycker plattan i mattan så kan bilen jucka till en gång sedan så sticker den iväg utan problem, jucket kommer då endast när den ligger vid låga varv inte om jag te.x ligger i säg 30km/h och sedan trycker ner plattan då går den bra ändå.
Den går helt OK och rent när man ligger och kör detta problem verkar bara vara när man skall köra iväg och när man släpper gasen.

På tändkassetten så fattas den nedre gummiringen på en utav dom där "snablarna" som går ner över tändstiften.
Har detta något med saken att göra?

Läste runt lite att bilen kan göra gå renare om man slänger i en flaska STP complete system cleaner i en fulltank BF, är detta värt att testa?

Skall tanka i BF95 nu och se om det blir bättre efter jag har kört en tank sådant.
Kör endast med E85 annars för att få ut dom extra HK.
Citera
2012-10-20, 19:35
Medlem
Newarks avatar
jag hade samma problem på en bil som jag hade,,, då var det motorfästet under bilen son var kasst, det hade varit gummi men hade släppt och tänjts ut och get motorn utrymme att jucka fram och tillbaka när man släppte gasen.
Citera
2012-10-20, 19:49
Medlem
Europapalls avatar
Momentstaget mellan kaross och växellåda kan vara dåligt precis som Newmark skrev. Då kan ett visst gungande uppstå vid de tillfällen du nämnt.

Att motorn varvar upp lite när du trycker ner kopplingen är helt normalt. Det är för att bilen ska hålla en optimal förbränning.

Men se för fagerlund till att byta olja och filter i din saab oftare än var 3000e mil om du vill slippa höga oväntade utgifter. Max 1000mil intervall är att rekommendera.
Citera
2012-10-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europapall
Momentstaget mellan kaross och växellåda kan vara dåligt precis som Newmark skrev. Då kan ett visst gungande uppstå vid de tillfällen du nämnt.

Att motorn varvar upp lite när du trycker ner kopplingen är helt normalt. Det är för att bilen ska hålla en optimal förbränning.

Men se för fagerlund till att byta olja och filter i din saab oftare än var 3000e mil om du vill slippa höga oväntade utgifter. Max 1000mil intervall är att rekommendera.

Vet förra ägaren som endast hade servat var 3000mil enligt boken.
Köpt från kvd så vet ej om tidigare ägaren har servat den själv hemma.

Oljan som är i nu ser bra ut iaf, inte svart osv.
Servad för 1200mil sedan.

Ska serva den om någon vecka tänkte jag.
Citera
2012-10-20, 21:08
Medlem
Låter som ett typiskt fall av utslitna bussningar. Bara att kolla över dem och byta ut de som eventuellt är slitna.
Citera
2012-10-21, 22:28
Medlem
Instämmer att det låter som slitna motorfästen/momentstagsbussning.

Prova att lägga i växel(motorn avstängd) och öppna huven, sen "juckar" du bilen fram och tillbaka. Flyttar sig motorn kors och tvärt i motorrummet så har du kassa bussningar. Den som verkar vanligast att den slits är också den som är enklast att kolla och byta, momentstagsbussningen som sitter framför motorn. Mellan växellådan och chassit rakt framåt går det en typ 20cm lång metallkonstruktion(momentstaget), där den sitter fast i växellådan brukar bussningen ge upp, rör den på sig mycket när du juckar så byt den.

Speedparts har både original och hårdare varianter för hyfsade priser.
Citera
2016-04-27, 23:20
Medlem
JamSanchezs avatar
Hoppas på att få liv i tråden eller iallafall ett svar på min fråga.

Jag har en peugeot 503 sw.
När jag släpper upp gasen i 2-5 växel så slår den lixom tillbaka. Håller jag i växelspaken så känner jag att den slår lite tillbaka när jag släpper upp gaspedeöan helt. Någon som har någon idé vad det kam vara?
Citera
2016-04-28, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamSanchez

När jag släpper upp gasen i 2-5 växel så slår den lixom tillbaka. Håller jag i växelspaken så känner jag att den slår lite tillbaka när jag släpper upp gaspedeöan helt. Någon som har någon idé vad det kam vara?

Hoppar växeln ur?
Citera
2016-04-28, 07:23
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:

Mest troligt samma fel för dig med kassa bussningar, slår den likadant om du från motorbromsning/tomgång trycker fullgas?
Citera
2016-04-28, 10:37
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx
Mest troligt samma fel för dig med kassa bussningar, slår den likadant om du från motorbromsning/tomgång trycker fullgas?

Växel hoppar inte ur. Det bara känns i växelspaken när jag släpper upp gasen. Det kan säkert bara vara mitt sätt att köra men det var inte så på min gamla bil, iallafall inte lika distinkt.

Det är bara när jag släpper upp gasen och ska "bromsa" ner till stop exempelvis. Det är lite svårt att förklara som ni säkert förstår😃
Men när jag gör släpper upp gasen som sagt så känner man ett litet dunk i bilen. Det kan liknad vid man kör på 1 och gasar upp och släpper gasen helt och trampar ner igen fast inte lika hårt typ.

Rörigt rörigt hehe

Tack för intresse👍☺️
Citera
2016-04-28, 10:38
Medlem
JamSanchezs avatar
Citat:
Växel hoppar inte ur. Det bara känns i växelspaken när jag släpper upp gasen. Det kan säkert bara vara mitt sätt att köra men det var inte så på min gamla bil, iallafall inte lika distinkt.

Det är bara när jag släpper upp gasen och ska "bromsa" ner till stop exempelvis. Det är lite svårt att förklara som ni säkert förstår😃
Men när jag gör släpper upp gasen som sagt så känner man ett litet dunk i bilen. Det kan liknad vid man kör på 1 och gasar upp och släpper gasen helt och trampar ner igen fast inte lika hårt typ.

Rörigt rörigt hehe

Tack för intresse👍☺️

Den hick igenbom eu godkänning och service förra veckan fyi
Citera
2016-04-28, 19:06
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:

Rörigt rörigt hehe

Tack för intresse👍☺️
För att besiktning eller en sämre verkstad ska märka att fästena/bussningarna är dåliga måste de vara helt sopslut. Men vilket som så låter det som bussningarna är slut, kika på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in